A Gloucester Gyertyatartó néven ismert, hányattatott sorsú műtárgy, a londoni Victoria and Albert Múzeumból (ahol 1861 óta őrizték) visszakerül rendeltetési helyére, az angol város katedrálisába. Az eredetit a kincstárban fogják őrizni, a 3D nyomtatással készült másolatot viszont bárki bármikor láthatja, megérintheti.
A nyomat a brit fémnyomtatás-specialista Renishaw munkája.
A gyertyatartó Péter, a helyi Szent Péter templom apátjának megrendelésére készült kb. 1110-ben. A rézzel befuttatott díszes darabon a bűnt és az erényt, a kettő küzdelmét megjelenítő lények szerepelnek. Péter apátról megemlékező mondat is olvasható rajta.
De hiába volt az apátságé, a gyertyatartó csak bő egy évtizedet töltött eredeti rendeltetési helyén. 1122-ben a templom nagy részét tűz pusztította el, a műtárgyak zömét valószínűleg fosztogatók tulajdonították el.
Legközelebb a franciaországi Le Mans katedrálisában tűnt fel, 1861-ben onnan adták el a Victoria and Albert Múzeumnak.
A város, különösen katedrálisa nagyon várja a legendás gyertyatartó visszatérését.
„Ki tudja, min mehetett keresztül például a francia forradalom alatt. Jó, hogy újra itt lesz nálunk, mert elképesztően gyönyörű” – mondta Rebecca Phillips, a katedrális levéltárosa.
A másolathoz első lépésben leszkennelték az eredetit, majd fémnyomtató technológiával hozták létre az újat. Alumíniumporból printelték, a végső munkákat viszont kézzel végezték rajta, mert a kifinomult részleteket csak manuálisan lehetett visszaadni. Egy helyi öntödében arannyal is bevonták, hogy patinásabbnak látszódjon.
A 3D nyomtatást valószínűleg egyre gyakrabban fogják műtárgyak másolására, kulturális értékek megőrzésére használni. A nyomatok előnye, hogy aki akarja, megérintheti, megtapogathatja őket, miközben az eredetiket gondosan őrzik, kevesebb veszélynek vannak kitéve.