Van, aki munka vagy tanulás közben azért szeret zenét hallgatni, mert a kedvenc dallamai mellett jobban tud koncentrálni. Más viszont a teljes csendet szereti, hiszen úgy semmi nem tereli el a figyelmét. Nem vagyunk egyformák, de gyermekeink nyugodt tanulásához fontos a megfelelő környezet biztosítása az iskolában és otthon is. Mégis, vajon kinél mi válik be jobban?
A multitasking, azaz a megosztott figyelem, a több feladat párhuzamos elvégzése nem mindenkinek megy egyformán jól. Ez egy képesség, mely ugyan bizonyos helyzetekben előny, ám egyre több kutatás mutat rá, hogy a figyelmünk megosztása túlzott stresszt jelent, szorongást okoz, és akár depresszióhoz is vezethet.
A zene melletti tanulás előnye
Ha zene vagy egyéb hang mellett tanulunk, a figyelmünk mindenképp megoszlik. Egyrészt olvassuk a szöveget, elvégezzük a feladatot, de a zenére még akkor is figyelni fogunk, ha közben nem énekelgetjük a szöveget. Egyes kutatások szerint ez hatékonyan fejlesztheti azt a képességünket, hogy egyszerre több dologra megfelelően koncentrálni tudjunk, ami a legtöbb munkahelyen manapság már nagy előnyt jelent. Tehát elképzelhető, hogy a korai, zene melletti tanulással a multitasking képességüket is fejleszthetik a gyerekek, de a figyelem megosztása el is terelheti őket az adott feladattól.
Miért rossz zene mellett tanulni?
Hiszen ha megszólal a kedvenc dalunk, akkor is eltereli a figyelmünket, ha nem akarjuk. Ismerjük a ritmusát, amit egyszer csak dobolni fogunk a lábunkkal és nagyon valószínű, hogy végül a refrénre mi is beszállunk. Megakad a tanulás, elvesztem a fonalat, kész.
De akkor mit hallgassunk?
A kedvenc zenénk eltereli a figyelmünket, a nagy csend idegesít. Akkor mit hallgassunk munka és tanulás közben?
Georgi Lozanov professzor a nyelvtanulás terén egy új módszert vezetett be. Az ő elméletei és kutatásai után bizonyították azt is, hogy a barokk stílusú zenék nem hogy nem zavaróak, de kifejezetten hatásosak, ha tanulás közben hallgatjuk őket. Ennek oka, hogy a ritmusuk nagyon hasonló a szívverés ritmusához, így egy olyan nyugodt, koncentrált állapotot érhetünk el vele, ami eredményesebbé teszi a tanulást. De ebben az esetben is fontos, hogy csendesen, csak háttérzajként használjuk ezeket a dallamokat. A professzor munkája nyomán végzett kutatások szerint a következő zenékkel érdemes próbálkozni:
Ráhangolódás, passzív rész:
Corelli – Concerti Grossi
Händel – Vízi zene
J. S. Bach – G-dúr Fantasia
Vivaldi – Öt koncert
Az aktív tanulás része:
Beethoven – D-dúr hegedűverseny, Op. 61
Csajkovszkij – B-moll zongoraverseny
Mozart – 7. D-dúr koncert
Beethoven – 5. Esz-dúr zongoraverseny
A fehér zaj ereje
A gyermekek altatása kapcsán itt írtunk már a fehér zajról, melyet bizonyos esetekben a tanuláshoz is érdemes kipróbálni.
A fehér zaj egy kutatás szerint nagyon jó hatással van a figyelemzavaros gyermekek teljesítményére. A kísérlet során egy középiskolai osztály tanóráin játszották le a fehér zajt, és közben figyelték, hogy a gyerekek hogyan reagálnak a hallottakra. A végeredmény pedig az volt, hogy a figyelemzavaros gyerekek jobban koncentráltak, javult a memóriájuk, és így a teljesítményük is. Ám azoknál a diákoknál, akiknél nem volt szó figyelemzavarról, a zajszint emelésével párhuzamosan csökkent a teljesítőképesség.
Mindezek alapján visszakanyarodhatunk oda, ahonnan cikkünk elején indultunk: nem vagyunk egyformák. A hangok, a dallamok, a zajok mind-mind máshogyan hatnak ránk. Érdemes próbálgatni, milyen dallamok segítenek a koncentrációban, és milyen zenétől érezzük magunkat kellemesebben. De fontos, hogy bármit is hallgatunk, figyeljünk oda a megfelelő hangerőre, és vigyázzunk a hallásunkra tanulás közben is!