Volt egyszer egy Repülőnap (BIAF-2011) és a Krumovói Repülőmúzeum

1315226071_43.jpg

2011. szeptember 4-én és 5-én a bolgár aviatika centenáriumát köszöntötték a Légierő krumovói repülőbázisán. A BIAF – Bulgarian International Aviation Festival, vagyis Bulgáriai Nemzetközi Repülő Fesztiválnak nevezett esemény, egyben harcászati repülőgép casting is volt, mivel akkoriban még tenderben tervezték a szovjet vadász és csatarepülőik utódtípusát kiválasztani.

1315225704_72.jpg

  • Egy látogató, a görög légierő T-6 Texan II oktató repülőgépe

A légitámaszpont Plovdivtól 12 kilométerre található, és a szokásos kelet-európai katonai repülőterek hangulatát idézi. Az egyik sarkában modern polgári légiforgalmi épület, napi egy-két járattal, a másik oldalán csendesen rothadó  Mi-8/17 és Mi-24 helikopterek.

1315225950_61.jpg

  • Csendesen rothadó Mi-8PP amelyből nekünk is volt anno. Zavaróantennáival elnémithatták a Dunántúlt.. Nálunk visszaalakították őket szállító változatra.

A bolgár légierő fő vadászrepülőgép-típusa a MiG-29-es 9.12 változata volt és még jelenlegi is az, 9.51 kétüléses UB gyakorlógépekkel kiegészítve. A repülőnapon két UB a zónában volt, és egy kiállított, leharcolt harci változatot is megtekinthettünk. A BIAF végeztével a Graf Ignatyevo bázis mellett elhaladva az autóból láthattuk háromgépes készültségüket is, tehát legalább féltucat géppel ekkor még biztosan repültek. Ez az arány azóta is igaz, 6-10 repülőgépüket folyamatosan üzemképesen tartják, több-kevesebb problémával ráfordítással.

29fuves.jpg

  • A 24-es oldalszámú MiG-29-es fűre húzva, volt már jobb sorsa is.

Rendszerben állt még a MiG-21BISZ vadászgép is, hozzájuk is volt még két működő UM gyakorló változat. Ezeket a gépeket azóta két ízben is kivonták, először 2013-ban, majd a kétüléses gépekben még találtak üzemidőt (vagy megfizették a „Pecsétes Embert”), így ismét reaktiválták Őket. Azonban a biztonság nagy Úr, ezért végleges kivonásukra is sor került, nagyobb ünnepség keretében 2015-ben

21levegoben.jpg

  • Rakétafüggesztmény nélkül központi póttartállyal repült a MiG-21BiSz

Az orosz gyártmányú vadászok készültségben R-60 (AA-8 Aphid) rakétákat hordoztak, bár a 29-esekhez modernebb R-73 és R-27 rakétafegyverzet is van.

Azóta 2019. június 3-án mondhatni tender nélkül, az Amerika barát kormány aláírta (bár Rumen Radev elnök egyszer megakadályozta, de július 26-án ismételt benyújtás után már nem volt mérlegelési jogköre) nyolc darab F-16V-os beszerezését. A repülőgépekre bődületes 1.256 Millió Dollárt költenek, ami 157 Millió dolláros darabárnak felel meg, ráadásul néhány hónap alatt kellett az országnak teljesíteni, ezzel a költségvetést szépen be is döntötték. Hozzá kell tenni, hogy az USAF 76 Millió dollárért kapja a „meztelen” F-35A harci repülőgépeket, amelyek egy generációval korszerűbbek, mint a Bolgár F-16V-k, mégha azokhoz, némi fegyverzet mellett kiképzést és terméktámogatást (szupportot) is biztosítanak. Az amerikai repülőgépek ára jóval magasabb volt a svéd ajánlatban szereplő JAS-39C/D Gripenekné, amelyet egyébként tendernyertesként kezeltek (akárcsak Szlovákiában). Nos 2010-ben a BIAF idején még egy komoly tendernek indult a beszerzés.

gripen-demo.jpg

  • A demo idején még azt hitték, hogy biztos befutó a Bolgár tender.. Svéd Gripen felszállása Krumovóban

A bolgár légierő jellegzetessége, hogy a vadászrepülőgépeken kívül csatarepülőgépekkel is rendelkezik, az egyedüli NATO-ország, ahonnan még nem vonták ki a Szuhoj Szu-25K (UBK) típust. A bezmeri bázison állomásozó alakulatnak akkoriban csak néhány üzemképes gépe volt, a BIAF-on egy kiállított példány mellett közeltámogató bemutatót is repültek a típussal. Sajnos mindkettő kétüléses UBK volt, és jó lett volna, hogy ha a programot repülő Szuhojra legalább néhány nem irányított rakétakonténert is felfüggesztenek, nagyban növelve az életszerűséget. Mára a helyzet annyiban változott, hogy Fehéroroszországban 2019-ben nagyjavították a Szuhojokat, így néhány évig még – valószínűleg az új többfeladatú Viper harci repülőgépek beérkezéséig, még rendszerben maradnak a csatások.

1315225691_42.jpg

  • Ez a Szu-25K a statikus kiállítás része volt.

1315226064_43.jpg

  • A 095-ös oldalszámú UBK viszont repült.

A BIAF idején 2010-ben helikopterek közül a Mi-24-est már kivonták a rendszerből. A helyzet azóta ez is változott, mivel a hadikiadásokra fordítható összegek éppen az F-16V-k miatt nem elégséges, ezért nincs pénz új harci helikopterekre így hazai nagyjavítással reaktiváltak kettőt. Az akkor látott Mi-17-ből sem repült néhány darabnál (jó az kettőnek is) a Légierőben. A jövő azonban a nyugati típusoké. 12 francia Cougar (modernizált Superpuma) szállítóhelikopter már akkoriban is hadrendben állt, de ez a tervezettnél kevesebb, mivel az ország fizetőképessége akkor sem volt jobb. Azóta a számunk csökkent, mert a nagyjavítások csúsznak, viszont van korszerűen felszerelt SAR (kutató-mentő változatuk is).pumakotelek.jpg

  • AS.532 Cougar géppár, akkor még csak a sima szállítóváltozatokkal repültek.

Ugyanez a helyzet a szállító-repülőgépeknél is; rendszeresítették a CJ-27 Spartant három példányban, de a negyedik megrendelését pénzhiány miatt törölték, ráadásul egyet már javíthatatlanul taccsra vágtak. A másik kettő sem repült 2017-18-ban több hónapig, de költség és eszközátcsoportosítással a Spártaiak üzemeltetési mutatói lényegesen emelkedtek. A románok is rendszeresítették a típust, és a BIAF-on is kiállították az egyik gépüket.

lelakott14.jpg

  • Egy lelakott Mi-24D.. nem szép látvány, háttérben szerkezetkész hangár látható.

A Bolgárok beszereztek hat Pilatus PC-9 gyakorlógépet, bár az L-39 Albatrosok közül is kettő papíron még rendszerben volt. Ez a mai helyzet a mai napig fennáll. A bolgár határőrség is bemutatott egy éjjellátó berendezéssel rendelkező Augusta 109-est, ami azt jelenti, hogy a nyugati technikát rendszeresítették.

1315225909_83.jpg

  • Pilatus a levegőben. A bolgár Arany-fekete festéssal akár az Al-Fursan democsapatnál is repülhetnének..

A vadásztender miatt a BIAF nem szűkölködött látnivalókban a főszponzora ezért a SAAB volt, a cég négy JAS-39-cel szerepelt a repülőnapon. A két kétüléses D-változat profilja az utasrepültetés volt, eggyel pedig a svéd légierő berepülőpilótája tartott bemutatót.

p1010965m.jpg

  • A 254-es JAS-39C Gripen a statikus bemutatón vett részt. Három póttartály két két CATM-120 gyakorló AMRAAM-mal.

p1010963m.jpg

  • Svéd repülő-műszaki. Igen a bőr színe nem fehér.. A Nyugati demokráciákban természetes. Svédország nem volt gyarmattartó. Nálunk ilyen elképzehetetlen ebben a kormányzati kurzusban..

1315226067_92.jpg

  • A két Gripen Delta utasrepülttetést végzett... persze prominenes személyek ülhettek a hátsó ülésbe..

Az EADS négy eurovadásza közül kettőt állított ki. Nem volt letakarva a hajtóművek beömlőnyílása, látható volt az észlelhetőség csökkentésére tervezett S-alakú szívócsatorna. Két Eurofighter a zónában volt, ebből az egyikkel szintén bemutatót repültek. A Eurofighter dinamizmusa fölényes volt a Grifféhez képest. Az EADS elhozott egy spanyol Buchonból visszaalakított, de repülésképtelen, ezüst fémszínnel politikailag korrekté tett világháborús Bf-109G2 vadászgépet. Mindkét vállalatcsoport sapkák, plakátok és ingyen ajándékok tömegével készült a repülőnapra, szinte minden második néző ezeket hordta.

olasz-efa.jpg

  • Eurofighter a földön...

nemet-efa.jpg

  • .. és a levegőben. A Luftwaffe repülőgépe szép bemutatót tartott

p1010967m.jpg

  • Az EADS fém színű Bf-109-es madara..A bolgár Légierő 19 darab E–3 és 145 darab G–2, G–6, G–10 vadászváltozatot egykor tartott hadrendben.

p1010971m.jpg

  • A Bf-109 műszerfala..

A Lockheed Martin programot nem repültetett, de az USAFE (Az Egyesült Államok Európai Légiereje) spangdahlemi ezredének két F-16 Block50-es harci gépe (egyik a századparancsnoké) ott díszelgett a kiállítósoron. 2010-ben még nem tudtuk, hogy egy Donald Trump nevű figura lesz rá 10 évre az Egyesült Államok elnöke, és protekcionista gazdaságpolitikájával, büntetővámokkal és egyéb alkalmazott eszközökkel megakadályozza a szabad versenyt akár Európán belül többek között harcászati vadászrepülőgép piacon. Persze hozzá kell tenni hogy az F-16V, F-18F/G vagy éppen az F-35A repülőgépek legalábbis egyenértékűek, ha nem jobbak mint európai vetélytársaik.

1315225748_15.jpg

  • Az amcsik szokás szerint leszarták az egészet, oda raktak statikra két gépek Németországból és később nyertek.. A Spangi századparancsnoki repülőgép

2010-ben a bolgárok az oroszokkal a MiG-29 további alkatrész-utánpótlására szerződést írtak alá. Ekkor még a MiG RAC-nál is úgy gondolták, hogy akkoriban MiG-35 néven futó modernizált Fulcrumnak piaca lehet Bulgária. Valószínűleg ezért láthattuk a MiG-29OVT programját Beljajevvel a pilótafülében. A gépet a délelőtti órákban ki is állították, és aki szerencsés volt, az orosz mechanikusokkal együtt tolhatta az állóhelyre.

beljajev.jpg

  • Beljajev és a MiG-29OVT a levegőben..

toldamiglehet.jpg

  • ..és még tolni is lehetett. A Blogger is kiélvezte, hogy simogathatta a ritka gépmadarat.

A repülőprogramban a Griff, az Eurofighter, a MiG-29OVT mellett a bolgár MiG-21-es géppár bemutatta a C-27 Spartan QRA elfogását, Szu-25 támogatás mellett zajlott a Cougar+Mi-17+ kommandós bemutató, MiG-29UB Forma 2-es versenyautóval tartott gyorsulási versenyt. Láthattunk PC-9 szólót, román IAR-99 Soim bemutatót, és repült a svájci légierő PC-7 köteléke. A polgári repülőgépek közül néhány sport- és túragép mellett az egyik hazai légitársaság A-320-asa repült demót, és a Ryanair közforgalmi járatai két alkalommal szakították meg a programot.

1315225759_58.jpg

  • MI-17 a bolgár zászlóval.. Indul a BIAF

 

1315225953_23.jpg

  • Statikus soron a C-160 Transall német színekben..

1315225912_63.jpg

A Krumovoi repülőtéren közforgalmi repülés is zajlik..

1315225980_46.jpg

  • Svájciak a PC-7 gyakorló repülőgépeikkel

1315226030_95.jpg

  • A hazaiak MiG-09UB vadász-gyakorló replőgépe emelkedik fel a betonról.

1315225906_83.jpg

  • Bolgár CJ-27 Spartan ejtőernyős ugratás közben.

A krumovói bázis mellett található a Bolgár Légierő Múzeuma, amelyet típusválasztékával ugyancsak feltétlenül meg kell tekinteni a repülés szerelmeseinek.

A Bolgár Légierő Múzeuma már 1934-ben megnyílt a Bojurcse-i repülőtér területén, de a második világháború elején bezárták. Aztán hosszú-hosszú szünet után 1972-ben újabb kezdeményezés indult a repülési múzeum újbóli létrehozásáról, de akkoriban ez nem volt kivitelezhető. Végül, a 90-es évek elején, építési munkák indultak a Plovdiv-Krumovo Repülőbázis mellett a múzeum területének rendezéséhez. A légierő egységeinek önkéntesei, valamint a Szófiai Nemzeti Hadtörténeti Múzeum csapata segítségével nyitották meg a repülőmúzeumot 1991. szeptember 21-én. A repülőmúzeum a Nemzeti Hadtörténeti Múzeum része.

p9035092m.jpg

  • A Repülőmúzeum bejáratánál lévő emlékmű.

A múzeum beltéri része két teremből áll. Az első teremben kiállíthatók a bolgár repülés történetével kapcsolatos tárgyak, dokumentumok az első bulgáriai repülésekről, a Bolgár Katonai Repülés történetéről.

A másik helyiségben úrkutatási kiállítás van. Itt találhatunk információkat Bulgária részvételéről a Nemzetközi Űrszövetség tagjaként. A nyílt külső kiállítási helyen 56 darab repülőgép és 16 helikopter látható. A repülőeszközök mellett földi légvédelmi komplexumok, valamint fegyverzet és eszközök is kiállításra kerültek.

p9035085m.jpg

  • Veterán Tu-2-es könnyű-bombázó, 1941-48 között 2257 darabot építettek belőle.

A repülési kiállítás talán legértékesebb repülőgépe egy német 1937-ben gyártott Aradó 196 típusjelzésű hidroplán, amely a második világháborúban szolgálta a Harmadik Birodalmat. A világon összesen három megmaradt példánya van. Sajnos a nyílt tárolás nem igazán tesz jót a veterán tengerészeti járőr repülőgépnek, remélhetőleg előbb-utóbb fedett tárolóban lesz a helye. A második világháborús repülőgépek között látható Jak-9P (gépágyús) vadászrepülőgép, amely a Jakovlev tervezőiroda terméke volt. Jó állapotban látható a híres csatarepülő az Iljusin Il-2m3 egyik példánya. Szintén ritka madár a Lavocskin La-7M vadászrepülőgép, amely egyenértékű volt a Jak-3-al.

p9035032m.jpg

  • Arado AR-196 hidroplán a Kriegsmarine csatahajóin és cirkálóin is megtalálható volt, de parti repülőegységeknél is szolgált. 541 készült belőle. Fegyverzete két 20mm-es gépágyú, de két 50kg-os bombát is hordozhatott, a fő feladata azonban a felderítés volt.Bulgária is rendszeresítette.

p9035022m.jpg

  • Iljusin IL-2M3 csatarepülő. A rettegett Sturmovik, utódja az IL-10 a második világháború után a Varsói Szerződés országaiban is rendszerbe állt. A magyar neve Párduc volt. A kutatások szerint nagyon eltúlozták a páncélosok elleni hatásosságát. 36180 darabot gyártottak belőle, ami rettentő mennyiség.

 

p9035029m.jpg

  • A hátsó lövész helye nem volt életbiztosítás.Átlagosan egy pilóta három lövészt vesztett a világháború során. A korai IL-2 változatok együlésesek voltak, de nem volt hátsó légtérvédelme. A hátsó lövészek javították a típus túlélőképességét. A sajátjukat nem. Több mint  18 ezer lövész halt meg a Sturmovikokban.

p9035025m.jpg

  • Jakovlev aki tervezőmérnök mellett honvédelmi biztos is volt, saját irodája által tervezett JaK-1/3/7/9 vadászrepülőgépeinek gyártását helyezte előtérbe, bár Lavocskin La-5/7/9-11 sorozatú vadászrepülőgépei egyenértékűek voltak velük. A legnagyobb ászok La-7FN repülőgépekkel repültek (az Airacobra és a JaK-3 mellett).. A képen egy Jak-9UM látható.

A hidegháborús típusokból szép kiállítás található, szinte az összes MiG-15 -17 -19 -21 típusokkal és alverziókkal, amellyel a Bolgár Légierő repült. (A Varsói Szerződés keretein belül a bolgár volt az egyik legpotensebb, a NATO Déli török-görög fenyegetésének ellensúlyozására. Például náluk repült a MiG-23MLD, amely egyes paramétereiben jobb volt a MiG-29 korai példányanyainál. A MiG-25-ös is hadrendben állt Bulgáriában (Igaz nem vadász, hanem felderítő változata és orosz pilóták is repülték.) A Jak-23-as korai sugárhajtású vadászrepülőgép sem gyakori a múzeumokban, ok azért van például Csehországban, Romániában és persze a volt Szovjetunióban.. A bolgárok repülték a MiG-15 vetélytárs harci repülőgépet, bár a MiG paraméterei sokkal jobbak voltak. Látható Il-28-as könnyű-bombázó felderítő változata, nálunk a bombázóváltozat sajnos nem került a Reptárban bemutatásra, sajnos nem tudták eddig megoldani mozgatását, valamint hely sem lenne talán már számára. A Szuhoj Szu-22 csapásmérőjéből van két példány (UM35 és M4-es) kiállítva, valamint Szu-25-ből is található már múzeumi példány.

p9035044m.jpg

  • A JaK-23, a Jak-3 vadászrepülőgép erősen módosított sugárhajtósított változata volt. Az háború utáni politikai pálfordulás során Mikoyan és Gurevics MiG tervezőirodájának repülőgépei kerültek legnagyobb példányszámban a Vörös Légierő állományába, Jakovlevet háttérbe szorították. Későbbi repülőgéptípusai közül sem a 23-as sem a 28-as nem került akkora darabszámba a hadrendbe, mint a MIG-ek és Szuhojok.

p9035049m.jpg

  • A JaK-23 oldalról és ellenfényben. Mi nem repültük, de a csehszlovákok, románok és bolgárok igen

p1010988m.jpg

  • A MiG-23BN a 23-as variaszányú vadászrepülőgép csatásított változata. Orrában a lokátort lecserélték egy lézeres távolságmérőre, valamint földi célok ellen komolyabb fegyverzet integrációt is kapott.Bulgária 33 darabot tartott hadrendben. Jobb változata volt a MiG-27, de azt csak a Szovjetunióban és Indiában repülték. A hindusok 2019. év végén vonták ki a 27-est. A Szu-22-es nehezebb, jobban felfegyverzett csapásmérő repülőgép volt.

p9035076m.jpg

  • MiG-23MLD az egyik legutolsó és legjobb változata Flogger-nek. Manőverezőképessége kicsit gyengébb volt, ugyan a 29-es korai változatánál, de fegyverzete közel megegyezett vele. Szapfir–23MLA–11(N008) lokátorának, hatótávolsága elérte a 70 kilométert és volt közel légiharc módja is.33 fokos szárnynyilazási lehetősége segített a manőverező légiharcban, és intergáltak rájuk infacsapda kivetőket, és R-73 rakétákat is. A magyar MF-ek közelében sem voltak harcértékben.. Bulgária és Szíria is repülte..

p9034995m.jpg

  • MiG-19Sz vadászrepülőgépek az első szuperszonikus MIG-ek voltak. 8500 darab készült belőlük. Alapvetően három darab NR-30 gépágyú fegyverzetük volt hatásos. A gyenge pontjuk a két Tumanszkij RD-9B gázturbinák alacsony élettartama és megbízhatósága volt. Az Észak-Vietnámi pilóták ennek ellenére fordulékony és jó repülőgépnek tartották. A bolgárok 1958 és 86 között több mint 70 darabot rendszeresítettek.

p9035084m.jpg

  • A MIG-23 kétüléses gyakorlóváltozata az UB. Magyarország 4 darabbal rendelkezett, ebből kettő veszett oda balesetben. A bolgárok 15 darabot állítottak szolgálatba, igaz nekik  33 darab MiG–23BN, 12 darab MiG–23MF-t, 1 darab MiG–23ML-t, 8 darab MiG–23MLA-t, 21 darab MiG–23MLD volt a flottájukban.

p9035016m.jpg

  • A Szu-22-es is rendszerben állt Bulgáriában. Ez azt jelenetette, hogy két vadászbombázó (Szu-22, MiG-23BN) és egy csatarepülő (Szu-25) típussal is repültek. A képen egy Szu-22UM látható, amelyből hármat szereztek be, az együléses Szu-22M4 vadászbombázókikhoz. Azokból 23 darab állt rendelkezésükre. 

A polgári repülőgépgyártásból is látható néhány repülőeszköz, amely katonai alkalmazásban volt Bulgáriában. Ilyen az Iljusin IL-14, a Letov L-200 Morava illetve L-410UVP vagy az Antonov 24-es utasszállító repülőgépei.

p9034998m.jpg

  • Az Iljusin IL-14 replügépből hazánkban is repült 10 darab Közforgalmi repülésben. Ebből kettő VIP szállító volt. A bolgárok szintén repülték a polgári és katonai repülésben egyaránt..

p9035000m.jpg

  •  Az Antonov 24-ből egy tucat repült Bolgár felségjellel. Az utasszállító változat mellett az AN-26 a teherszállító modifikáció. Ebből van Magyarországon is hadrendben. Hazánk kettő vagy három (inkább előbbi) darab újabb nagyjavításáról és üzemidő hosszabbításáról döntött, de nem a gyártónál Ukrajnában, hanem Oroszországban lesz a javítás. Ezzel ugrik a gyári garancia, de Oroszországban még sok Ancsa repül és javítás minőségben talán az ukránok fölött lesz.

p9035014m.jpg

  • Egy kis vázszerkezettan Li-2 típusból. Az egyetlen repülőképes példány a Magyar Gold Timer alapítványé. A DC-3/C47 sorozat orosz gyártású licenecváltozata kicsit nehezebb és lassabb mint a nyugati testvére, de éppúgy elnyűhetetlen. A Li-2-öt tizennégy ország állitotta rendszerbe.

p9035042m.jpg

  • .. és ellenfényben elölről. Ráférne is kis festés

Mint szinte minden múzeumban, a hidegháború után, itt is található néhány ország repülőtechnikájából néhány repülőgép, ezek cserék, és beszerzések után kerültek Krumovóba. Oroszországból egy Jak-52 került a DOSZAAF gépei látható. valamint egy Li-2T civil lajstromjellel. A most már „testvéri” Török Légierő 63-899 számú kanadai gyártású CF-104 Starfighter vadászrepülőgépe szintén a gyűjtemény része.

p9035009m.jpg

  • A Letov L-410UVP-ből a Bolgár Légierőben még kettő repül és Oroszországban, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában is rendszerben áll. A könnyű utasszállító olcsón üzemeltethető és ejtőernyős ugratásra is használható.

p9035020m.jpg

  • Todor Zsivkov rémálma, Török repülőgép Bolgár repülőtéren. Az időt azonban nem lehet megállítani, és ma már mindkét ország NATO tag, és a kanadai gyártású Starfighter már kivonásra került egész Európában.

A sport és oktató repülőgépek között kiemelendők a Jak-50, vagy a Zlin 326 Acrobat repülőgépek, illetve a lengyel gyártású PLZ-101 Gavron.

p9035082m.jpg

  • Egy Zlin 326 Akrobat. A 60-as évek ikonikus műrepülőgépe.

p9035072m.jpg

  • A PZL 101 Gavron-t még több országban repülik elsősorban a sport repülésben

A helikopterek közül az elsők 1957-ben érkeztek Bulgáriába. A kiállított forgószárnyasok többségében a Mil tervezőiroda remekei, látható Mi-1, -4, -8, -14 és -24D helikopter. Néhány Kamov is található a gyüjteményben.

p9035074m.jpg

  • A Mi-14 (NATO kód:Haze) teneralattjáró elhárító és járőrhelikopter, a Mi-8 tengerészeti változata. Régebben vízre is leszálltak vele, de Lengyelországban például az egyiket egy komolyabb hullámverésben elveszették, azóta a csónaktesttel a vizreszállás inkább utolsó lehetőség, probléma esetén..Bulgáriában az Eurocopter AS565 Panther váltotta a 2010-es években.

p9035079m.jpg

  • Egy veterán Mi-8T. Ütött-kopott és még a vörös csillagos felségjel is látható.. Így múlik el a világ dicsősége.

Ottjártamkor sajnos a repülőesemény miatt sokan voltak a múzeumban így „ember nélkül” nem sok képet lehetett készíteni, de ez talán a későbbiekben pótlásra kerül..