A hallásra veszélyes sportok között már említettük, hogy a rendszeresen motorral közlekedők, vagy a motorsport versenyzők között is gyakori a halláscsökkenés. De mi okozza ezt pontosan és milyen módszerekkel védekezhet az, aki motorra ül?
Azt eddig is tudtuk, hogy a motorosok körében magas a halláskárosodás aránya, de az Általános Német Autószövetség (ADAC) és az Auritech közösen végzett kutatásainak eredményén látszik, hogy ezt a veszélyt sokkal komolyabban kéne venni annak, aki motorra ül.
Nagy kockázat rövid idő alatt
Maradandó halláscsökkenéssel, sőt akár teljes hallásvesztéssel játszik az, aki nem használ hallásvédőt. És ehhez nem kell hosszú évekig védelem nélküli motorozni, meglepően kevés idő és alacsony sebesség is elég ahhoz, hogy problémát okozzon.
Az ADAC tanulmánya szerint elég 15 percet 100 km/h sebességgel motozni ahhoz, hogy maradandó halláskárosodást szenvedjünk. Ez nem is olyan sok idő, igaz?
A bűnös: a szél
A halláskárosodást nem a motor hangja okozza, ahogy sokan gondolják, hanem a sisak körül süvítő szél. A mozgás közben keletkező turbulencia ellen pedig védekezni kell: nem elég egy szimpla, áramvonalas bukósisak, profi hallásvédelemre van szükség.
Az EU munkavédelmi szabályai szerint 80 dB zajterhelés mellett kötelező a hallásvédő viselése. A mérések szerint viszont 100 km/h sebességű motorozásnál a zajturbulencia eléri a 95 dB-es szintet. A 120 km/h-s sebesség viszont 98 dB-es turbulenciát jelent, ami már 7 perc alatt károsodást okoz. Ebből elég egyértelmű, hogy mit kockáztatunk, ha hallásvédelem nélkül motorozunk.
Megelőzés!
A zaj által okozott halláskárosodásnak az a fajtája, amit a sisak körüli szél okoz, maradandó. Sokkal jobban járunk, ha inkább a megelőzésre figyelünk, mint ha utólag futkosunk hallásvizsgálatra és fül-orr-gégészetre.
De ha nem is ér maradandó halláskárosodás, megfelelő védelem hiányában nagy valószínűséggel számolnunk kell az úgynevezett ideiglenes küszöbeltolódással. Ha ez az állapot viszont folyamatos, az idővel szintén maradandó károsodást okoz. A végeredmény pedig mindkét esetben ugyanaz: hallókészülék viselése nélkül nem lesz megfelelő a hallásunk.
De akkor miért is nem használunk hallásvédőt?!
A brit motorosok körében végzett kutatás szerint mindössze 40%-uk jelentette ki, hogy motorozáskor mindig visel hallásvédőt. A motorosok 30%-a viszont sosem védi a hallását, de 17% nem is tudta, hogy szüksége lenne rá. Kétharmaduk viszont tudatosan mondott le a hallása védelméről: ők jobban szeretik tisztán hallani a forgalom zaját, a szirénákat és a többi közlekedőt. Sőt, vannak, akik a motor hangját szeretik annyira, hogy nem szívesen mondanak le róla.
Pedig a profi hallásvédelem nem jelent teljes siketséget: a szelektív szűrővel ellátott füldugó megvéd a szélzajtól, de a forgalom többi zaját jobban átengedi. Így a sziréna, a motorhang, vagy az emberi hang jobban hallható, de a fül védve van a magasabb frekvenciájú szélzajtól.
A biztonságos motorozáshoz szükség van arra, hogy halljuk a környezetünk hangjait, de nagyon fontos, hogy a motorral közlekedők megvédjék a hallásukat a károsodástól. A profi, zajszűrővel ellátott sisakok és az erre a célra fejlesztett füldugók segtíthetnek ebben. Ha pedig szeretnénk tudni, károsodott e a hallásunk, vagy úgy érezzük, hogy már kialakult a halláscsökkenés, keressünk fel egy hallásközpontot. A korán felismert hallássérülés könnyebben és eredményesebben kezelhető.
Forrás: bmf.co.uk