110 éves a Bolgár Légierő. Nyílt Nap Graf Ignatyevo Repülőbázis 2022.

dsc_5918m.jpg

2022. június 25-én a Bolgár Légierő megalakulásának 110 évfordulója alkalmából rendeztek ünnepséget és nyílt napot a Plovdivhoz közeli Graf Ignatyevo Repülőbázison.

dsc_6412m.jpg

  • A repülőbázis bejáratánál néhány éve készült el a képen látható építészeti tárgy

dsc_6409m.jpg

  • A bejárat felett viszont a régi időkre emlékeztet a  MiG-25 vadászrepülőgépek R-40T rakétája

dsc_6410m.jpg

  • A másik oldalon az R-40R radarirányítású rakéta látható. Bulgária 1982 és 1991 között négy darab MiG-25 repülőgépek tartott rendszerben, amelyek közül  négy darab RBSz és egy RU változat volt. Egy RBSz lezuhant 1984. áprilisban, a többit a magas üzemeltetési költségek miatt visszaadták a Szovjetuniónak öt darab MiG-23MLD változatért cserébe.

dsc_5950m1.jpg

  • A díszszázad és a zenekar is felsorakozott Bulgária elnökének fogadására.

dsc_5955m.jpg

  • A nemzeti lobogót tartó zászlós mellett két katonahölgy még a régi AK gépkarabélyokkal "felfegyverezve".

Az ünnepségen jelen volt Rumen Radev a Bolgár Köztársaság elnöke (a légerő volt parancsnoka és kiváló MiG-29 pilóta) és Emil Eftimov védelmi miniszter is.

dsc_3558m.jpg

  • Az elnök magányossága. Rumen Georgijev Radev a Bolgár Köztársaság elnöke.

dsc_6305m.jpg

  • Az 59 éves Radev elnöksége előtt katona volt, 1987-2017 között szolgált a Bolgár Légierőnél.

dsc_6311m.jpg

  • Érti a pilóták, műszakiak problémáit, hiszen a Légierő parancsnokaként vonult vissza az aktív szolgálatból. Kiváló MiG-29 pilóta volt.

dsc_6315m.jpg

  • Öreg bajtársak. Radev valószínűleg repült a pilótával, akivel kezet fogott.

dsc_6324m.jpg

  • Közös csoportkép. A bolgár pilóták és Radev elnök mellett Emil Eftimov védelmi miniszter látható.

A Bolgár Légierő tíz típusa mutatott be statikus és dinamikus programokat. A statikus kiállításon több kivont repülőgép típust és a légvédelem eszközei is bemutatásra kerültek. A dinamikus programok között először láthattuk a Bolgár haditengerészet AS.565 Panther helikopterének bemutatóját. Külföldi vendégként az olaszországi Aviano Légibázisról az ötcentesek, az 555. Triple-Nickel repülőszázad F-160Block 40CM vadászbombázót láthattuk statikus kiállításon.

dsc_5859m.jpg

  • Az Ignatyevoi bázison körülbelül egy tucat kivont repülőgépet is megcsodálhat az ember. A 205-ös lajstromszámú Szu-25 belső tartóin Sz-8 rakéták B8M1 konténerek, a külső pilonon R-60 légiharc rakéta látható.

dsc_5880m.jpg

  • A Pilatus PC-12 szállító repülőgép, a bolgár Légierő egyik VIP repülőgépe, a másik egy A319-112 Airbus.

dsc_5896m.jpg

  • A 28-as lajstromszámú MiG-21U kétüléses gyakorló repülőgép, már kivont példány. A MiG-21 már nincs szolgálatban Európában, kivéve Horvátországot és Romániát, ahol modernizált változatai állnak még hadrendben.

dsc_5897m.jpg

  • A 243-as oldalszámú MiG-21BiSz sem emelkedik többé a levegőbe.

dsc_5905m.jpg

  • A 654-es oldalszámú Pilatus PC-9 gyakorló repülőgépekből hat darab áll szolgálatban a balkáni országban. A repülőgépek fekete-arany festése némileg emlékeztet az Arab Emirátusok Al Fursan műrepülő kötelékének festésére.

dsc_6356m.jpg

  •  A 23-as lajstromszámú MiG-29 a statikus kiállítás része volt.

dsc_6357m.jpg

  • A 18-as példány szintén statikusan volt kiállítva. Utóbbira egy F-15 sziulet is felfestésre kerül, gyakorló légiharc eredményként.. Bulgáriában várják már az utódtípust a Lockheed-Martin F-16V-t, de annak szállítása minimum egy évet késik a Greenville-i gyártósor problémái miatt. Amerikában gyakorlatilag áll a gyártás amióta Fort-Worthból átkerült a gyártósor, elsősorban munkaerőproblémák miatt. Bulgárián kívül Szlovákia szintén egy évvel később kapja meg repülőgépeit.

dsc_5907m.jpg

  • Az LZ-AFA lajstromjelű Zlin 242L repülőgép a pilótaképzést szolgálja Bulgáriában, ahogy testvérei Magyarországon.

dsc_6376m_1.jpg

  • Az AS.532 Cougar szállítóváltozata. A helikopterből 12 darabot tart rendszerben Bulgária. Hazánk ennek fejlettebb változatát a H225M Caracalt rendelte meg a francia gyártótól, amelyekből az első példányok 2023 környékén érkeznek meg.

dsc_6370m.jpg

  • Két vendég Avianoból. A sötétebb F-16CM (Block40) Viper amely a Hawe Glass V festéssel van ellátva alacsonyabb radar-keresztmetszettel rendelkezik a mellett álló példánynál.

dsc_6342m.jpg

  • A 88-526 lajstromszámú repülőgép F-16 Block40D változatként készült el 1990-ben. 1994-től repült Avianóban, az első két hónapban az 510-es Buzzards állományába tartozott. A távolabbi 88-425 lajstromszámú példány 1989-ben készült és 1994-től az ötcenteseknél áll rendszerben.

88-0425_003.JPG

  • A repülőgép repült az Odyssey Dawn műveletben Líbia felett, még hagyományos festéssel (forrás: f-16.net)

dsc_6352m.jpg

  • Amit láttunk, de nem fotózhattuk. A volt Afgán haderő Mi-17 és Mi-171 helikopterei közül több van az Ignatyevói bázison, amelyek karbantartás, javítás után valószínűleg Ukrajnában repülnek tovább.

dsc_5869m.jpg

  • Sz-125 Nyeva-M légvédelmi rakétarendszer rakétaszállító járműve. A ZIL-131 gépjárműből és PR-14AM felépítményből álló TZM egyszerre két darab V-601P rakéta szállítását-töltését tudta biztosítani.

dsc_6393m.jpg

  • Az Sz-200 Angara/Vega nagy hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer rakétaszállító járműve. Bulgária egy osztályt, tart hadrendben, akárcsak egykor Magyarország amely kivonta 1997-ben kivonta a komplexumokat. A rendszer korlátozottan ballisztikus rakétavédelmi képességgel is rendelkezett. Kivonása óta a hazánk nem rendelkezik nagy hatótávolságú légvédelmi rendszerrel, még a beszerzendő NASAMS3-nak is kisebb hatótávolsága és ABM képességgel nem rendelkezik.

dsc_6400m.jpg

  • Sz-300PMU légvédelmi rakétarendszer 5P85Sz rakétaszállító és indítójárműve. Négy darab légvédelmi 5V55K/R/Sz rakétát képes hordozni. Nincs hivatalos forrás, hogy Bulgária adott-e át Ukrajna számára Sz-300 rendszerhez légvédelmi rakétákat, papíron 10 indítóállvánnyal két komplexum van rendszerben Bulgáriában.

dsc_6403m.jpg

  • A 9K33 Osza légvédelmi rakétarendszer a legtöbb Varsói Szerződés tagország beszerezte, hazánk nem. Bulgária 24 darab komplexumot tartott hadrendben. A 6x6 kerekes önjáró, úszóképes alvázra szerelt rendszer elméletileg kivonásra került, bár a bemutatott komplexum jó állapotban volt.

dsc_5874m.jpg

  • P-18 lokátor a bemutatón. Hazánkban is szolgálatban álló távolfelderítő lokátor. Ural 4320, vagy Ural-375 alvázra 360°-ban elforgatható módon szerelték fel a lokátor 16 Yagi-antennákat. Magyarországon a Medinai radarszázadnál áll rendszerben, hatótávolsága mintegy 250km.

dsc_5876m.jpg

  • Modern Skymark üzemanyag szállító és töltő valamint repülőtéri kiszolgáló járművek is megtalálhatóak már a Bolgár Légierő állományában.

dsc_3601m.jpg

  • A rendezvény hivatalos megnyitóján Mi-17-es közepes szállítóhelikopter hordozta a nemzeti lobogót. Hazánkban más függesztési technikával kerül a zászló helikopteres hordozásra.

dsc_3863m_1.jpg

  • A 419-es oldalszámú Mi-17 hazai nagyjavítás után repült ismét. A Minyo flotta összesen három példányból áll, ami meglehetősen csekély, de az AS.532 Coguar mellett kiegészítve azt mégiscsak képesség.

dsc_6004m.jpg

  • A Mi-17 nagyobb befogadóképességű, belső tehertere nagyobb, több embert képes szállítani mint a francia típus, azonban üzemeltetése drágább, különösen üzemanyag fogyasztás tekintetében. Kérdés napjainkban, hogy meddig lesz alkatrész az orosz gyártmányú forgószárnyasokhoz. Úgy néz ki Bulgáriában a minimális darabszám mellett van, hiszen még a volt afgán helikopterek javítására is van lehetőségük.

dsc_6076m.jpg

  • A helikopter festése láttán akár vadiújnak is gondolhatnánk a forgószárnyast.

dsc_6105m.jpg

  • Klasszikus formája a  Mi-8, Mi-17 típusnak. A Minyok szerte a világon már fél évszázada kavarják az eget.

dsc_3989m_1.jpg

  • Az előd és az utód. A Mi-17-es játsza a "gunship" támogató helikopter szerepét, mivel a két példányból álló  Mi-24 flottából nem nem volt repülőképes példány. Az AS.532 egy helikopteres mentés során hordágyat bocsájt le a sérült helikopterre juttatásához.

dsc_4004m_1.jpg

  • A két helikopter kissé hasonló kialakítású. A francia Puma sorozat forgószárnyasai (AS.330 Puma, AS.332 Superpuma, AS.335/EC225 Cougar és EC725/H225M Caracal) a legoroszosabb helikopterek a nyugati féltekén..

dsc_4050m_1.jpg

  • Ismét együtt a nagy páros.

dsc_4013m.jpg

  • A 711-es Cougar kutató-mentő változat.Elöl látható az infrakamerát is rejtő felderítőrendszer. Hasonlóan fog kinézni a H225M is.

dsc_4023m_2.jpg

  • A 711-es lajstromszámú AS.532 Cougar. A típusból 12 darab áll hadrendben.

dsc_6140m.jpg

  • Mindkét típus képes a bamby-bucket tűzoltásra. Ez egy puhafalú külső teherként vízhordásra alkalmas rendszer amely légi tűzoltási képességet ad a forgószárnyasoknak.

dsc_4574m.jpg

  • Kommandós bemutató. Az AS.532 Cougar mellett a Bell 206 típusú forgószárnyas szintén a bolgár haderő helikoptere. Első nyugati típusként hat darab állt hadrendbe a balkáni országban.

dsc_4634m.jpg

  • A 03-as lajstromszámú Bell 206-os. A Kiowa és a Kiowa Warrior könnyű illetve felfegyverzett felderítő helikopterek is ennek az alaptípusnak a változatai.

dsc_6164m.jpg

  • A Bell 206-os nagy sebességű áthúzása a futópálya felett.

dsc_4789m.jpg

  • A bolgár haditengerészet légibemutatója.  Az AS.565 Panther szintén az Airbus Helicopters típusa. Eredetileg hat darab beszerzését tervezték, végül a pénzügyi lehetőségek kettő darab beszerzését tették lehetővé. A darabszámot azért is csökkentették,mert az eredetileg hajófedélzeti típushoz használható hajókat nem szereztek be, helyettük használt holland Wielingen osztályú fregattok állítottak szolgálatba, amelyek viszont nem alkalmasak helikopterek üzemeltetésére.

dsc_4808m_1.jpg

  • A Panther AS-15TT hajó elleni, HOT páncéltörő, Mistral légiharc rakéták illetve Mk46 vagy Whitehead A.244/S torpedók hordozására is képes. Nem irányított fegyverekből M621 típusú 20mm gépágyú illetve 68 és 70mm-es rakéták befogadására alkalmas rakétakonténerek is integrálásra kerültek.

dsc_6374m.jpg

  • A helikopter két darab 635 kW-s Turboméca Arriel 2C hajtóművel rendelkezik. A tehertérben tíz főt képes maximálisan hordozni a pilóta és másodpilóta/operátor mellett.

dsc_3541m_1.jpg

  • A svájci gyártású Pilatus PC-9 repülőgépek ellentétben a szlovén változattól, nem hordozhatnak fegyvert, az alapkiképzését szolgálják.

dsc_4116m_1.jpg

  • Bulgária hat darab gyakorló repülőgépet szerzett be a típusból.

dsc_3584m.jpg

  • Két példánnyal szép kötelékrepülést hajtottak végre a pilótáik.

dsc_5364m_1.jpg

  • A PC-9 kicsit úgy néz ki, mint egy második világháborús vadászgép. A PC-9M fegyverzetét látva, inkább könnyű csapásmérőként lehet használni. A bolgár repülőgéphez még fegyvert hordozó pilonokat sem szereztek be.

dsc_4085m.jpg

  • A 663-as és 665-ös lajstromszámú Pilatus húz át a futópálya felett.

dsc_3700m.jpg

  • Az alakzatot tartják a forduló során is.

dsc_3685m.jpg

  • Látványos festésük van a bolgár gyakorló repülőgépeknek.

dsc_4134m.jpg

  • A feladat befejezése után taxizik állóhelyére a PC-9-es

dsc_4142m.jpg

  • Pilótáik elégedettek lehetnek, teljesítették a feladatot.

dsc_5925m.jpg

  • A zónában négy MiG-29 mögött szerényen búvik meg az L-39ZA Albatros.

dsc_3582m_1.jpg

  • A 209-es lajstromszámú Alba emelkedik el a futópályáról. A rendszerben hat darab van, valószínűsíthetően azonban egy-két üzemképes példánnyal rendelkeznek a bolgárok a típusból.

dsc_4124m.jpg

  • A festés viszont új volt, valószínűleg nagyjavítás után tért vissza szolgálatba a repülőgép.

dsc_3758m_1.jpg

  • L-39ZA fordulóban.

dsc_3741m.jpg

  • Itt jól látható a ZA és a ZO közti különbség. Előbb beépített GS-23mm-es ikercsövű gépágyúval rendelkezik. 

dsc_4166m.jpg

  • Gurulás közben az L-39ZA. Hazánk L-39NG változatot szerez be az Aero-tól, amely harci-technikai paraméterei nem sokban különböznek az eredeti L-39-től, annak ellenére, hogy a szárnya kompozit, az avionika és a hajtómű amerikai. A gázturbina tolóereje hajszálra azonos lesz, gazdaságosabb üzemeltetéssel. Az L-39 1968-ban korszerűnek számított, napjainkban az újragondolt NG egy régi, aerodinamikailag elavult, teljesítményében korlátozott, harci alkalmazásra nem alkalmas típust eredményezett. Az L-39ZA-nak beépített fegyverezte is van, az NG-nek nincs. A magyar megrendelés a jelenlegi honvédelmi miniszter és a másfél évtizede regnáló kormánypárt biznisze.

dsc_6108m.jpg

  • A 209-es gurul az állóhelyére Graf Ingatyevon.

dsc_3537m.jpg

  • Bulgáriában még szolgálatban áll a "Nagyvas". A MiG-29 légirendészeti szolgálat alaptípusa, és vadászgép. Két darab kétüléses  UB is repült az ünnepségen. A hajózók a repülőgépekben a műszakiak segítik a felkészülést.

dsc_4813m.jpg

  • A 14-es oldalszámú MiG-29UB gördült először a gurulóútra. Láthatóak a "kopoltyúk" azok a levegő beömlő nyílásokat amelyek a földön hivatottak a hajtómű levegőellátásnak biztosítására. A hagyományos beömlőnyílások ilyenkor csukott állapotban vannak. A megoldás előnye, hogy a rossz porózus koszos pályájú repülőtereken sem szívódik be olyan anyag a hajtóműhöz,amely megrongálná a gázturbinákat.

dsc_4820m.jpg

  •  Indul a következő UB. A MiG gyári számozása szerint 9.51-es típusváltozat.

dsc_4830m.jpg

  • A két MiG-29-es megkezdte taxizását a felszállás előtt.

dsc_3649m.jpg

  • Először a 14-es emelkedett a levegőbe.

dsc_3654m.jpg

  • A szárny alatti legkülső pilonon R-73 rakétaimitátor látható.A fejrésze azonos a harci típussal, de robbanóanyag és hajtómű nincs a gyakorló változaton.

dsc_3662m.jpg

  • A 33-as oldalszámú MiG-29UB követte a 14-est.

dsc_3668m.jpg

  • Éles forduló. Az RD-33 gázturbinák utánégető fokozatban. A MiG-29 igazi közelharcos repülőgépnek készült.

dsc_4221m.jpg

  • Az RD-33 gázturbinák és a 29-esek egyik fő hátránya a távolról észrevehetőség volt. Az égőtér kialakítása miatt tökéletlen volt a kerozin elégetése és ez eredményezi a vastag füstöt, hasonlóan az F-4 Phantom II. repülőgép hajtóművénél. Az RD-33 későbbi változatainál (RD-33 III, és RD-33Mk valamint az RD-93-nál) már kiküszöbölték a probléma jó részét.

dsc_4308m_1.jpg

  • A 14-es oldalszámú repülőgép bedöntve repült a futópálya felett. Láthatóan a "kopoltyúk" zárva, és hagyományos módon kapja a levegőt a turbina. A későbbi MiG-29 változatoknál elhagyták ezt a felső légbeömlő nyílásokat.

dsc_4352m.jpg

  • Smokey bandit...

dsc_4471m_1.jpg

  • A két MiG-29UB szoros kötelékben..

dsc_4475m_2.jpg

  • Megkezdődik a légiharc bemutató.. Utánégetéssel nem füstöl, hanem sokat fogyaszt a hajtómű..

dsc_5010m.jpg

  • Ez közel volt. A két 9.51-es változatnál a két pilóta előnyt jelentett a bemutató során, hogy a hátsó ülésen lévő hajózó végig követte szemével a másik repülőgép helyzetét.

dsc_5011m_1.jpg

  • Itt sincs nagyobb távolság a két "Nagyvas" között.

dsc_5107m.jpg

  • Egy utolsó közös áthúzás.

dsc_5113m_1.jpg

  • Kiválás a kötelékből..

dsc_4199m_1.jpg

  • Volt egy "Renegade" repülőgép földre kényszerítése is. Nos ami gyakorláskor ment, az élesben kevésbé. A Litvániából Bulgáriába repült kisrepülőgép pilótáit a mai napig nem találják Bulgáriában. A levegőben pedig négy ország légterén repültek keresztül - nálunk még tankoltak is - retorzió nélkül..

dsc_6204m.jpg

  • Földet érés után taxizik a 14-es oldalszámú MiG-29UB.

dsc_6226m.jpg

  • A 33-as is elgurul a kamerák kereszttüzében..

dsc_4536m.jpg

  • Látható a beömlőnyílások zárt állapota a két repülőgépnél.

dsc_4542m.jpg

  • Egy kövér gázfröccs még..

dsc_4450m_1.jpg

  • Elégedett hajózók a feladat végrehajtása után.

dsc_4650m.jpg

  • A világoskék szatyorban a sisakjukat viszik a pilóták.

dsc_4693m.jpg

  • A hősök velünk élnek. Nedelcso Boncsev főhadnagy a bolgár légierő 652 századában repült és két légigyőzelmet ért el a második világháborúban. A második győzelmét nekirepüléssel érte el egy B-17 Flying Fortess (repülő erőd) ellen 1944. április 17-én. A repülőgépéből kiszabadult és sikeresen földet ért ejtőernyőjével. Bulgária a tengelyhatalmakkal szembefordult 1944-ben. Boncsev nyolcszor emelkedett a levegőbe utána, majd október 8-án Bf-109G vadászgépével hat Bolgár Dornier 17 bombázónak adott fedezetet, német állások elleni támadáskor. A német légvédelem lelőtte, Ő kiugrott a repülőgépéből,de a földön a volt szövetségesek ölték meg.

dsc_4696m_1.jpg

  • A hősök velünk élnek. Radul Milkov és Prodan Tarakcsiev bolgár pilóták voltak az elsők a világon akik repülőgépről bombázást hajtottak végre Edirne erődje körzetében a Karagacsi vasút állomás felett 1912. október 16-án. A két bombát a repülőgép két oldalán egy-egy kosárban helyezték el.  Radul Milkov 1962-ben hunyt el.

dsc_4699m.jpg

  •  Sztojan Sztojanov tizenöt repülőgépet lőtt le a a második világháború során. Hivatalosan elfogadva három darab B-24-est lőtt le, ugyanennyit rongált meg. Két P-38-as kísérővadászt is lelőtt, egyet pedig megrongált.  és  ezzel a bolgár légierő Ász pilótája volt. 1997-ben hunyt el, tekintélyes kort megélve.

A Bolgár Légierő 1943-1944 között 5 darab B-17 és 41 darab B-24 bombázót valamint 10 darab P-38 és négy darab P-51 vadászrepülőgépet lőtt le Bulgária felett, 19 saját veszteség mellett.
dsc_5335m.jpg

  • Nyikolaj Rusev dandártábornok a MiG-29 demót repülte. A Graf Ignatyevói repülőbázis parancsnoka. Tanulmányai során az amerikai Maxwell Air War College tanulója is volt.

dsc_5358m_1.jpg

  •  Rusev tábornok a MiG-29B (9.12B) vadászrepülőgép pilótafülkéjében készül a bemutató repülésre.

dsc_6083m_1.jpg

  • A MiG-29 klasszikus alakja miatt az egyik legszebb negyedik generációs vadászrepülőgép.

dsc_5922m.jpg

  • Egy bedöntés a nézők felé..

dsc_5809m.jpg

  • A levegőben néha a szárnyvégen is kicsapódott a pára.

dsc_6109m.jpg

  • A feladat befejezése után az gurulás közben.

dsc_6285m_1.jpg

  • A MiG-29B repülőgépek nem kerültek modernizálásra, mint szerb testvéreik. A repülőgép belső pilonjain két R-27 közepes hatótávolságú infra vagy radarirányítású a külső négy pilonon pedig négy hőkövető közel légiharc rakétát hordozhat.

dsc_6290m_1.jpg

  • A demót Rusev tábornok a 37-es oldalszámú MiG-29-el repülte. Megfigyelhető, hogy a függőleges vezérsíkok nem kerültek megerősítésre. A 29-esek többségénél, köztük a rendezvényen repült UB-k esetében is ezt a vezérsíkokon keletkezett repedések miatt, külső megerősítéssel látták el.

dsc_5213m.jpg

  • A 071 oldalszámú C-27J harcászati szállítórepülőgép alacsony áthúzás közben.

dsc_5249m_1.jpg

  • A Bolgár Légierő három darabbal rendelkezik a típusból, tehát egy gyakorlatilag mindig hadrafogható.

dsc_5279m.jpg

  • A bolgár példányok nem rendelkeznek légi utántöltő rendszerrel, de elektronikai érzékelők bőségesen felszerelésre kerültek. A rakétavédelem fontos dolog a szállító repülőgépeken is.

dsc_5393m.jpg

  • A 071-es és 072-es a levegőben. A bolgárok mellett a románok és a szlovákok is az olasz "minihercules" mellett döntöttek, a csehek és a lengyelek viszont a CASA C.295 típust preferálták. A C27J majd 20 országban áll hadrendben.

dsc_6174m.jpg

  • A gurulóúton is impresszív látványt jutottak a szállító repülőgépek.

dsc_6180m.jpg

  • Magyarország nagyobb hatótávolságú és több teher szállítására képes, légi üzemanyag utántöltő feladatra is alkalmas Embraer KC390 szállító repülőgépekből rendelt két példányt. Jobb lett volna három, de addig nyújtózkodtunk ameddig a takaró ér..

dsc_5485m.jpg

  • A Bezmeri bázisról repültek át a Fehéroroszországban nagyjavításon átesett Szu-25K illetve UBK repülőgépek. 

dsc_5452m.jpg

  • A 002-es Szu-25UBK amely teljes értékű csatarepülőgép, de kétülésesként gyakorlásra is használható. A balkáni ország 1985-től 20 darab együléses K, és három kétüléses UBK változatot állított rendszerbe. A repülőgépek 2004-ig repültek a bezmeri bázisról.

dsc_5453m.jpg

  • A repülőgépek közül 2021-ben 14 darab állt még aktív szolgálatban, ezekből kerültek ki a modernizált példányok.

dsc_5698m_1.jpg

  • A Szu-25-ös hasonlít a Northrop YA-9 csatarepülő prototípusára. Ez a típus végül alulmaradt az A-10 tervezettel szemben. A Szu-25-nek Gsh-30-2 30mm-es gépágyúja van, és jelentős számú, 11 darab függesztési ponttal rendelkezik. Ezekre nem irányított rakétakonténerek, ejtőlőszerek és irányítható levegő-föld rakéták is függeszthetőek. Légiharcra R-60-as és R-73 hőkövető rakétákkal lehet felszerelni, de a repülőgép orrában lokátor nincs, csak lézer távmérő.

dsc_5483m.jpg

  • A bemutatón géppárban különféle levegő-föld támadási profilokat láthattunk, de több esetben összezáródva húztak át a beton felett.

dsc_5491m.jpg

  • A bolgár repülőgépek éles harcérintkezésben nem vettek részt. Ukrajna szeretné ezeket a repülőgépek is légiflottájába kerüljön, eddig azonban nem kerültek átadásra.

dsc_5460m_1.jpg

  • A Szu-25-ös repülőgépek utánégető nélküli Tumanszkij R-195 típusú gázturbinákkal repülnek, és az A-10-hez hasonlóan komoly sérüléseket képesek kibírni a levegőben.

dsc_5718m_1.jpg

  • A feladat végeztével taxizik a Szu-25K a gurulóúton.

dsc_6250m.jpg

  • A bolgárok "Sturmosoknak"-nak vagyis csatásoknak nevezik pilótáikat.

dsc_6260m.jpg

  • A kétüléses Szu-25UBK is begurul a futópályáról.

dsc_6267m.jpg

  • A régebbi felül zöld és alul kék festést, ez a digit camo váltotta fel a nagyjavított repülőgépeknél.

dsc_6271m_1.jpg

  • A bolgár repülősök szeretik repülni a Szu-25 "Gracs" repülőgépet. 

dsc_6312m_1.jpg

  • Egy veterán "csatás" pilóta. Radosztyin Ljutzkancsev. Én vagy 10 éve járok bolgár rendezvényekre, és ahol a repülnek a Szu-25 repülőgépek, ott biztos, hogy Ő a hajózók között van.

dsc_5743m.jpg

  • Bulgária olcsó megoldásként ejtőernyős oktatásra és könnyű teher illetve utasszállításra alkalmazzák a Letov L-410 Turbolet repülőgépeket.  A kunovicei gyárban készült típusból kettő áll hadrendben a balkáni országban.

dsc_5915m.jpg

  • Skymark 6x6-os üzemanyag szállító és töltő gépkocsi. Nem terepjáró, polgári kiszolgálásra is teljesen megfelelő.

dsc_5916m.jpg

  • Skymark 4x4-es üzemanyag szállító és töltő gépkocsi.

dsc_5919m.jpg

  • Skymark repülőtéri kiszolgáló jármű, a futópálya és gurulóutak takarítása a feladata.

dsc_5932m.jpg

  • Egy régi Skoda Madara, helyileg épített felépítménnyel.

dsc_5942m.jpg

  • Ural 4230 APA 5 kiszolgáló jármű

dsc_5939m_1.jpg

  • Egy MAZ típusú üzemanyag szállító jármű.

dsc_5964m.jpg

  • ZIL-131 AKZS-75 MP repülőtéri kiszolgáló jármű.

dsc_6340m.jpg

  • Zil 130 tehergépjármű amellyel régebben Magyarország útjain is találkozhatott az olvasó, ha elég idős..

dsc_5963m.jpg

  • Mint egy második világháború Opel Blitz II, de ez egy Sauer 2 DM teherjármű

dsc_5933m.jpg

  • UAZ-469 könnyű terepjáró. Hazánkban is még szolgálatban áll a veterán jármű.

dsc_5945m.jpg

  • A repülőgépek mozgatása teherautóval vagy traktorral valósul meg.

dsc_6395m_1.jpg

  • Mercedes-Benz Zetros tehergépjármű már a jövőt képviseli. A típusból 365 darabot rendeltek meg, amiből 335 érkezett eddig az országba.

dsc_6406m_1.jpg

  • A repülőtéren kis pravoszláv templom is található, a vallásos katonák számára. 

dsc_6411m_1.jpg