A rémes vezetők 3 típusa

2019. október 12. 14:36 - Life Advisor

big_boss.jpgA karrierje során szinten mindenki találkozok legalább egyszer egy nehéz esetnek vagy épp inkompetensnek számító vezetővel. Valaki, aki már csírájában elfojtja alkalmazottainak a motiváltságát. Elégedetlenséget és feszültséget kelt a csapatában. Röviden : egy főnök, aki fájdalmat okoz egy olyan munka során, ami egyébként nagyszerű lehetne.

Sok vezető ugyanis nem igazán akar vezetni, nem erre születtek. Mások valóban vezetni akarnak, csak éppen nem tudnak. A rossz vezetők valójában tényleges teherré válhatnak. A munkavállalók mentális és fizikai jóléte összekapcsolódik a vezető személyiségével. A másik probléma pedig, hogy az alkalmazottak többsége nyilván nem meri szóvá tenni, ha nem tetszik a főnökük vezetési stílusa. Éppen ezért van olyan sok inkompetens főnök.

Egy jó vezetőnek mindenképpen rendelkeznie kell az alábbi 3 tulajdonsággal :

  • Célorientált döntéseket kell hoznia
  • Engednie kell, hogy az alkalmazottak saját képességük szerint dolgozzanak
  • Meg kell teremteniük a szükséges munkafeltételeket és körülményeket

Ha egy rossz vezető megnehezíti az életed, akkor erre három lehetséges megoldás létezik :

  • Megpróbálsz megbékélni a helyzettel
  • Változtatsz ezen a helyzeten
  • Elhagyod ezt a munkahelyet

Megpróbálni megbékélni a helyzettel önmagában belső hozzáállás kérdése. Ha ezt a posztot olvasod, akkor valószínűleg az első lehetőség már megbukott, ennek ellenére még nem állsz készen arra, hogy felmondj,

A második pont a változtatás. Ez a legnehezebb lépés. Azok, akik ezt akarják elérni három szakaszon mennek keresztül :

  • Felismerik miről van szó
  • Elfogadják, amiről szó van - ez a legnehezebb
  • Változtatnak azon, amin kell

Annak érdekében, hogy az első lépést könnyebbé tegyük, vagyis hogy felismerjük milyen vezetővel is van dolgunk, nézzük meg az inkompetens vezetők 3 típusát és azt, hogyan kezelhetjük őket.

1. A vezető, aki maga sem tudja, mit akar

Innen ismerheted fel :

Csináld úgy, ahogy akarom. De azt, hogyan akarom, csak akkor fogom megmondani, ha elkészültél. Ha akkor számomra megfelel, akkor tudni fogsz mindent, de kezdj bele most.

Ha a főnököd gyakran hasonlóan zavaros utasításokat ad, akkor egy olyan vezetővel van dolgod, aki maga sem tudja, mit is akar valójában. Ezek a vezetők gyakran használják még az "integrálni" "optimalizálni" és a "csökkenteni" szavakat.

Ezt tudod tenni :

Ezt a vezetőt pontatlan kijelentések és feladatok jellemzik. Annak elkerülése érdekében, hogy baj legyen, mindig foglald össze írásban vagy szóban, amit megértettél abból, amit mondott. Csak akkor kezdj neki a munkának, ha meggyőződtél róla, hogy valójában érted a feladatot. Miután megkaptad a pontos utasításokat és a megerősítést, akkor kezdheted. Ha később mégis bajba kerülnél, akkor ott lesz nálad az írásbeli igazolás, hogy márpedig te pontosan követted az utasításokat.

2. A vezető, aki nem tud döntést hozni

Innen ismerheted fel :

Ez az a vezető típus, aki nem képes döntést hozni, függetlenül attól, hogy mennyire égető már a helyzet. Ehelyett mindig azt mondja, hogy "ezt még meg kell figyelnünk" vagy "majd én átnézem/átveszem/megnézem".

Amikor pedig mégis sikerül döntést hoznia, akkor az kész káosz. Úgy gondolja, hogy A lehetőség, de B-t mond a végén pedig a C-t szeretné végrehajtani. Amikor egy későbbi megbeszélésen döntetek, minden teljesen másképp történik, mint ahogy azt megbeszéltétek.

Ezt tudod tenni :

Ha nem érdekel a vállalat jövője, akkor csak reménykedhetsz abban, hogy majd ha beüt a krakk, tényleg jó döntés fog születni.

Ha viszont továbbra is érdekel, hogy mi történik, akkor lehetőleg e-mailben közöld a vezetőddel, hogy te milyen döntést látsz érdemesnek. Ebben az e-mailben először is mutasd be a helyzetet, majd a célt, a felelősségi kört végül pedig a cselekvési alternatívákat. Ezenkívül ami fontos, hogy írd bele, hogy amennyiben a vezetőd mást választana, akkor tudassa veled.

10-ből 8 alkalommal úgyis elfogja fogadni, amit írsz, mert a vezetőd teljesen boldog és nyugodt, hogy nem neki kell dönteni.

3. A tiszteletlen vezető

Innen ismerheted fel :

A legnehezebb kategória. Olyan a temperamentuma, mint egy időzített bomba, bármikor robbanhat. Egy kis dolog, gyorsan óriási katasztrófává fejlődhet, ami másnap olyan, mintha semmi nem történt volna, de ez a katasztrófa bizony már károkat okozott.

Ezt tudod tenni :

Tarts távolságot! Ha ez nem lehet, akkor is tarts be egy fontos szabályt és ne emlegesd fel a történteket. Ennek a személynek elsősorban a saját önértékelésével vannak problémák, tehát a kitöréseknek általában semmi köze nincs a te személyedhez.

Az utolsó lehetőség : kilépni ebből a helyzetből. A felmondás.

Tudod, hogy a jelenlegi helyzetet nem bírod tovább elviselni. Megpróbáltál rajta változtatni, de nem működik. Ebben az esetben valószínűleg úgy gondolod, hogy az egyetlen megoldás a cégtől való távozás.

Ezt a lépést azonban alaposan mérlegelni kell és nem szabad fejetlenül belerohanni. Minden munkahelyen lesz egy főnököd, aki valami olyan problémát okoz neked, amelyet még nem ismersz. Mielőtt felmondanál, döntsd el, hogy mit is akarsz valójában. Ha ez a szituáció több, mint fél éve tart már, akkor még húzz rá 3-4 napot és gondolkodj rajta : mit akarsz igazán?

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!

komment
süti beállítások módosítása