A chatbotok az elmúlt években igazi népszerűséget szereztek maguknak. A társalgási felületek tudatossága a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fejlődésével és az üzenetküldő alkalmazások népszerűségével kezdte meg világhírű karrierjét.
A különböző iparágakban és különböző felhasználási esetekben használnak manapság chatbotokat. Most utána járunk annak, hogy pontosan mi is a chatbot és honnan származnak, mit tudunk a történetükről.
Mi a chatbot?
A chatbot egy olyan mesterséges intelligencia program, amely egy üzenetküldő alkalmazáson keresztül cseveg a felhasználóval. Üzleti felhasználását tekintve információkat és támogatást nyújthat az üzemeltető vállalkozásával, termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban.
Honnan származnak a chatbotok?
A chatbotok története az 1960-as évekre vezethető vissza. Az első chatbotot Joseph Weizenbaum fejlesztette és ELIZA néven szólították. 2009-ben Kína létrehozott egy fejlettebb chatbotot. A WeChat sok felhasználó számára vált favorittá.
A chatbotok fejlődése a beszélgetési felületek idejét valósította meg. Hamarosan ez a felület már nem igényli a képernyő vagy az egér használatát. Az előrejelzések alapján teljesen társalgási lesz és megkülönböztethetetlen lesz a barátainkkal vagy rokonainkkal folytatott beszélgetéstől.
ELIZA-tól ALEXA-ig
1966-ban kifejlesztett ELIZA a beszélgetés szimulálására mintaegyezési és helyettesítési módszertant használt. Ez azt jelenti, hogy a programot arra tervezték, hogy utánozza az emberi beszélgetést.
A program úgy működött, hogy előre bevittek bizonyos szavakat az adatbázisba, amelyhez különböző válaszlehetőségeket társítottak.
A fejlesztő elutasította azon elképzelését, hogy a gépek helyettesíthetik az emberi értelmet. Azzal érvelt, hogy ezek az eszközök csak az emberi elme kiterjesztései. Egy karikatúrának szánta a programját és aggasztotta, a felhasználók reakciója. hogy a legmélyebb gondolataikat is megosztották a programmal.
Az ELIZA programot követő évek
Az ELIZA programot követő években a fejlesztők Weizenbaum modelljére építkeztek, a céljuk az volt, hogy a programot leginkább emberszerűre fejlesszék. Ennek érdekében előkerült a TURING teszt. Az új botok társalgási tehetségét ezzel a módszerrel tesztelték.
1972-ben egy amerikai pszichiáter fejlesztette a PARRY programot, amely egy skizofréniában szenvedő beteget utánzott. 1988-ban fejlesztett JABBERWACKY program célja az volt, hogy szórakoztató módon szimuláljon egy emberi beszélgetést.
1992-ben DR. SBAITSO néven fejlesztettek egy chatbotot az Ms-Dos számára.Ez volt a legkorábbi olyan projekt, amikor mesterséges intelligenciát építettek egy chatbotba.
Mesterséges intelligencia alapú chatbotok
Az A.L.I.C.E. chatbotot 1995-ben fejlesztette Richard Wallace. A mesterséges intelligencia jelölőnyelve (AIML) nevű sémával működik. 2001-ben Wallace létrehozta az AIML specifikációt.
SmartChild
A Siri előfutárának tekinthető SmartChild-et 2001-ben fejlesztették. Elérhető volt AOL és MSN messengeren. Szórakoztató beszélgetések folytatására hozták létre.
Siri
Az Apple 2010-ben hozta létre intelligens személyi asszisztensét. Természetes nyelvi felhasználói felületet használ. Kikövezte az utat az összes mesterséges intelligencia chatbot számára.
A Microsoft 2014-es konferenciáján mutatták be a Cortana-t, amely hangfelismerésen keresztül releváns algoritmusokat használ a hangparancsok megértésére és végrehajtására.
Szintén 2014-ben mutatták be Alexa-t, amely egy intelligens személyi asszisztens, az Amazon fejlesztette.