Egy logopédus gondolatai

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Logopédia, egyéni igényeknek megfelelően

Mielőtt elkezdenéd a logopédiai terápiát

Avagy miért fontos a diagnosztika – esettanulmány.

2021. szeptember 26. - Munkás Nóri

Lehetséges, hogy azt gondolod, hogy csak a gyerek beszéde árulkodhat arról, hogy valami nem stimmel a fejlődésében, de a valóság az, hogy 10 másik kritikus területet is vizsgálni kellene, ha nem akarsz később kellemetlen meglepetésekbe ütközni.

mn_blog_0925_1_diagnosztika_blog.jpg

Nagyon sok szülő úgy gondolja, hogy a gyermeke beszédhibájának megszüntetésével minden probléma meg is oldódik. Miközben a dolog nem ilyen egyszerű. A beszédhibák mögött számos olyan terület gyengesége is meghúzódhat, aminek a kezeletlensége a későbbiekben nehézségeket okozhat.   Ezt a bejegyzést azért írom, hogy mindenkit idejében figyelmeztessek, nehogy beleessen ebbe a klasszikus hibába.

Hozok egy példát arra, hogy mennyire félremehet a kezelés, ha a szülő nem foglalkozik a háttérben álló valódi okokkal.

Jocó 6,5 éves kisgyerek, akinek korábban 10-12 hanghibája volt. Amikor 5 éves vol, az anyukája úgy döntött, hogy elviszi logopédushoz. Meg is indultak a heti rendszerességű foglalkozások, múltak  az órák, a hetek és a hónapok. Ugyan nem tisztult ki az összes hang az iskolakezdésre, de javulás mutatkozott, így a szülők nyugodt lélekkel iratták be őt az iskolába. Ám amikor eljött az első osztály, a család döbbenten szembesült azzal, hogy gyereküknek kifejezetten nagy kudarcélményei vannak az olvasás és írás terén: a tanító néni szerint Jocónak, hogy nem megy olyan könnyen ezek elsajátítása, mint az osztálytársainak. „Anyuka, keressen egy szakembert, és nézesse meg a gyereket!” – hangzott a tanács.

Így történt, hogy Jocó anyukája felkeresett telefonon, egyszerre volt ijedt és ideges is, sok-sok kérdés hangzott el a telefonbeszélgetés során:

  • Lehet, hogy diszlexiás? 
  • Meg fog tanulni írni és olvasni?
  • Miért nehéz neki ez a terület?
  • Sokat jártunk logopédiára, tudja is a hangokat képezni, de nem használja őket. Miért?
  • Rossz terápiára jártunk? Nem volt jó a szakember?
  • Lehet, hogy sokkal többet kéne gyakorolnunk az olvasást meg az írást?
  • Ki lehet ezt kezelni? Mi a megoldás?
  • Nem akarom, hogy kudarcélményei legyenek. Tud segíteni?
  • Meg lehetett volna előzni?

A telefonbeszélgetést úgy zártuk le, hogy egyeztettünk egy időpontot egy kivizsgálásra. Nálam a diagnosztika mindig egy nagyon alapos kérdőív kitöltésével kezdődik, amivel képet kapunk az általános helyzetről és az előzményekről. Ezt követően pedig a beszéd vizsgálatán kívül sok-sok területet érintettünk,  melyek képet mutatnak arról, hogy Jocó nyelvi rendszere milyen szinten van. A kivizsgáltgórcső alá vett területek többek között a következő kérdésekre adnak választ: 

  • megfelelően észleli-e a gyerek hangok sorrendiségét a szavakon belül?
  • hallás után meg tudja-e különböztetni a különböző hangokat, szótagpárokat?
  • életkorának megfelelő nagyságú-e a szókincse?
  • megfelelő minőségű-e a szókincse?
  • megfelelő tempóban elő tudja-e hívni, ki tudja-e mondani a keresett szavakat?
  • tud-e a szótagokkal/hangokkal különböző műveleteket végrehajtani (pl. kezdőhang leválasztása, hangokra bontás, adott szón belül egy hang cserélése stb…)?
  • okoz-e nehézséget a látványra vagy hallásra hasonló elemek megjegyzése, megtanulása?
  • rövid távú emlékezetében képes-e megtartani a feladat megoldásához szükséges információkat?
  • a szavakat megfelelő módon toldalékolja-e?
  • a grammatikai szerkezeteket életkori szinten érti-e?

(Ugye, így a kérdések mennyiségéből már te is látod, hogy mennyire összetett dolog egy gyermek vizsgálata, és mennyire felszínes, ha csak pár hanghiba alapján döntjük el, hogy minden oké-e vele…)

Az eredmények kiértékelése után pontosan látszott, hogy mi, pontosabban mik okozzák a nehézségeket: Jocó esetén a 10 vizsgált területből 7 mutatott elmaradást. Sajnos az előző logopédus nem végezte alaposan a diagnosztikai munkát és kizárólag csak a hangzóhibák megszüntetésére koncentrált, így a többi terület kezeletlenül maradt. Nálam a vizsgálat után azonban már pontosan tudtuk, hogy hol vannak nehézségek és ez alapján építettem fel a kezelési tervet. Gondold el, ha valakinek több területen is nehézsége van, s azok közül csak egy terület kapott támogatást, akkor nem csoda ha az iskolában nehézségei vannak. 

Jocóval fél éve dolgozunk együtt a holisztikus kezelési tervem alapján. Az órákon kívül otthoni feladatokat is kap tőlem, amely feladatokat a szüleivel együtt kitartóan és folyamatosan végzik. A közös munkánk eredményeképpen hangzói kitisztultak, szótagolva összeolvassa már a szavakat, sőt a rövidebb mondatokat is. Habár előreláthatólag mintegy évnyi közös munkára lesz még szükség, a legnagyobb boldogság számomra mindig az, amikor örömmel és magabiztosan állnak elém a kis tanítványok: “Nóri néni, nézd, már ezt is ki tudom mondani/el tudom olvasni!” vagy”Nóri néni, képzeld, a tanítónéni megdicsért, hogy ilyen szépen még soha nem olvastam!”

Jocó példáján keresztül is jól látszik, hogy mennyire kritikus az, hogy egy komplex vizsgálaton vegyen részt a gyerek a terápia megkezédse előtt, mert ha ez nem történik meg, akkor olyan hibák maradhatnak rejtve, amelyeken most könnyebb, de évek múlva már sokkal nehezebb lesz változtatni.  Az első találkozáskor elvégzett diagnosztikai vizsgálattal tudjuk meghatározni azt, hogy honnan indulunk és hogy milyen lépésekkel kell megtennünk a célig. Így lehetünk abban biztosak, hogy a lépések pontosan oda fognak vezetni, ahova szeretnénk: tiszta, érthető, jól csengő beszédhez és boldog olvasás és írás tanuláshoz.

Nálam minden egyes terápiás folyamat úgy kezdődik, hogy nagyon alaposan megvizsgáljuk a gyereket és azt, hogy mi történik az ő életében. 

Ha bármilyen intő  jelet tapasztalsz gyermeked beszédével kapcsolatban, akkor nyugodtan írj rám, váltsunk róla pár szót, hogy mégis mi történik és ennek megfelelően irányba állítalak titeket. Ha a beszélgetés végén azt látom, hogy nem én vagyok az ideális partner számotokra, akkor pedig ajánlok valaki mást, akinek éppen a ti problémátok a szakterülete.

A bejegyzés trackback címe:

https://logopedusbudapest.blog.hu/api/trackback/id/tr5516700934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása