Fiatal Vállalkozók Hete megint eggyel jobb

fivosz-11-2018.jpg

Hadd kezdjem egy nagy dícsérettel, hogy idén a Fivosz végre méltó helyszínt talált a rendezvénynek. Annak ellenére, hogy korábban a Károlyi Csekonics Palota is adott már helyet a "Fivosz hétnek", ami meglepően jó is volt, sajnos az azt követő időszak próbálkozásai a stadionnal és az ugyan nagyon impozáns Iparművészeti Múzeummal nem igazán működtek. Főleg, hogyha a tartalomra koncentrálunk, mert ez ugyan nem a Fivosz hibája, de az Iparművészeti Múzeumban az akkusztikai adottságok miatt lehetetlen érthető hangosítást csinálni. 

A Bálnában a hangosítással csupán az előadóknak akadt gondja a kérdések során, de legalább lehetett őket hallani, annak ellenére, hogy az üzleti megbeszéléseknek fenntartott lobby-ban is elfértek volna a beszélgetők, ezt mégis az előadótérben tették. 

Eltekintve néhány sales promó előadástól, a vállalkozók és a vállalkozni vágyók számos hasznos információt kaphattak az éppen aktuális lehetőségekről és talán örökérvényű vállalkozói szemléletről néhány sikeres magyar vállalkozótól. 

Természetesen itt is a személyes sztorikba illesztett rövid történetek működtek, amiből néhányat be is idézek lentebb, de időrendben haladva meg kell említenem az agrár kerekasztalt, amelynek résztvevőit más rendezvényről ismerve állítatom, hozzáértőket hívtak a Fivosz szervezői. Több konferencián elhangzott már az agrár digitalizációjában rejlő lehetőség, amely magában foglalja a hatékonyságnövelést és egyben a kis ország adottságából a külföldi terjeszkedést szükségességét. 

Az influencer szekció előtt jó ötlet volt a divat kerekasztal megtartása, mert ugyan minden résztvevő más és más csatornát talált tevékenységének bemutatásához, abban egyetértettek, hogy szükségük van hype-ra ahhoz, hogy tudjanak rólunk. A tudatos építkezés mellett, ahol például olyan karbon táskákkal robbant be a tervező, amit nem lehetett máshol kapni (piaci rés), azzal a problémával szembesült, hogy az embereknek tetszik, de nem tudják, hogy menő-e, hordhatják-e, mert a közösségi médiában senkinél sem láttak ilyet használatban. Ezt megoldva elindult az értékesítés és az ismertséget követően lehetősége nyílt a portfólió bővítésére bőr kiegészítőkkel. A másik érdekes és az esemény visszatérő eleme, hogy észre kell venni a lehetőséget. Díjat és ismertséget kihasználva azonnal elindított design márka szintén sikeressé vált a láthatóságnak, az említett hype-nak köszönhetően. A beszélgetők többször dolgoztak már együtt, így az építkezés, egymás segítése is kulcselem a sikerben. 

Az influencerek beszélgetéséből az ismétlésnek és egyetértésnek köszönhetően az őszinteséget kell kiemelnem, mert ezt tartják a hosszútávú sikerhez vezető úton a legjobb útitársnak a különböző csatornákat próbálgató "műsorgyártók". Elhivatottságra és kíváncsiságra van szükség a kitartás mellett, mert ez egy lassú víz partot mos műfaj, és ehhez szükséges, hogy élvezze az ember amit csinál. Ezt Bige László az ország (még?) 5. leggazdagabb embere és Fornetti exitet nem rég elért Palásti József is osztotta a későbbiekben, aki havi ingyenes mentoringot ajánlott a résztvevőknek a Fivoszon keresztül. Vavrek Balázs szókimondó stílusát már ismerjük és ugyan markeing alapvetéseket hozott, azt nem véletlenül emelte ki a vállalkozóknak, hogy bevételre és profitra játszák a vállalkozósdit, nem lájkokra és nézettségre. 

Nem csak Andy Vajna beszélt hard workingről és az újrakezdés fontosságáról és a kockázatvállalásról, hanem a többi miliárdos is, de ő a személyes példáján mutatta be azt is, hogy mindig az elégedetlenség és a kíváncsiság hajtotta előre. Persze egyik sikeres vállalkozó sem tagadta, hogy mindehhez szerencsére is szükség van, amely olykor-olykor elmarad vagy más és más arcot ölt. Andy elmesélte, hogy a Beverly Hills-i fodrásszalonban parókákkal is foglalkoztak, amelyeknél ő jobbat akart, így Hong-Kongból kezdett importálni majd gyártani. Ehhez kért 3000-3000 dollárt a nagyszüleitőtől, de csak a nagymamájától kapott sutyiban és viccesen hozzáteszi, hogy a papájára még most is haragszik, amiért nem adott neki. Később Hong-Kongba történő repülős gyümölcs szállítás beindítása után, amikor egy ilyen jéghideg gépen érkezett a nagyapja a szigetre látogatóba, rendezték a nézeteltérést és nagyapja elismerte Andy vállalkozói tehetségét, annak ellenére, hogy a gépen végig futkároznia kellett, hogy ne fázzon annyira.

De ezt követően jött a bukás, majd a mozi amit filmszeretetből táplálkozó kíváncsiság hajtott. Először mozik üzemeltetésével, majd filmcsinállással foglalkozott, de minden üzleti vállalkozására igaz, hogy azt vizsgálta, hogy mi tetszik a közönségnek, ezt akarta tudni és ez alapján nekik gyártani. Az állami üzletekről nem esett szó, de a befektetésekről igen, amiből kiderül, hogy külföldön sikeres animációs filmes cégbe is befektetett. 

header_icaros_pro_startseite_1920x800px.jpg

Az AR/VR/XR beszélgetés hátterében vetített videón az icaros volt látható, amit volt szerencsém másik rendezvényen kipróbálni és mindenkinek csak ajánlani tudok a minimáis szédülés ellenére. 

A beszélgetésben résztvevők természetesen ebben látják a jövőt, de hogy az milyen lesz, lövésük sincs. Az eszközök fejlettsége még nincs a kívánt szinten, illetve az árak miatt magas a belépési küszöb is. Az esporttal azonban más a helyzet, így arra érdemes figyelnünk, hiszen várhatóan valami hasonló utat fog bejárni a az AR/VR vonal is. A számítógépes játokok már régóta velünk vannak, de esportról nem régóta beszélhetünk, most azonban dübörög és a népszerűséget kihasználva akár az oktatásban is hasznosítható lesz a jövőben a meghívottak szerint. 

A Spar és Bravogroup beszélgetésből megtudtuk, hogy mindenkinek magánk kell megtalálnia a számára működő szervezési, irányítási trükköket, de a legfontosabba a jó csapat, amit azonban ma nehéz összerakni a mindenki által hangozttott munkaerő hiány miatt. Azt ma már mindenki alapnak tartja, hogy a munkaerőt meg kell fizetni, de a nehéz helyzett miatt egyéb szempontok is fontossá válnak, erre hoztak jógyakorlatot a saját képzéssel és karrierúttal a résztvevők. 

Az első nap zárásaként a gasztro üzletekről esett szó, ahol nem volt megkerülhető a munkatársak kérdése és a nagyszámú konkurencia, de a kereslet folyamatos emelkedése miatt még mindig jó üzletnek tartják a szakértők, ahol a minőség alapvető kritérium. Boda Andrea elmesélte, hogy az induláskor nem volt pénzük 10 kávégép beszerzésére, de meg kelle oldani, mert a benzinkúthálózaton való megjelenéshez erre volt szükség. Végül megoldották és a lerövidített tesztidőszakot követően a többi kútra már megrendelték tőlük a kávébeszállítást, ami nagy lendületet adott a cégüknek. Érezték, hogy ezt a kockázatot vállalni kell, de biztosíték a sikerre nem volt. A kis, családi vállalkozásból nagyobb céggé válás és a generációs váltás nehézségét is megemlítették az előadók, amiből érdemes megjegyezni, hogy a folyamatok dokumentálása, hozzáférhetősége és folyamatos felülvizsgálata, ellenőrzése sokat tud segíteni. 

A második napon a Krisán László és Majka beszélgetése előtt a magyarországi alacsonyabb vállalkozási kedvet bemutató előadást és az ennek javítását célzó kerekasztal beszélgetés jól mutatta, hogy mi a helyzet jelenleg itthon. A többi beszélgetésből is kiderült, hogy rengeteg lehetőség, támogatás és pénz van itthon, de a sikerhez nem csak erre, hanem az emberi tényezőkre is szükség van, amelyekre azonban kevesebb hangsúlyt fektetünk itthon egyelőre. 

A közönség által talán legjobban várt Majka beszélgetés, számomra is a vártnál érdekesebbre sikerült ami valószínűleg Krisán Lászlónak is köszönhető, mert mindnyájan személyes nehézségeiket is megosztották a közönséggel és a kudarchoz való hozzáállásukat. Meglátásuk szerint először magunkat kell rendbe tenni, aztán fog jönni a siker, mert a siker nem tud egy boldogtalan emberen segíteni. Ők is osztják a többiek véleményét, hogy olyat válassz, amit szeretsz, mert akkor nem munkád lesz, hanem egy hobbyd, amit mindig örömmel végzel. Az utóbbi időben, mintha változás lenne a bukások, kudarcok felvállalásában, ami egy megengedőbb, kísérletezőbb légkört teremt. 

Hajas és Pásztor László beszélgetéséből megtudhattuk többek között, hogy folyamatos nyitott szemmel járás és folymatos újítás az ami segíti az üzlet fejlődését, mert aki nem halad előre, az visszafele megy. Hajas története nagyon jó példa a tudatos személyes márkapéítésnek, a szakértővé válásnak és a vérbeli vállalkozónak, aki ezt üzletté tudta fejleszteni. Pásztor László nemzetközi munkáit említve elmeséli, hogy másik hibáit is kell tudniuk kezelni, mint amikor mások által okozott csúszás miatt a 1,5 órás munkát 20 perc alatt kell megoldani. És ugyan 6-an, de megoldják, mert különben nem hívják őket újra. A vállalkozás sosem könnyű, a rendszerváltás előtt is trükközin kellett, hogy megfelelő fodrásszékhez jusson Hajas Laci és a filmgyáron keresztül szerzett széket, mert neki nem adtak, de azt az akkori bútorgyár később már másnak is gyártani kezdett, és ma sincs ezt másképp, amikor figyelemért folyik a harc, de a márka érdekében okosan kell szelektálni és elvállalni a szerepléseket például a Szombat Esti Lázban és nemet mondani a Celeb vagyok, ments ki innenre. 

A talentuno-s srác elődása is nagyon jó volt, de mivel startupokról még sok szó lesz ezen  blogon, így majd azokba csempészem be ennek az érdekességeit. 

Lehet, hogy a sok hasonló gondolat elcsépeltnek tűnik, azonban ez számomra inkább csak megerősíti azok őszinteségét és igazságtartalmát.