Hadgyakorlat kívülről - Brave Warrior 20 (Bátor Harcos) légimozzanat, első hét

dsc_8188m_1.jpg

A Brave Warrior többnemzetiségű gyakorlat valamint a vele azonos időben tartott, és bevetett eszközökben és személyi állományban részben átfedéssel rendezett Jackal Cave 20 különleges műveleti képességű gyakorlat sajtónyilvános részei sajnos a COVID19 járványügyi intézkedések miatt szinte a nullára redukálódtak.

A vájt szemű szpotterek és a katonai szaklapok, blogok írói és a haditechnika szerelmesei azonban megtalálták módját, hogy tudósítsanak a gyakorlatokról. A kecskeméti Repülőbázis kerítése mellett fotósok várták a nappali és éjszakai feladatokra induló és érkező JAS-39 harci repülőgépeket. A Bakony Harckiképző Központ területét övező dombok, lankák térségében is megjelentek ismert és kevéssé ismert katonai újságírók és fotósok, hogy dokumentálják az eseményeket.

dsc_8322m_1.jpg

  • A FARP-on még betonozott állóhely sincs a helikoptereknek, ez bizony tábori repülőtér.. ja ivóvíz sincs bevezetve..

dsc_8425m_1.jpg

  • A honvédség 2019-hez képes komolyan kiszélesítette a zónát, amin belül szabálytalan tartózkodni (egyébként önkormányzati útra rakták a táblát) azonban mégis láthatók a kitelepült erők a tábori repülőtéren. Az épületek felett két Mi-24P igyekszik feladatára. A jutasi ejtőernyős emlékművet viszont már nem lehet látogatni (a gyakorlat ideje alatt).

Minden országnak, van hadereje, és minden haderőnek vannak titkai. A nemzeteknek joga és kötelessége megvédeni a lakosságát, polgárait és ehhez szükséges eszközök, technikák műszaki paraméterei nagyrészt titkosak. Ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy a transzparencia, vagyis átláthatóság, a demokratikus kormányzatok olyan sajátossága, hogy az ország adófizető polgárai el tudják számoltatni és választásokon elmondani, hogy az adott kormányzat, hogyan sáfárkodott az ország, az adófizetők, vagyis a Mi pénzünkkel.  Ez egy kényes egyensúly. Az biztos, hogy a Zrínyi 2026 haderőfejlesztési program, amelyet manapság már máshogy is neveznek, és a vége nem áll meg 2026-ban, hiszen egy haderő akkor modern, korszerű és működik, ha a fejlesztések, képességek nem kampányszerűen, hanem tervezetten, és egy részük automatikusan működik. Ilyenek a harci-műszaki járművek időszakosan tervezett szervizei, nagyjavításai, karbantartásai és elhasználódásuk illetve elavulásuk utáni cseréjük. Ez az utóbbi megállapítás sajnos a rendszerváltás utáni Magyar Honvédségre nem volt jellemző, a maximum négy évig látó kormányzatok, bizony általában fiskális okokra hivatkozva a haderő technikai részének, képességeinek modernizálását, fejlesztését, illetve szinten tartását is elhanyagolták, sokszor a „majd megvéd minket a NATO!” szlogen hangoztatásával. A NATO nem véd meg, Mi vagyunk a Nyugat Atlanti Szövetség, a mi haderőnk is része ennek a szövetségnek és koalíciós és nemzeti keretek között is képesnek kell lenni a haza védelmére, természetesen a szövetség több tagjával is egyetemben.

No, a szentszövegnek vége nézzük, mit láthattunk egy nap alatt Jutaspuszta és Körös-hegy térségében. Jutaspusztára települt a MH.86 Helikopterbázis repülőeszközeinek, technikájának egy része, személyi állománnyal együtt. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy négy darab Mi-24 harci helikopter érkezett a tábori repülőtérre, amelyet rövidítve FARP-nak neveznek, ahol a feladatok műszaki előkészítése (felfegyverzés, üzemanyag felvétel, apróbb javítási, karbantartási munkálatok) folyik. A helikopter személyzetek feladatok előtti eligazítása és azok utáni kiértékelések egy része szintén itt, helyben történik. Más napokon fel-feltűnt a gyakorlaton részt vevő északi szomszédaink, illetve az Egyesült Államok gyakorlaton egy-egy UH-60 Black Hawk forgószárnyasa, de a szolnokiak Mi-17 helikoptere is, általában üzemanyag felvételre, de szerdán nem láthattunk csak MiHu-kat.

A Mi-24-esek közül nemcsak a GS-2-30 típusjelű 30mm-es gépágyúval felszerelt „P”, hanem a régebbi JakB 12,7m-es Gatling rendszerű géppuskával felfegyverzett „V” modifikációt is lehetett fotózni a térségben. A gyakorlaton a csöves tűzfegyverekkel rendeznek éles lövészetet, tehát nem is kerestünk UB-32-57 nem irányított rakétablokk konténereket helikoptereinken. A MiHU pedig ebben erős, hiszen Sz-5 páncéltörő és repeszromboló rakétáinak ugyan nem túl pontos, de nagyszámú, tűzerejű csapásával legalábbis fedezékbe kényszeríti az ellenséget. Páncéltörő rakétákról sajnos nem beszélhetünk jelenleg, mivel a 9M114 Sturm páncéltörő rakétákat kivonták a hadrendből, és a kompatibilis modernebb 9M120 Ataka tankelhárítókból nem szerzett be országunk. A beszerzést az Oroszország elleni szankciók is nehezítették volna, hiszen közvetlenül nem vásárolhatunk fegyvert a Medvétől, de harmadik országon, országokon keresztül lehetséges lett volna a helikopteres páncéltörő képesség fenntartására. Ez azonban a folyamatosan érkező H145M és később H225M forgószárnyasok Hforce rendszerére marad, azonban azok FZ231 70mm-es lézerirányítású rakétái könnyű páncélozott célok ellen hatásosak, az izraeli tervezésű Spike típusú páncéltörő rakétákat integrációja mégcsak folyamatban van.

dsc_8452m.jpg

  • A 336-os Mi-24P két szánycsonkonként, egy-egy póttartállyal repült. A helikoptert a Német Demokratikus Köztársaság állította szolgálatba 2004-ben. Gyári száma: 340336 volt, majd az egyesített Németország 96+46 lajstromszámot kapott. Hazánkba 1995-ben katonai segélyként kaptuk, de nagyjavítására a Dunai Repülőgépgyárban csak 2004-ben került sor.

p1010174m.jpg

  • A helikopter 2004-ben a szentkirályszabajai Helikopterezred felszámolásakor rendezett ünnepségen. A 335-ös és 336-ost sikerült saját forrásokból egyedül szolgálatba állítani 2004-ben. A harci helikoptereket "kvázi" kivonták 2010-ben, és csak az orosz kapcsolat újjáélesztésével 2016-ban Oroszországban üzemidő hosszabbítást és minimális modernizációt (NVG kompatibilis fülkefestés és műszerezettség, GPS és egy egyesített adatkijelző műszerbeépítése hajtottak végre rajtuk.

dsc_8455m.jpg

  • A 336-os lajstromszámú Mi-24P pilótafülkéje alatti 80-as szám a szolnoki repülőtér fennállásának 80 évfordulójának alkalmával, idén került felfestésre.

dsc_8141m.jpg

  • Két Mi-24P a FARP-ra visszatérőben. A belső szárnycsonkokon 850 literes póttartályok. 

dsc_8143m.jpg

  • Sok fa és két helikopter. Nekem tetszik.. 

dsc_8160m.jpg

  • A szinte kötelező áthúzás.. Az Brave Warrior 20 gyakorlatra idetelepülő amerikaiak mindig álmélkodva néznek a Mi-24-re, amelyek évtizedekig a gonosz ellenség helikoptere volt. Az táliboknak volt egy mondásuk: Nem félünk az szovjetektől, de a harci helikoptereiktől igen.. 

dsc_8145m.jpg

  • A 331-es és 336-os lajstromszámú Huszonnégyes alkotta kötelék.. A 331-es lajstromszámú forgószárnyas 340331 gyári számmal építették a Német Demokratikus Köztársaság számára. Az egyesített Németországban 96+41 lajstromszámot kapott. Nagyjavítására 2016-ig nem került sor.

dsc_8170m.jpg

  • Hátulról is jól látszik, hogy mennyire keskeny kialakítású a Mi-24-esek törzse és a szánycsonkok tekintélyes fegyverzetet képesek hordozni. például helikopterenként négy STURM/ATAKA páncéltörő és 4x32 (128 darab) Sz-5 nem irányított rakétát.

dsc_8471m.jpg

  • A 331-es lajstromszámú Mi-24P landolás közben. A behúzható kerekek némileg növelik a sebességet, de sebezhetőségük és súlyuk miatt, az új orosz változatok merev futóművesek. 

dsc_8475m.jpg

  • A régi "bocitarka" magyar rejtőszínt, felváltotta nagyjavítás után a grafitszürke, amely először kicsit furcsán nézett ki, de végül is kiváló álcaszín különösen éjszaka. 

dsc_8356m.jpg

  • Szemből manapság is félelmetes látvány a Mi-24-es, különösen, ha hozzáképzeljük a négy teli  rakétakonténert és a négy páncéltörő rakétát. 

dsc_8196m.jpg

  • A 711-es kapaszkodik az égbe. A helikopter 220711 gyári számmal építették hazánk számára. 1985-ben került hadrendbe, és 2010-2016 között üzemen kívül tárolták a szolnoki Helikopterbázison. A nagyjavítás után hét évig repülhet.

dsc_8213m.jpg

  • A 711-es lajstromszámú helikopter orrában ugyan csak 12,7mm-es négycsövű Gatling rendszerű nehéz-géppuska van, a célzás is teljesen más vele, mint a 30mm-es gépágyúkkal felszerelt változattal, mert a géppuska forgatható, nem a teljes légijárművel kell célozni.

dsc_8247m.jpg

  • A 711-es fejünk felett zúg át a néhány másodpercet követő landolásra.

A rakéták hiánya mellett viszont örömteli esemény volt, hogy ismét láthattunk nagyjavításuk után a Mi-24-hez hazánkban kifejlesztett sugárfelderítő konténer ismételt alkalmazása. A Mi-24 az egyetlen szolgálatban álló helikopter Magyarországon, amely hermetizálható kabinja miatt védettebb a radioaktív sugárzás ellen.

A konténerbe két BNS-98 dózisteljesítmény távadó és két NDI/SK szcintillációs nukleáris sugárfelderítő detektor, GPS vevő, barometrikus magasságmérő és adatgyűjtő került beépítésre, amelyről számítógéppel lehet adatot küldeni, vagy memóriájába elraktározni. A konténerbe rádióadónak is helyet hagytak, hogy valós idejű on-line megoldással lehessen az adatokat küldeni. A konténerbe videokamera is szerelhető, és a megfigyelt területről így felvételeket is lehet készíteni. A konténerekből kettőt is függesztésre került az 335-os lajstromszámú forgószárnyasra, a póttartályok mellé, de másik napokon volt, hogy kettő helikopter hordozott, egy-egy darabot. A sugárfelderítő konténer új változata is már némely információk szerint kész, és azok rendszerbe állítása várható.

A szolnoki Helikopterbázis a korábbi időszakokban állandó 24 órás sugárfelderítő készültséget adott, jelenleg nem nyilvános, hogy ez a fegyveres készenléti szolgálati része-e továbbra is.

dsc_8276m_1.jpg

  • A 335-ös "sugárfelderítő helikopterünk". Jól látható a 30mm-es személyzet kabinjai alatt oldalt beszerelt ikergépágyú.

p1010014m.jpg

  • A 335-ös a másik eredetileg a Dunai Repülőgépgyárban nagyjavított Mi-24P helikopterünk. A képet 2004-ben Szentkirályszabadján készítettem.

dsc_8288m.jpg

  • A 335-ös leszállókörön. Jól láthatók a szögletes sugárfelderítő konténerek a külső szárnycsonkokon. 

dsc_8293m.jpg

  •  A leszálláshoz nyitott futó dukál.. Az oroszok külön sugárfelderítő változatokat építettek Mi-24R és Mi-24RChR típusjelzéssel. Azok a forgószárnyasok például leszállhatnak szennyezett terepszakaszokon és távirányítású karmantyúkkal mintavételt végezhetnek. Érdekes, hogy nem vetették be azokat tudomásom szerint Csernobilnál, igaz oda sugárfelderítő harcjárművek hadát vezényelték.

dsc_8294mx.jpg

  • A 335-ös lajstromszámú Mi-24P szárnycsonkján belül 850 liter űrtartalmú póttartály, kívül sugárfelderítő konténer. A helikopterek Jet A1 üzemanyaggal repülnek.

hadmernok.JPG

  • A sugárzásmérő konténer nyitott állapotban. (forrás: www.hadmernok.hu)

dsc_8305m.jpg

  • Egy kicsit hullámos lakatosmunka a 335-ös oldalán. Nem kell szégyen, meg kell nézni néha, hogy néz ki egy vadiúj Szu-35 oldal lemezelése, vagy egy B-52H oldalról..

A helikopterek több feladattípust is repültek. A sugárfelderítő forgószárnyasunk több esetben póttartállyal is felszerelve az amerikai erők felett végzett manővereket. Két MiHU a Kőrös hegyi lőtér környékén repült, mégpedig érdekes feladatkörrel délután. A Jackal Cave gyakorlaton ugyanis a magyar 2. különleges dandár és szlovák különleges erők katonái mesterlövész kiképzést hajtottak végre belőlük. A Mi-24 nem igazán alkalmas a feladatra, bár kis deszantterébe hat katona is bezsúfolódhat, azonban rázkódása felülmúlja például a AS.350B Ecurueil könnyű helikopterét, amelyet már kipróbáltak, a terrorelhárító szolgálat, és a különleges dandár „sniperei” is. A helikopterrel mozgás közben, illetve függeszkedve lőttek különféle távolságból alakos pontcélokat. Megoldandó feladat volt a kézifegyver viszonylagos stabilizálása, amelyet szegény ember módra egyszerűen egy kifeszített kötél segítségével végeztek. A Mihu deszantterében a kirepülő hüvelyek, valamint a lövész bekötése is feladatot jelentett.

dsc_8512m.jpg

  • A Kőrös-hegyi lőtéri épület környékén járművek és persze a MiHu

dsc_8528m.jpg

  • Feladat végrehajtás után visszafelé repülnek a 711-es lajstromszámú Mi-24V helikopteren a mesterlövészek. Jól látszik a kifeszített kötél, amely stabilizálja a fegyvert célzás és tűzmegnyitás közben.

dsc_8562m.jpg

  • A 711-es völgybe repül majd vissza Jutaspusztára.

  • A mesterlövészek kiképzési repülése más látószögből: (Forrás: honvédelem.hu)

Kőrös-hegy légterében nemcsak a harci helikoptereink, hanem a Kecskeméti Pumák harci repülőgépei is feltűntek. Nappali és éjszakai gépágyú lövészet zajlott, utóbbiak éjjellátó szemüveggel (NVG)-vel kombináltan. A Litening konténereket szintén használták a repülőgép-vezetők, JTAC-ok (földi előretolt repülésirányítók, rávezetők) segítségével. Olyan szkenárió is több esetben zajlott, amikor a Pumák világították meg a célokat a Mi-24-es hajózók számára.

dsc_8574m.jpg

  • Az esti sötétségben feltűnő JAS-39C Gripen. A hajózók NVG-vel támogatott éjszakai lövészetet hajtottak végre, fél tucat, köztük 2-3 éles tűzcsapással.

dsc_8566m.jpg

  • Közben egy áthaladó közforgalmi repülőtér nyomta a chemtrail-t..

dsc_8589m_1.jpg

  • Még később ISO "végtelennel" is elcsiphettünk központi pótossal repülő Griffet.

dsc_8632m.jpg

  • Este 10 felé, már csak a rotorlapátok és a jelzőfények mutatták a helikopterek útját. Ja meg persze a kilőtt nyomjelző töltények, de utóbbi fotózásával azon a napon nem volt szerencsém..

Este 10-ig voltam barátaimmal, ismerőseimmel a környéken, ahol a haza védelmére felkészülés zajlott, jöttek-mentek a térségben élő emberek, biciklizve, kutyát sétáltatva, de ami fő, senki sem morgott, a fotósok, a helikopterek és repülőgépek hajtóműzaja és a géppuskák és gépágyúk hangja miatt. Tudták, hogy ez az ára, hogy békében is biztonságban élhessenek.