Az isteni irgalom 13 tulajdonsága

moses-and-the-ten-commandments-gettyimages-171418029-5858376a3df78ce2c3b8f56d_1.jpg

Az aranyborjú súlyos bűne után Mózes felment Szináj-hegyre és könyörgött Istennek, hogy bocsásson meg a zsidó népnek. Miután könyörgéseit Isten elfogadta, Mózes úgy érezte, hogy eljött a kedvező idő arra kérni Istent, hogy adjon módot a zsidó népnek az irgalom megszerzésére, ha a jövőben újra bűnbe esnének. Magyarán árulja el, mi a hatékony módja annak, hogy Istentől bűnbocsánatért esedezzünk.

Isten egyetértett Mózessel, és azt mondta neki, hogy várjon egy hegyen, ahol Isten megmutathatja neki dicsőségét. Ezután Isten elhaladt Mózes előtt, és kihirdette azokat a verseket, amelyek az irgalmasság 13 tulajdonságának (Midot Háráchámim) nevezünk:

„Elvonult előtte az Örökkévaló, és így mondta azt ki: Az Örökkévaló, az Örökkévaló irgalmas és kegyelmes Isten! Türelme hosszú, szeretete és hűsége nagy! Megtartja szeretetét ezerízig, megbocsátja a bűnt, hitszegést és vétket. Bár nem hagyja egészen büntetés nélkül, hanem megbünteti az atyák bűnéért a fiakat és a fiak fiait harmad- és negyedízig.”1

Az irgalmasság 13 tulajdonsága köztudottan az üdvösséget és a megbocsátást hozta a zsidó nép számára minden nemzedékben. A Talmudban Jehuda rabbi kijelenti, hogy „olyan szövetséget kötöttek az irgalmasság 13 tulajdonságával kapcsolatban, hogy aki ezt felhasználva könyörög bűnbocsánatért, az nem távozik Isten színe elől üres kézzel”.

E könyörgés fontosságát hangsúlyozza az imaszolgálatunkban betöltött szerepe. Minden nap, amikor a zsidók a „táchánun” könyörgés mondják (bűnbánó imarész a hétköznap reggeli és délutáni imában), azt mondják, hogy az irgalmasság 13 attribútuma, Isten irgalmára hivatkozva hoz bocsánatot vétkeink miatt. Minden böjti napon, mely napok különösen alkalmasak a megtérésre, szintén ez az ima hangzik el. Szintén sokat mond e szöveg fontosságáról, hogy milyen gyakran hangzik el a Neilá ima során Jom Kipur napján - az év legszentebb pillanatában.

De vajon miért 13 tulajdonsággal bír Isten irgalma?

Bárki irgalmat mutathat a másik irányába, ezeket mégis mindig számító módon tesszük. Például az utcán egy koldus mellett elsétáló emberek többségén ráchmánut (irgalom) érzése lesz úrrá a szerencsétlenül járt ember iránt. Mielőtt azonban valaki belenyúlna egy zsebbe adni, elgondolkodik azon, vajon megengedheti magának a jótékonykodást, miközben eszébe jut gyerekei tandíja, a jelzálogkölcsönön, melyet fizetni kell, a rezsi kiadások és így tovább. Ezután a mérlegelés után általában csak egy kisebb összeget kap a koldus.

A 13-as szám a végtelent jelképezi. A 12-es szám megszorítást és rendet jelent: például a 12 zodiákus jelet és az év 12 hónapját. A renden és az irányításon túl a 13 a határtalanságot és a mérhetetlenséget jelképezi. Az a tény, hogy Isten irgalmát 13 tulajdonság jellemzi arra tanít minket, hogy amikor Isten irgalmasságot mutat, akkor azt korlátlanul, a természet erején felül teszi. Bármilyen mélyre is esünk, Ő segítségünkre lesz és megbocsát nekünk.

Ezt bizonyítja az echád (egy) héber szó, amelynek számértéke 13 (ד = 4 / ח = 8 / א = 1). Ez a szó jelzi Isten egységét a világban, azt, hogy miként áll túl minden mértéken és korláton.

De vajon miként könyörülhet Isten? Vannak Istennek érzései? A kérdést tovább nehezít az a tény, hogy a Talmud bölcsei Isten tulajdonságait „midot”, azaz „attribútumokként” vagy „jellemvonásokként” emlegetik, melyek emberi tulajdonságokra utalnak? 

Mose ben Maimon rabbi, a híres Rámbám (1140-1204) elmagyarázza,3 hogy Istennek nincsenek érzelmei, mivel Isten végtelen és nem korlátozódik az érzésekre. A „midot” inkább Isten cselekedeteire és nem az ő tulajdonságaira vonatkoztatva használjuk. Sőt, a „midot” kifejezést csak „kölcsönzött kifejezésként” használjuk, nem szó szerint kell értelmezni. Ez a kifejezés Isten esetében azért elmondható, mert olyan cselekedeteket hajt végre, amelyek hasonlóak az emberi cselekedetekhez, melyeket, mint azt a modern pszichológia is bebizonyította,  érzelmeink inspirálnak.

 A hászid tanítások tovább fejtegetik ezt a gondolatot,4 rávilágítva arra, hogy Istent nem kötik az érzelmek. Egyrészt van Isten a valóságban, az Ő lényegében és dicsőségében. Másrészt van, ahogyan Isten megmutatja önmagát és ahogy viszonyul hozzánk ebben a fizikai korlátokkal bíró világban. Amikor Isten dühösnek vagy irgalmasnak tűnik, az azért van, mert így érzékeljük az isteni fényt.

Térjünk vissza röviden magukra az attribútumokra. Abban mindenki egyetért, hogy 13 tulajdonság van, azzal kapcsolatban azonban vita van, hogy pontosan miként értendők ezek a tulajdonságok a konkrét szövegből. A kabbalista (misztikus rabbinikus irodalom) szerint a felsorolás a következőképpen néz ki:

אל / Isten— nagy az együttérzésben, hogy minden teremtményt szükségük szerint éltessen;

רַחוּם / ráchum — irgalmas, az emberiség ne kerüljön bajba;

וְחַנּוּן / vechánun — nagylelkű, ha az emberiség bajban van;

אֶרֶךְ אַפַּיִם / erech ápájim — nehezen mérgesedik; (az igaz emberek bűnei miatt)

אֶרֶךְ אַפַּיִם / erech ápájim — nehezen mérgesedik; (a gonoszok bűnei miatt)

וְרַב-חֶסֶד / veráv cheszed — bőkezű a jóság tekintetében;

וֶאֱמֶת / veemet — és igaz;

נֹצֵר חֶסֶד / nocer cheszed — megtartja jóságát

לָאֲלָפִים / lááláfim — ezrek számára;

נֹשֵׂא עָוֹן / nosze ávon — elnézi a gonoszságot;

וָפֶשַׁע / vafesá — a kihágást;

וְחַטָּאָה / vechátáá — és a bűnt;

וְנַקֵּה / venáke — és megbocsájt.

Mások ezzel szemben más megközelítést használnak az attribútumnak számító szavakhoz.4 Például úgy vélik, hogy Isten nevei önmagát írják le. Az előbb említett kabbalisztikus megközelítés nem tartalmazta a Isten első két alkalommal használt négybetűs nevét, ehelyett azokat mintegy bevezető megjegyzéseknek tekinti, quasi a kegyelem tizenhárom tulajdonságának forrásaként.

י-ה-ו-ה / Ádonáj — irgalmas, mielőtt az ember bűnözik;

י-ה-ו-ה / Ádonáj — irgalmas, miután az ember bűnözik;

אל / Isten— kegyelmes és megadja teremtményeinek szükségletét

רַחוּם / ráchum — irgalmas, az emberiség ne kerüljön bajba;

וְחַנּוּן / vechánun — nagylelkű, ha az emberiség bajban van;

אֶרֶךְ אַפַּיִם / erech ápájim — nehezen mérgesedik;

וְרַב-חֶסֶד / veráv cheszed — igen jó;

וֶאֱמֶת / veemet — és igaz;

נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים / nocer cheszed lááláfim — megtartja jóságát ezrek számára;

נֹשֵׂא עָוֹן / nosze ávon — elnézi a gonoszságot;

וָפֶשַׁע / vafesá — és a kihágást;

וְחַטָּאָה / vechátáá — és a bűnt;

וְנַקֵּה / venáke — és megbocsát.

 

A rabbinikus döntéshozók konszenzusa a kabbalista megközelítés felé hajlik. Ennek egyik oka az, hogy általános szabály a háláchikus (vallásjogi) elemzések esetén, amikor Tóra olyan ügyet tárgyal, amely szoros kapcsolatban áll misztikával, akkor a kabbalisztikus megközelítés az elfogadott vélemény.

Bölcseink arra is felhívják figyelmünket, hogy Mózes megközelítéséhez képest létezik egy másik megközelítés, jelesül Michá prófétáé, melyről Michá könyvének 7. fejezetének 18-19 verse szól:

מִי אֵל כָּמוֹךָ / mi El kámochá— Ki olyan isten, mint Te, Isten;

נֹשֵׂא עָו‍ֹן / nosze ávon — aki elviseli a bűnt;

וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע / veover ál pesá — és eltekint a vétektől;

לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ / lisieirit nacháláto — öröksége maradékának;

לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ / lo hechzik leád ápo — Nem őrzi meg haragját örökre;

כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא/ ki chafec cheszed hu — mert a jóságot kedveli;

יָשׁוּב יְרַחֲמֵנוּ/ jásuv jeráchámánu — ismét legyen irgalmas hozzánk;

יִכְבֹּשׁ עֲו‍ֹנֹתֵינוּ / jichbos ávonoténu — elnyomja bűneinket;

וְתַשְׁלִיךְ בִּמְצֻלוֹת יָם כָּל חַטֹּאתָם / vetaslich bimcolet jám kol chátotám — és vétkeinket a tenger mélyébe veti;

תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב / titén emet leJákov — igazságot szolgáltat Jákobnak;

חֶסֶד לְאַבְרָהָם / cheszed leÁvráham — jóságot Ábrahámnak;

אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ / áser nishbááta leávotéjnu — melyről megesküdtél őseinknek;

מִימֵי קֶדֶם / mijméj kedem — már a kezdetektől.

A kabbalista irodalom arra is rávilágít, hogy a Michá próféta által leírt 13 tulajdonság magasztosabb síkon van, mint azok, amelyeket Isten Mózesnél nyilatkoztatott. A kabbalisták a Mózesnek kinyilvánított 13 tulajdonságot „zeir anpin” -nak nevezik, „kis arcnak” nevezik utalva a Isten csökkentett mértékű kinyilatkoztatására. A Michának ismertetett tulajdonságokat „arich anpin” -nak, „nagy arcnak” nevezik, utalva Isten jelentősebb kinyilatkoztatására. A kabala irodalma úgy határozza meg a két megközelítést, hogy Michának Isten megmutatta azt isteni irgalom lényegét, mint lélek, azaz belső tulajdonságok,  míg a Mózesnek egyfajta külsődleges tulajdonságok mutattattak meg, mint test. Az ok: a Michá próféta számára ismertetett tulajdonságok nem tartalmaznak bíráskodásra vagy számonkérésre vonatkozó részeket, a Mózesnek kinyilvánított azonban igen.

A tizenhárom jelentős szám a zsidóságban. Ez az a kor, amikor egy fiú bár micva lesz, és vállalja a Tóra törvényeinek betartásának kötelezettségét. Izraelnek is végső soron 13 törzse van (ha József két fiát, Efráimot és Menásét törzsnek számoljuk, ahogy Jákob halála előtti áldás ezt előírja), Maimonidész is 13 hittételben foglalja össze a zsidó eszmerendszert és a talmudi Rabbi Ismael is 13 módját azonosítja a Tóra értelmezésének.

Kövess a Facebookon: https://www.facebook.com/lekvaresjam.hu/, ahol minden este, vasárnaptól csütörtökig 20:00-kor élő tanulásban ismerkedhetsz meg a zsidó vallás alapjaival és keresd a Lekvár és JAM podcastet az Apple és a Google podcast lejátszóin, a Spotify-on, a Youtube-on, a Deezer-en és a TuneIn Radio-n.  

  1. 2Mózes 34:6-7
  2. Ros Hásáná traktátus 17b
  3. Moré Nevuchim, a Tévelygők Útmutatója 1:154
  4. Derech Micvotécha, Soresh Micvát Tfilá, első fejezet
  5. Ros Hásáná traktátus 17b-hez írt magyarázatok, elsősorban Toszáfot és Rábbénu Áser

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lekvaresjam.blog.hu/api/trackback/id/tr316245354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antisocialnetwork 2020.10.20. 06:31:37

"Mese,mese mátka, pillangós madárka."

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2020.10.20. 08:29:38

A tudományos bizonyítás zanzásítva, avagy IGe istenérve

1. Istennek szemantikailag sokfajta jelentése van. Tudományos is.

2. Istent meg lehet tudományosan határozni. Nem áll kívül a tudományon.

3. A tudományosan meghatározott Isten van. Bizonyítható és bizonyított is.

4. Ebből következik, hogy Isten vansága tudományos tény. Az ateizmus értelmetlen.

5. Az előzőekből következik, hogy a dogmatikus vallási és ateista Isten meghatározások nem tudományosak.

6. Ezekből következik, hogy aki a dogmatikus és nem a tudományos Istent tekinti Istennek, annak lényegében mémfertőzése van, vagy súlyosabb esetben lényeget tekintve elmebetegsége.

7. A mémfertőzések gyógyíthatóak. Hasonlóan mint a biológiai vírusfertőzések. Memetikai vakcinákkal. Súlyosabb esetben pszichológiai, pszichiátriai módszerekkel. A racionális érvelés hatástalan még az ateistáknál is.

8. Az idegrendszeri vírus /mém fertőzések meg is előzhetőek. Szintén hasonlóan, mint a biológiai vírusfertőzések.

bővebben itt:
vilagnezet.blog.hu/2020/09/16/trukkos_mem_publikacio_felvezetese_es_kritikai_probaja

Dan da Man 2020.10.20. 09:24:27

Sajnos a cikk címe izgalmasabb volt, mint maga a tartalom, ami mondhatni érdektelen teológiai fejtegetés lett.

Kár...

Lekvár és JAM

Úgy mondják dzsem, úgy írják jam, de az íze lekvár!

Címkék

10 tény (10) 30 év (2) Ábrahám (8) Ákéda (1) álom (1) Amerika (1) angyalok (1) antiszemitizmus (5) Bábel tornya (1) babona (1) beta iszrael (1) Biblia (88) cedáká (1) chábád (4) chanuka (3) cionizmus (4) Dávid (1) Édenkert (2) élet és halál (2) EMIH (2) esküvő (2) Eszter könyve (2) etióp zsidók (1) film (1) fogamzásgátlás (1) Frigyláda (1) gematria (1) Gog és Magog (1) gyász (3) háláchá (73) halál (1) hászidizmus (25) házasság (2) héber (2) hetiszerettemutaltam (19) hit (1) időjárás (1) ima (11) Izrael (14) Izsák (1) Jeruzsálem (2) jiddis (2) Jób (1) jom kipur (6) judaizmus (151) kabbala (22) klíma (1) Kohén Gádol (1) kol nidré (1) kommunizmus (1) konyha (3) környezetvédelem (1) körülmetélés (1) kóserság (6) kultúra (4) kurd zsidók (1) lélek (2) liturgia (1) magyarországi zsidóság (6) MAOIH (1) Mazsihisz (1) megtérés (11) Messiás (12) mezőgazdaság (1) Mózes (2) Nachum (1) naptár (2) Nimród (2) Noé (3) oktatás (1) özönvíz (2) perzsa zsidók (1) pészách (5) podcast (2) politika (48) prófécia (4) Purim (1) Rebbe (18) ros hásáná (5) Sábát (4) sakk (1) Sára (2) sávuot (2) sigd (1) sípucca (23) smita-év (1) sófár (2) spiritualitás (50) Szentély (6) szexualitás (2) szokások (90) szukot (3) Talmud (100) Tánjá (2) tanulás (1) Terách (2) teremtés (22) tfilin (1) tolerancia (1) Tóra (79) tóra tekercs (3) történelem (96) tsuvá (6) tudomány (10) túlvilág (1) ünnep (25) válás (1) vallásjog (87) Virtuális tanház (2) zene (2) zsidóság (161) zsinagóga (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása