A zsidó hittételek dalban elmesélve

tefillin-chabad-judaism-synagogue-dnepropetrovsk-torah-talmud-hasid-lubavitch.jpeg

Számos liturgiai elem közül, melyek csodálatos verselésbe fogalmazza a zsidó imák elemeit, kiemelkedik egy középkori dal, amely a zsidó vallás hittételeit foglalja össze ritmusos formában.

A zsidó vallás hittételeit, azaz, hogy miben kell hinnie egy zsidó embernek, számos rabbi összefoglalta a Biblia és a Talmud alapján. Közülük a leghíresebb Mose ben Maimon rabbi (1138-1204) a híres Maimonidesz, avagy ahogy a rabbinikus irodalomban nevének kezdőbetűi alapján rövidítik, a Rámbám, aki 13 pontba szedte a zsidó hit alapjait.

Ezeket a hittételeket foglalja össze a középkorban keletkezett Jigdál (Legyen magasztalva) kezdetű vers, mely, a legtöbb liturgia szerint, szervesen beépült a mindennapi imarendbe.

Szerzője tekintetében nincs egyetértés a történettudósók és rabbik között. Van aki a 14. században Róban élt Daniel ben Jehuda rabbinak, mások a szintén ebben az időszakban ugyanitt élt Jechiel ben Baruch rabbinak tulajdonítják.

A vers eredetét illetően kisebbségi véleményen van a híres tudós, Jáákov Emden rabbi (1697-1776), aki magának Maimonidesznek tulajdonítja ezt a csodálatos héber nyelven írt költeményt.

  1. Áldott legyen dicső Neve örökkön-örökké!Nagy az élő Isten, legyen magasztalva.
  2. Létezik, de létezése nincs határidőhöz kötve.
  3. Egyetlen, de nincs oly egyediség, mint az Övé. Felfoghatatlan és egysége is határtalan.
  4. Nincs fizikai formája, nem is test Ő, nincs mihez hasonlítani szentségét. Ősibb minden teremtménynél, első, de elsőségének nincs kezdete.
  5. Ő az Ura a világnak, minden teremtménynek, melyek az Ő nagyságát és uralmát bizonyítják.
  6. Kiemelkedő egyéniségeket választott, akiket megajándékozott a prófétálás képességével.
  7. Nem támadt Izraelben több olyan próféta, mint Mózes, aki az Ő színét láthatta.
  8. Igaz Tórát adott népének Isten e próféta, házának bizalmasa által.
  9. Isten sohasem változtatja meg törvényét, nem cseréli fel másikkal.
  10. Látja és ismeri titkos gondolatainkat, előre látja a dolgok kimenetelét.
  11. A jó embert tettei szerint jutalmazza, a gonosznak gonoszsága szerint rosszal fizet.
  12. Az idők végén elküldi Megváltónkat, hogy megváltsa azokat, akik segítségére várnak.
  13. Nagy irgalmában feltámasztja akkor Isten a halottakat.

A vers, csakúgy, mint a maimonideszi hittételek, alapvetően három csoportba oszthatók. Az első négy sor Isten egységét hangsúlyozza a teremtés előttre visszatekintve, a második csoport öt verse az emberiség és Isten kapcsolatát írja le, míg az utolsó három hittétel a jutalom és büntetés illetve a messiási kor majdani eseményeit írja le.

Másképpen fogalmazva a vers dinamikája az ember teremtése előtti, alatti és a jelenlegi életformánk utáni időket jeleníti meg.

Mózes, a próféták prófétája a Jigdál közepén szerepel, mely precízen megszerkesztett hely a zsidóság e központi figurája és vezetői archetipikusa számára.

A rabbinikus hagyomány szerint Mózesnek szorosabb kapcsolata volt Istennel, mint bárkinek előtte vagy utána:

„Mózes pedig ezt mondta: Mutasd meg nekem dicsőségedet! Az Örökkévaló így felelt: Elvonultatom előtted egész fenségemet, és kimondom előtted az Örökkévaló nevét. Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és irgalmazok, akinek irgalmazok. Arcomat azonban nem láthatod - mondta -, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon. És ezt mondta az Örökkévaló: Van itt hely nálam, állj a kősziklára! És amikor elvonul dicsőségem, a kőszikla hasadékába állítalak, és kezemmel betakarlak, amíg elvonulok. Azután elveszem kezemet, és megláthatsz hátulról, mert orcámat senki sem láthatja meg.” 1

A Midrás szerint Mózes pont 120. születésnapján beköszöntött halála „Isten csókja” volt. Ezt a feltételezést a Tóra azon versére alapozza, mely szerint: „Ott halt meg Mózes, az Örökkévaló szolgája, Móáb földjén, az Örökkévaló akarata szerint (ál pi Hásem).”2 Ál pi Hásem melyet úgy fordítunk, hogy Isten akarata szerint, valójában azt is jelenti, hogy „Isten szája által”.

Hogy miért kap Mózes ilyen kiemelt szerepet a hittételek közt, arra számos válasz van. Mózes adta a Törvényt Izraelnek és amint említettük, Mózes különleges kapcsolatban volt Istennel. Azonban mivel hittételekről van szó fontos tudni, hogy még maga Mózes sem ismerhette Istent, aki felfoghatatlan az emberi elme számára, így bármennyire is igyekezünk megismerni Istent, végső soron a hitre kell támaszkodnunk.

Íme a Jigdál modern, ám autentikus feldolgozása a talán legismertebb (áskenázi, azaz európai) dallammal:

1. 2Mózes 33:18-23

2. 5Mózes 34:5

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival. Iratkozz fel Youtube csatornámra, ahol a korábbi előadásokat is meghallgathatod és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on és a Youtube-on.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr10016648510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.08.04. 17:13:18

A negyedik pontból megtudhatjuk, ki/mi volt az ősrobbanás előtt.

arthurthedent 2021.08.06. 17:50:30

"Mózes sem ismerhette Istent, aki felfoghatatlan az emberi elme számára, így bármennyire is igyekezünk megismerni Istent, végső soron a hitre kell támaszkodnunk."

Ésszerűbb lenne talán azt mondani, hogy "nem tudom". Tisztességesebb. Logikusabb. Minél kevésbé tudunk valamit annál erősebben hinni benne meglehetősen nonszensz dolog, nem?

arthurthedent 2021.08.06. 17:55:38

"Ál pi Hásem melyet úgy fordítunk, hogy Isten akarata szerint, valójában azt is jelenti, hogy „Isten szája által”."

Ami valójában azt is jelenti, hogy isten megette mózest. :D Szerintem az "akarata szerint" sokkal logikusabb fordítás, nem?

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása