Fonyesz játszik

Véleményem az 80's Overdrive-ról

Avagy 16 bites száguldás a tengerparton

2020. május 31. - Fonyesz

Meg van az érzés amikor egy egzotikus sportkocsival száguldasz a tengerparton? Ja, nekem sincs, de gyerekkorom óta él bennem a vágy iránta. Ami gyerekkoromban legközelebb állt hozzá, az különböző 8 és 16 bites konzolok, játéktermi gépek vagy valamilyen számítógépen futó autóversenyes cuccok és az azok által szállított sebességérzet plusz adrenalinfröccs kombinációja. Habzó szájjal ültem és véraláfutásosra nyomtam az ujjamat a különböző controllereken és billentyűzeteken. Az én ízlésemnek leginkább megfelelő cucc a Sega AM2 divíziójának Outrun című agymenése volt, ami igen hihető sebességérzetet teremtett a száguldáshoz és kellő kihívást is biztosított, bár gyerekkoromban nem tudtam végig tolni egyszer sem. Arról ne is beszéljünk milyen menő dolog volt kamaszként, hogy a virtuális járgányban ott ült mellettünk egy hölgyemény.software_banner_1920x1080.png

Egyszerűen lenyűgöztek a 80-as, 90-es évek szuper sportkocsijai. A nyers erejük és az akkori divatnak megfelelő extrém módon újító és bátor formatervük, mely semmivel sem volt összetéveszthető. Markáns és mégis gyönyörű, ám de olyan szinten elrugaszkodott, hogy akár bizonyos funkciói miatt napi közlekedésre alkalmatlanná váltak. Mint például a Lamborghini Countach, melynek annyira kicsi volt a hátsó ablaka, hogy az autóval csak úgy lehetett tolatni, ha a sofőr a küszöbre ült. Ennek ellenére ezek az autók még nem rendelkeztek teljes mindent felülíró elektronikával, mely a vezetés élményét károsítja vagy korlátozza. Na nem mintha ezek, az azóta született technikai újítások gondot jelentetnének vagy ne szeretném őket, de van egy varázsa a minimális elektronikának ami nem szabályoz le és nem lép közbe egy adott szituációban. Ez a gép és ember közötti kapocs uralta gyerekkorom autók iránti szerelmét. Na de elég is az ömlengésről megboldogult fiatalságom álmodott és vágyott autócsodáiról,beszéljünk inkább a tesztalanyról az 80's Overdrive-ról.countach-furcsasag-1.jpg

 Az 80's Overdrive a lengyel székhelyű Insane Code gyermeke. A csapat igen tapasztalt fejlesztőkből áll, akik készítettek már játékokat Nintendo DS-re, Wii-re Sony PSP-re, de a 3DS, az Xbox One és a mobil platformok sem maradtak ki. Ez a gárda érezte úgy még a 3DS tündöklése végén és a pixel art őrület folyamatában, hogy a játékosok bírnának egy Outrun típusú autós cuccot, kicsit a a saját szájízükre szabva. Így 2017 decemberében meg is érkezett az 80's Overdrive a Nintendo akkori kézikonzoljára a 3DS-re. Sajnos valamiért mindig kimaradtam a mókából, vagy valami teljesen más kötötte le a figyelmemet, mivel tudni tudtam a játék létezéséről, de a kipróbálás valahogy mindig elmaradt. Pedig az eredeti hardveren sztereoszkópikus 3D-ben volt élvezhető a játék.3ds.jpg

A 3DS verzió jó fogadtatást és értékeléseket kapott mind a kritikusoktól, mind a játékosoktól, ezen felbuzdulva a készítők összedobták a játék Switch változatát is, hogy az újabb Nintendo konzol tulajok is róhassák az országutakat. A 80's Overdrive-ban 6 legendás autóból választhatunk, melyek kinézetükön kívül, értéküknél fogva térnek el a számukra szabott néhány tulajdonságban. Ezek a tulajdonságok fogják megszabni, hogy mennyire gyors, hogy kanyarodik, vagy éppen mennyi sérülést bír el az adott kasztni. Persze ezek a tulajdonságok a versenyen nyert pénzből fejleszthetőek és így a végére bármelyik típus méltó ellenfele lehet az elején még elérhetetlennek tűnő drágább járgányoknak. Fejleszteni pedig kénytelenek leszünk, mert ahogy haladunk előre, úgy válnak majd egyre keményebbé az ellenfelek és okoznak egyre több bosszúságot a forgalomban részt vevők.overdrive_screen_05.jpg

A járműveink úgymond kötelező karbantartásra is szorulnak, mert az üzemanyag minden egyes futam alatt fogy és a kocsik is sérülnek annak függvényében mennyire vigyázunk rájuk. Így ezek is a kasszát terhelik, nem árt minden verseny után költeni ezekre, mert kellemetlen meglepetésben lehet részünk egy teli tankolás vagy egy erősen összetört autó javítása után. A kötelező fejlesztéseken kívül a kocsinkat felvértezhetjük nitróval, melyet egy verseny során kétszer tudunk elsütni, ezért nem árt tartalékolni és taktikusan adagolni. Öröm az ürömben, hogy a versenyek között automatikusan újratöltődik, tehát ez nem vesz ki újabb bankókat a zsebünkből. Van még egy radar is ami a rendőrök közelségét mutatja meg. Ám ez inkább olyan tessék-lássék megoldás, ugyanis hiába írja ki, hogy hány méterrel előttem halad a rendőrautó, ha enélkül is látom és tenni sem tudok ellene, mert ez egy verseny, lassan mégsem mehetünk. A rendőri üldözés nem nagy szám, könnyen kiszámíthatóvá válik, ahogyan az forgalomban részt vevő többi autóról is tudni fogjuk pár próbálkozás után, hogy melyiktől milyen manővereket várhatunk. A rend éber őrei egy találkozás alatt háromszor próbálnak meg minket megállítani, aztán felhagynak üldözésünkkel és ez nem is baj, mert a többi versenyző amúgy is jobban akadályoz majd minket a haladásban. 

A játékban 3 módozat érhető el. Az első a klasszikus kampány, melyben egy térképen haladva folyamatosan oldjuk fel az újabb és újabb pályákat, egyszerű céllal mely a versenyeken való első helyezés elérése. Ezen versenyekért az első 3 helyezett kap pénzbeli díjazást, melyet a már említett fejlesztésekre és kötelező szervizekre, esetleg új autókra költhetünk. Nem árt odafigyelni, mert ha kifogy a persely akkor bizony nem tudunk versenyekre nevezni, révén, hogy nem tudjuk prezentálni a nevezési díjat. Ekkor a vetélytársak megalázásunkat a csúcsra járatva autómosásért cserébe néhány dollárt adnak nekünk, amit az érintő kijelző ritmusos sikálásával tudunk abszolválni. Ezen jót nevettem, igazán ötletes kis apróság.

overdrive_screen_04.jpg

A következő opció az idő elleni csata amit ugye már ismerhetünk megannyi klasszikusból, mint például az Outrun széria. Itt a lényeg a sebesség, ellenfelünk pedig az idő. A szokásos módon kell eljutnunk a kiindulási ponttól a lehető legmesszebb, amíg az idő le nem jár. Plusz másodperceket gyűjthetünk a hajmeresztő kaszkadőr mutatványokkal, minél közelebb hajtunk más járművekhez annál nagyobb mértékben. Az utolsó lehetőség pedig pályaszerkesztő, melyet azért erős túlzásnak érzek így hívni. Lényegében opciókat adhatunk meg egy leendő pályáról, ami hossz, sávok, emelkedők és kanyarok száma, rendőrök és forgalom sűrűsége és ennyi. Nem kell pepecselgetni a pályavonalának megtervezésével, ezt a néhány dolgot csúszkákkal tudjuk állítgatni Ez az opció nem igazán adja meg azt amit egy pályaszerkesztőtől várnék, de ez legyen a legnagyobb gondunk. Én speciel úgysem használnám soha a büdös életben. A létrehozott pályákat kódokkal adogathatjuk egymás között a nagyvilágban.overdrive_screen_08.jpg

Grafikailag a játék tökéletesen hozza a tőle elvárt szintet. Remek, színes, 16 bites erát megidéző pixel art az egész. A képfrissítés döccenésmentes, folyamatosan szemkápráztatóan fut, még ha tele is van a képernyő. A zene és a hangok rendben vannak bár nem is vártam, hogy minden egyes autónak autentikusan ugyanolyan kipufogó- és motorhangja legyen mint az eredeti változatának. A zene külön dicséretet érdemel, olyan jól dolgozták össze a 80-as évekbeli syntwave hangzást akár modern drumandbass-szel, hogy kedvünk támad a gázpedált, vagy esetünkben a gombot, átnyomni a túloldalra. Külön öröm, ha egy muzsika éppen nem felel meg szánk ízének, akkor menet közben is léptethetjük a listát. Az egyetlen dolog ami mellett nem tudok elmenni az kicsit fapados irányítás. Az autók elég nehezen reagálnak a gombnyomásra és nem is túl precízek, így az analóg stick konkrétan kiesik a kínálatból és marad a jó öreg D-pad. Ez még nem lenne nagy gond, de a precizitás hiánya miatt lesz gondunk bőven a szűkebb vagy zsúfoltabb helyeken, hogy a kettő kombinációjáról ne is beszéljek. Nem eget rengető hiba, de ezt remélem egy esetleges következő részben azért tovább csiszolják majd.overdrive_screen_06.jpg

Összességében a játék nagyon tetszett, nem tökéletes, akadnak hibái, ennek ellenére remek szórakozás. Csodás a látvány, hibátlan az audió, egyedül az irányítás hiányosságai miatt fogjuk néha mérgünkben letenni, de garantálom aki bírja a hasonló cuccokat az a néhány perc múlva újra nyomni fogja tövig a gázt, leküzdve az előző akadályt. Spoilermentesen csak annyit mondok, hogy megéri letolni az összes versenyt érhet minket meglepetés a célszalag átszakítása után is. Sajnos egyelőre csak digitálisan érhető el a Nintendo eShopban cirka 10 dollár/euró áron, ami igazán nem tétel ezért a kis gyöngyszemért.

Köszönöm a figyelmeteket, remélem átfogó képet adtam nektek a játékról és aki eddig nem tette, az ad neki egy esélyt! Amennyiben tetszett az írásom, oszd meg nyugodtan a közösségi oldalakon. Ha lenne megbeszélnivalótok erről a szuper játékról, akkor alább a kommentszekcióban vagy a következő csatornákon tudunk kommunikálni:

Facebook oldalam

Instagram oldalam

Twitter oldalam

A bejegyzés trackback címe:

https://fonyeszjatszik.blog.hu/api/trackback/id/tr1515731016
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása