Nemcsak késésekkel és kényelmetlenkedésekkel lehet utazni, de a legnagyobb luxusban - elképesztő tájak és panorámák közepette is. A világ legszebb vasútvonalait bemutató cikkem után tekintsük most meg a vasutozás egy másik oldalát!
Az elmúlt 10-15 évben egyre népszerűtlenebb lett a vonatokon való utazás, hiszen a fapados repülők és az autók sokszor sokkal olcsóbb, gyorsabb és kényelmesebb opcióknak bizonyulnak a távolsági vonatjáratoknál - na, nem ezeknél a vonatoknál! Bár áruk tényleg az egekben van, ha élvezed a vonatozást, kényelmesen és ráérősen utazol, valamint magát a luxust is nagyra értékeled, vess egy pillantást ezekre a vonatjáratokra - az biztos, hogy egy itthoni első osztály semmi hozzájuk képest!
Cruise Train Seven Stars, Japán
A 2013-as indulásával ez a vonat Japán első luxusvonata, mely hálókocsikat is kínál az ország technológiai újdonságaival és régimódi életérzésével megfűszerezve. Bár a vonatot egyáltalán nem mondanám nagynak - csak 28 utast képest elszállásolni -, mindenképpen megéri rajta 2-4 napot eltölteni, ugyanis Japán harmadik legnagyobb szigetének, Kyushu-nak a fantasztikus természeti adottságait mutatja be. A feljutás rá nem olyan egyszerű, a kereslet ugyanis olyan nagy rá, hogy csak előzetes várakozás és sorsolás útján lehet rá jegyet foglalni.
Venice Simplon-Orient-Express, London-Velence
A vonatút szépségéről már egy korábbi cikkemben is meséltem, de azért a járat belső tere is igazi luxust kínál! De kezdjük az elejénél: a modern "Orient Express" Londonból indul és Párizson, valamint Veronán keresztül érkezik meg az olaszországi Velencébe - ez azt jelenti, hogy átszeli egész Európát, ami miatt mesés panorámát ígér. Belső terei az 1920-as évek art deco stílusában vannak berendezve, ezért pedig kicsivel több, mint 900 ezer forintot kérnek, fejenként.
Belmond Royal Scotsman, Skócia
Nem is lehetne jobban feltérképezni Skócia mesés tájait, tavait és lenyűgöző kastélyait, mint egy elegáns vonaton ülve - különösen igaz ez rossz időben! A Belmond Royal Scotsman a világ leghíresebb vonatai közé tartozik, mert a Harry Potter-filmek vonatos jeleneteiben egytől egyig az ő kocsijaikat és útvonalaikat használták (gondoljunk csak a Glenfinnan-viaduktra, ami felett Harry és Ron az apja kocsijával átrepült) - de nem csak ezért nagyon extra ez a vonat. A BR Scotsman-ban ugyanis egy díjnyertes spa, a Bamford Haybarn Spa is megtalálható, ahol különféle masszázsokat és lazító kezeléseket lehet igénybe venni. Az utazás ára egy ilyen vonaton elég változó - főként az útvonaltól és annak hosszúságától függ -, de legalább kétszer annyiba került, mint a Venice Simplon-Orient-Express.
Rovos Rail, Dél-Afrikai Köztársaság
A Dél-Afrikai Köztársaságban lévő Pretoria-tól Fokvárosig közlekedik ez a minden luxussal felszerelt vonat, ami a legváltozatosabb panorámákban részesíti az utazókat. A három napos út (1600 km) során a felföld keleti részén, a szavannás Búr-magasföldön és félsivatagos Nagy-Karoon át vág át a vonat útvonala, hogy a fokvárosi végállomás előtt tegyen egy kis kitérőt a híres helyi borászatokban. A vonatút kicsivel kevesebb, mint 400 ezer forintba kerül egy személy részére.
A szélsőségek országában is megtalálható a világ legelitebb vonatjaiból egy, mégpedig a Maharajas Express! Van néhány okom rá, hogy az összeállításba tegyem: egyfelől, minden egyes kocsinak saját komornyikja van, másfelől minden egyes megállóban friss virágokkal és ünnepi ceremóniával köszönhetik az utasokat. Ha pedig ez a nagy felhajtás sem lenne elég, csak vessetek egy pillantást a belső dizájnra és a hívogatú 8-napos útvonal főbb megállóira (Mumbai, Udaipur, Jodhpur, Jaipur, Agra, Delhi).
Nemcsak egy kis szimpla vonatozást, hanem egy igazi gasztronómiai utazást kínál Portugália legfelkapotabb vasúti szerelvénye, hiszen Michelin-csillaggal jutalmazott díjnyertes séfek által megálmodottt ételkülönlegességeket szolgálnak fel az 1 napos oda-vissza út (Porto-Vesúvio-Porto) során. A kis kiruccanás nem olcsó - fejenként 160 ezer forint - ám cserébe a világ legkitűnőbb ételeit és borait lehet megkóstolni egy minden luxussal körbevett út során.
Már korábban is beszámoltam erről a fantasztikus vonatról, ezért most csak a szolgáltatásairól mesélnék bővebben. Az Ausztráliát teljes egészében (majdnem 3000 kilométer hosszan) áthágó The Ghan szerelvény 1924 óta működik és minden egyes főétkezés 5 fogásból áll náluk - ami azért nem semmi! Szerelvényeit a föld színeinek tónusaiból rendezték be egyszerű, elegáns és letisztult stílusban, aki pedig az 54 órás út alatt nagyon unatkozna, átmehet a vetítőterembe, ahol naponta 3 különböző filmet vetítenek a vonat utasainak. Az út ára majdnem 1 millió forint, egy személyre, egy irányba.
Ki ne akarna egy 4 napos Toronto-Vancouver vonat túrán részt venni? Az egész ráadásul fantasztikus körülmények között, mesés panorámával körbevéve zajlik: a vonat ablakából vízeséseket, kedves kis kanadai falvakat és a Rocky Mountains-t is látni lehet! A legjobb benne pedig az, hogy különböző osztályokra is lehet jegyet foglalni, tehát nem kell elköltened minden pénzed arra, hogy egy ilyen élményben részesülj. A képen látható "Prestige" lounge kilátó kabin például a legdrágább árkategóriába tartozik (2,3 millió forintba kerül), de az útra már 177 ezer forintért is lehet jegyet venni.
Golden Eagle Transzszibériai Express, Oroszország
Több, mint 100 éves a Transszibériai express, mely nem teljesen "luxusvonat", de vannak nagyon exkluzív kabinjai is. A 15 napos "luxus" túra majdnem 4 millió forintba kerül egy személynek, az árba pedig (a nyilvánvaló szolgáltatásokon, azaz a szálláson és az étkezésen kívül) beletartozik az orosz nyelvleckék elsajátítása, a zongoraesteken való részvétel, valamint az ingyen vodka fogyasztása is a bárkocsiban.
Eastern & Oriental-Express, Ázsia
1993 óta működik az elegáns stílusban berendezett, három megállóval (Kuala Lumpur, Bangok, Szingapúr) rendelkező keleti "Oriental Express". Különlegessége, hogy a belső dizájnt Marlene Dietrich 1932-es "Sanghaj express" című filmjéből vették, ami annyit jelent, hogy ugyanazzal a thai selyemmel és malajziai cseresznyefa-bútorokkal rendezték be a vonat luxuskabinjait, mint a filmben. Fontos még megemlíteni, hogy ez az út tényleg olyan puccos, hogy csak estélyiben engednek be a vacsorakocsiba... Az ára? 1,5 millió forint a belépdíj egy személynek, de igényeinkhez mérten háromszor ennyiért is találhatunk megunknak kabint.
Nektek melyik vonat tetszik a legjobban? Mondjátok el a véleményeiteket kommentben, emailen (gretta@gretta.hu) vagy szavazódobozon keresztül!