HTML

Legyél Te is Szakértő!

Minden hírlevél feliratkozónknak egy 50 oldalas 3D nyomtatás kisokost és 3D Akadémia kedvezményt adunk ajándékba!

 

 

3D TECH WORSKHOPOK

Vegyél részt a 3D Akadémia képzésein és szerezz átfogó tudást a 3D technológiák jelenéről és jövőjéről!

3D nyomtatás, modellezés és szkennelés tanfolyamok a 3D Akadémián.

FRE3DEE a Facebookon

Pókszerű interplanetáris leszállóegység 3D nyomtatással

ferenck 2018.11.20. 08:30

Űrjárművek építésekor sok más mellett két nagyon fontos szempontot kell betartani: egyrészt ne legyenek nagyon nagy tömegűek, mert minden pluszkellék növeli az üzemanyag-mennyiséget, amellyel még nehezebb lesz a jármű. Másrészt a tömeg csökkentése nem mehet a szerkezeti integritás, a biztonság rovására.

Mérnököknek ügyelniük kell a kényes egyensúly, minimális tömeg melletti maximális hatékonyság fenntartására. A jobb hatékonyság/tömeg arány megvalósításához űrjárművek tervezői mindenféle lehetőséget figyelembe vesznek.

3dnyomtatas_nasa.jpg

A NASA Pasadena közeli Sugárhajtás Laboratóriumának (JPL) kutatói ezért látogattak el a szoftverfejlesztő Autodeskhez. Kíváncsiak voltak, hogy új technológiákkal hogyan fejleszthető a kockázatok minimumra csökkentésével interplanetáris leszállóegység.

„Egyértelműen fogalmaztak, hogy a lépésről lépésre, szép lassan érzékelhető előnyök nem érdeklik őket, például, ha a teljesítmény csak 10 százalékkal növelhető. Ha előállunk a teljesítményt 30 százalékkal vagy többel növelő szoftverrel, arra már odafigyelnek. A közös projekt során bebizonyosodott, hogy az Autodesk technológiáival komoly előnyökhöz juthatnak” – magyarázza az Autodesk ipari kutatásait vezető Mark Davis.

3dnyomtatas_nasa0.jpg

Generatív tervezőtechnológiájuk, például a felhőszámítás-alapú fejlesztőszoftver Fusion360 ugyanis pont megfelel a NASA elvárásainak. A generatív tervezés, a számítási felhő és a mesterséges intelligencia összekombinálásával jelentősen bővülnek a lehetőségek, a mérnökök által megszabott, teljesítménnyel kapcsolatos kívánalmakra a műszerek ideális elhelyezést stb. leíró megoldások generálódnak.

Egy Forma-1 versenyautó problémáira fejlesztett rendszert alkalmaztak, de közben figyelembe vették a világűrrel kapcsolatos strukturális megkötéseket is. Egyébként a NASA szigorú kritériumai alapján már maga a gyártóeljárás is lehet ilyen megkötés.

Ha a JPL alumíniumban gondolkozik, a szoftver CNC-gyártásra optimalizált terveket generál. 3D nyomtatással és öntéssel ugyanez a helyzet.

Mindhárom módszert kipróbálták.

A generatív tervek iterálásával az eredetileg megfogalmazott számokhoz képest az Autodesk végül 35 százalékkal csökkentette a leszállóegység külső szerkezetének tömegét. A pókszerű darabot a las vegasi Autodesk Egyetemen mutatták be.

Eljárásukkal a tipikusan 2-4 hónapos tervezői folyamatot 2-4 hétre csökkentették.

Címkék: szoftver űrkutatás űrhajózás űrhajó NASA Autodesk

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://freedee.blog.hu/api/trackback/id/tr9414376937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása