Hűs hullámok és szép repülések - Jesolo Air Show 2019

 

jesolo-plakat.jpg

  • A Jesolo Air Show plakátja

Olaszországban több tengerparton minden évben rendeznek kisebb-nagyobb repülőeseményeket. Általában a Talján fegyveres testületek és sportklubok repülőseinek bemutatóit láthatja a közönség, és természetesen a Nemzeti Ikon Frecce Tricolori műrepülő csapatát, de Jesoloban mindig vannak külföldi meghívottak. Az Adriai tengerpart felett repült már az USAF demócsapata a Thunderbirds, de a Spanyol Patruilla Aquila, vagy a Svájci Patruille de Suisse is tartott bemutatót.  Szólórepülésen látható volt már, több nemzet F-16-asa, de hazánk     MiG-29, vagy éppen JAS-39 Gripen harci repülőgépei is karcolták már az eget Jesolónál.

dsc_6519m.jpg

  • HH-139 Helicopter a 15. kutató-mentő ezredtől Cerviából. Elődje a HH-3F Pelican még vízre is le tudott szállni, a mindenes AW-139 már nem rendelkezik ilyen képességgel.

Ebben az évben szeptember 14-15-én tartották a Jesolo Air Show-t. Magát az eseményt úgy kell elképzelni, hogy a több mint 15 kilométeres strandon egész nap lehet fürdőzni, aztán központi részen a Brescia tér és a Manzoli tér között a délután 15-18 óra között lezárják körülbelül 10 méter szélességben a parti sávot és onnan lehet megtekinteni ingyenesen a repülő (fél) napot. A bemutatók végén pedig ismét irány a tenger. A lezárt terület közepén néhány 100 ember részére felállított emelvényre lehet jegyet is venni, de nélküle is kiválóan látható a repülőnap, ráadásul az emelvény felett nincs is napernyő. Az emelvény környékén hangosítás is van. A tribün környékén és a Brescia téren felállított kis standokon az olasz légierő, a hadsereg a Frecce Tiricolori, és más repülős szervezetek illetve a külföldi szereplők is árulnak relikviákat.

dsc_6441m.jpg 

  • A nagyrészben kompozitot is tartalmazó HH-139 helikopter nagyon mozgékony

Ebben az évben a Cerviai helikopterbázis 15. kutató-mentő ezredének HH-139 helikoptere nyitotta meg a repülőbemutatót. Az olasz himnusz taktusai alatt lassan elhúzott a partvonal mentén az zöld-fehér-piros nemzeti lobogóval.

dsc_6426m.jpg

  • Minden Olasznak megdobbant a szíve.

dsc_6579n.jpg

  • A Guardia Costiera (Parti Őrség) AW-139 helikoptere.

dsc_6563m.jpg

  • Kutatunk és mentünk.

Utána a HH-139 kutató-mentő bemutatót tartott. A következő demót szintén AW-139-el repülték, de ez már a parti őrség (Guardia Costiera) hagyományosan piros-fehér festésű kutató-mentő légijárműve volt. Nem volt vége az Augusta-Westland bemutató sorozatnak, mert a légifináncok, tehát a vámőrség (Guardia di Finanza) AW-109N helikoptere is végigkergetett egy „feltételezett” szabálysértő motorcsónakot, majd szintén mentési bemutatót is tartott. A bemutatón részt vett egy régebbi Nardi Hughes NG-500MD, tehát a Hughes 500-as helyi gyártású úszótalpakkal felszerelt változata. A régi technikából még 28 darab áll szolgálatban, de lassan cserélik a helikoptereket helyi gyártású AW-139M típussal. Utóbbiból nyolc darabot kaptak, de további forgószárnyasok megrendelése várható.

dsc_7115m.jpg

  • A Fináncok AW-109 helikoptere kergeti a feltételezett zárjegyhamisítókat :)

dsc_7092m.jpg

  • A Nardi Hughes NG-500MD akár a Balaton felett is repkedhetne

Az AW-139 az Augusta-Westland repülőipari cég „mindenes” helikoptere. A „M” (Militare) változata katonai alkalmazásra készült, felfegyverezhető, géppuskával, gépágyúval, irányított és nem irányított rakétákkal. 2012-13 környékén, az Orbán Viktor és Silvio Berlusconi kapcsolatnak köszönhetően a Magyar Kormány komoly lépéseket tett, hogy Olaszországból AW-139M helikoptereket és C-27J szállító repülőgépeket szerezzen be, sőt négy AW-129 Mangusta harci helikopter is a terítékre került. Az Augusta  állítólagos indiai vesztegetési botránya, amely később nem került bizonyításra, azonban betett az üzletnek. Magyarország visszakozott, és végül nem lett semmi a talján üzletből.

dsc_6504m.jpg

  • A cerviai kutatómentők visszasírják a Pelicant, a műszakiak már kevésbé. A HH-139 üzemeltetése és karbantartása gazdaságosabb.

A helikopteres demók között először egy francia gyártású Mudry CAP 231-el Andre Pressenato, majd egy amerikai gyártású Pitts S-2B Special kétfedelűvel, Fernandino Bonazzi helyi sportrepülők repültek.

dsc_7061m.jpg

  • Mudry Cap 231

dsc_6543m.jpg

  • A Pitts S-2B Special

Még mindig helikopterek. A hadsereg harci helikopterei közül az 5. ezred kettő AW-129D Mangusta forgószárnyasa repült a tenger felett, fedezve két „Zodiac” rohamcsónakot, amelyek tele volt a „San Marco” tengerészgyalogos dandár Lagunari „Serenissima„ezredének speciális erők katonával. A műveletet egy szintén az 5. ezredbe NH-90TTH (helyi típusjelzésé alapján UH-90A) fedélzetéről koordinálták.

dsc_6649m.jpg

  • A Hadsereg AW-129D Mangusta harci helikoptere, már élesben is bizonyított több földszintéren, béketeremtő misziókban

dsc_6754m.jpg

  • A "kompozitcsoda" NH90 helyi jezéssel UH-90A bár költséges beszerzésű helikopter, de a gyermekbetegségek leküzdése után, egyre több nyugati haderőben állítják hadrendbe.

dsc_6679m.jpg

  • Egy "Zodiac" motorcsónak és rajta a Lagunari Serrenimissima ezred tengerészgyalogosai

dsc_6711m.jpg

  • A San Marco (Szent Márk) dandár, az Olasz Marine katonái

dsc_6712m.jpg

  • A partok védelme, vagy éppen partaszállások, tenger felöli különleges műveletek specialistái.

dsc_6805m.jpg

  • Az oldallövész  (door gunner)UH-90A ajtajában, tisztességes tűzerővel rendelkezik.

A helikopterek után legyen egy kis dübörgés. A Svájciak Payerni 11. repülőszázadának F-18-as vadászgépe viszonylag lassú sebességű, de sok függőleges manőverrel, és sok fordulóval tarkított bemutatója következett.

dsc_7147m.jpg

  • F-18C a Svájci Légierő Payerni bázisáról

dsc_7218m.jpg

  • A 30 fok körüli hőmérséklet miatt, még a tenger feletti nagysebességű áthúzás során is csak minimális pára keletkezett.

dsc_7222m.jpg

  • Búcsúzik a 11. század F-18C Hornet vadászgépe. Azért nem F/A, mert földi csapásmérő kapacítása csak gépágyú, Svájc nem szerzett be, sem ejtőlőszer (bombát) csak levegő-föld rakétákat.

A helvétek „Hornet” harci repülőgépe után az Istranai AMX „Ghilbi” vadászbombázók következtek. A 51. vadászrepülő század 1939-ben alakított "Ferrucció Serafini" négy harci repülőgépe több áthúzással, és néhány manőverrel tarkított kötelékrepüléssel ünnepelte az AMX hadrendbe állításának 30. évfordulóját. Az egyik repülőgépet erre az alkalomra fekete díszfestéssel látták el.

dsc_6878m.jpg

  • Az AMX olasz-brazil közös fejlesztés. A hang alatti sebessége anulálta az exportbeszerzéseket

dsc_6979m.jpg

  • A modernizált olasz repülőgépek irányított bombák és célzókonténer hordozására is alkalmasak.

dsc_6894m.jpg

  • A 30 éve hadrendbe állítás emlékére készített díszfestés

dsc_6936m.jpg

  • Indián, indián szaladj a  ... Na ezt mégse, mindenesetre szép a svanca ennek az AMX-nek

Az 51. század 80 éve, először Fiat Cr.32 kétfedelű vadászrepülőkkel repült. Ezt a típust hazánkban is hadrendben tartotta a Magyar Királyi Légierő, 1939-ben a március-áprilisi Magyar-Szlovák kis háborúban 12 darab szlovák AVIA B.534-es vadászgépet lőttek veszteség nélkül az olasz vadászrepülőgéppel.

A század jelvényét (egy macska, amely egyszerre három egérrel fogócskázik) először a legendás olasz vadászpilóta Ferruccio Serafini őrmester repülőgépére festették fel. A jelvény eredete, hogy század 351. raja Rómát védve egy gyakorlaton három Savoia-Marchetti SM-79-es bombázót fogott.

A Cr.32 a Fiat G-50 monoplán vadászokat váltották. Ezekkel harcolták végig a második világháborút.  A második világháború után, amerikai gyártmányú  F-84G/F után F-86K Sabre harcászati repülőgépekkal repültek, majd Ginával, vagyis Fiat G.91R változattal.1963-től jött a hangsebesség áttörése és az F-104G Starfighter. Azok leselejtezése után 1989-től kapták meg a AMX-et, amelyet Olaszország és Brazília közösen fejlesztett. Anno még a Magyarországon is komolyan gondolták a rendszeresítését, de a 950 km-es hangalatti sebessége miatt, vadászrepülőnek nem volt alkalmazható. Végül a könnyű csapásmérők beszerzésére az akkori súlyosan alulfinanszírozott légierőnknek nem volt sem koncepciója, sem pénzügyi fedezete.

dsc_6979m.jpg

  • Az AMX-ek merev töltőcsonknak köszönetően légi utántölthetőek. Élesben Afganisztánban bizonyítottak

dsc_7012m.jpg

  • Búcsúzás nyitott futóval

Az Istranai macskák után, az olaszok alkalmi köteléke a Sorvoli Formazione Legend következett. Érdekes módon a nagy repülőnemzetek között egyedül az olaszoknak nincs nagyobb számú repülőképes veterán repülőgépe. Több múzeumban vannak gyönyörű állapotban vadász, bombázó és szállító repülőeszköz, de levegőben már más a helyzet. A második világháborús repülőgépek közül egyetlen Fiat G.50 létezik, az is kétülésesre átépített és Merlin motorral átszerelt változat. A jetkorszakból sincs az egyébként faék egyszerűségű Fiat G-91-ből repülőképes példány. A Sorvoli „Formazione Legend” civil és katonai repülőgépek alkalmi köteléke.

dsc_7227m.jpg

  • Olasz gyakorló repülőgépek. A Nort American Texan T-6G a kakuktojás. Hadrendben állt Itáliában, de nem gyártották

A légcsavaros repülőgép szekcióban repült egy magánkézben lévő SIAI-Marchetti SF260AM gyakorló repülőgép. A belga „Repülő Ördögök” bemutatócsapata is ezt a típust használja. Sárgára festett Nort American Texan T-6G is repült olasz színekben a Grosseto-i 4. Stormóban.  A Fiat G.46 a 70. Stormó Latina alakulat repülőgépe volt egykor. A Piaggio P-149-et a német légierőnél is repülték.

dsc_7267m.jpg

  • A North American Texan T-6G szinte minden nyugati légierőben repült, kedvelt old-timer napjainkban

dsc_7274m.jpg

  • Fiat G.46 egy kevésbé ismert gyakorló repülőgép

A gázturbinás repülőgépes rajában a vezér az M-346 Master volt, amely az Alenia-Aermacchi gyárt. A fejlesztését közösen az Orosz Jakovlev tervezőirodával végezték, közös prototípusok is repültek, majd gyakorlatilag a törzsszerkezet terveit magukkal vitték az oroszokkal szakítás után. Két típus készült a tervekből, a Jak-130 és a M-346-os. A repülőgép piacon sem versenyzett eddig a két cég, tehát a piacot is diverzifikálták. A M-346-ost az Olasz légierőn kívül nagyobb számban az Izraeli, a Lengyel és a Szingapúri Légierő is repülő. Legújabb változata az M-346FA (Fighter Attack) tulajdonképpen könnyű csapásmérő két tonna fegyverzetterheléssel, és hét függesztőponttal. Kíbában is készült egy klón a Hongdú L-15,(猎鹰) Az a típus azonban szuperszónikus, és kissé más törzskialaítással rendelkezik.

dsc_7228m.jpg

  • A három Aermacchi gázturbinás gyarkoló repülőgép.

Az M-346-ot egyik kísérője egy pirosra festett Aermacchi MB-326 E  volt. A gyakorló repülőgépnek és könnyű csapásmérőnek tervezett MB-326-os először 1957-ben repült és 1962-ben állt hadrendbe az Olasz Légierőben. Körülbelül 800 darabot készítettek a típusból és a Brazil, az Ausztrál, Perui, Dubai, Gánai, Nigériai és a Dél-Afrikai Légierő is szolgálatban tartotta.

dsc_7312m.jpg

  • Az MB-326 a legidősebb típus, gyakorlatilag az olasz L-29 Delfin vagy TS-11 Iskra, kinek ahogy tetszik.

A másik kísérő egy Aermacchi MB-339 volt. Az MB-326 váltótípusaként 1976. augusztus 12-én repült először. 230 darabot építettek a típusból és az Olasz, Maláj, Egyesült Arab Emirátusok Légierején kívül az Eritreai is repülte. Az Egyesült Arab Emirátusok repülőgépei, hasonlóan az olasz 339PAN változathoz, 339NAT néven az Al Fursan bemutató-kötelék részére kifejlesztett speciális változat.

dsc_7303m.jpg

  • Az MB-339-es a szányvégi üzemanyagtartályokkal, teljesen más karakterisztikájú, mint a Frecce PAN alváltozata

A MB-339 beszerezése még lehetséges, mert létezik MB-339FD (Full Digital) vagyis 4. generációs pilótafülkével gyártható változat, de megrendelése kevésbé valószínű, hiszen két újabb típust is beszerezhet a gyártótól potenciális érdeklődő. Az M-346 Master mellett az M-345-öst, amely a 2004-ben S-211/M-311 típusjelzéssel kifejlesztett olcsó gyakorló és könnyű támadó repülőgép ráncfelvarrott változata. Az M-311 2005. június 1-én emelkedett a levegőbe, de nem érkezett rá megrendelés. 2018. december 29-én az M-345 szűzfelszállása is megtörtént, majd 2018. december 21-én a M-345 HET változaté, amelyre van már 18 darabos beszerzés, mivel az Olasz Légierő erre a típusra cseréli a Frecce Tricolori MB-339PAN repülőgépeit.

dsc_7288m.jpg

  • Kiengedett futóművekkel, a partvonal felett

Az alkalmi gyakorló kötelék néhány áthúzás után, repülőgépenként egyenként is végigrepült a partvonal mellett, majd távozott a légtérből.

dsc_7318m.jpg

  • Egy ismert manőver. Amikor egy kép többet ér 1000 szónál. A Frecce Tricolori

A finálé általában Olaszországban a Frecce Tricolori bemutatója. Az olasz himnuszra déli vérmérséklettel a nézők 90%-a felpattant helyéről és szívére szorított kézzel énekelte a himnuszt, kivéve a maradék 10%-ot, és a pilótákat, akik fogták a botkormányt, amíg a zöld-fehér-piros füstöt húzták a tenger alatt. A hivatalosan 313-as műrepülő kiképző kötelék, az Olasz Légierő (Aeronautica Militare Italiana) bemutatócsapata. A második világháború előtt is tartott Cr.32 repülőgépekkel olasz katonai repülőkötelék Budaörs felett légibemutatót, amelyen a Magyarország Kormányzója is részt vett. Általában a Campofordimoi műrepülő-iskola képviselte az olasz színeket. A második világháború után 1950-től jó néhány többé-kevésbé alkalmi kötelék, például a Cavallino Rapmante, a Tiger Bianci a Diavoli Rossi, Lacieri Neri és a Getti Tonati is repült különböző sugárhajtású jetekkel. 1960-ban döntöttek az Olasz Légierőnél állandó kötelék felállításáról, ez lett a Frecce Tricolori, amely először F-86E Sabre vadászokkal, majd Fiat G-91 vadászbombázókkal repült. 1982-ben tértek át az Aeromacchi MB.3339.PAN gyakorló repülőgépekre, amelynél a PAN jelzés, a Frecce részére átalakított szárnyvégi üzemanyag tartályokkal nem rendelkező füstölő ellátott változat jelölése. Európa legnagyobb kilencgépes formációja, napjainkban 17 repülőgéppel rendelkezik. 1988. augusztus 28-án a Németországban a Ramsteini repülőnapon három repülőgépük összeütközött. 67 néző, valamint a három pilóta meghalt és több 100 néző súlyosan megégett, megsérült.  A Frecce ezután jó ideig nem repült, de az olaszok lassan újjáépítették a köteléket, azóta pedig évente 40-50 helyen tartanak bemutatót évente.  1988. már távoli múlt és a Frecce kiváló pilótái szinte minden nagyobb repülőnapon ott vannak. Jesolóban a tenger feletti repülésük különleges produkció volt.

dsc_7328m.jpg

  • A kötelék bontása is látványos

dsc_7342m.jpg

  • A tenger felett Olaszország hősei a Háromszínű Nyilak

Ez alkalommal nem a „Háromszínű Nyilak” voltak az utolsó műsorszám, mert szombatra a franciák demócsapata a Patrouille de France is megérkezett az esemény végére, és néhány Alpha Jet repülőgépükkel miután felmérték a tereptárgyakat bemérték a műsort, utána lerepülték teljes programjukat. A Francia Őrjárat, mint állandó bemutatócsapata az Francia Légierőnek, 1951-ban alakult. A 701. Salon-de-Provence repülőtámaszpont ad otthont a kilenc pilótából és 35 műszakiból álló alakulatnak. Első repülőgépük német Stampe SV.4C kétfedelűek voltak, de 1960-ban már Dassault Mystere IV. - MiG-15, F-86 francia kortárs - vadászrepülőkkel tartották a bemutatóikat. Később viszonylag sokáig Fouga-Magister gyakorló, könnyű csapásmérő jetekre nyergeltek át, majd 1981-től a máig is használt Német-francia összefogással készített Dassault-Breguet-Dornier Alpha Jet gyakorló repülőgépekkel repülnek. A kilenc repülőgép átalakított. A súlyúkon kicsit karcsúsítottak és az orr rész átalakításra került a jobb kilátásért. Kiszerelték a gépágyú, és füstgenerátor került beépítésre. Az utolsó menővert és  repülőnapot este hat órakkor zárta a Francia kötelék.

dsc_7387m.jpg

  • A Patrouille De France az finálét is jelentette

dsc_7385m.jpg

  • Néhány Alpha Jet emelkedőben

dsc_7396m.jpg

  • Kis művészkedés

Összességében ajánlom a jesolói repülőnapokat, akik a családdal nyaralnak és meg szeretnék a gyerekekkel szerettetni a repülést. Nem kell egész nap, forró napon álldogálni, ingyenes maga a repülőnap és előtte és utána pedig ott van a tenger, az egész napos fürdőzés.

dsc_7078m.jpg

  • Sárgalábú sirály (Larus michahellis) a tenger feletti repülőnapok állandó képviselője. Itt behúzott futóművekkel látható.