HTML

körülöttemavilág

Mozi, színház, koncert, kiállítás....Komolyzene, kirándulás, műemlék. Egyszóval kultúra, ahogy én látom. Hátha téged is érdekel. Mert még nem láttad, vagy ha mégis, neked is van róla véleményed :)

Friss topikok

Címkék

2018 Sundence Film Festival (1) abszurd (3) abúzus (1) Ágoston Katalin (1) agresszió (4) aktivizmus (1) áldozathibáztatás (1) áldozati szerep (1) áldozatvédelem (2) Alexandru Agache (1) Alföldi Róbert (3) Allan Mauduit (1) Alzheimer-kór (1) Amy Adams (1) anarchista színház (1) Anat Gov (1) Andrew Bowell (1) angol királynő (1) apák és fiúk (1) asszertivitás (1) Átrium (1) Audrey Lamy (1) autista (1) autizmus (1) ÁVÓ (1) A fából faragott királyfi (1) A Kékszakállú herceg vára (1) Bajazzók (1) balett (2) bandaháborúk (1) Bartók Béla (1) belle époque (1) belvárosi szinház (1) Bizet (1) boldogság (1) bosszú (3) botrány (1) Brendan Gleeson (1) Bretz Gábor (2) brutalitás (1) bűn (1) bűnös csend (1) Calixto Bieito (1) Carmen (2) Cécile de France (1) Centrál Színház (1) cigányok (1) Colin Farrel (1) Csajkovszkij (1) család (2) családirtás (2) családi dráma (1) családon belüli erőszak (3) csicskáztatás (1) csoportos erőszak (1) daniel auteuil (1) Danis Lídia (1) debreczeny csaba (1) Délibes (1) diszfunkcionális család (1) domingo (1) donor (1) drog (1) Elek Ferenc (1) élet és halál (1) Elfogadás (1) elfogadás (1) elit (1) Eliza Scanlen (1) elszigetelve (1) elutasítva (1) emberkereskedelem (1) emlékezés (1) Emma Stone (1) empátia (1) Erkel (1) Erkel Színház (4) erőszak (1) erőszakmentes kommunikáció (1) erős nők (2) erotika (1) érzelmileg éretlen (1) fájdalom (1) Fajgerné Dudás Andrea (1) fanny ardant (1) fekete humor (1) fekete komédia (1) felelősség (1) féltékenység (4) felújítás (1) feminista film (1) feminizmus (1) férfi-nő dinamika (1) Figeczky Bence (1) Florian Henckel von Donnersmarck (1) francia vígjáték (1) függőség (1) Gerhard Richter (1) Gershwin (1) Gilliann Flynn (1) Godot Intézet (1) Gólem Színház (1) grotesz (1) Gryllus Dorka (1) Guelmino Sándor (2) gyermekáldozatok (1) gyermekbántalmazás (1) gyilkosság (3) gyűlölet (2) hajléktalan (1) hatalmi manipuláció (1) hatalom (1) határszabás (1) Hatszín Teátrum (1) házimunka (1) hétköznapi elnyomás (1) hetvenes évek (1) hit (1) Horthy-korszak (1) hős (1) humor (1) Hunyadi László (1) időutazás (1) india (1) influenszer (1) irányítás (1) irónia (1) Írország (1) iskolai molesztálás (1) isten (1) isztambuli egyezmény (1) Jacques Audiard (1) Járó Zsuzsa (1) járó zsuzsa (1) Jászai Mari Színház (1) jazz (1) József Attila (1) Jurányi Ház (1) Juronics Tamás (1) Kaitlyn Dever (1) Kakukkfészek (1) Kálid Artúr (1) kamasz (1) kegyencnő (1) kerényi miklós gábor (1) kétely (1) kirekesztés (1) Kiscelli Múzeum (1) kisebbség (1) Kiss Ferenc (1) kiszolgáltatottság (1) klasszicizmus (1) Kolonits Klára (2) költészet (1) komédia (2) koncentrációs tábor (1) koncertszínház (1) kontroll (1) konyharuha (1) körforgás (1) kortárs (2) kortárs dráma (1) krimi-sorozat (2) krízis (1) kurtizán (1) László Boldizsár (1) láthatatlan munka (1) Lázadók (1) La Traviata (1) Leonard Bernstein (1) Les Olympiades (1) LMBTQ (2) Mácsai István (1) magány (1) magyarkodás (1) Majgull Axelsson (1) Major Erik (1) makkzsizsik (1) manipulatív (1) Margitszigeti Szabadtéri Színpad (1) marihuána (1) Marshall Rosenberg (1) Martin McDonagh (1) marton lászló (1) másodrendű állampolgár (1) másság tisztelete (1) Máté Gábor (1) megbocsátás (1) Mengele (1) mérgező szülők (1) Merritt Wever (1) mese (1) Mester Viktória (1) mészáros máté (1) mezei egér (1) meztelenség a színpadon (1) mókus (1) MTA (1) múlt (1) multikulti (1) Münchausen by proxy (1) musical (2) művészet (3) My Fair Lady (1) Nagy Zoltán (1) nárcisztikus (1) nemi erőszak (2) nemzeti (1) nemzeti dohánybolt (1) nemzeti szocializmus (1) népi (1) néptánc (1) Netflix (1) netflix (1) Nicolas Bedos (1) nőművész (1) Oberfrank Pál (1) Ókovács (1) Olivia Colman (1) opera (2) Operaház (1) Operház (1) öregedés (1) orlai produkciós iroda (2) Oscar-díj (2) Oscar-jelölés (1) Östlund (1) Palotás tánc (1) Parasztbecsület (1) párkapcsolati erőszak (1) Patricia Clarkson (1) Pedofília (1) Pesti Színház (1) Péterfy-Novák Éva (1) Péterfy Bori (1) Pinceszínház (1) Pogány Anikó (1) politika (1) politikai paródia (1) Porgy és Bess (1) portréfestő (1) premier (1) pszichoterápia (1) rába roland (1) Rachel Weisz (1) Radnóti Színház (1) rasszizmus (1) ratifikálás (1) rendszer-erőszak (1) rokokó (1) rs9 (1) sanyargatás (1) Schell Judit (1) Schneider Zoltán (1) Securitate (1) Suzannah Grant (1) svédország (1) szabó kimmel tamás (1) szajkó (1) Szamosi Zsófia (1) szatíra (1) szávai viktória (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (2) Székely Csaba (1) szenvedély (3) szerelem (2) szerelemféltés (1) szerelem és halál (1) szex (1) szexchat (1) szexuális visszaélés (1) szexuális zaklatás (1) színház (1) szocializmus (1) Sztarenki Dóra (1) táncművészet (1) TAO (1) társadalomkritika (1) Tatabánya (1) természet (1) természetfilm (1) terror (2) testvéri szeretet (1) Tinder (1) tölgy (1) Toni Collette (1) tragikus szerelem (1) Tuza-Ritter Bernadett (1) unbelievable (1) vagdosás (1) vallás (1) Varidance (1) Vecsei H. Miklós (1) védelem (1) vendetta (1) Verdi (1) vese (1) virtuóz (1) vitakultúra (1) Vörös Szilvia (1) Wind Gap (1) Yolande Moreau (1) Yorgos Lanthimos (1) zaklatás (1) zsidótlanítás (1) Zsótér Sándor (1) Címkefelhő

BOLDOG IDŐK (La belle époque) - francia vígjáték-dráma, 2019

2020.01.19. 22:54 dasilva64

be10.jpgElőször azt hittem, rossz filmre, rossz terembe ültünk be. Rokokó arisztokrácia vacsorál dévaj hangulatban, sikamlós viccekkel körítve, váratlanul ébenfekete (rab)szolga vetemedik horror-replikára... Döbbent csend a nézőtéren (talán mások is hasonló problémával küzdenek), de már robogunk is tovább. A hihetetlenül felpörgetett első negyedórának köszönhetően szinte a székbe préselődve érkezünk a sztoriba. 

 

be3_1.jpgMarianne (Fanny Ardant) és Victor (Daniel Auteuil) házassága szemmel láthatóan romokban, már a család, barátok jelenléte sem tompítja frusztrálóan bántó és gunyoros szócsatáikat. Marianne energiától kirobbanó hatvanas szépasszony, aki ellenállhatatlan vasakarattal veszi fel a versenyt a be2_1.jpgfiatalabb generációkkal tájékozottságban, lelkesedésben, szakmailag, a 21. századi technika szinte minden területén, s nem utolsósorban, szexuális és szerelmi igényeit illetően. Victor ezzel szemben tüntetőleg fordít hátat a jelennek. Nincs se okostelefonja, se számítógépe, nem tudja használni a bankkártyáját, nem dolgozik (mivel nem rajzolhat papíralapú újságba), nem lép be fia cégébe, s mióta öntudatos depressziója éket vert közé és örökifjú felesége közé, már házaséletet sem él. Hosszú öregember-szakállt növesztve sírja vissza a régi szép időket. 

be11.jpgAntoine (Guillaume Canet) sikeres vállalkozó, kisebb vagyonokért a gazdag és unatkozó francia elit tagjainak időutazást ajánl: a szerencsés ügyfél válogathat korok, helyszínek, híres emberek társasága között. Antoine aprólékos precizitással és jól felkészített színészekkel, statisztákkal teremti meg igény szerint XIV. Lajos udvarát csakúgy, be8.jpgmint a Gestapo főhadiszállását, vagy éppen a gyarmatosítás korát. Ám hiába lenyűgöző népszerűsége a hölgyek között, hiába karrierje szárnyalása, Antoine egy síbaleset, és a szépséges színésznővel, Margot-val (Doria Tillier)  folytatott seveled-senélküled kapcsolata miatt csak botladozik saját életében. 

Marianne egy, a szokásosnál is hevesebb veszekedés végén kidobja Victort, aki ezután elveszetten téblábolva keresi a helyét. Bánatos nosztalgiázása közben rájön a megoldásra: elfogadja fia barátja, Antoine ajánlatát egy időutazásra, visszarepül a boldog időkbe, 1974-be, amikor megismerte Marianne-t. be7.jpgA 24 órából több nap lesz, Victor képtelen elszakadni a fiatalság illúziójától, a gyönyörű színésznőtől, Margot-tól csakúgy, mint az emlékeiben élő Marianne-tól. Furcsa kettősük olyan érzelmi utazásra visz, aminek a hatása alól nem tudják kivonni magukat. Ahogyan mi sem. És ezen az épphogy csak kialakuló kapcsolaton, mint valami színes kis üvegdarabon keresztül nézve nem csak a a hetvenes évek varázslatos világa csillan meg, de mintha a mai valóság eddig szürke hétköznapjai is hirtelen színeket, fényt kapnának. 

be5_1.jpgNicolas Bedos filmje még az egyébként szinte mindig különleges hangulattal fűszerezett francia vígjátékok között is kivételes. Tudjuk honnan indul a történet, azt is sejtjük, mi lesz a vége, de  igazán érdemes kiélvezni az odavezető utat, felfedezni a Boldog idők minden rétegét, színét, ízét, zamatát. Bedos játszi könnyedséggel rajzolja meg szereplői leglényegét, a köztük feszülő, vagy éppen elsimuló kapcsolatok hálózatát - karakterei extrém hátterük ellenére hitelesek, érzéseik olyan egyszerűek és hétköznapiak, mint minadannyiunké. Ismerjük az öregedéssel való szembenézés - vagy éppen szembe nem nézés - fájdalmát, az ellene folytatott harc lehetséges eszközeit és buktatóit; a szülő-gyerek viszony csapdáinak állandó változását; a párkapcsolat és munka összekeveredésének nehézségeit... Mindezt végtelen humorral, öniróniával és szeretettel tálalva.

be4_1.jpgMinden főszereplő, mellékszereplő, statiszta remek, de az igazi jutalomjáték a két "nagy öregé". Fanny Ardant mindig pont annyira gyönyörű, lenyűgöző és szenvedélyes, illetve fáradt, nevetséges és bizonytalan, amennyire kell, hogy a szívünkig érjen. Daniel Auteuil elveszettségét, fájó múltba révedését talán a fiatalok is megértik, de az ötvenen túliak kizárt, hogy ki tudják vonni magukat a hatása alól. Amikor a vad füves házibulikba repíttette magát vissza, nem tudtam nem azon gondolkozni, nekünk micsoda nyarak és szerelmek jutottak azokban a tiltott piával átitatott építőtáborokban...

be1_1.jpgÉrtékelés: egyszerűen hibátlan. A történet, a rendezés, a színészi teljesítmény. Az elképesztően valósághű díszletek és jelmezek, a soha nem közönséges, de franciásan szókimondó humor, a mély ember- és önismeret, és a tanulságok. Olyan tanulságok, amiket nem rágtak a szánkba, könnyű, színes papírba csomagolták, hogy otthon bármikor újra kibonthassuk. Ha akarjuk csak a csücskét, ha van bátorságunk, az egészet.

Belle époque... Szép korszak. Szép idők. Boldog idők. Valaha volt pillanatok, talán csak az emlékeinkben. Vagy a vágyainkban. Egyvalami biztos, sosem most, a jelenben. 

Szólj hozzá!

Címkék: boldogság időutazás múlt öregedés fanny ardant hetvenes évek daniel auteuil belle époque Nicolas Bedos

A bejegyzés trackback címe:

https://korulottemavilag.blog.hu/api/trackback/id/tr1214674859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása