Fotós sztorik

Fotós sztorik

A színek szerepe a kreatív munkában

2019. július 15. - Nagy Sándor Zsolt

A színeknek fontos szerepe van az ember életében. Míg az állatok sokszor teljesen másként látnak, mint az emberek - esetenként teljesen színvakok -, az ember a színeket nem tudná figyelmen kívül hagyni. Ismert tévhit, hogy a bikaviadalokon piros anyagot kell a bika előtt lengetni, mert az élénk színe vadítja be az állatot. Későbbi kutatások kimutatták, hogy a bikát kevéssé érdekli az anyag színe (mivel színvak), sokkal inkább a póz és az anyag mozgatása hergeli fel.
Az ember már az ősidők óta a színeknek köszönhetően volt képes túlélni. Az akkor élt ember, a számára értelmezhető kategóriákat hozott létre, amelyeket színekkel kapcsolt össze. A rossz, mérgező gyümölcs színe lehetett sárga, fekete, míg az ehető eledelek más, pl. élénk piros színben pompáztak. A színek a túlélést segítették, de a tájékozódást is. Nappal kék eget láttak, a narancssárga nap az este hírnöke, vihar esetén az égbolt sötét színben pompázik. Bár, ma már nekünk teljesen egyértelmű, hogy a színekből következtetni tudunk természeti jelenségekre, az idők során további társadalmi, szociális, pszichológiai jelenségeket is felismertünk bennük.

fiuvagylany.jpeg
A színhasználatot a társadalmi nyomás is befolyásolja. Annak ellenére, hogy a kislányok színe a rózsaszín, a fiúké pedig a kék, sok női ruha pompázik kék árnyalatban és férfi ing pedig rózsaszínben. A színek szimbolikus jelentésével nem mindenki kíván foglalkozni Fotó: PEXELS/Magda Ehlers

A színek és a pszichológia kapcsolata

A férfiak és a nők is rendelkeznek státusszimbólumokkal, amelyeket előszeretettel használnak is. Gyakran befolyásolás, látszat fenntartása gyanánt. A klasszikus férfi státusszimbólum az autó, a nők státusszimbóluma lehet a táska. Mindkét nem alkalmazza a telefont mint státusszimbólumot.
A piros szín életerős személyiséget mutat, a fekete távolságtartást, de komoly méltóságot sugall, a fehér mutathatja a tisztaságot, vagy a konzervatív értékeket.
Az arany szín jellemzői: idealista nézőpontú, sikert sugall. Aki szívesen választ arany színű státusszimbólumot, maximalista ember, kifelé viszont tűnhet beképzeltnek.
Az ezüst szín használója pozitív, nagylelkű ember. Nem szabad összemosni az ezüstöt a szürke színnel. A szürke színt kedvelők - ha valaki ezt magán hordja -, fáradtnak, depressziósnak tűnhet.

A színek és szimbolikus jelentésük

Egy fotónál, fotósorozatnál okvetlenül felhasználjuk a színek szimbolikus jelentéseit. Egy tájon vagy városon átvonuló nő fekete ruhában, egy nyári napon többféle érzelmet közvetít. Egyrészt melegben senki nem öltözik feketébe, mert csak rosszul lesz tőle. A fekete a gyász színeként ismert. Ritkán, de előfordul, hogy portréfotózások alkalmával inkább a ruha anyaga és mintázata kerül előtérbe, de ha nem szeretnénk gyászt sugallni, erre is oda kell figyelni. Minden szín csak a kép kontextusában értelmezhető. A keresztény hitben jelentősége van a kék és az arany színeknek. Ha valaki ilyen témájú anyagot készít, ezeket a színeket érdemes használnia - természetesen a megfelelő kontextusban.

Színek és a kreatív munka, fényképek, reklámanyagok

pantone.jpg

A nyomda- és reklámipar mindig többet és többet szeretne kínálni. Akinek nem elég a hagyományos CMYK, négyszín-nyomás, választhat termékére színt a jóval költségesebb Pantone színskálából is. Több könyv és magazin használja ezeket a színeket az egyedi hatás kedvéért.

A színeknek a kreatív munkában nagy jelentősége van. Minden azon áll vagy bukik. A hideg színek jól passzolnak akkor, ha hűvös, vagy téli érzetet szeretnénk kelteni. A meleg színeknél pont fordítva. Kutatások szerint a férfiak a hideg színeket preferálják jobban, míg a nők a meleg színeket. Portréknál gyakran láthatjuk, hogy a nők egy kellemes, meleg, barnás-vöröses kompozícióba kerülnek és jobban tetszenek nekik általánosságban a meleg színű hatások, képeffektusok. Többségében a férfiak nem szeretik az élénk színeket, így a reklámfotókon, amelyeknek férfi célközönsége van, nem fogunk rikító színeket találni.
Azért sem érdemes a férfiaknál egy szín különböző árnyalatait használni egy kampányban, mivel minden 12. férfi színtévesztő. A nőknél a színtévesztés aránya egy százalék alatti.
A kék szín használata egy logóban használva pozitívan sülhet el. A kék a bizalom, megbízhatóság színe, több cégóriás is kék színt használ a logójában. A LinkedIn, a Twitter, a Facebook. Mindegyik cég adatokkal, user-generated tartalmakkal foglalkozik, így számukra kiváltképp fontos, hogy megbízható hatást keltsenek. A kék színnel amúgy is nehéz mellélőni: a férfiak több mint fele kedveli a színt, de a nők harmada is. A közelmúlt kormányplakátjainak háttérszíne is kék, amely mindkét nemhez egyaránt szól. A női nemnél jó választás lehet a lila szín, de a férfiak viszont "rosszul lesznek" tőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotossztorik.blog.hu/api/trackback/id/tr8014947212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása