Irány Bulgária - Ejtőernyős művelet a Balkánra - Swift Response gyakorlat 2021

dsc_6711m_1.jpg

A Swift Response „Gyors válasz” gyakorlatokon az amerikai ejtőernyős alakulatok mozgatását és bevetését gyakorolják a NATO tagországokkal.  Ebben az évben a Defender - Europe 21 gyakorlatsorozat része. A 2021-es gyakorlatokon a Szövetség huszonhat tagország együttműködésével szimulált műveleteket hajt végre 28.000 katona bevonásával tizenkét ország gyakorló és lőterein.

def-europe.jpg

  • A NATO Defender (védekező) 2021 gyakorlatsorozatának címere (forrás: https://www.europeafrica.army.mil)

A gyakorlatok március és július között kerültek, illetve kerülnek tervezetten megtartásra. Májusban párhuzamosan öt gyakorlat folyik.

def-2.jpg

  • A gyakorlatsorozat néhány főbb adata egy táblán. (forrás: https://www.europeafrica.army.mil)

A Swift Response során tizenegy tagország együttműködésével Észtország valamint Bulgária és Románia különböző katonai objektumai, repülőterei, gyakorló területeire 7000 ejtőernyős eljuttatása a cél.

swift_response_logo_910x910.jpg

  • Az Amerikai Légierő Swift Response 21 címere. (Forrás: USAFE)

Az Északi szárnyon a Fort Bragg-ban állomásozó 82. ejtőernyős hadosztály egységeit (3. dandár harccsoport) dobták le Nurmsi körzetében Észtországban. Az egység C-17 Globemaster III. repülőgépekkel szállították a célkörzetbe.

A NATO déli szárnyán a 6. Lengyel Ejtőernyős dandár harccsoportja Romániában a Boboci repülőtérnél ért földet.  Bulgáriai célpontokra az amerikaiak egyetlen európai ejtőernyős magasabb egysége a 173. dandár mintegy 3000 katonáját vetették be. A dandár az amerikai IV hadtest állományába van, amely az amerikai hadsereg (US. Army) európai magsabbegysége tartoznak.

polish.jpg

  • A Lengyel 6-os ejtőernyősök Boboc felett (forrás: Twitter)

A 173-asok állománytábla szerinti összlétszáma 3300 fő. Az egység nagyobb része – a dandárparancsnokság és négy ejtőernyős század az olaszországi Vicenza környékén állomásozik. Németországban a dandár tüzérsége, valamint a műszakiak és a felderítők települtek Grafenwöhr térségébe.

75px-173rd_airborne_brigade_dui_svg.png

  • A 173. ejtőernyős dandár címere és jelmondata (forrás: wikipedia)

A dandár három zászlóalja az 503. inf.Rgt DUI (ejtőernyős lövész ezred) állományában van. A becenevük Rocks (Szikla).  A 503-asok önálló ejtőernyős ezredként a csendes óceáni hadszíntéren harcolt. A világháború után Vietnámban szintén bevetésre kerültek, majd Afganisztán és a Iraki Szabadság hadművelet következett. 

503_inf_rgt_dui.gif

  • 503. ejtőernyős ezred ( A sziklák) címere. A három ejtőernyő a három zászlóaljat jelképezi. Az alattuk lévő erőd pedig a Fülöp szigeteki Corregidor ahova 1945-ben harci ugrást hajtottak végre. (forrás: wikipedia)

A dandár tüzérsége szervezetszerűen érdekes módon a 319 tüzérezredhez tartozik, de századai szét vannak szórva a légideszant erők között. A 1-3 század a 82-es „All American” ejtőernyős hadosztály harccsoportjait erősíti, a 4. század van a 173-as dandárharccsoport alá rendelve.

A tüzérek története az első világháborúig vezethető vissza, 1917-ben alakultak, ekkor még szárazföldi haderő pattantyúsai voltak. A második világháborúra aztán a 319. Glider Field Artillery Battalion (vagyis vitorlázórepülőkkel szállított légi szállítású tüzérség) volt az első, amely légideszant csapatokkal együtt érkezett „az égből a harcba” első bevetésük Olaszországban volt 1943-ban az Anziónál. 1944-ben részt vettek a normandiai partaszállási előtti ejtőernyős műveletekben a 82-es Airborne tüzérségeként St.Mere Eglise-nél. A Market-Garden hadműveletben többek között Nijmegen térségében harcoltak.

319faregtdui.jpg

  • A 319-esek ejtőernyős alakulatok tüzérezrede. A századai szét vannak osztva a 82-ik ejtőernyős hadosztály és a 173. ejtőernyős dandár között. Az Anjou liliom az 1944-es franciaországi harcokra emlékeztet. A jelmondat: Hűség. (forrás: wikipedia)

A légideszant dandár 91. felderítő százada (91st Reconnaissance Squadron) szervezetileg a 1. Cavalry Division (Lovassági hadosztály) része. A felderítők a második világháború óta lovassági alakulatnak számítanak az Egyesült Államokban. A második világháborúban hat hadjáratban vettek részt Észak-Afrikában, Szicíliában, Olaszországban.

91cavregtdui.jpg

  • A felderítő egységeket Cavalry (lovassági) alakulatnak nevezik hagyományosan az amerikai hadseregben. Ezért látható címerükben patkó, és a parancsnokaik több esetben cowboykalapban pompáznak. Az egység a második világháborúban észak-afrikai és olaszországi hadjáratokban jeleskedett. (forrás: wikipedia)

2003-ban a március 26-án az Észak Iraki Moszul körzetében lévő Bashur repülőtérre 17 darab C-17 nehéz szállító repülőgépről mintegy 1000 ejtőernyősből álló harccsoport ereszkedett le megerősítve 160 fős különleges műveleti (Ranger) katonával. Az egész támadó egységet egy 1500x4500 méteres területre összpontosították (Landing Zone – LZ). A hajnali ejtőernyős támadás után az elfoglalt repülőtérre 12 darab  C-17 szállító repülőgéppel nehéz harci technikát (néhány Abrams M1 harckocsi és több Stryker M1128 MGS (Mobil Guns System – MGS) szállítottak. További öt nap alatt újabb 2200 fő ejtőernyőst és 400 járművet juttattak el a repülőtérre. Az Észak-Iraki hadművelettel, amelyek a kurdok is támogattak így két oldalról karolhatták át az iraki rezsim alakulatait a szövetségesek koalíciós erők.

iraq-war-map.png

  • Az Iraki hadjárat térképe. Felül észak Irakban látható a 173-asok támadása (forrás: wikipedia)

A 173. dandár több alkalommal gyakorolt együtt magyar egységekkel.  2015. februárban a Warlords Rock gyakorlaton 750 katonájuk ugrott az MH Pápa Bázisrepülőtér felett C-17 és C-130 szállító repülőgépekből, közösen a 25/88 könnyű vegyes zászlóalj és a 34. Bercsényi László Különleges Műveleti Zászlóalj katonáival. (Jelen időben a két zászlóalj a Szolnoki 2. Különleges Műveleti dandár állományának többségét képezi.)

Érdekességképpen, egy hónappal később hasonló létszámú dandár harccsoporttal a Lvov melletti Javorív gyakorlóközpont felett ugrottak Ukrajnában. 

2017-ben az 503. ezres 2. zászlóalj harccsoport ugrott C-130 Hercules repülőgépekből Belgrád közelében közös gyakorlaton a szerb légideszant alakulatokkal.

Az MH Pápa Bázisrepülőtérre (MH PBRT) települő 173-asok valóságos sátortáborba - és egyben karanténba – kerültek, tehát a COVID-19 miatt még a városba sem tehettek egy kört a katonák. A PCR tesztek szintén kötelezőek voltak a gyakorlat során.

lhpa-g.gif

  • Az MH Pápa Bázisrepülőtér térképe (forrás: Hungaryairport.hu)

A Sky Soldiers (ég katonái) becenevű alakulatot az Amerikai Egyesült Államok Légierejének és Légi Nemzeti Gárdáinak a C-17 Globemaster III, illetve C-130H és J Hercules szállító repülőgépeivel juttatták el a bulgáriai célpontokra, amelyek a Novo Selo-i közös amerikai-bolgár gyakorlóterület környékén lévő Bezmeri légibázis illetve Letisei repülőterek voltak.  Az amerikaiakat két C-17 támogatta a pápai bázisra települ nemzetközi HAW (Nehéz Légiszállító Ezred) állományából.

bezmer.JPG

  • A bulgáriai Bezmer légibázis, a Szu-25 csatarepülőgép ezred otthona. Volt már ejtőernyős gyakorlat célja, mivel volt szovjet repülőtér. Kifutópályáit és gurulóútjait viszont két éve újították fel amerikai keretből. 

letiste-airport.JPG

  • Lesite szintén hidegháborús repülőtér volt.

Egy-egy hullámban mintegy 1100 ejtőernyős és a hozzájuk tartozó támogató eszközök (M119A3 105mm-es vontatott tarackok és HMMWW könnyű terepjárók valamint lőszer, élelmiszer, innivaló és egyéb fogyóeszközök voltak) indult útnak. Az orosz légideszant alakulatokhoz minden az égből érkezik, tehát az élőerőn kívül minden raklapra szerelt teherernyős dobással jutott el a repülőterekre.

us-bulgarian-bases.jpg

  • A bolgár-amerikai közös használatú repülőbázisok és gyakorlóterek a balkáni országban.

A harci alegységeket az amerikai ejtőernyős szolgálat az un. Riggerek támogatják. Az egyik fő feladat a jelenleg használt T-11 fő és a mentőernyők hajtogatása valamint az ugrásra előkészülő katonák felszerelésének, elsősorban az ejtőernyők ellenőrzése. Az ismertetőjelük a pólójukon illetve piros sapkájukon a Rigger jelzés, jelvény.

rigger.JPG

  • Az amerikai ejtőernyős szolgálat jelvénye (forrás: wikipedia)

us_army_rigger_red_hat.jpg

  • .. és piros baseball sapkája. (forrás: wikipedia)

dsc_6632m.jpg

  • A Riggerek egyik fő feladata az ejtőernyők és mentőernyők hajtogatása. A pápai repülőtéren sorakoznak a következő hullám ernyői.

dsc_6643m.jpg

  • A T-11 ernyők ugyan nehezebbek mint elődeik, de kisebb merülési sebességük miatt biztonságos landolást garantálnak. Az ejtőernyős bevetéseknél már az ugrás után kalkulálnak veszteségekkel. (elsősorban láb és bokatörések). Az éjszakai bevetéseknél ezek hatványozottabban jelentkeznek. A fő ernyő előtt a jóval kisebb mentőernyő látható.

dsc_6634m.jpg

  • Kész egy újabb harcos ejtőernyője.

Az ejtőernyősök alakulat szállításának előkészületei, a berakodás és az első hullám indulására kapott a blogger sajtómeghívót. Az ejtőernyősök napjainkban már elsősorban az éjszakai, kora hajnali órákban ereszkednek alá, mivel ilyenkor az ellenfél légvédelme a cél közelében viszonylag gyengébb, köszönhetően a látható tartományban történő észlelés csökkenésnek. Könnyű belátni, hogy néhány akár automata lövészfegyverrel rendelkező élőerő is komoly veszteséget okozhat az ernyőn ereszkedő katonák között. A nagyobb létszámú ejtőernyős bevetésekre manapság már csak aszimmetrikus hadviselés idején, teljes légiuralom birtokában lehet számítani, és az ilyen alakulatok olyan ország számára, mint hazánk „úri huncutság” szóval az ejtőernyős dandárok és magasabb egységek a közép és nagyhatalmak „játékszere”. A tömeges ejtőernyős bevetésekhez nagy létszámú szállító légierő, és az ellenséges légvédelem lefogásához pedig sok harci repülőgép szükséges.

dsc_6078m.jpg

  • Az ejtőernyős bevetések egyik leghosszabb része a várakozás. A hétfő éjjeli bevetés előtt az amerikai ugrók már több órát töltöttek a forró betonon testi szükségletek kielégítése nélkül, majd egy órát kuksoltak a repülőgépekben és utána még majd két órát repültek a célterület felé. Nem véletlen, hogy általában viszonylag kisszámú évi 10 alatti bekötött ugrást hajtanak végre.

dsc_6083m.jpg

  • Ejtőernyősök várják, hogy beszállhassanak a szállító repülőgépek fedélzetére.

dsc_6091m.jpg

  • A "ég katonái" saját maguk és egymás felszerelését is ellenőrizték. A Riggerek pedig mindenkiét. Az ejtőernyősök szabályait vérrel írják.

dsc_6123m.jpg

  • A piros baseball sapkában egy Rigger látható. Nincs rajta ejtőernyő, és felszerelés. A fő ernyő és mentőernyő mellett hátizsák és a kézi lőfegyvert tartalmazó hosszúkás csomag is a teher része. Nem véletlenül a felszerelés súlya elérheti a 50+ kg-ot. A katonák a ruhák, felszerelés alatt végig izzadnak, és úgy totyognak mint a "pingvinek" .

dsc_6137m.jpg

  • Várni, csak várni. Az elgémberedés ellen, a zsákokat és ejtőernyőiket fel és leveszik, nehogy elszorítsa a vérkeringésüket.

dsc_6150m.jpg

  • Egyik ejtőernyős társának felszerelését ellenőrzi.

dsc_6246m.jpg

  • A sok felszelés miatt ha rajtuk van, akkor így tudnak pihenni a katonák. A cél a legkisebb mozgás (és ezzel folyadékvesztés). Mint látható szétvetett lábuk között a mentőernyő, és a hátizsák, hátukon a T-11 főernyő.)

dsc_6542m.jpg

  • Végre kinyílt a hátsó ajtó és lassan beülhetnek helyükre.

dsc_6569m.jpg

  • Sorakoznak a katonák, hogy meghatározott sorrendben helyükre ülhessenek.

dsc_6593m.jpg

  • A Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing) 2. számú repülőgépénél is elindult a beszállás. Az előtérben lévő katona nem táncol, hanem a betonon eldobott szemetet keresi és szedi fel, amelyet felszívhat egy hajtómű.

dsc_6562m.jpg

Két C-17-es felszállásra kész.Gépenként 103 fő ejtőernyős és a személyzet repül Bulgáriába. 

dsc_6262m.jpg

  • Az egyik C-130-as még álló hajtóművel. A berakodott teher egy terepjáró gépkocsi és némi teheráru. Ezeket a C-17-el ellentétben nem szállnak le, hanem kidobják a repülőgépből.

dsc_6281m.jpg

  • A C-130 Hercules szállító-repülőgépek a repülőtér bal oldali N és G apronjára települtek. A hat C-130-as közül kettő volt modernebb J-30 változat, négy régebbi H modell. Lajstromszámok: C-130J-30, 99-1431 és 05-1436. C-130H, 92-3286, 93-1436, 96-1006, 93-1006  

dsc_6343m.jpg

  • A 99-1431 lajstromszámú C-130J-30 hosszított törzsű változat 2001. november 26-án került az Rhode Islandi Légi Nemzeti Gárda 146. szállítórepülő ezredéhez. Az alakulat eredetileg fotófelderítő egység volt a második világháborúban, majd az észak-amerikai légvédelmet erősítették és 1950-es évek közepétől kerültek szállító fegyvernemhez. A C-130A Hercules repülőgépeket 1975-1989, az E modellt  1989-2005, a SuperHerky J változatokat 2005-től repülik.

dsc_6376m.jpg

  • A C-130 Hercules repülőgépek, a hétfő esti első hullámban nem az ejtőernyős élőerőt, hanem felszereléseket szállítottak és dobtak le Bulgáriában.

dsc_6384m.jpg

  • A 96-1006 lajstromszámú C-130H változat 1996-tól áll szolgálatban a Minnesotai Légi Nemzeti Gárdánál. A 109-esek jogelődje 1917-ben alakult. 2020-tól Minnesota állam Légi Nemzeti Gárdájába tartoznak.1942-ben kerültek fotófelderítő alakulatként az európai hadszíntérre. A koreai háború idején légvédelmi feladatkörben repültek F-94A Starfire, majd F-89H Scorpion vadászrepülőgépekkel.1960-ban kapták meg a C-97 Stratofreighter szállítógépeket, azóta légi szállítóegység. 1971 és 1981 között C-130A, 1981-1995 között az "E" és 1995-től a "H" változatokkal repülnek.

dsc_6391m.jpg

  • A vezérsíkon a csík sötét gesztenyebarna sárga Minnesota felirattal.

dsc_6460m.jpg

  • A berakodás rendben lezajlott várják a felszállási parancsot. Az egyik C-130-as start közben madárral ütközött, ezért fékezés után visszafordult a pápai betonon, de rövid vizsgálat kiderítette, hogy a madár sérülést nem okozott a repülőgépnek.

dsc_6491m.jpg

  • A négy darab Allison T56-A-15 típusú gázturbina komolyan morgott a gurulások közben, a légcsavarszél pedig kellemesen hűtötte a levegőt. 

dsc_6525m.jpg

  • Viszonylag hamar felkapta a repülőgépet ez a szállító pilóta.

dsc_6600m.jpg

  • A madárral ütközött C-130 Hercules igyekszik társai után..

dsc_6665m.jpg

  • A nagyobb C-17 Globemaster III. sugárhajtású repülőgépek az központi J. zónából indultak. Ez alapesetben a nemzetközi Nehéz Légiszállító Ezredé. (HAW Heavy Airlifting Wing)

dsc_6179m.jpg

  • A SAC nemzetközi személyzete az amerikai légierő tagjai és a nemzeti gárdisták osztoztak a területen. A Nehéz Légiszállító Ezred C-17-es 01-es 02-es és repülőgépei is szállították a vincenzai fiukat Bulgária fölé.

dsc_6693m.jpg

  • Az amerikaiak Boeing C-17 nehéz hadászati szállító-repülőgépeinek lajstromszámai: 08-8194, 09-9205, 09-9206, 10-218 voltak. A képen látható 10-218-as gyári száma: P218 és 2012 szeptemberében gyártották. A McCord repülőbázis 62. szállítóezredében repül. Az egység 1999-től üzemelteti a Globemaster III-asokat.

dsc_6711m_1.jpg

  • A SAC 02-es repülőgépe taxizik a felszállópálya felé. Gyártási száma: F-210 volt és 2009-ben adták át a Nehéz Légi Szállítóezrednek. Amerikai ideiglenes lajstromszáma: 08-0002 volt

dsc_6722m.jpg

  • A C-17-esek sorakoznak a felszállásra várva.

dsc_6757m_1.jpg

  • Éjféli gurulás a kifutópályán.

dsc_6735m.jpg

  • A bázison maradt két C-17 repülőgéppel felszerelést, járműveket szállítottak. A 173-as felszerelésébe tartozó M1097 típusú HMMMW könnyű terepjáró pótkocsival.

dsc_6736m.jpg

  • M1097 változatú HMMMW  könnyű terepjáró igyekszik a berakodás helyszínére.

dsc_6744m.jpg

  • M1044 páncélozott változat M2 típusú géppuskával a tetején. Ez is a 173-asokat erősíti. Van TOW páncéltörő rakétás verziójuk is hadrendben.

dsc_6751m.jpg

  • A szárazföldi erők sem nélkülözhetik a mobil járműfelderítő illetve a tüzérségi lokátorokat, valamint a műholdas kapcsolattartást. A Warfighter Information Network-Tectical (vagyis Warfighter harcászati információs hálózat) HMMMW-re telepített elemei.

dsc_6748m.jpg

  • Hét HMMMW fér el két sorban a hatalmas "égi bálna" gyomrában.

dsc_6776m.jpg

  • Az utánfutós terepjáró farral tolat be, hogy gyorsan lehessen a rámpáról lehajtva kigurulni a repülőgépből. Ezeket a járműveket az "elfoglalt" repülőtérre szállítják, és ott a leszállt repülőgépekről vezetik, nem ejtőernyővel juttatják a célba.

dsc_6769m.jpg

  • Felszállás a nagy magyar éjszakába

dsc_6778m.jpg

  •  .. és egy másik..

dsc_6779m_1.jpg

  • .. harmadik..

dsc_6771m.jpg

  • Az ottmaradt C-17 függőleges vezérsíkja felett testvére útban Bulgária felé.

dsc_6783m.jpg

  • A 09-9205-ös lajstromszámú Globemaster III 2010-ben készült el a Boeingnál. Azóta a 315. szállító-repülőgép ezrednél repült, amely Charlestoni bázison települ. Az ezred elsősorban a vietnámi háború szállítási feladatiból kivette a részét C-141 Starlifter repülőgépekkel. 1993-tól repüli a C-17-eseket. A rakodó repülőgép felett egy másik C-17 repülés közben látható

c17_papa-2.gif

  •  Egy kis fényjáték néhány képből összeállítva.

c17_papa-1.gif

  •  .. és egy másik animált GIF

  • Benedek Levente youtube csatornájára rakta fel a médianap eseményeit. A C-17-esek.. 

  • ..és a C-130 Herky-k.

  • Egy kis "Rigger" érzés. Milyen is a C-17-ben ejtőernyősnek lenni. Engem bevallom, nem vonz a dolog.