Kóvályogjunk Vasban! - 1. rész

Kőszeg környéki kirándulóhelyek és a tank Nemesmedvesen

nemesmedves.jpgAz utóbbi "karanténos időszak" egyik pozitív hozadéka volt, hogy az egész heti bezártságérzést orvosolva nekiálltunk körbejárni a környék zöld területeit, erdőit, mezőit. Mi is meglepődtünk rajta, hogy gyakoratilag itt éltünk születésünk óta, és mennyi olyan gyönyörű és nyugodt hely van, amit még sosem láttunk.

Ezeket szeretném most bemutatni mindazoknak, akik itt élnek és egy kis könnyed sétára, túrára vágynak, valamint szívből ajánlom a Vas megyébe látogató turistáknak is. Sorozatunk első részében Kőszeg környékére, és Magyarország egyik legkisebb falujába látogatunk el.

Kóvályogjatok velünk!

Hétforrás

A Kőszeg környéki kirándulóhelyek közül az egyik legnépszerűbb és legismertebb a hét vezér nevét viselő forrás, amely régi elnevezése Óvárkút vagy Várkuta, mivel ez biztostotta az osztrák határtól nem messze lévő Óvár vízellátását. Gyönyörű, nyugodt hely, tökéletes családi kiránduláshoz és baráti szalonnasütésekhez is.

A főiskolai évek alatt rengeteget jártunk ide szalonnát sütni, azonban azóta, tehát körülbelül tíz éve nem voltam itt. Azért is lepődtem meg a változásokon, amikkel már az úton szembetaláltam magam. Régi szokásunkhoz híven a régi sífelvonón túl, a Kincs pihenőnél tettük le az autót. Annak idején mi innen a műúton jutottunk el a régi laktanyáig, azonban most meglepődve vettem észre, hogy egy másik, erdei út is "megnyílt", amely közvetlenül a határsáv mellett húzódik. Jóval hangulatosabb, mint az aszfaltos út, sőt, egy kis kitérővel a határkőre is ráülhetünk, ráállhatunk. A szocializmusban ezen az úton, a fákon hagyott karcok tanúsága szerint a határőrök járhattak-kelhettek. Ebből az irányból a volt határőr laktanyát hátulról közelíthetjük meg, az urbex szerelmesei közelről is megtekinthetik a romokat, amik meglehetősen jól állják az idő próbáját. A tíz évvel ezelőtti állapothoz képest egész csekély állapotromlást tapasztaltam, sőt több épületbe is be tudunk jutni, mint régebben tehettük. Megsúgom, a hátul található disznóolak nem túl érdekesek, valamint azt is tudni kell, hogy a Hétforrásnál söröző és piknikező fiatalok előszeretettel használják a laktanya bizonyos eldugott részeit a magukon való könnyítés céljára, szóval nézzetek a lábatok elé!

A Hétforrás a 2003-as felújítás óta ugyanolyan, viszont a hely új padokat és új szalonnasütő helyeket kapott, valamint a természet maga is sokat változott az elmúlt közel egy évtizedben. Még mindig csodaszép és remek túra annak, aki nem szeret vagy nem akar túl sokat sétálni, de szeretne valami szépet és nyugisat látni.

Írottkő- kilátó

A másik legnevesebb Kőszeg közeli látványosság, aminek érdekessége az, hogy a kilátó fele Magyarországhoz, másik fele pedig Ausztriához tartozik. A 883 méteres magasságból remekül belátható az egész környék, valamint a Vasfügöny nyomvonala is. Tiszta időben egészen a Fertő-tóig ellátni.

Kocsival Velem településen keresztül kell felmenni egy szerpentines szakaszon egészen a Hörmann forrásig. Érdemes odafigyelni, mert az út viszonylag szűk, és sok gyalogos kirándulóval találkozhatunk. A sorompó előtt tehetjük le az autót, majd a műútról balra egy felfele induló erdei ösvényen mehetünk a kilátóig. Nem gyakorlott túrázóknak kicsit meredek lehet, de az útközbeni csodás kilátás és átmoszféra mindenért kárpótol. Igazi felüdlés volt az egész heti otthon ülés után, sok emberrel találkoztunk, talán az egyik legnépszerűbb hely volt az egészségügyi sétálók és hegyi bringások körében a karantén alatt.

Különösen szép tavasszal, ahogy a fák épp kezdtek magukhoz térni, a hegyen pedig több helyen még havat is találtunk.

Stájerházak

Erdészeti Múzeum, cuki házak, pihenő és harangláb az erdő mélyén. Az itt található épületek nagy múltra tekintenek vissza, még Mária Terézia hozta létre a Kőszegi-hegység legegyedibb színfoltját, hogy biztosítsa az erdők professzionális gondozását. Erdészek laktak ezekben az épületekben, egészen 1954-ig, de van itt az 1800-as években, Chernel György által építettett vadászlak is. A harangot, aminek most már csak a lába áll ott, a munkaidő elején és végén kondították meg.

Az egyik legmaradandóbb élményt ez okozta az elmúlt hónapokban, nem gyakorlott túrázént belefutottunk abba a hibába, hogy kicsit túlgondoltuk a saját képességeinket. Ugyanúgy a Hörmann-forrásig mehetünk autóval, de most nem felfele, hanem a műúton haladva juthatunk el a Stájerházakig. Illetve, választhatjuk a túristatútvonalat is, ami keresztül megy az erdőn, meredeken visz lefele a házakig. Mi odafele a műutat választottuk, ahonnan csodaszép kilátás nyílik a környező erdőkre, lélegzetelállító. Leérve a házakhoz, a korlátozások lévén bejutni a múzeumba nem tudtunk, de azért kellemesen körbenézegettünk és hűsöltünk egyet a farakásokon. Visszafele, mivel annyira feltöltődve éreztük magunkat, úgy gondoltuk, az erdei utat választjuk. Egy gyakorlott túrázónak valószínűleg meg sem kottyant volna az a borzasztó emelkedő, amin végig kellett kaptatnunk, de mi jócskán megéreztük és alig vártuk már, hogy visszaérjünk a kocsiig. Utólag jöttünk rá, hogy valószínűleg értelmesebb dolog lett volna ott menni lefele és a kevésbé meredek de kanyargós műútat választani visszafele. Hát ugye az okos más kárán...

Minden esetre élveztük, és ajánlom mindenkinek, biztosan vissza fogunk még menni, ha megnyílik a múzeum.

Nemesmedves

Vas megye legkisebb települése, érdekessége, hogy a német csapatok a II. világháború végén itt hagyták el hazánkat. A T34-es szovjet tank mellett találhatunk kopjafákat, amiket a velemi faragó tábor művészei készítettek. Érdekesség, hogy a falut fénykorában körülbelül négyzászan lakták, de a sváb családok kitelepítése után megcsappant a lakosság, volt,  hogy csak négy lakója volt a kis vasi településnek. A Körmendtől 15 km-re lévő zsákfalu elhagyott házait lebontották, a tank környékét kis emlékparkká alakították.

Órákat nem lehet eltölteni a falucskában, azonban a zöld környezetben kiállított tank kimondottan szuper insta-helyszín lehet.

A következő részben az Őrség tavait vesszük közelebbről szemügyre.