Repülőnap Malacka és Konyha között. SIAF 2021 (Malacky)

dsc_8039m_1.jpg

Pozsonytól harmincöt km-re, északra,Malacka és Konyha (Malacky és Kuchina) között helyezkedik el a Szlovák szállítórepülők támaszpontja. A repülőtér korábban a csehszlovák csapásmérő repülőgépek bázisa volt, a bejáratnál kiállított, Szu-22M4 vadászbombázó is erre emlékeztet.

A Szlovák Nemzetközi Repülőfesztivál (SIAF) az elmúlt évtizedekben több repülőtéren, támaszponton került megtartásra, Pozsonytól kezdve Pöstyénig és Szliácsig. 2021. szeptemberi hétvégéjén először került erre a repülőtérre a rendezvény.

siaf_2021.jpg

  • A Szlovák Nemzetközi Repülőfesztivál logója

A Szlovák szállító repülő fegyvernem két fő típusa napjainkban a Letov L-410 könnyű teher és csapatszállító, valamint a két darab 2018-ban érkezett Alenia Aermacchi C-27J Spartan harcászati szállítórepülőgép. Utóbbi olasz gyártású repülőgép az ukrán Antonov AN-26 váltótípusa. Szlovákia rendelkezik egy Airbus A319 és egy Fokker 100 közforgalmi kategóriába tartozó repülőgéppel is csapat és VIP szállításra.

dsc_5997m.jpg

  • A szlovák "kormánygépek" látványos földközeli repülést mutattak be.

A Malackában rendezett repülőnapra a bázis területét járványügyi szempontból több zónára osztották fel. Az oltásokkal védettek nem keveredhettek az akár helyszíni PCR tesztekkel igazoló, vagy éppen a betegségen már átesett nézőkkel. Csak kis gyermekek mehettek be a repülőtérre szülői felügyelettel.

A repülőnapot kiválóan szervezték meg, és sok országból érkeztek résztvevők. A Szlovák Légierő viszont rendezvényen nagyon visszafogottan vett részt. A nyitókötelékben a C-27J Spartan szállító repülőgépüket, (a másik statikus bemutatón vett részt), kísérte egy MiG-29B vadász és egy L-39CM gyakorló repülőgépük. A következő rajt a belügy Mi-171 helikoptere vezette két UH-60M kíséretlében. .. és ennyi. Egy tigrismintás MiG-29UB-t, egy L-39CM-et és egy L-410-est  lehetett még megtekinteni, a földi kiállításon, de szólórepülést, vagy a repülőtér feletti áthúzást sem láthattunk.A szlovákok megpróbálják kihúzni nagyjavítás, üzemidő hosszabbítás és tartalék alkatrészek beszerzése nélkül, minimális költséggel azt az időszakot, amíg az Egyesült Államoktól beszerzett F-16V Block70 repülőgépeik hadrendbe nem kerülnek.

dsc_5898m.jpg

  • A szegényes nyitókép. Itt volt egyedül látható MiG-29 és L-39 a levegőben. A repülőgépek közti távolság is jelzi, hogy gyakorlásra is csak egy alkalommal pénteken volt lehetőségük. 

dsc_5829m.jpg

  • A két szlovák Spartan egyik. A 1962-es lajstromszámú C-27J 2018-ban került a szlovák haderő állományába. 

dsc_8233m.jpg

  • A 1303-as oldalszámú veterán MiG-29UB, sok repülőnap sztárja volt, még bemutatót is repültek vele. Lassan már az is ünnep, ha a levegőbe emelik az alkatrészhiány és üzemidő függvényében.

dsc_8241m.jpg

  • Néhány éve még büszkék voltak vendéglátóink, hogy modernizáltak néhány L-39ZA (C) változatot CM-re. Többek között képernyőket építettek  pilótafülkébe. Napjainkbana kívülről felújítottnak látszó 5251-s lajstromszámú példány is csak statikus soron árválkodott. Több forrás szerint nem az Aero L-39NG-t, hanem az Olasz Aermacchi-Alenia M345 vagy M-346 kiképző repülőgépét választják utódtípusnak északi szomszédaink. Az M-346 Mastert repülik a Lengyelek is, de bekerülési költsége miatt valószínűtlen, hogy a szlovák Légierő rendszeresítse. Az M345 a régebbi S.211 modernizált képernyős HOTAS pilótafülkével ellátott változata. Ott tartanának vele mint az L-39NG-vel.

dsc_4455m.jpg

  • Amire büszkék a szlovákok. Az UH-60M helikopterekből kilenc darabot szereztek be. Ami érdekesség, hogy a UH-60M-et Amerikából kapják, pedig a Sikorsky az egyik lengyel PZL gyárat azért vette meg, hogy ott külföldi vásárlok számára S70i típusjelzéssel gyártsák ezeket a helikoptereket. Nos a PZL nem sok helikoptert adott át még, az amerikai gyár viszont folyik a gyártás.

dsc_7206m.jpg

  • Az egyik UH-60M leszállás közben. A kilenc helikopter gyakorlatilag "mezítlábas", tehát besugárzásjelző, ellentevékenység rendszer, fegyverzet nincs hozzájuk. A magyar H145M-ek igaz polgári forgószárnyasok militarizált változatai, de több konfigurációban, akár felfegyverzetten tűztámogatásra is alkalmasak és 20 darabot szeretünk be a típusból. A H225M nehezebb közepes forgószárnyasból is rendelt hazánk 16 darabot.

A másik amerikai beszerzés az UH-60M Blackhawk helikopterek viszont több bemutatón vettek részt. A helikopterek nem rendelkeznek besugárzás jelzőkkel, ellentevékenység rendszerrel, fegyverzettel. Demót repült a C-27J szállító repülőgépük is. A levegőbe emelkedett egy Mi-171-es és egy Bell helikopter közös bemutató repülésre, de ezek katasztrófavédelmi, belügyi helikopterek voltak.

dsc_6053m.jpg

  •  A Bell 429 Global Ranger  helikoptert a belügyminisztérium (Kormányzati repülő szolgálat) használja. A bemutatón tűzoltókkal közösen vett részt dinamikus bemutatón.

dsc_6064m.jpg

  •  A Mi-171 a Mi-17 modernizált változata. Ezt a helikoptert a belügyminisztérium, határrendészeti, rendőrségi és szállítási feladatokra használja. Néha még erdőtüzek oltását is végzik Bambi-Bucket külső függesztménnyel.

Hazánk erős felhozatallal készült Malackára. Majerik Máté főhadnagy, aki JAS-39 repülése már-már olyan legendás, mint Vári Gyula 29-es repülései, elhozta a legjobb demópilóta elismerést. Az infracsapdák garmadát használta fel és ismét sikerült begyújtani a kieresztett kerozint is. A szolnokiak H-145M helikoptere LUH konfigurációban statikus bemutatón volt látható. A polgári szereplők között Veres Zoltán MXS repülőgépével, Imreh Lajos "Lujó" Mi-2 helikopterével kápráztatta el a közönséget.

dsc_7709m_1.jpg

  • Majerik Máté a szárnyak végén lévő Smokewinderek és a kibocsájtott infracsapdák tengerében forgolódik.. 

dsc_7784m.jpg

  •  Feladat teljesítve, a nézőket üdvözölve gurul állóhelyére a 33-as oldalszámú JAS-39C (EBS-HU) Gripennek.

240672521_4499988930063870_8854431511257008694_n.jpg

  •  Máté repülésével a legjobb bemutató repülőgép vezetők díját is elnyerte Szlovákiában. Ehhez saját teljesítményén kívül szükséges volt a kísérő műszaki csapatra is. (forrás: facebook)

dsc_7148m.jpg

  • Veres Zoltán egyik szokásos repülése a beton felett. A magyar műrepülés ikonikus alakja, beírta magát már sokszor a repülés aranykönyvébe.

dsc_7879m.jpg

  • A Mi-2 tervezői, és a PZL gyár munkásai sem gondolták, hogy lehet így repülni a "csirkecombot". A pirotechnika és a füst még látványosabbá teszik bemutató repülését. Közben meg dübörög az AC/DC Thunderstruck..

A csehek új demópilótája már komolyabb programot repült, mint Kecskeméten, érdekes módon most sem díszmatricázott, festett Gripennel, hanem sima légifölény szürkével. A cseh közös Mi-171, Mi-24V demóban viszont a díszfestésű harci helikopterükkel repültek. A W-3 Sokol ismét bemutatta a SAR kutató mentő programját. Az Aero Vodochody is rájött, hogy külön kell reptetni az új L-39NG-t, így nem látszott az L-159ALCA komoly teljesítménykülönbsége.  A két L-159 ALCA repülőtér támadás demóban pirotechnikát is használtak, amely nagyban emelte a bemutató értékét.

dsc_6094m_1.jpg

  • A Cseh Légierő L-159 ALCA géppárja startolás közben. A pirotechnika náluk is látványosabbá tette bemutatójukat. A típust tolóerejét, agilitását, fordulékonyságát össze se lehet hasonlítani a könnyebb, gyengébb L-39NG-vel. Az már csak hab a tortán, hogy van lokátor, kétszer nagyobb fegyverterhelés, integrálva a GBU-12 lézerirányítású bomba, AIM-9 Sidewinder hőkövető rakéta.

dsc_7305m.jpg

  • Az Aero legújabb fejlesztése a L-39NG. Szigorúan gyakorlásra alkalmas. Olcsó fejlesztés, olcsó alkatrészek, olcsó üzemeltetés. Túlélőképessége nulla a redundancia hiánya miatt. Önálló célfelderítésre sem alkalmas, bár egy szenzorgömböt akarnak beépíteni, nos ennek még nyoma sincs. Infacsapdáról és radarzavaró műanyag szalagokról nem is álmodozzunk.. A tolóereje (erőtlensége) szemmel látható, a szuper-olcsó amerikai Williams FJ-44M hajtóműnek teljesítménye azonos a régi L-39ZO/ZA Ivcsenkó AI-25TLgázturbinával, de annál jóval gazdaságosabb.

dsc_7350m.jpg

  • Egy előnyös kép a típusról. A Blogger nagyobb légierők kiképző repülőgépének, illetve magán bemutató kötelékeknek kifejezetten ajánlja. Magyarország nem ez a kategória. 

dsc_8285m_2.jpg

  • Az eladáshoz szükséges a promóció. Néhány fotómodell hölgyet fényképeztek az Aero standján a Malackán.

A repülőnap másik kiváló bemutatója a belga bemutatópilóta repülése volt. Az F-16AM repülőgéppel (persze MLU modernizáláson átesett repülőgépről van szó) élesen, keményen és rengeteg infracsapdát felhasználva repült Stefan „Vador“ Darte százados, különleges festésű Dart (Dark) Falcon repülőgépével.

dsc_6497m.jpg

  • Stefan Darte százados a Belgák bemutató pilótája is kiválóan repült. Nekem Máté mellett, Ő repülése tetszett a legobban.  Sanicole-ban is hasonlóan magas szintű demót repült a magyar és a belga pilóta.

dsc_6704m_1.jpg

  • Egy előnyös kép a Dark Falcon demóról.

Az Olasz Légierő statikus kiállításra két darab Eurofighter 2000T kétüléses repülőgépet repült át, és az Eurovadász F-2000 együléses harci változattal dinamikus bemutatójukat is láthattuk. A bemutató pilótának kevés ideje lehetett a felkészülésre, nem tudta a típusnak nyers erejét és orsózási képességét kihasználni a demó során.

dsc_4748m.jpg

  • Az olaszok hasonló Kecskeméthez több típust repültek át Malackára. Két darab Eurofighter 2000T kétüléses repülőgépüket ritkán lehet látni repülőnapokon. Az első repülőgép landolása.

dsc_4749m.jpg

  •  A második kétüléses Euróvadász leszállás közben.

dsc_8219m.jpg

  • Az RS-22 jelzésű Eurofighterrel repülték a dinamikus bemutatót.

Az M-346 Master és a kiértékelő alakulat C-27J szállító-repülőgépe is lényeges jobb bemutatót repült. Nem gondoltam volna, hogy másfél év kihagyás után élvezni fogom, az amúgy már unalmasan sokat látott Frecce Tricolori bemutatót. Ez olyan, mintha minden nap életed legfinomabb spagettijét ehetnéd és megunnád. De másfél évig nem kapsz belőle, utána olyan, mint a Mennyország. A lengyel Orlik Team PZL-130TC2 gépeikkel szépen repültek. Hamarosan az egyetlen bemutató köteléke lesz Lengyelországnak, mivel a TS-11 Iskra ősöreg sugárhajtású oktató repülőgépekkel demózó Biało-Czerwone Iskry a típus kivonásával várhatóan befejezi repüléseit.

dsc_8314m_2.jpg

  • A olaszok hasonlóan nagy gyakorló repülőgép gyártók, mint a csehek. A MB.211, MB.339, S.211 új nevén M-345 utáni csúcsgépük az M-346 Master, amelyből könnyű harci változatot is terveztek. Kiváló repülőgép, nem véletlenül Lengyelország, Görögország és Izrael is repüli. A két hajtóműves repülőgép hazánknak túl drága lenne, és Szalay-Bobrovniczky Kristóf a háttérben lévő állami garanciával megtolt NER vállalkozó sem vásárolta be magát az Aermacchi-Aleniába.

dsc_4598m.jpg

  • Az MB.339-es kétüléses gyakorló repülőgép PAN változatát repüli a Frecce Tricolori. 2021-ben a repülőgépek függőleges vezérsíkján a régebbi olasz bemutatókötelékekre emlékezve azok színeit és neveit festették fel.

dsc_4515m.jpg

  •  Ilyen szögből ritkán látható az MB.339PAN.

dsc_7403m_1.jpg

  • Másfél év szilencium után jó volt látni a talján köteléket. Forza Italia.. 

dsc_6950m_1.jpg

  • A Lengyel Orlik Team PZL-130TC2 légcsavaros köteléke felszállás közben Malackán. 

dsc_4493m.jpg

  • Az Orlik (Sas-t) jelent. A PZL-130TC2  kiválóan tervezett gyakorló repülőgépek Összesen 59 darabot építettek a típusból. Ez a repülőgép legújabb változata modernebb és nagyobb teljesítményű, mint a hazánkban repült két Zlin típus.

A legcsöndesebb kötelék az Ocovszki Bacovia vagyis az Ocsovai pásztorok, Super Blanik műrepülő vitorláikkal ismét bemutatták, hogy még mindig ott vannak a motor nélküli repülés élvonalában.

dsc_7259m.jpg

  • Az ocsovai pásztorok Super Blanik vitorlázó repülőgép kötelék füstölőkkel végrehajtott látványos bemutatóját, már több mint egy évtizede láthatjuk.

A Red Bull P-38 Lightning, F4U Corsair, B-25 Mitchell repülőgépekkel és egy Bo-105 könnyű helikopterrel szerepelt dinamikus bemutatón. Egy cseh tulajdonban lévő Hawker Hurricane Mk.IV-es is bemutatkozott a légtérben. Két gyönyörűen felújított L-29 Delfin is szépen repült, de a veterán repülőgépek kategória csúcsa a két lengyel licencgyártású MiG-15 bemutatója volt. Nem is a manővereikkel, hanem, hogy egyáltalán repültek. A MiG-15UTI és Bisz sokunk szívét dobogtatta meg.

dsc_6351m.jpg

  • Az osztrák Red Bull istálló, két amerikai veterán vadászrepülőgépe, a P-38 Lightning és az F4U Corsair 

dsc_8283m_1.jpg

  • A Hawker Hurricane Mk.IV ritka madár a világon. A vegyes építésű vadászrepülőgép adta a Brit Vadászrepülő Parancsnokság gerincét az angliai Légcsata idején. Később Máltát védték, majd alacsonytámadó feladatokra használták. 

dsc_5581m.jpg

  • Az Aero Vodochody L-29 gyakorló-repülőgépe a Varsói Szerződés összes országában rendszerben állt, kivéve Lengyelország. Összesen 3500 darabot építettek a típusból.

dsc_6791m.jpg

  • A várva vár pillanat. A két lengyel licenc gyártású MiG-15 elszakad a pályától és a magasba emelkedik.  Alul a Lim2 (MiG-15bisz) felül a SBLim1 (MiG-15UTI) látható.

dsc_6800m.jpg

  • Olyan mint egy légifotó. Őrjárat az égen..

dsc_6889m.jpg

  • Fordulóharcban kisebb sugarú fordulása miatt, megizzasztotta az F-86 Sabre-t is.

dsc_4313m.jpg

  • Pénteken reggel 9 óra után érkezett meg Lengyelországi repülőtérről a két MiG-15 Malackára.

A statikus soron is láthattunk érdekességeket. A németek két Eurofightert repültek át a Taktisches Luftwaffengeschwader 71 "Richthofen ezredtől. A britek két Puma HC Mk.2  forgószárnyast hozták az a szigetországból. A magyar H145M mellett állt a horvátok OH-58D Kiowa helikoptere. Belga és a Dán Légierő C-130 Hercules, a németek A400M és a csehek vadonatúj CASA C-295M wingletes szállító repülőgépe statikus kiállítás része volt. Az amerikai technika beszerzése bár legatyásította a Szlovák Légierőt, a gyártó ország mégis csak az Európai Hadseregének kötelékébe tartozó erősen használt állapotú CH-47F Chinook és AH-64E Apache helikoptereit küldte el Malackára.

dsc_4702m.jpg

  • A Luftwaffe Richhoffen ezrede a Taktlwg 71-es Eurofighter vadászbombázója érkezik Malackára. Az olasz és brit repülőgépek mellett a németeké fapadosak. Hiányoznak  például a Pirate rendszer infravörös érzékelői.

dsc_8249m_2.jpg

  • A felállított kis sátorban lehetett felvarrókat kis relikviákat vásárolni.

dsc_4424m.jpg

  • Az A400M szállító repülőgép a Luftwaffe Wunstorfi bázisáról érkezett. 

dsc_4690m.jpg

  • Talán a legszebb szállító repülőgép volt a Lengyel Légierő C-130E repülőgépe. Az ex. amerikai repülőgép 70-1276 lajstromszámot kapott és a 4435. legyártott Herkules volt. 2005-ig repült az USAF állományában, majd a sivatagi tárolóhelyre az AMARC-ba került. Onnan vásárolta meg felújítás után Lengyelország 2012-ben és Charlene névvel hadrendbe állította. 2020. februárjába kapta a speciális festését.

dsc_4775m.jpg

  • A Dán Légierő modernebb Herculese a C-130-J30 típus. Az 5538. gyártású repülőgép 2004-ben készült el és azóta a 721 Esk. (század) repüli.Helyi lajstromszáma: B-538

dsc_4815m.jpg

  •  A Belga védelmi erők Légi Komponensének C-130H Hercules szállító repülőgépe.A 4483.legyártott repülőgép1973-ban készült el Belgium számára és a 20. repülőszázadban repül.

dsc_8255m_1.jpg

  • A Brit Királyi Légierő "Superpuma" helikopteréből kettő is átrepült Szlovákiába. A Puma HC Mk.2 típusjelzéssel repülő forgószárnyasok a S.A.330 változatnak megfelelőek, de a Superpuma Makila 1A1 gázturbináit építették a helikopterekbe. Utódtípusára már kiírták a beszerzési tendert.

dsc_8278m_1.jpg

  • A Horvát Légierő Pilatus PC-9M  gyakorló repülőgépe. A színei szerint a Vihar szárnyai bemutatókötelékhez tartozik. A horvátok a régi MiG-21 vadászrepülők helyett Dassault Rafale harci repülőgépeket szereztek be Franciaországtól. A kiképző repülőgépek valószínűleg a 4. generációs típus pilótakiválasztásában is helyet kapnak.

Összességében egy kiváló repülőnapot tekintettünk meg alig 40km-re Magyarországtól. A COVID helyzettől függően jövőre is terveznek Szlovák Repülőfesztivált és annak ismét Malacka ad majd otthont.

dsc_8293m_1.jpg