Az ONCSA program

oncsatelep.jpg

(Oncsa-lakótelep Ócsán, forrás: Munkások újsága online)

Kétrészes cikksorozatom első részében az 1940-es évek elejének család és szociálpolitikájának mintapéldáját az úgynevezett ONCSA, tehát az Országos Nép és Családvédelmi Alapot fogom bemutatni. Ezt a programot egy modernkori CSOK-nak is fel lehet fogni, de azért másról és többről volt szó a Horthy-korszakban, mint manapság.

A 20. század első felében folyamatosan lakáséhség volt jellemző Magyarországon. Ez annyit takart, hogy sokkal nagyobb és több lakásra lett volna szükség a megnövekedett lakosságszám miatt. A trianoni döntést követően az új határon túlról menekültek sokszor évekig éltek a nagyobb városok környékén vasúti kocsikban, vagonokban, de a pár év alatt sebtiben felhúzott barakklakótelepek is csak is ideig-óráig jelentettek megoldást. Nem beszélve arról, hogy míg a nagyvárosokban – különösen Budapesten – még csak-csak lehetett bérlakást találni, a vidéki nincsteleneknek azonban esélyük sem volt a felemelkedésre.

(Trianon következtében menekülők ilyen vagonlakásokban éltek Budapesten a nagyobb pályaudvarokon, forrás: HVG)

(Zita barakktelep Budapesten, forrás: egykor.hu)

A különféle kormányok, de különösen a második Teleki-kormány fontos feladatának tekintette a vidéki életszínvonal emelését, hiszen ebben látták többek között annak a zálogát, hogy a falusi szegények ne induljanak el a városba, ahol ugyanolyan nyomorúságos körülmények között, napszám helyett gyárakban, robotolnának. Óriási szakadék tátongott ugyanakkor a kor nagyvárosainak sokszor már légfűtéses, vízöblítéses rendszerrel ellátott, modern lakásai és a falusi szegénynegyedek komfort nélküli, sötét, piszkos, sokszor lakásnak sem nevezhető lakóhelyei között.

(Egy kastély belsője, forrás: NKP)

(Nyomornegyed Budapesten, forrás: Napi Történelmi Forrás)

A probléma orvosolására hozták létre az 1940/23. törvénycikkel az Országos Nép- és Családvédelmi Alapot. Ennek létrehozását megelőzte az ínségenyhítő tevékenység és az ínségjárulék.

oncsa_csaladvedelem_cimlap.jpg

(Az ONCSA 1942-es családvédelmi brosúrájának címlapja, forrás: Budapest XV. kerületi blog)

Az ínségenyhítő tevékenység anyagi fedezetét nyújtó ínségjárulékot csak a városokban és azokban a községekben vetették ki, ahol a kivetés alapjául szolgáló adónemek hozadéka számottevő volt. Gyakorlatilag az ínségjárulékot csakis a gazdag községekben vetették ki, mivel a járulék kivetése számbavehető bevételt csakis az ilyen községekben eredményezett. Az ún. gazdag községekben — éppen kedvező gazdasági helyzetüknél fogva - a támogatásra szoruló lakosok száma elenyészően csekély volt. Ezzel szemben a legjobban rászoruló szegény községekben, ahol az ínségesek száma a legnagyobb volt, ínségjárulékot bevezetni nem lehetett, mert annak hozadéka csaknem a semmivel lett volna egyenlő. Ezért kellett 1939-ben az ínségjárulékot az egész országban törvényhatóságonként (megyénként) és megyei városonként kivetni. Azonban ez sem segített a szegénységben élőkön és e helyett szükség lett volna egy átfogó szociálpolitikai támogatásra, amelynek révén a támogatásra szoruló néprétegek részére nemcsak átmeneti segítést, hanem állandó életlehetőséget, tisztes megélhetést biztosít.

Ennek érdekében hozták létre az ONCSÁT. Most a törvényből idézek:

  1. § (1) Az Alap célja a leginkább támogatásra szoruló néprétegek gazdasági, erkölcsi és szellemi felemelés útján az életviszonyok javítása és a társadalmi kiegyenlítődés elősegítése, továbbá a népesség szaporodásának előmozdítása.

    (2) Az Alap feladata különösen:

  1. a) a sokgyermekes családok intézményes támogatása,
  2. b) gondoskodás a gyermekvédelem feladatainak ellátásáról,
  3. c) a megélhetésükben veszélyeztetett — főként mezőgazdasággal foglalkozó — családok boldogulásának szerves megalapozása, házhoz juttatás, kedvezőbb gazdasági viszonyok közé telepítése vagy egyéb gazdasági megsegítés (közjóléti szövetkezetek, különböző termelési, értékesítési intézmények és vállalkozások segítése) útján,
  4. d) kellő anyagi feltételekkel nem rendelkező, arra érdemes családok részére az anyagi eszközök biztosítása a végből, hogy az állam vagy más közület gazdaságpolitikai tevékenységének részesei lehessenek.

    Az Alap részére az (1) bekezdés a) pontjában biztosított állami javadalmazás évi összege nem lehet kevesebb 1940-ben 28 000 000 pengőnél, 1941-ben 41 000 000 pengőnél, 1942-től kezdődően pedig 46 000 000 pengőnél.

A nagycsaládos falusi nincstelenek támogatására, a születések számának emelésére és gyermekvédelmi célokból alapított állami szociális szervezet nem kevesebbet tűzött ki maga elé célul, mint hogy 12 000 lakóházat építenek 10 év alatt. A házépítési tervek mellett a nagycsaládosokat sokszor vetőmaggal, a gazdálkodáshoz szükséges állatállománnyal, fiatal házasok által felvehető kölcsönnel és gyermekjóléti segélyjel segítették. Az ONCSA célja túlmutatott az egyszerű segélyezésen – a cél a hosszú távú felemelkedés elősegítése volt, így nem folyamatos kis segélyekkel, hanem egy nagy összegű kölcsönnel segítették a kiválasztott négy- vagy többgyermekes szegény családokat. 

(Egy ONCSA ház 1944-ből, forrás: Félegyházi Közlöny)

(A Kiskunfélegyházi Közjóléti Szövetkezet kislakás-épíkezési alaprajza, forrás: Kiskunfélegyházi levéltár)

Azonkívül, hogy a család beleegyezett, hogy a szerződésben rögzített idő – maximum 30 év – alatt visszafizeti a ház árát, azt is vállalnia kellett, hogy betartja a szervezet által követendőnek ítélt életszabályokat. Mai szemmel ez kissé túl szigorúnak is tűnhet, hiszen a családfő folyamatos munkaviszonya, a ház állandó tisztán tartása és a gyerekek iskolába járatása mellett néha olyan dolgot is ellenőriztek, hogy például hány órakor kerülnek ágyba a gyerekek. A kiválasztott családok ugyanakkor nem csak elvárásokkal szembesültek – szociális segítők százai álltak rendelkezésükre, hogy megtanuljanak karbantartani egy modern lakást, vagy hogy rendeltetésszerűen használjanak egy meleg vizes blokkal ellátott fürdőszobát. A családok ugyanis sokszor olyan nyomorúságos körülmények közül érkeztek, hogy sem lehetőségük, sem igényük nem volt a rendszeres tisztálkodásra vagy takarításra. Ha egy család nem tartotta magát a vállaltakhoz, szélsőséges esetben még a házat is visszavehették tőlük – ilyenre azonban nagyon ritkán került sor. 

Az ONCSA-programban 5 falusi és 2 városi lakóházat dolgoztak ki, külön ügyelve arra, hogy a házak, attól függően, hogy hol kerülnek megépítésre, a tájjellegű jegyeket mindenképpen magukon viseljék. A házak kidolgozását egy nagyobb néprajzi felmérés előzte meg, így garantálva, hogy mindenhol egyedi, a környezetbe illeszkedő házak épüljenek. Ügyeltek az adott környezetben lakók igényeire is: míg a falusi típusházakba kenyérsütő kemence került, addig a városi lakásokba fürdőszoba és benti, vízöblítéses WC, szemben a falura tervezett kinti árnyékszékkel. Az ONCSA-házak és -telepek építésére az egész országból lehetett pályázni, kivéve Budapestről – mondván, a fővárosban még mindig sokkal kedvezőbb lakhatási körülmények vannak, mint vidéken. 

(ONCSA lakások alaprajzai, forrás: Budapest XV. kerületi blog)

A falusi házak alapterülete mindössze 57 m2 volt. Az ONCSA házba egy kisméretű oszlopos tornácon keresztül jutunk a 11 malapterületű konyhába. A konyhából nyílik a 3 malapterületű kamra és a 25 m2
alapterületű szoba,
amelynek egy sarka hálófülkének van kiképezve beépített emeletes ágyakkal. Ezeknek a kisebb méretű lakóházaknak előállítási költsége 3-4000 Pengő között volt. A nagyobb alapterületű házak 76 m2 voltak. Ezekben a konyha és a lakószoba alapterülete nagyobb méretű és a szobában két hálófülke van a gyerekek részére. A kétszobás lakóházban a hosszanti nyitott tornácról nyílik a bejárati ajtó a konyhába. A konyhából nyílik a két szoba, a mosdóhelyiség és a kamra. Ezekben a szobákban is leválaszthatók voltak a gyerekek számára az emeletes ágyakkal felszerelt hálófülkék. 

A városi ONCSA házak alapterületét 64 m2-re tervezték. A kétféle városi terv közül az egyik különálló, a másik ikerlakásos volt. Budapest környékén például a pomázi és budafoki különálló, a péceli ikerházas utcasort, illetve félsort képezett. A házakhoz 400-600 öl területű művelésre alkalmas telek tartozott. A házhoz tartozó melléképületeket is típustervek alapján építették közvetlen a ház mellé, vagy a ház mögötti területen.

A legtöbb ONCSA ház Pest vármegyében jött létre. Ugyanis tudni kell, hogy az akkori Magyarország legnagyobb területű és talán legszegényebb vármegyéje volt, ahol feltűnően nagy kontraszt volt a szegény, sokgyermekes családok és az aránylag nagyszámú középbirtokos dzsentrik és ezét a réteget kiszolgáló jómódú iparosok és kereskedők között. Budapest mai peremkerületei akkor még Pest megyei városai: Újpest, Rákospalota, Kispest, Pesterzsébet, Budafok továbbá nagyobb községei: Rákosszentmihály, Mátyásföld, Sashalom, Cinkota, Rákoscsaba, Rákoskeresztúr, Rákoshegy, Rákosliget, Pestlőrinc, Soroksár, Csepel, Nagytétény, Pesthidegkút.

Ezeken a településeken több száz ilyen típusú ház épült, amelyek mind a mai napig sokszor felismerhetőek, mivel nem sokat változtak ezek.

 

(ONCSA házak Újpesten a napjainkban, forrás: Győri Péter)

Vidéken is épültek szép számmal ilyen típusú házak. Én, mint jászsági ember a szülő és lakóhelyemet a Jászságot emelném ki. A Jászságban is sok ONCSA-ház létesült e program révén. Jászapátin 24, Jászárokszálláson 20, Jászkiséren 10, Jászladányban is 10, Jászberényben 24 és külön Porteleken 13 ház épült fel. 

(ONCSA házak Jászárokszálláson, forrás: TutiHir)

(ONCSA-ház utcai homlokzata, forrás: Jász-Nagykun-Szolnok  Vármegyei Levéltár)

Az ONCSA házépítési akció keretében az akkori Magyarországon egy 1942-43-as kimutatás adatai alapján mintegy 10 000 különböző típusú és nagyságú ház készült el s került átadásra. Az eredeti tervek szerint az ONCSA-házakat tíz év alatt kellett volna felépíteni – a háború azonban félbeszakította a nagyszabású programot, és 1944 után – érthető okokból – szüneteltek az építkezések és ezzel a program nagyjából meg is szűnt a világháborút követően.

Az Országos Nép és Családvédelmi Alap egy jó kezdeményezés volt a szegényebb tömegek életkörülményeinek javítása és a társadalmi felzárkózásuk érdekében, de sajnos ezt a második világháború félbeszakította és kár hogy később nem folytatták, de ez a program nem illet bele a kiépülő kommunizmus elképzeléseibe.

Ez a cikk valós információkon és adatokon alapszik, de a szubjektív véleményem nem megkerülhető, hiszen egy blogról van szó!

Felhasznált források:

- Hámori Péter (2004): ONCSA – Egy szociálpolitikai és építészeti kísérlet Magyarországon 65 év távlatából.
Országépítő, 15. évf. 2. szám. https://epa.oszk.hu/02900/02952/00066/pdf/EPA02952_orszagepito_2004_2_05-12.pdf 
(2024. 04. 12.)

Czuczor László (1982): Az Országos Nép és Családvédelmi Alap (ONCSA) szervezete és működése. Levéltári Szemle, 32. (1982) 1. szám. https://library.hungaricana.hu/hu/view/LeveltariSzemle_32_1982/?pg=44&layout=s (2024. 04. 12.)

- Nemes Nóra (2021): CSOK és szocpol negyvenes évek módra - ONCSA-telepek Budapesten. We Love Budapest. https://welovebudapest.com/cikk/2021/01/14/csok-es-szocpol-negyvenes-evek-modra-oncsa-telepek-budapesten/ (2024. 04. 12.)

süti beállítások módosítása