Hét módszer a céged felvirágoztatására 2022-ben
Feladatlista vállalkozóknak a sikeres évkezdéshez

Akár jól, akár rosszul zártad 2021-et, érdemes visszatekinteni, és feltenni magadnak a kérdést, hogy mi az, amin változtatni szeretnél idén, milyen tanulságokat vonhatsz le a tavalyi üzletmenetből. Az új pénzügyi év lehetőséget jelent a fejlődésre, az újrakezdésre.

7_v1.png

Vállalkozástulajdonosként lehet az a célod, hogy kevesebb időt tölts a vállalkozásodban és több időt a vállalkozásoddal. Tudatos tervezéssel ezt is megvalósíthatod. Ha világos és egyértelmű céljaid vannak, tudni fogod, mikor érted el őket. Ez azért fontos, mert a győzelmek boldoggá és motiválttá tesznek téged is és a munkatársaidat is, és így könnyebben nézel szembe a következő kihívásokkal.

Ügyfeleimmel már javában dolgozom a pénzügyi évkezdésükhöz szükséges ellenőrzőlisták összeállításán. Ha te is szeretnél segítséget kapni benne, keress meg bátran – a cikk végén megtalálod az elérhetőségeimet.

Íme egy kis ízelítő abból, milyen témákat szoktunk alaposan és személyre szabottan körüljárni ilyenkor. Hét módszer, hogy az új pénzügyi évet erőteljesen és lendületesen kezdd:

  1. Találd meg a vállalkozásod működésének fájdalmas pontjait, és keress megoldásokat

A kisebb vállalkozások tulajdonosai gyakran sokféle kalapot viselnek, a termékfejlesztéstől az értékesítésig több területen is szakértővé kell válniuk. Ha neked is hol ide, hol oda kell kapnod, gondold át, melyek a legstresszesebb üzleti folyamatok, és keress innovatív lehetőségeket a zökkenőmentes menedzselésükhöz. Számos olyan alkalmazás, platform és szolgáltató létezik, amelyek megfizethető, automatizált és hatékony megoldást kínálnak a kisvállalkozók leggyakoribb problémáira. Ha például minden héten fejfájást okoz a szerződések adminisztrációja, nyilvántartása, akkor keress olyan szoftvert, amely automatizálja vagy legalább megkönnyíti a munkát.

Lépj kapcsolatba a közösségi médiában más vállalkozókkal, akik hasonló gondokkal küzdenek, akár a LinkedIn-en keresztül. (Az én profilomat itt találod). A folyamatfejlesztéssel nagyon jelentős megtakarítást érhetsz el, ezért foglalkozom vele én is sokat az ügyfeleimmel.

  1. Készülj fel mindenre

Nézd át alaposan a pénzforgalmadat, beleértve a rezsiköltségeket, a béreket, az eszközöket, a készpénztartalékokat és az adósságokat. Az egyik mantrám, hogy vállalkozóként fél szemedet mindig a cashflowmenedzsmenten tartsd. Erről bővebben ebben a korábbi blogbejegyzésemben írtam. 

Miután átláttad a vállalkozásod pénzügyi helyzetét, kezdj pénzügyi tervet készíteni különböző forgatókönyvekre. Például ha idő előtt megszűnne egy számodra fontos támogatás (bértámogatás vagy kedvezményes szja), milyen azonnali költségeken tudnál faragni? Megkérnéd az alkalmazottjaid egy részét, hogy csökkenthesd a munkaidejüket?

Ezeket a nehéz kérdéseket jó időben átgondolni. Ha felkészülsz a váratlan eseményekre, azzal kiküszöbölheted az ismeretlennel járó stressz egy részét. Bár a világjárvány végét senki sem tudja megjósolni, a tettrekészség a legjobb esély a vállalkozásod túlélésére. Korábban erről a témáról is írtam részletesebben.

  1. Légy résen a finanszírozási lehetőségekkel

Semmi baj nincs azzal, ha egy vállalkozásnak egészséges és fenntartható mennyiségű adóssága van. A finanszírozási lehetőségek meghatározása segíthet felgyorsítani növekedési terveidet azáltal, hogy felszabadítja az egyébként lekötött készpénzt. Ennek azonban előfeltétele, hogy hatékony kontrollingriportokkal, pénzügyi kimutatásokkal rendelkezz, hogy megfelelő rálátásod legyen a jelenlegi és a következő hónapok várható készpénzállományára. Amíg ezek hiányoznak, nem tudhatod, hogy az adósságod egészséges és fenntartható-e.

Időről-időre érdemes megvizsgálni, hogy elérhető-e kedvező újrafinanszírozási lehetőség, amivel megtakarítást érhetsz el a törlesztőrészleteken. Új berendezésbe többféleképpen is beruházhatsz. Elképzelhető, hogy kedvezményes támogatáshoz is juthatsz, nem csak egyszerű banki hitelhez. Megvizsgálhatod azt is, hogy a meglévő, tehermentes eszközeidet (pl. üzemek vagy berendezések) felhasználva több és kedvezőbb finanszírozási lehetőséghez férhetsz-e hozzá.

A fenti ötletek bármelyikének megvalósításakor sok időt és pénzt takaríthatsz meg, ha szakemberrel egyeztetsz a sikeres kivitelezésről.

  1. Találd meg a „miérteket”

A „miértek” megtalálásának gondolatát Simon Sinek népszerűsítette 2009-es TED-előadásában. A koncepció ma is aktuális azoknak az üzleti vezetőknek, akik innovációra, növekedésre és az ügyfelek vagy az alkalmazottak megtartására törekszenek.

A „miért” meghatározása azt jelenti, hogy meg kell találni azt a célt, ügyet vagy meggyőződést, ami hajt téged. Nem számít, milyen kicsi a céged, meg kell találnod a célját. Ha a „miértek” alapján vezeted a céged, az segít minden döntésedet irányítani és a hosszú távú célokat a vállalkozásod növekedéséhez igazítani.

Az új pénzügyi év kezdete tökéletes alkalom arra, hogy nagyban gondolkodj, újraértékeld a vállalkozásod ambícióit, és elkezdj olyan pozitív változásokat végrehajtani, amelyek összhangban vannak a stratégiai céljaiddal.

Találj időt arra, hogy papírra vesd az idén megvalósítandó terveidet. Tartsd észben ezt a nagyszerű idézetet Bill Gatestől: „A legtöbb ember túlbecsüli, hogy mit tud megtenni egy év alatt, és alábecsüli, hogy mit tud megtenni tíz év alatt.” Gondold át és írd le, hogy az idei tetteid miként fognak közelebb vinni az öt, tíz és húsz éves időtávra kitűzött üzleti és magánéleti céljaidhoz.

Célmeghatározáshoz használhatod a SMART keretrendszert, amelyről ebben a tavalyi blogcikkemben írtam részletesen. 

  1. Vezesd céltudatosan a vállalkozásodat, de légy rugalmas

Határozott lépéseket tenni mindig jobb, mint nem tenni semmit. Vezetőként ne hagyd, hogy megbénítson a bizonytalanság. Légy empatikus, hiteles és céltudatos a döntéshozatalban, egyensúlyozva az erős vezetés és az empátia között. A csapatod tagjai értékelni fogják, ha látják az emberi oldaladat. Soha ne félj a nyíltan kommunikálni velük.

Ha az új pénzügyi évben is távolról dolgoztok, kezdd el a jutalmazás és elismerés online kultúrájának kiépítését. Ha a kollégák otthonról végzik a munkájukat, sokszor nehezebb gyorsan köszönetet mondani nekik. Egy erős, egymással kapcsolatban álló, egymásra odafigyelő, összetartó csapat jobban kezeli a cégedet, a munkát érintő nehézségeket.

  1. Az idő pénz

Hol rejtőznek az idővámpírok a vállalkozásodban? A modern technológia használata mellett a delegálás lehet a legjobb barátod a kapacitásaid felszabadításában. A rosszul eltöltött idő azt jelenti, hogy az időt nem a kiemelkedő eredmények elérésével, a munkatársak képzésével, a vállalkozásod fejlesztésével töltöd. Az idő a legértékesebb erőforrás a vállalkozói életedben. Ne hagyd, hogy feleslegesen elszálljon!

A legidőrablóbb tevékenységek felismeréséhez egy egyszerű gyakorlatot javaslok: Egy hétig vezesd naponta, hogy mivel mennyit foglalkoztál. Utána minden tevékenységet osztályozz egytől ötig két szempontból: egyrészt hogy mennyire volt fontos a tevékenység a cég stratégiai sikere szempontjából, másrészt hogy mennyire volt fontos, hogy te magad csináld. Az utóbbi szempont értékelésénél ne azt vedd figyelembe, hogy a jelenlegi csapatodból meg tudta-e volna oldani valaki a feladatot helyetted, hanem hogy valóban egy cégvezetőnek kell-e az ilyen munkát elvégeznie. Például egy beszállító hibás teljesítését nem feltétlenül az ügyvezetőnek kell megreklamálnia.

Miután végeztél az osztályozással, rendezd növekvő sorrendbe a tevékenységeket az összpontszámaik alapján. A lista tetejére azok a feladatok kerülnek, amelyeket érdemes delegálnod. Az „éllovasok” közül azokra keress megoldást először, amelyekkel a legtöbb időt töltötted. Ha nem tudod kinek delegálni őket, akkor a szervezeti felépítésedet kell átgondolnod.

Ezt a gyakorlatot időről időre – mondjuk negyedévente – érdemes megismételni.

  1. Fektess be a készségeidbe és a csapatodba

Ha szeretsz tanulni, és látod az üzleti előnyeit is, miért ne terveznéd meg előre, hogy idén milyen képzéseket fogsz elvégezni? Az önmagadba való invesztálás, a tanulás és a szakmai fejlődés az egyik legmegtérülőbb befektetés. Szánj időt a lehetőségeid átgondolására. Tekintsd át, miként érhetnél el új piacokat, célcsoportokat, majd tervezd meg és készítsd elő, milyen továbbképzések és tréningek segíthetnek benne.

Tanulni nem csak hagyományos oktatási keretek között lehet. Egyre több olvasóm fordul hozzám azzal, hogy szeretne még többet tudni a pénzügyekről, de nem általánosságban, hanem a vállalkozására szabottan. A céljuk sokszor az, hogy jobban értsék a pénzügyi kimutatásokat, hogy időben felhasználhassák az elérhető információkat, és jobb, gyorsabb döntéseket hozhassanak. Bár elsősorban pénzügyi, gazdasági tanácsadással foglalkozom, azt látom, hogy a legnagyobb érték az ügyfeleim szemében nem is egy üzleti terv összeállítása vagy a cég pénzügyeinek rendbetétele, hanem az a gyakorlatias tudás, amivel a közös munka során gazdagodnak.

Ha továbbképzésről, tanulásról van szó, ne csak magadra gondolj, hanem a munkatársaidra is. Képzettebb munkaerővel versenyképesebb lehetsz, több tehertől szabadulhatsz meg, és az alkalmazottak értékelni fogják, ha visszaadsz nekik valamit ebben a nagyon stresszes és szokatlan időszakban. Egy hálás alkalmazott nagyobb lelkesedéssel dolgozik, és a konkurencia sem tudja egykönnyen elcsábítani.

Ezt a hét módszert könnyedén alkalmazhatod, bármilyen szektorban tevékenykedj is. Ne feledd, az új pénzügyi évre való felkészülés, remek lehetőség, hogy elgondolkodj azon, merre tart a céged. A munkám kedvenc része, hogy ebben segíthetem a vállalkozásokat. Hogy feltehetem az irányadó, néha nehéz kérdéseket, majd stratégiákat dolgozhatok ki a célok megvalósítására.

Szeretnéd te is felvirágoztatni a cégedet az új pénzügyi évben? Írj nekem még ma, és segítek elültetni a sikeres üzleti működés magvait, amelyekből életerős vállalkozás növekedhet.

Remélem, a leírtakkal sikerül hozzájárulnom vállalkozásod sikeréhez. Ezek a tanácsok általánosságban értendők. Az, hogy a te vállalkozásodra miként alkalmazhatók, függ a vállalkozásod konkrét, általam nem ismert helyzetétől.

Szeretnél gyakorlati segítséget kapni, hogy vállalkozásod jobban működjön és sikeresebbé válhasson? Gazdasági, pénzügyi, üzleti problémád megoldásával kapcsolatban lenne kérdésed hozzám? Látogass el a hofernoemi.hu oldalra, ahol részletesebben is megismerheted a szolgáltatásaimat, és írhatsz nekem. De akár itt, a blogom Kapcsolat oldalán található elérhetőségemen is megkereshetsz.

Jogi szakokleveles közgazdászként és nemzetközi adószakértőként, 20 éves gazdasági felsővezetői tapasztalattal a hátam mögött kis és nagy cégeknek kínálok gazdasági, pénzügyi, üzletviteli tanácsadást. Néhány éve a Forbes magazin a 20 legbefolyásosabb nő közé sorolt az üzleti életben.

süti beállítások módosítása