A Power Spark Star Wars járgányok
A Star Wars figurák története során számos alkalommal előfordult, hogy az éppen aktuális játékipari innovációkat vagy termékkapcsolásokat megpróbálták a Star Wars figurák rendszerébe is integrálni. Korábban már számos ilyen esetről írtam nektek, volt már szó a kukkolós Star Wars figura prototípusokról, a CD-vel ellátott Power of the Jedi figurákról és az AMP’D moduláris járgányokról is. Ma egy hasonló, de inkább kísérleti jellegű próbálkozásról a Power of the Force Power Spark járművekről lesz szó.
A Power of the Force éra hajnaláról és a Star Wars figurák 90-es évekbeli feltámasztásáról már írtam nektek egy összefoglalót (hamarosan a többi résszel is jelentkezem majd) és ez a téma nagyjából szintén ehhez az időszakhoz kapcsolódik. A Power of the Force éra debütálása előtti év alkotói szempontból egy nagyon áldásos korszak volt, hiszen csak az volt a biztos, hogy a Kenner újra Star Wars játékokat készít majd. Az viszont, hogy ezek hogy fognak kinézni, milyen funkciókkal fognak bírni és milyen járgányok lesznek melléjük még nem volt teljesen eldöntött kérdés. Szabad utat kapott az ötletelés, a kísérletezés és ez egy egész csomó olyan prototípust eredményezett, amiből ugyan a végén nem lett semmi, de mai szemmel nézve egészen érdekesek voltak. A Power Spark technológia alkalmazása a Star Wars járgányoknál, pontosan egy ilyen érdekes ötlet volt, de meglepően sok energiát fordítottak rá annak ellenére, hogy egyáltalán nem volt biztos a koncepció sikeressége.
A Power Spark technikát a Kenner 1994-ben találta ki. A lényege az volt, hogy viszonylag sok alkatrészből álló, nem túl kidolgozott, de nagyon játszható játékjárgányokat készítenek, ami mellé persze 1-1 figura is járt. A járgányok alkatrészeit bizonyos megkötések mentén, de tetszőleges módon lehetett összerakni majd, játék közben az egész járgányt nyugodtan le lehetett zúzni, mert a Power Spark műanyag hegesztő készlet segítségével a szétrepülő alkatrészeket újra össze lehetett rakni, akár teljesen másmilyen módon. Ezen kívül a Power Spark pisztollyal elektromos energiát is át lehetett adni a jármű számára, ami így elemek nélkül tudott különféle kunsztokat mutatni, például mozgatni 1-1 alkatrészt. Ez egy elég hülye ötletnek tűnik nem? Elmagyarázni is nehéz pontosan hogy nézett ez ki, úgyhogy először nézzétek meg inkább a cucc reklámját.
Akkoriban nyomta a Tyco a Crash Dummies játékokat és annál a járgányokat szintén tervezett módon lehetett lezúzni, bár ott „műanyag hegesztés” nélkül lehetett őket összerakni. A Kenner-t ez ihlette meg és úgy gondolták, hogy ezt az ötletet ők akár egy magasabb szintre is tudnák helyezni. Ez lett a Power Spark, ami egyébként összesen három készletet élt meg, szóval nem volt egy világverő koncepció. Az alapcsomag 1994-ben debütált, ez tartalmazott egy erősen UV színekkel operáló guruló járgányt, egy csomó alkatrészt, amit rá lehetett pakolni és egy elektromos műanyag olvasztópisztolyt, ami mellé 24 megolvasztható kötőanyag pálcikát is mellékeltek.
Hamarosan a koncepciót átültették az éppen aktuális Batman vonalba is, így a Legends of Batman sorozatban is megjelent egy Power Spark járgány, aminél nehéz megítélni, hogy ez most egy Batmobile vagy mi akart lenni. Ehhez már jóval kevesebb kiegészítőt adtak. Viszonylag sokat eladtak belőle, de messze nem volt akkora siker, mint amire a Kenner számított.
A harmadik készlet egy Power Spark G.I.Joe helikopter volt 1995-ben, de a dolog nagyjából ennyiben ki is fújt, mert az ötlet nem igazán váltotta be a hozzá fűzött piaci reményeket, ráadásul a G.I.Joe vonal se volt túl acélos ekkoriban, úgyhogy ez a darab se hozta meg a remélt áttörést.
A három megjelent Power Spark cuccon kívül viszont megterveztek még hármat, amelyek végül nem valósulhattak meg. Egy általános, F-16 szerű vadászrepülőgépet, ami megint csak egy alapkészlet lett volna a hegesztőpisztollyal… és két Star Wars járgányt egy X-Wing-et illetve egy AT-ST lépegetőt.
Azt mindenképpen szögezzük le… ugyan ezek is a Power of the Force vonalban jelentek volna meg és a csomagolásuk is hasonló lett volna a többi POTF járgányhoz, ám maguk a játékok erősen eltértek a többi kiadott 3,75”-es figurától illetve járgánytól. A figurák mérete itt is nagyjából 3,75”volt, de mind a figurák, mind a járgányok kialakítása teljesen más volt, mint a boltokba kerülő POTF játékoké. A járgányok esetében itt nem a korábbi vintage darabokból indultak ki, ahogyan a POTF járgányoknál, hanem teljesen új, egy picit egyszerűsített és egyben kisebb jármű prototípusokat állítottak elő, a speciális igényeknek megfelelően. Ne felejtsük el, itt az volt a lényeg, hogy a járgány valamennyire szétessen és majd a hegesztőpisztollyal összerakható legyen, tehát nem teljesen ugyanannak a feladatkörnek kellett megfelelniük, mint egy sima járgánynak. Ennél fogva ezek egy picit egyszerűbb másmilyen darabok, ám bizonyos részletükben mégis filmhűbbek, mint a korabeli többi járgány.
A Power Spark Star Wars járgányokat 2-2 figurával tervezték megjelentetni és ezek is nagyon érdekesek. Az X-Wing-hez természetesen egy X-Wing Luke és egy R2 járt volna, de az R2 egy tömör, mozgatási pontokkal nem rendelkező darab lett volna és kisebb, mint a 3,75”-es vonalakban megjelentek. Ennek ellenére a festés miatt egészen jól mutatott. A Luke tényleg nagyon érdekes, mert a szerkezete, vonalvezetése és a mozgatási pontjai is teljesen vintage-szerűek, ám egyetlen részlete sincs a figurának, ami ténylegesen hasonlítana az eredeti vintage X-Wing Luke-ra, úgyhogy az alkotók egészen biztosan nem abból indultak ki.
Az AT-ST-nél is hasonló volt a leosztás. Egy 5 ponton mozgatható, teljesen új AT-ST Pilotot terveztek, ami szintén abszolút nem hasonlít a vintage darabra, de még a POTF2-esre sem. Azt nem mondom, hogy bármelyiknél is jobban hasonlít a filmbeli karakterre, sőt inkább úgy néz ki, mint egy régi Forma 1-es pilóta, de azért egészen érdekes darab. A másik figura egy mozgatási pontokkal nem rendelkező, tömör Wicket lett volna, ami éppen egy lándzsát fog és szintén kisebb volt, mint a 3,75”-es sorozatokban megjelent darabok. A lándzsát persze nem lehetett kivenni a kezéből.
Őszintén szólva én nem jöttem rá, hogy a járgányok pontosan milyen pontok mentén tudtak szétesni. Az X-Wing-ről van alkatrészekre bontott képünk, de a fő alkotóelemeken túl, a többi Power Spark készlethez hasonlóan, jártak volna kisebb alkatrészek, fegyverek is a gépekhez, amelyekről ugyanakkor nem maradt fenn kép. A gépek leírása ugyanis 15-15 széteső alkatrészt említ, ami viszont a képek alapján sehogy sem jön ki. Lehet, hogy a kisebb kiegészítő alkatrészek ekkor még nem álltak készen.
A gépek a szétesésen túl elektromos funkciókat is kaptak volna, amihez szintén a Power Spark pisztoly biztosította volna az energiát. A csatlakozó csonk az X-Wing-nél R2 helye mögött, az AT-ST-nék a lábán helyezkedett el. Az AT-ST a pilótafülkéjét tudta volna jobbra-balra mozgatni, míg az X-Wing-ben R2 tudott volna pörögni a helyén.
Bár a Power Spark vonal nem robbantott nagyot a boltokban, de az némiképpen meglepő, hogy pont a két Star Wars-os szettet nem adták ki. Ezt ugyanis sokkal szélesebb körhöz lehetett volna eljutatni, mint az alapkészletet, vagy a Batman-es változatot. Valószínűleg a Star Wars vonal újraindításakor ezt is vitték volna, mint a cukrot, ám a Kenner mégsem próbálkozott meg vele, pedig a csomagolás kivételével, a többi cucc, már nagyjából gyártásra kész állapotban volt. A döntésben valószínűleg az is közrejátszott, hogy a készleteket bemutatták az 1994-es Toyfair-en és valószínűsíthetően sokkal kisebb lehetett rájuk az érdeklődés, mint az alap Star Wars játékokra. A Toyfair-es fogadtatás ugyanis alapjaiban befolyásolta 1-1 játékvonal tényleges kiadását. Az is közrejátszhatott, hogy ezek a cuccok nagyon elütöttek volna a többi hagyományosabb játéktól és lehet, hogy nem akarták összezavarni a vásárlókat.
A két járgányból és a hozzájuk tervezett figurákból több prototípus is fennmaradt, mert eléggé végleges stádiumban állították le a projektet. Ezek viszonylag keresettek és van olyan gyűjtő, aki kifejezetten rájuk is van állva, pedig nem számítanak éppen olcsó mulatságnak. Ettől függetlenül csodálatos darabok, de nem biztos, hogy rossz döntés volt, hogy végül sosem kerültek a boltokba.
TB
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.