Szolnokon az első négy H145M többcélú könnyű helikopter

 

dsc_8713m.jpg 

  • A négy vadiúj H145M a Szolnokon átadott modernizált hangárban.

2019, december 13-án adták át ünnepélyes keretek között a Magyar Honvédség Szolnoki Helikopterbázisán a 2018. júniusban a Zrínyi 2026 Haderőfejlesztési Program keretében az Airbus Helicopters cégtől 100 milliárd forintértékben megrendelt H145M többcélú, könnyű helikopterek első négy példányát.

A típusról részletes ismertetőt írtam a Haditechnika Magazin 2019/5 számában, a cikk jogvédelem alatt áll, tehát röviden írhatom le a H145M-ről az alapvető tudnivalókat.

dsc_8696m.jpg

  • A gyári adattábla szerint a H145M Airbus jelölése MBB-BK117 D2 - igen ez is Messerschmitt...

Az Airbus Helicopters németországi Donauwörth-i gyárában összerakott helikopterek, új kategóriát képeznek hazánk forgószárnyas képességben. A három konfigurációban megrendelt 20 helikopter a legtöbb Magyarországon elképzelhető feladatra alkalmas. A forgószárnyasokból 10 darab általános többcélú (Light Utility), 5 darab a kutató-mentő (SAR) változat mellett öt darab (Multi purpose) megkapja a HForce fegyverrendszer jelenleg elérhető legnagyobb integrációját. A felfegyverzett helikopterek a helikopter-törzsrész két oldalára szerelt konzolokra függesztve hordozhatnak többfajta csöves tűzfegyvert (7,62 és 14,4mm és géppuskákat), valamint konténerekbe telepített nem irányított rakétákat. A rakétablokkokból francia gyártású 70mm-es FZ275 lézeres irányítású páncéltörő, vagy repeszrobbanó fejjel ellátott rakéta is indítható. A páncélelhárítás nem teljeskörű, egy modern harckocsi megsemmisítésére ez a rakéta nem alkalmas, de azért, ha egy 70mm-es lövedék „megkongatja” a páncélzatot, akkor a különféle érzékelők, vagy kerékgörgők esetlegesen a motortér is sérülhet, tehát a páncélos, ha nem is semmisül meg, de harcképessége lényegesen csökkenhet, illetve megszűnhet. Tényleges páncéltörő fegyverzet is integrációra kerül a közeljövőben, ez pedig az Izraeli Spike LR (Long range) vagyis nagyobb hatótávolságú változata. Ez a rakétatípust több ország forgószárnyasaihoz integrálták, valamint szárazföldi harcjárművekre szerelhető, és gyalogság által is használható változata is van.  A hazánk által is megrendelt H225M kisebb, idősebb mostohatestvére a Románia által gyártott IAR PUMA harci változata a SOCAT helikopter fegyverzetében megtalálható a típus, tehát a HForce integráció nagyobb problémák nélkül megoldható. Erről tanúskodik, hogy több esetben, legutoljára a 2019. december elején rendezett médianapon is bemutatták a H145M páncéltörő fegyverzetét 2x2 LR Spike rakétamakettel. A tényleges fegyverintegráció még nem történt meg, lövészet például nem volt még az izraeli tervezésű rakétával.

dsc_8576m.jpg

  • A 04-es oldalszámú helikopterünk. A H145M helikopterek hadrendi száma kivonásuk előtt a MiG-29 vadászrepülőgépeinké volt

A fegyverek működtetéséhez felderítés is szükséges, erről a hálózatalapú hadviselési adatátviteli berendezéseken túl az orr alá szerelhető infravörös/televíziós szenzortorony és a Scorpion sisakcélzó gondoskodik. A helikopterek komoly önvédelmi rendszerrel dicsekedhetnek, hiszen infravörös rakétaérzékelőkkel és négy rakétacsali konténerrel is rendelkeznek.

dsc_8650m.jpg

  • Hess.. hőkövető rakéták!  20 darab Chemring típusú zavarótöltet vethető ki egy blokkból... Nos négy van belőlük egy H145M-en..

Az öt könnyű-támogató változatú H145M-en kívül a többi helikopterünk is hordozhat önvédelmi fegyverzetet, az eltolható oldalajtóknál felszerelhető különféle géppuskák. A fontos a helikopterrel kapcsolatban, hogy a konfigurációk változtathatóak, tehát az elő-beépítések (kábelezés, erősített csomópontok stb) minden forgószárnyasnál kialakításra kerülnek, így viszonylag rövid idő alatt egy általános célú feladatról akár könnyű támogató feladatkörre alkalmas helikoptert lehet kiállítani.

dsc_8700m.jpg

  • Patikatisztaság

m-img_20191213_111108.jpg

  • A farokrészbe szerelt kamera hátulról mutatja a helikopter oldalát, tehát például a H145M fast-rope  (gyorslecsúszó) módszerrel történő elhagyást, vagy csörlőzést a helikoptervezető munkahelyéről ellenőrizheti, nyomon követheti..

A fegyveres harc azonban a helikopterek másodlagos feladata. A helikopterek elsősorban élőerő (maximum 10 fő) és könnyű teher szállítására, kutató-mentő, MEDEVAC (egészségügyi szállító) feladatkörre alkalmasak, de például a különleges erők szállításához és célbajuttatásához rendelkezésre áll az ajtó felett rögzítőpontokra szerelhető gyorslecsúszó kötél konzol helye, amely néhány perc alatt felszerelhető. A H145M Felderítő, megfigyelő és határőrizeti feladatokra szintén alkalmas.

m-img_20191213_110530.jpg

  • Élőerő szállítása, VIP konfigurációban is lehetséges. Kényelmes ülések várják az szállítandó személyeket.

dsc_8708m_1.jpg

  • A 02-es hadrendi számú H145M helikopterünk

m-img_20191213_111058.jpg

  • A helikopter elhagyását az oldal tolóajtókon kívül hátsó nagyméretű ajtó is segíti. Hordágyakat illetve teher be és kirakodására elsősorban ez az ajtó alkalmas, de vészelhagyás során is használható. 

A helikopterek élettartalma rendkívüli, hiszen a polgári alkalmazásra kifejlesztett H145 típus reinkarnációja, tehát üzemideje sokszorosa egy katonai helikopternek. Az üzemeletetőknél, tehát Szolnokon is még a 800 óránkénti időszakos javítás is elvégezhető, tehát magyar viszonyok között a helikopterek 40+ év élettartammal is számolhatók.

dsc_8656m_1.jpg

  • A rotoron a kis gömböcskék nem karácsonyi díszek, hanem rázkodáscsillapítók

Amiben gyenge a H145M? A polgári célú fejlesztés miatt a helikopter nem „lövedékálló”.. A helikopter-vezetőket némileg óvja kevlárpáncél, amely elsősorban az alulról jövő kézifegyverek ellen nyújt bizonyos fokú védelmet, az üzemanyag tartályok öntömítőek, de a hajtóműveket közel tervezték egymáshoz, a rotoragy a csatahelikopterektől eltérően nem védett, és a pilóták előtti nagyméretű plexiablak sem fogja meg a lövedékeket. A passzív védelemet a gyorsaság, fordulékonyság, a felderítő eszközök és a hálózatos adatátviteli rendszer helyettesíti.  A mozgékonyságot a Safran Arriel 2E gázturbinák adják, amelyek nagyobb teljesítményűek a polgári változat 1E változatainál. A mozgékonyságot segíti a Fenestron rendszerű faroklégcsavar, amelynek zajszintje is kisebb, és „nem fejezi le az embert, mint a szabadon forgó légcsavarok” A mozgékonyságot a helikopter vezethetősége is befolyásolja. A francia gyártmányú Helionix rendszer digitális műszerfalán az információk gyorsabban és célzottabban jelennek meg mintha analóg műszeres fülkében kéne a különféle kijelzőkön leolvasni az aktuális adatokat.

dsc_8646m.jpg

  • Az Ariel gázturbinák légbeömlő nyílásai. Felfelé állnak és szűrő is van bennük..

dsc_8610m.jpg

  • Az AAR-60 rakétaindítás jelző, a helikopter elején. A hátsó részen is van belőlük, igy az alulról és oldalról jövő hőkövető rakétafenyegetéseket jelzi és automatikus ellentevékenységet (infracsapdaszórást) is képes indukálni a rendszer.. Következő lépcsőfok talán a lézerbesugárzás jelző lehetne..

Mielőtt azonban arra ítélnénk, hogy ezt a helikoptert nem lehet hadszíntéren alkalmazni, ne felejtsük el, hogy az amerikai UH-60 BlackHawk helikoptercsaládot kivéve az összes könnyű és közepes szállítóhelikopter hasonló elvek alapján épült, épül, legyen a Mi-8/17/171, vagy a franca Puma, vagy Westland/Augusta helikoptereiről szó.

A helikopterekhez személyzet is dukál. A tervek szerint 50 magyar repülőgép-vezető és hatvanfős műszaki kontingens kap képzést illetve átképzést az új típusra.

dsc_8693m.jpg

  • A Hazáért...  - ezekre a helikopterekre szüksége volt a Honvédségnek.

A helikopterek szállítási  ütemezése is megvan. Ebben az évben a bemutatott négy helikopter érkezett a Szolnoki bázisra, 2020-ban újabb 12 példány repült az országba és 2021-ben fejeződik be a szállítás négy darabbal. Az utolsó helikopterek lesznek a tervek szerint könnyű támogató konfigurációban. Az Airbus szakemberei előreláthatólag fél évig tartózkodnak a Tisza parti városban, utána elméletileg már a hazai szaktudás is elegendő lesz az üzembeállításhoz és üzemeltetéshez.

dsc_8694m.jpg

  • A Szolnoki Helikopterbázis insigniája (címere) és jelmondata (Tisztesség, Bátorság, Becsület)

 dsc_8654m.jpg

  • Az átadási ünnepség. Jens Siebrecht az Airbus közép és keleti európai területi alenök beszél.. 

 

beszad1.JPG

  • Axel Humpert Airbus Helicopters programigazgató és mögötte a kifejlesztett termék a H145M

dsc_8675m.jpg

  • Korom Ferenc altábornagy a Magyar Honvédség Parancsnoka átadja a helikoptereket Dr.Koller József dandártábornoknak a Szolnoki Helikopterbázis parancsnokának.

dsc_8629m.jpg

  • Kilián Nándor dandártábornok a Légi haderőnem Szemlélője. Régebben a Kecskeméti Bázis paracsnoka volt MiG-21/29 és Gripen vadászpilóta

Ami még szükséges a helikopterekhez? Humán erőforrás tekintetében leendő fiatal pilótákat és műszakiakat vár Honvédségünk, hogy az új helikoptereket üzemeltessék, repüljék.

dsc_8608m.jpg

  • A személyi állomány sorakozó előtt. Szükség van helikopter-vezetőkre és műszakiakra az új forgószárnyasok üzemeltetésére.

Az infrastruktúra is megoldásra vár, hiszen a most átadott felújított csarnok, bár gyönyörű és modern belső kialítású, de nem képes befogadni a 20 új helikoptert. A H145M-n kívül pedig a Mi-8T/Mi-17 leváltó H225M Cougar helikoptereknek is kéne hely - és az eddig használt,  szovjet/orosz szállítóhelikopterek mellett a limitált számban talán utána is létjogosult Mi-24P harci helikopterek tárolására sem a „csillagos hangár” az alkalmas.

dsc_8727m.jpg

  • A Helikopterbázison üzemeltett repülőtechnika egy része. Mi-17N közepes szállító helikopter, Zlin 143LSi és 242L futár és kiképző repülőgépek. AS-350B könnyühelikopter.

dsc_8722m.jpg

  • Mi-24P harcihelikopter. Ezt teljes mértékben sem a H145M és sem a H225M nem váltja ki. A harctér felett páncélzat is szükséges.Más kérdés, hogy a páncél mellett szükségesek a korszerű érzékelők, ellentevékenység rendszerek, hálozat alapú hadviselési rendszerek.. és már a MiHu-knak sincs irányított páncéltörő rakétája..

Az orosz technika mindent kibír sztereotípia helyett tudomásul kell venni, hogy a harci és támogató technika üzemeltetéséhez minden repülőeszköznek fedett lehetőség szerint fűtött hangárral, lefedésre van szükség, ahhoz hogy a meghibásodások száma alacsony maradjon, és a személyi állomány munkája viszonylag komfortos legyen.

dsc_8733m.jpg

  • A távolban a 406-s oldalszámú Ancsa. Két Antonov AN-26 típusú szállító repülőgépünk jövő évi oroszországi nagyjavításával kicsit elodázható a váltásuk.. A kiválasztott típust a szerződéskötés után, le kell majd gyártani...

Átmeneti megoldás lehet a svéd könnyűszerkezetes DAM hangár, amelyből két darabot szereztünk be, és egy jelenleg Pápán áll november vége óta a fegyveres készültségi szolgálatban álló JAS-39 Gripen harcászati repülőgépek számára.

dsc_8723m.jpg

  • Egy csillagos ég alatti tárolóhely.. A két nagyjavított Mi-24V már egy ideje nem repül..

 

dsc_8719m.jpg

  • Kis Mókuska, mi van a testvéreddel?

dsc_8746m.jpg

  • Már csak emlék.. Mi-24D