2021. ápr 15.

Így használd a közösségi médiát oktatási célokra!

írta: Sáringer Viktória
Így használd a közösségi médiát oktatási célokra!

pexels-andrea-piacquadio-3807747.jpgA közösségi média, a technológia a mindennapi élet szerves részeit képzik. Ezeknek a használatát érdemes beépíteni az oktatásba is, hiszen a mai diákok már ebben nőttek fel. Minden egyes közösségi média oldal más és más módon használható fel a tanuláshoz. Például egy felületen megoszthatunk híreket, fontos bejelentéseket a diákokkal és tanárokkal vagy akár élő videóban is tarthatunk órát.

A közösségi média közvetlenebb, direkt kommunikációt tesz lehetővé a tanárok, a diákok és a szülők között. Ráadásul napjainkban a koronavírus helyzet miatt egyre fontosabb szerephez jut az online oktatás, a home office. Ezekhez is nagy segítséget jelentenek a közösségi oldalak, így a távolság sem szabhat határt.

Nézzük meg, hogyan használható a közöségi média az oktatás során!

Facebook-oldal a friss információkhoz

A Facebook az egyik legjobb közösségi média oldal, amit felhasználhatunk. Néha az egészen új, extra módszerek és felületek helyett érdemes kicsit visszanyúlni ahhoz, amit már mind jól ismerünk. És ez bizony a Facebook. Itt a legtöbb diák, tanár és szülő is jelen van. Egy nyilvános Facebook oldal üzemelhet úgy, ahogy mondjuk a weboldal ’Hírek’ szekciója, vagyis az éppen aktuális híreket, tudnivalókat közzétehetjük. Így gyorsan és egyszerűen eljuthat a követőkhöz. Egy Facebook-poszt előbb szembejön a diákokkal és szülőkkel, minthogy naponta felmennének a weboldalra ellenőrizni, van-e újdonság.

A nyilvános Facebook oldalak előnye a zárt csoportokkal szemben, hogy azok számára is hozzáférhető, akinek nincs Facebook-profilja. A keresőből könnyedén megtalálhatják az oldalt és úgy is elolvashatják a posztokat, hogy nem jelentkeznek be.

A hátrány pedig pont az, hogy bárki követheti az oldalt, hozzászólhat, üzenhet. Így akár a kommentek szűrése is szükségessé válhat, amennyiben nem odaillő dolgok is kiírásra kerülnek a nyilvános posztok alá.

Facebook-csoport élő adásokhoz, oktatáshoz, beszélgetésekhez

A Facebook-on létrehozhatunk csoportokat is, melyeknél beállítható, hogy csak a tagok lássák a bejegyzéseket. A belépést pedig adminisztrátori engedélyezéshez köthetjük, vagyis szűrhető, hogy ki lesz tag. Így akár külön csoportot készíthetünk az egyes osztályoknak, fakultációknak, bizonyos órák látogatóinak és közvetlenül csak nekik tehetünk közzé tartalmakat.

Élő adások, közös érdekeltségű hírek, videók, képek, házifeladatok, tananyagok, segédletek, feladatok, emlékeztetők a közeli határidőkről – ide mindent kitehetünk, hiszen csak azok látják, akiknek szánjuk.

Azt fontos megemlíteni, hogy attól, hogy a közösségi médiát használja egy tanár oktatási célokra, nem kell, hogy teljesen fellazuljon a professzionális kapcsolat tanár és diák, tanár és szülő között. Ugyanis a csoportba való invitálásnak vagy az oldal létrehozásának nem feltétele az sem, hogy akár ismerősökké váljanak a Facebook-on a tanárok diákjaikkal. Egy hivatalos e-mail kiküldése is opció, ami tartalmazza a megfelelő linkeket és a diákok, szülők tudnak mérlegelni, élnek-e a lehetőséggel, hogy belépjenek a csoportba vagy kövessék az oldalt. Igaz, hogy a közösségi média egy közvetlenebb kapcsolatot tesz közzé, de ettől még nem sérül a tanár-diák viszony, csak könnyebbé és gyorsabbá válik a kommunikáció.

Instagram a vizuális tartalmakhoz

Az Instagram segítségével a diákok megtanulhatják a digitális történetmesélést, a vizuális elemek megfelelő használatát. Minden tanuló létrehozhat fényképekből vagy grafikákból álló sorozatokat, majd közzétehetik az Instagram-profilon.

Iskolai blog

A blogolás, blogposztok írása egy új lehetőséget ad a diákoknak, hogy digitális tartalmat gyártsanak. Számtalan platform elérhető: WordPress, Wix, Tumblr, Blog.hu…

A blogcikkek írása egy remek kombinációja a közösségi médiának és a tanulásnak. A cikkek írása fejlesztheti a tanulók íráskészségét és kritikus gondolkodását. Jó ötlet, ha felosztjátok a tanévet a diákok között és mondjuk minden hónapban más a felelős, hogy egy új cikket írjon a felületre. A téma lehet szabadon választott vagy megszabott, ahogyan jobban működik a rendszer az adott csapaton belül. A szabadon választott írásnak is nagy előnye van, hiszen a diák kereshet egy olyan témát, ami tényleg érdekli és hajlandó alaposan, szívesen utánajárni és feldolgozni a témát, hogy a többiek is jobban megértsék, átlássák.

Forrás: https://sproutsocial.com/insights/social-media-for-education/

Szólj hozzá