Hófehérke
Ha sem nem hó, sem nem fehér, akkor mégis miért?

A Disney legújabb előszereplős alkotása láttán még inkább egyet tudok érteni Hankiss Elemér kijelentésével. Ugyanis a Disney azon vezetői, akik ezt a produktumot jóváhagyták, nem a „Jóízlés utcába” hajtottak be, hanem egyenesen az „Ízléstelenség sugárútra” hajtottak fel – méghozzá padlógázzal.
Tudjuk, hogy az Egeres-cég jelmondata „A sok pénznél csak a még több pénz csilingel szebben a kasszában”, illetve, hogy „Egy újszülöttnek minden remake új”, de a Hófehérkét ebben a formában még a Disney-univerzum leggonoszabb boszorkánya sem merte volna ilyen megátalkodott módon megmérgezni.
Egyszerűen nem értem, miért viselkedik úgy a Disney a saját örökségével, mint egy éhes sárkány, aki mohón megcsócsálja a saját aranykincseit, amely következtében semmi varázslatos nem marad belőlük, csak egy nagyon „színes”, de mégis átlátszó zselé, amivel nem lehet mit kezdeni; nincs sok értelme. Filmnek nézhetetlen, – azt gondoltam, hogy Wicked után hasonlóan büntető szirupot már nem kell lenyelnem, de tévedtem – CGI+AI demónak meg felfoghatatlanul drága.

Amikor jó húsz évvel ezelőtt a DVD korszak csúcsán jártunk eljátszottam a gondolattal, – poénból – hogy az Oscar-on mikor kapnak kategóriát a Menü-rajzoló grafikusok, és mikor lehet majd a Legjobb rövidfilm kategóriába nevezni az „Így készült…” kisfilmeket. Szerencsére ezek egyike se lett valóság, de most megint felteszem a kérdést: A Disney törekvései nyomán mikor lesz kategória a „Legcukibb mókus kacsintás rajzoló”, vagy a „Leg-tündi-bündibb kismadár szárny rebegtetés rajzoló” számára? És a „Legmeghatóbb lassított könnycsepp kibuggyanás egy ráncos törpe szeméből” rajzolóknak? De ne feledkezzünk meg az ellenoldalról sem, mert a „Leggonoszabb patkányvicsor rajzólók” is méltán éhezhetnek a sikerre.


Ne feledjük, hogy egy klasszikus Európai meséről beszélünk, amely a kontinensünkön játszódik a középkorra tehető időszakban. Persze lehet ezt újra értelmezni sokféle módon, – ott van például a zseniális Hófehér, Nepp József remeke – de nem látom az üzleti modellt abban, hogy az üveghegyen is túl élő zárt közösségből kimagasló indiai alattvaló kapcsán valóban több jegyet fognak-e váltani Visákhapatnamban, a Bengáli-öböl partján. De az is kifejezetten kínos, amikor Hófehérke a városba visszatérésekor, az őt mutató féltotál és a közeli alkalmával más-más ázsiai karakterek láthatóak a háta mögött, egyazon jelenetben; vélhetően így nézett ki jól a főszereplő méretéhez viszonyítva. Tovább ne is részletezem.


Sokkal inkább arra számítok, hogy a 2019-es Dumbó amerikai 45 millió dollárral induló, majd végül világviszonylatban 353 millió dollárral megrekedt útját fogja követni. De lehetne említeni a tavalyi Mufasa: Az oroszlánkirály amerikai 35 milliós nyitóhétvégéjét is, amit a rajongók végül 717 millióig felhúztak, de a film összességében roppant csalódást keltő volt, alig van, aki emlékszik rá.

10/3
