Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Filmek a polcról

Filmek a polcról

A nagy James Bond toplista (1. rész)

2019. május 25. - Lazók György

bond-title3.jpg

A kémekről alkotott kép örökre megváltozott, amikor James Bond feltűnt a mozivásznon. A popkultúrába is egyből beépült 007-es ügynök egy fényűző világban élt, ahol egyik karjában egy szexbombát, a másikban egy Walter PPK-t szorongatva nagystílűen hajtotta végre éppen aktuális küldetését. Tette mindezt olyan egzotikus nyaralóhelyeket, exkluzív klubokat és kaszinókat megjárva, ahová az egyszeri ember még álmában se jut el. Ian Fleming igaz már 1953-ban megírta első James Bond-könyvét, ám az adaptációk népszerűsége a regényekén jócskán túlnőtt. Stílusukat kezdve a slágerekkel aláfestett, szexi főcímmel mindhiába próbálták mások lekopírozni. A franchise a '60-as évek óta nem kevesebb, mint huszonnégy részt termelt ki magából. Készült egy hírhedten vacak paródiája (Casino Royale, 1967) és egy jogi perpatvar folyományaként egy kánonon kívül eső Bond-film (Soha ne mondd, hogy soha) is. Ez idő alatt elfogyasztott több színészt. Sean Connery elsőként való távozásával pótolhatatlannak látszó űrt hagyott. Helyettese, George Lazenby egyetlen film után állítólag saját akaratából lépett le. Roger Moore vele ellentétben egyesek szerint túl sokáig is maradt. Timothy Daltont idejekorán betemette a sorozat válsága, Pierce Brosnan viszont felélesztette, hogy aztán Daniel Craig elölről kezdhesse. Ennyi Bond bele se fér egyetlen posztba, így született ez a két részből álló, monstre toplista. Mindenki kényelmesen elhelyezkedett? Akkor ideje felrázni a Vodka Martinit és nekiugrani a szériának kezdve annak mélypontjával!    

 

24. Gyémántok az örökkévalóságnak (1971) 

bond-1a.jpg

Nyitány: 4/10 Bond-lány: 3/10 Bond-gonosz: 3/10 Akció: 3/10 Stílus: 2/10

Sean Connery csillagászati összegért öltötte újra magára a 007-es szmokingját miután az első reboot-kísérlet nem vált be, ám Guy Hamilton filmjéért kár volt visszatérnie. James Bond négy rész óta harcolt a Spectre (alias Fantom) ellen és bár ezt itt ignorálják, az előzőben még újdonsült felesége is az áldozatuk lett. Végre eljött a napja, hogy fülön csípje a terrorszervezet fejét, a fehér macskákhoz különös vonzódást mutató Blofeldet, erre a várt leszámolás már a nyitányban is egy camp stílusú tréfába megy át. A legtöbb jó, amit el lehet mondani a Conneryt ténylegesen koporsóba rakó alkotásról, hogy legalább igyekszik könnyed és vicces lenni. Ehhez sajnálatosan egy bizarr mellékíz társul, mintha a készítőknek kicsit elmentek volna otthonról. A meleg bérgyilkospár, a nőnek öltöző Blofeld és egy ritka tenyérbemászó Bond-lány versenyeznek egymással, hogy melyikük tud fárasztóbb lenni. Connery sincs épp a topon. Fáradt, öreges és alig próbálja komolyan venni a szerepét, sőt épp ellenkezőleg, de még így is meg-megvillan olykor hamisítatlan sármja. A film majdnem olyan rossz ízlésű paródiáját nyújtja a szériának, mint az első Casino Royale. Még az akciójelenetei is zavarba ejtően bénák tudnak lenni. Bond verekedését Bambiékkal vagy a sivatagi üldözést a holdjáró-utánzattal nézni is fájdalmas. Akár az egész film, a kínosság netovábbja.     

 

23. A magányos ügynök (1989)

bond-2.jpg

Nyitány: 5/10 Bond-lány: 4/10 Bond-gonosz: 6/10 Akció: 8/10 Stílus: 4/10

Timothy Dalton második és egyben utolsó Bond-filmjét a készítők a házon belül már veteránnak számító John Glen rendezővel megkísérelték a '80-as évek amerikai akciófilmjeihez igazítani. Ennek érdekében még a Halálos fegyver zeneszerzőjét is rászabadították. A történet szerint megölik James Bond régi haverjának a feleségét, ami nagy hiba volt, mivel marcona hősünk bosszút fogadva beépül a gyilkos drogbáró bandájába. Már mikor Bond és haverjai esküvői frakkban lendülnek akcióba, érezni, hogy itt valami nem stimmel. Az akció roppant látványos, csak épp A magányos ügynök mindennek tűnik, csak nem Bond-filmnek. Egy nagyon drága, B-kategóriás akció-thrillerhez áll a legközelebb, ebben a minőségben üti meg egyedül a vállalhatóság szintjét. A film az amerikai mozikban megbukott, tehát végképp kár volt beleerőltetni az ottani közönség vélt igényeit, így a megnövelt brutalitást. Az, amit elértek vele, hogy Bond lesüllyedt az amcsi akcióhősök tucatszintjére. A többre érdemes Dalton is felcserélhetővé vált jóformán akármelyikükkel. Robert Davi és a fiatal Benicio Del Toro egy fokig szórakoztatóak, de ők is inkább a Miami Vice-ba valók. Carey Lowell látványnak nem utolsó, viszont, hogy rátapad Bondra utána meg amiatt duzzog, hogy a férfi más nőre is ránéz, nem teszi szimpatikussá. Az, hogy Bondra megpróbálták ráerőltetni a monogámiát elhibázott ötlet volt a javából, ahogy a kütyüfelelős Q terepre küldése is. Azt se ártott volna figyelembe venni, hogy a kor legtöbb, tartalmilag hasonlóan sovány akciófilmje nem véletlenül nem haladja meg a két órát.     

 

22. Halálos rémületben (1987)

bond-12.jpg

Nyitány: 8/10 Bond-lány: 3/10 Bond-gonosz: 2/10 Akció: 8/10 Stílus: 5/10

A világban történő változások zavarba hozták a Bond-sorozatot már a Dalton-éra legelején. Alkotói úgy vélték, hogy ideje megkomolyodni, de a jól bevált formulát se akarták a kukába dobni, aminek az eredménye ez a keményen személyiségzavaros epizód lett. Timothy Dalton pedig alapjaiban klassz James Bond volna, ám nem sokra megy egy olyan alkotással, ami az egyik pillanatban egy bonyolult kémtörténet, a másikban egy szimpla akciófilm akar lenni. Ahogy Daltont bemutatják, mint az új Bondot, nem tudom eleget dicsérni. Az, hogy a gyilkossal való leszámolás után egy nő jachtján landol úgy, ahogy van óriási. A bajok ott kezdődnek, amikor rátérnek a tényleges történetre, ami egyenetlen tempójával és túlkomplikált kitérőivel az összecsapottság és az átgondolatlanság érzetét kelti. Az akció nagyban folyik, ahogy az a sorozathoz illik, viszont a rosszfiúk kritikán aluliak. Joe Don Bakernél nemigen volt a szériának ócskább gazembere. Az agyament fegyverkereskedő túl piti alak lenne még a Knight Riderbe is. Jeroen Krabbé se jár jobban. A legszebb mikor rárobbantanak egy dzsipet, amiből pár perccel később néhány koromfolttal a homlokán száll ki. Az, ha tudná magáról a film, hogy bugyuta elviselhetőbbé tehetné, de akár A magányos ügynöknél, a készítők gyakran észre se veszik, hogy letolt gatyával akarnak durvák és realisztikusak lenni. A mellényúlások számát növeli a Bond szívét ezúttal megdobogtató Maryam d'Abo, aki nem csak hihetetlenül unalmas, de még idegesítő is. A film egy jószándékú, de elhibázott megújulási kísérlet volt, amihez, ha nagyobb határozottsággal állnak hozzá, esetleg összejöhetett volna.      

 

21. Az aranypisztolyos férfi (1974)

bond-3a.jpg

Nyitány: 4/10 Bond-lány: 4/10 Bond-gonosz: 8/10 Akció: 5/10 Stílus: 5/10

Roger Moore új színt adott a 007-esnek, ám a Connery-érából megmaradt rendező, Guy Hamilton nem volt képes váltani. A konfliktusokkal terhelt forgatás vége az lett, hogy a Bond-széria megvált mind Hamiltontól, mind az esztelenül költekező Harry Saltzman producertől, aki pedig társával, Albert R. Broccolival a kezdetektől istápolta a 007-es kalandjait. Az aranypisztolyos férfiben ott egy kiváló Bond-film lehetősége. Roger Moore ellenállhatatlan humora és lezser eleganciája előtör, ahányszor csak hagyják, de mikor a Connerys keménységet akarják ráerőltetni, az nem működik. A filmnek van egy rendkívül karizmatikus gonosza is, akit Christopher Lee meggyőző félelmetességgel hoz. Scaramanga igazi úr és száz százalékos pszichopata, már szinte túl jó ide. A kezdés, melyben szigetére hív egy másik profi gyilkost, hogy összemérje az erejét vele izgalmas lehetne, de elcsúszik a megvalósítás banánhéján. A film egzotikus helyszíneivel sikerrel szakít ki a hétköznapokból, ám Hamilton hajlamos nevetségessé tenni a technikai szinten remekül kivitelezett akciójeleneteit is. A történet se volna rossz, ha nem téblábolnának irritáló, félnótás karakterek Bond útjában ide értve a felfoghatatlan okból visszahozott déli zsarut és a magát egyik leégésből a másikba sodró Goodnight ügynököt. Szegény Britt Ekland üresfejű szösziként csámpázza át a filmet. Maud Adams helyett ő érdemelt volna golyót, már csak könyörületből is. Moore és Lee együttes erejének köszönhető, hogy a film megőrzi önnön méltóságának egy részét.

 

20. Casino Royale (2006)

bond-5a.jpg

Nyitány: 8/10 Bond-lány: 5/10 Bond-gonosz: 5/10 Akció: 8/10 Stílus: 4/10

A 007-es ügynök nem kiáltott eredettörténet után, de a kor divatja és a Brosnan-éra leégéssel zárulása ezt diktálta. A Casino Royale-t megváltóként fogadták, csak egy hangos kisebbség volt, mely nem volt érte oda, és be kell, hogy valljam, hozzájuk tartozom. Az, hogy a sorozat tiszta lappal kezd szép és jó, a 00-ás státuszt frissen megkapó, nyers és csiszolatlan James Bond papíron szintúgy érdekes, ám, amit mindezzel kezdenek az édeskevés. Megfosztani Bondot az eleganciától olyan, mintha Superman nem tudna repülni. A príma belépővel érkező Daniel Craig kőkemény, csak épp feloldódni nem tud. Amit nehezebb megbocsájtani, hogy Bond egész karakterívét egy Alkonyat-szintű románcra húzzák fel szájbarágó pszichológiával kiegészítve. Eva Green pedig egy égi adomány, de mindhiába, ha egyszer legalább olyan siralmas, ahogy a kapcsolatát Bonddal kezelik, mint amennyire átlátszóak Vesper hátsó szándékai. A vérző szemű Le Chiffre mázlija, hogy Mads Mikkelsen játssza, egyébként szót nem érdemelne, hacsak nem a James Bondot is röhögésre késztető kínzási technikája kapcsán. Az akciójelenetek mentik, ami menthető. A második Bond-filmjét rendező Martin Campbell minden szaktudása bennük nyilvánul meg. A Casino Royale jócskán hosszabb a kelleténél, ami annál nagyobb gond, hogy már a felénél elkezd szétesni. A pókerverseny után olyan fordulatok és mondatok követik egymást, melyekről nehéz elhinnem, hogy komolyan gondolták őket. A Casino Royale egy blöff. Úgy tesz mintha lenne szíve és agya, pedig nincs. Pusztán akciófilmként elvégzi a küldetését, de eredettörténetként csúfosan bebukja.

 

19. Őfelsége titkosszolgálatában (1969) 

bond-4.jpg

Nyitány: 7/10 Bond-lány: 5/10 Bond-gonosz: 8/10 Akció: 7/10 Stílus: 4/10

George Lazenby a Bond-színészek fekete báránya. Az ausztrál származású modell az egyetlen köztük, aki kapcsán felmerül a gondolat, hogy túl kevés volt James Bond eljátszásához. Alkatilag pedig megfelel, színészként is meglepően jól teljesít, és mégis, egyszerűen hiányzik belőle a kellő sztárerő. A ruhatáros mintha szintén ellene dolgozna. Nem vagyok egy divatmajom, de zsabót és skót szoknyát aggatni Bondra merénylet. Átkozott pech, hogy pont Lazenby vállára helyezték annak a terhét, hogy a széria felnőttebbé váljon és közelebb kerüljön ahhoz, amilyennek Ian Fleming megírta. A nyitány mindent elkövet, hogy eladja Lazenby-t Sean Connery méltó utódjaként, és, ha csak ennyin múlna, sikerülne is. A vágóból rendezővé kinevezett Peter R. Hunt szándékai értékelendőek: több sztori, kevesebb akció és egy emberibb Bond, aki ezúttal szerelmes lesz. Az Őfelsége titkosszolgálatában más, mint az előző részek, az biztos, de a szirupos montázzsal súlyosbított romantikázás tovább lassítja a történetet, ami enélkül is hajlamos unalomba fulladni. A hol eltűnő, majd a semmiből feltűnő Diane Rigget se könnyű megszeretni a filmben. Komplex, érzékeny nőt akarnak csinálni belőle, de inkább úgy lehetne jellemezni, hogy nehéz eset. A szereposztás mentsvára Telly Savalas, a legjobb Blofeld mind közül már csak azért is, mert az egyedüli, aki nem aszexuális. Hunt szemmel láthatóan tud akciójelenetet rendezni, amikor végre rászánja magát, az pedig, hogy meg mert játszani egy lehangoló befejezést hozzájárult ahhoz, hogy a film ínyencfalattá nemesült egyes Bond-rajongók körében.       

 

18. Halj meg máskor! (2002)

bond-6.jpg

Nyitány: 8/10 Bond-lány: 5/10 Bond-gonosz: 6/10 Akció: 7/10 Stílus: 5/10

Pierce Brosnan utolsó Bond-filmjére dupla jubileumi nyomás nehezedett. A huszadik volt a hivatalos sorban valamint a sorozat a 40. életévét töltötte be vele, és ó atyám, de nem tudott megfelelni egyiknek se! A készítők nagy igyekezetükben úgy túlspilázták, hogy még a sorozat saját valóságmércéjével nézve is elképesztő mértékben elvetették a sulykot. A megalománia felüti fejét már a film eleji, pazar légpárnásos üldözésnél, ám végletes sületlenségei ellenére, illetve részben pont azok miatt a Halj meg máskor!-nak megvan a maga szórakoztatási faktora. Még a jégpalotát és a láthatatlan verdát is kibírná, azonban a túlburjánzó, gagyi CGI úgy hat rá, mint a kriptonit. A mindent elborító túlzások ekkor kezdik megfeküdni a gyomrot. Brosnan állja a sarat, de saját bevallása szerint ő is rosszul volt a rengeteg agyamentségtől, ami nyomot hagyott az alakításán. Bevisz egy övön alul ütést a filmnek Halle Berry is, aki bár roppant vágykeltő, de olyan rossz, mintha egy pornószínésznőtől vett volna a szerephez leckéket. A főgonosz a személyéhez kapcsolódó sci-fis csavar nélkül is elég extrém, vele már kész képregény figura. Toby Stephens ehhez hűen játssza el valahol félúton Doctor Doom és egy bekokainozott Willem Dafoe között. Őrületes látvány. Lee Tahamorinál jobb ízléssel bíró rendező kellett volna ide, aki tudja, hogy meddig mehet el. A Halj meg máskor! egy agyonszteroidozott James Bond-film annak összes előnyével és hátrányával. Méltóságnak híján van, de felpumpáltságával az érzékszerveinket nem hagyja pihenni.

 

17. Spectre - A Fantom visszatér (2015)

bond-8_1.jpg

Nyitány: 9/10 Bond-lány: 5/10 Bond-gonosz: 4/10 Akció: 8/10 Stílus: 7/10

Sam Mendes második Bond-rendezésével a legkényesebb ponton torpedózta meg a Daniel Craig fémjelezte rebootot. A Connery-éra főgonoszának, a Spectre terrorszervezetet vezető Blofeldnek a visszatérése jóval erőtlenebbül sült el, mint az remélhető volt. Christoph Waltz tanácstalan megformálásában az ikonikus figura álmosítóbb volt bármely korábbi inkarnációjánál. A Bonddal való rokoni kapocs beillesztése csak mélyebbre taszította Blofeldet a legszánalmasabb Bond-gazemberek rangsorában. A gyengébb nem frontján se sokkal jobb a helyzet. Az egy kósza numerára beugró Monica Bellucci és a durcika Lea Seydoux visszasüllyesztették az erős nő fogalmát oda, hogy ő az, aki nemet mond Bond csábítására mielőtt igent mondana. A kezdés pedig parádés, az egyetlen hosszú snittel induló mexikói bevetés nagyobbat ígér, mint amekkora durranást a film végül nyújt. Az akciójelenetek azért meghálálják a beléjük rakott százmilliókat. Mendes érzékével a külsőségekhez klasszis megjelenést kölcsönöz A Fantom visszatérnek, ám olykor érthetetlenül ocsmány képekkel dolgozó operatőre ebben rendre szabotálja. Craig remek Bonddá csiszolódott, az veti vissza, hogy megint látványosan nem tudnak lelki bajossá tett karakterével mit kezdeni. Csak botorkál az újradefiniált Q, M és Moneypenny is a történetben. Lassan minden régi elem a helyére kerül, de, hogy nincs egy átgondolt irányvonal mögötte az nagyon látszik a filmen.       

 

16. Halálvágta (1985)

bond-7.jpg

Nyitány: 7/10 Bond-lány: 4/10 Bond-gonosz: 8/10 Akció: 8/10 Stílus: 6/10

Roger Moore se tagadta, hogy már túl idős volt Bond eljátszásához búcsúfilmjében, a Halálvágtában. Valóban, mikor az aktuális jócsajnak már a papája lehetnél és annyi sminket pakolnak rád, ami ellen még Koós János is tiltakozott volna, ideje visszavonulni. A filmet rendező John Glen egy attrakciókkal teli, impozáns akciójelenettel nyit, melyben a sítalpon menekülő Bondot szovjet katonák üldözik. Az már ekkor kellemetlenül nyilvánvaló, hogy Moore-t alkalmanként kevesebbet fogjuk látni, mint a dublőrét. A kaszkadőrök megdolgoznak a pénzükért, de a Beach Boys alákeverése az egyik mutatványuk alá, hát mondjuk úgy, hogy megtöri a varázst. Akció terén a filmnek a későbbiekben sincs oka a szégyenkezésre. A nagy ugrás az Eiffel-toronyról vagy a san franciscoi hajsza  Bondhoz méltó látványossággal bír. Csak Moore tartja lomhán a lépést, főképp a verekedéseknél, ám elég egy mosolyt megeresztenie, hogy érthetővé váljon, miért volt nehéz őt az alkotóknak elengedniük a hatvanhoz közeledve is. Tanya Roberts krónikusan üres szépség. Inkább maradt volna az alacsony költségvetésű fantasy filmeknél, de szerencsére itt van nekünk Christopher Walken pszichotikus milliárdosként, aki tipikus Bond-gonoszt játszva is külön jelenség. Ugyanez elmondható az inkább férfire, mint nőre emlékeztető Grace Jonesról is, ám kevésbé pozitív értelemben. A Halálvágta a szereposztás abszurditásaival együtt sztenderd Bond-film, mely a sorozat egyéniségét megőrizve szállítja a tőle elvárható élményt.  

    

15. Élni és halni hagyni (1973)

bond-9.jpg

Nyitány: 6/10 Bond-lány: 6/10 Bond-gonosz: 7/10 Akció: 7/10 Stílus: 7/10

Első szereplését 007-es ügynökként Roger Moore furcsa egy kalanddal kezdte. A vudu ad egyfajta egzotikumot a Guy Hamilton rendezte résznek, ám a fekete mágia jelentette fantasztikum beemelése a kémek világába meglehetősen oda nem illőnek hat. A film nem is tudja eldönteni, hogy kitartson-e mellette, így az részben egy drogbirodalom álcájául szolgál. Bond tesz egy kirándulást a new yorki gettóban is, ahonnan pedig enyhén szólva ő rí ki. A filmet a legőrültebb helyzetben is úriemberként viselkedő Roger Moore tartja egyben, akinél több bájjal senki nem tudta mondani, hogy "A nevem Bond. James Bond.". A megismerkedés vele igaz közel sem olyan látványos, mint kollégái bemutatkozása, de az erőszak helyett inkább humorral operáló Moore egyéniségéhez passzol. A groteszk nyitányban hullanak az MI6 ügynökök, ami Bondnak és a rész félkomoly hangvételének is megágyaz. Az akció kibontakozásával a film egyre jobban magára talál. A motorcsónakos üldözés még mai szemmel is igazi csúcspontul szolgál. Jane Seymourt leginkább törékeny szépsége emeli ki az átlagos Bond-lányok közül, illetve az, hogy az általa alakított jósnő személyében ténylegesen egy érinthetetlen nőt hódít meg a főszereplő. Yaphet Kotto nekem mindig Alonzo Mosely marad, de szigorú fellépését itt nem kíséri semmi humor. Kananga távol áll egy hétköznapi drogkirálytól, inkább egy instabil elméjű diktátort idéz. Az Élni vagy halni hagyni néhol túlságosan kacsintgat az amerikai közönség felé, ám nem hagyja el a Bond-filmek stílusát. Ha más nem, hát Roger Moore jelenlétével sosem mulasztja el eleganciával megtölteni a részt.         

 

14. Moonraker (1979)

bond-10.jpg

Nyitány: 6/10 Bond-lány: 7/10 Bond-gonosz: 8/10 Akció: 7/10 Stílus: 6/10

Lewis Gilbert filmjének élvezete azon áll vagy bukik, hogy milyennek szeretjük James Bondot: viccesnek vagy komolynak? Aki az utóbbit választotta az tegye képzeletben a lista legaljára ezt a részt, mert itt aztán közel s távol mindent poénra vesznek. Még a filmet majdnem megrendező Spielberg se marad ki a szórásból. Az előző részből visszahozott bérgyilkos, Jaws komikus mellékalakba megy át, sőt szerelembe esik! Mindjárt a film elején megugorják a cápát, innentől pedig a képtelen helyzetek száma csak növekszik. Legyen szó Bond kütyüiről, az akciójelenetekről, a záporozó egysorosokról, vagy az űrig meg sem álló történetig, az alkotók nem ismernek mértéket. Egy rajzfilm-valóságba lépünk át, ahol semmi se lehetetlen és akármi túlélhető. Kikapcsolt aggyal a Moonraker tömény szórakozás egészen az űrbe jutásig, ahol a másodosztályú Star Wars-majmolás és az ótvar speciális effektek serege ellen még a leglaposabb poént is lecsapó Roger Moore összes bája kevésnek bizonyul. A szexuális töltetért ezúttal a dögös Lois Chiles a felelős, aki lényegében Amasova őrnagy amerikai kiadásban. A gonosz megint egy elmebajos mágnás, ám Michael Lonsdale-nek az őt körülvevő túlzások között szimpatikusan sztoikus előadásában van egy mély arrogancia, ami emlékezetessé teszi Hugo Draxet. Nem lehet nem szeretni, amikor olyan szövegeket lök, hogy "Hát hiába találok ki magának egzotikus halálnemeket?". A Moonraker röhejes egy film, nem is akar más lenni, ám az efféle pillanatok miatt jó ízzel lehet mosolyogni rajta.      

  

13. Dr. No (1962)

bond-11.jpg

Nyitány: 0/10 Bond-lány: 8/10 Bond-gonosz: 6/10 Akció: 6/10 Stílus: 9/10

Azt hinnénk, hogy az első Bond-filmnek ma már legfeljebb mozitörténeti értéke van, azonban Terence Young művének erényei nem koptak el a közben eltelt hosszú évekkel. Az alkotók elég jó munkát végeztek ahhoz, hogy megalapozzanak egy teljes filmsorozatot a Dr. No-val. Hagyományos főcím előtti nyitány még nincs, ám Bond bemutatkozása eszméletlen. A film egy pillanat alatt elhelyezi hősét a férfiúi tápláléklánc csúcsán. Mert ezt volt James Bond, a tökéletes alfa-hím, aki előbb megdönti az gonoszoknak dolgozó nőt, csak utána adja fel. Az ereje teljében lévő Sean Connery hanyag, maszkulin felsőbbrendűséggel kelti életre ezt a férfiideált. Monty Norman nem tud betelni saját zenéjével, ezért agyonhasználja a közismert Bond-főtémát. A Dr. No nagyobb filmnek tűnik, mint amilyen valójában, és ez köszönhető a díszlettervező Ken Adam kreativitásának is. Maga a történet a botnál is egyszerűbb, de ezt sokáig ügyesen palástolják, ezért csak akkor okoz gondot, amikor Bond eljut a címszereplő rejtélyes szigetére: a sárkánynak hitt tank most már több, mint röhej. Cserébe megjelenik Ursula Andress, méghozzá olyan belépővel, ami azzá az elérhetetlen álomnővé varázsolja, akit csak és kizárólag Bond hódíthat meg. Honey Ryder szexszimbólumnak felsőkategóriás, viszont - már csak Ursula Andress limitált színészi eszköztára miatt is - belső értékekkel nem igazán rendelkezik. A főgonosz szintúgy hatásosan van felvezetve, előképe a későbbieknek, de közelebbről nézve nincs benne semmi extra. A film a végén csak a kötelezőt hozza, ami arra azért bőven elegendő, hogy megjöjjön a kedvünk a folytatásokhoz.                 

 

James Bond visszatér... a lista második részében.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekapolcrol.blog.hu/api/trackback/id/tr6014827820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Coyothe 2019.05.26. 00:33:35

Ez nagyon félrement! Nálad alig akad, aki kevésbé értene a Bond filmekhez. Ezt sikerült egyértelművé tenned

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.26. 05:58:06

@százados: Köszönöm! Kötöttem egy fogadást, hogy az első hozzászólás személyeskedés lesz, amit most megnyertél nekem. :)

SzabiRamone 2019.05.26. 08:03:26

A cikk szerzője vagy nagyon nem ért a JB filmekhez vagy nem is látta őket.
View to a kill top 5 minimum. Dr No pláne. Die another day mit keres itt ?
-saját vélemény-

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.26. 08:40:50

@SzabiRamone: Akár az enyém, de nekem eszembe se jut azt mondani, hogy nem értesz a filmekhez, csak mert nem értek egyet veled.

Paracord 2019.05.26. 09:19:01

@Lazók György: Lehet, hogy fogadást nyertél, de a Bond-filmekhez nagyon nem értesz! Ebben igaza volt a kollégának!

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.26. 09:28:30

@Paracord: Örülök, hogy így összehoztalak titeket! Majd küldjetek képeslapot a Bond Szakértők Klubházából! :)

David Sumner 2019.05.26. 10:02:16

Trivia: Eva Green, Christopher Walken és Dolph Lundgren személyében az itteni filmek három színészével is találkoztam.

Meg Mathieu Amalric-kal és Javier Bardemmel is. Más, azt hiszem, nincs.

Paracord 2019.05.26. 11:12:42

@Lazók György: Én legalább nem állok neki listát készitebi a Kueosawa vagy Bergman filmekről, ha egyszer nem értek hozzá!

HARP3R 2019.05.26. 11:22:15

Ezzel az erővel én is írhatnék listát a legjobb Kubrick filmekről. (Láttam kábé vagy kettőt.) Kábé ilyen lenne az a lista is.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.26. 11:56:24

@Paracord: Pedig biztos értékes gondolatokat tudnál megosztani róluk.

@HARP3R: Sebaj, írj csak, majd a komment szekció kinevel! :)

David Sumner 2019.05.26. 18:01:36

@százados: @SzabiRamone: @Paracord: Minek vesztegetitek itt az időtöket, basszátok meg? Eszméletlen, hogy felnőtt fejjel (bár lehet, ebben tévedek) képtelenek vagytok megérteni, hogy a toplisták egyéni ízléseket tükröznek, nem objektív tények. Férjen már bele abba a rohadt nagy búrátokba, hogy minden ember más és emiatt 10 ember 12-nek más aspektus fog bejönni... Istenem. Magyarázni kell ezt a közhelyet, ami akkora tévedés, mint az "objektív vélemény". Esküszöm, fel nem fogom, miért írkáltok fórumokba, ha idáig sem jutottatok még el.

Nietzsche__ 2019.05.26. 19:27:51

@David Sumner: Azért te is felfoghatnàl pár dolgot. Például miért itogatsz posztokat, ha aztán kiosztod a kommentelőidet és nem birod a kritikát. És nem, nem ízlésről van szó, hanem arról, hogy minden JB rajongó számára világos módon gőzöd sincs a James Bond filmekről.

Nietzsche__ 2019.05.26. 19:29:20

... mert az tuti, hogy a két nick egy helyről származik.

Von Hermanitz 2019.05.26. 19:33:36

Aki ezt a posztot írta, annák halvány fogalma sincs arról, hogy a rajongók miért szeretik a Bond filmeket. Inkább irna Marvelekről, krimikről, Mici Mackóról, vagy bármiről, amiben jártas.

David Sumner 2019.05.26. 21:43:55

@Iván Rábaszov: "mert tuti, hogy a két nick egy helyről származik."

Te paranoiás vagy.

"És nem, nem ízlésről van szó..."

Szóval akkor te valami felső tekintély vagy, aki objektíven meghatározza, mi jó és mi nem. Te hülye vagy.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.26. 22:21:54

@Iván Rábaszov: Amennyiben a hozzászólásod nekem szólt, bármily hihetetlen, a blog indulása óta egyetlen nevet használok, a valódit.

@Edward de Vere: Nekem egyedül az nem világos, hogy te és a többi kedves hozzászóló mit szerettek a Bond-filmekben. Azokról valahogy nem nagyon írtok (összesen egy ember tért ki rájuk), pedig azt hittem, hogy a rajongók szeretik kitárgyalni a Bond-filmeket. Engem legalábbis ez vezérelt a lista megírásában.

Paracord 2019.05.26. 23:05:15

@David Sumner: Te vagy az az okostóni, aki majd megmondja a többi tudatlannak, hogy a TOP listák egyéni ízlés alapján íródnak? Te zseni. Mert ezt csak te tudod ugyebár. Pökhendi majom.

@Lazók György: Lazók úr. A lista annyira gagyi, hogy nehéz róla bármi pozitívat is mondani. A James Bond filmek rajongói körében van egy konszenzusos sorrend, ami többé kevésbé egyezik a világ nagy filmes oldalain mért rangsorolásokkal. (Lásd IMDB, Metacritic, Rotten Tomatoes .. stb) Ez a sorrend persze nem kőbevésett és sokan vitatják, mi több rengeteg rajongónál módosul is, de azért NAGYVONALAKBAN a világ rajongói körében elfogadott. Nem tudom utánanézett e ennek (szinte, biztos, hogy nem), de így néz ki:

Legelső: Casino Royal
Második: Skyfall
Harmadik: Goldfinger
Negyedik: Oroszországból szeretettel
Ötödik: Dr No
Hatodik: Aranyszem
Hetedik: A kém, aki szeretett engem
Nyolcadik: Spectre
Kilencedik: Tűzgolyó
Tizedik: Csak kétszer élsz

Személy szerint nem mindenben értek vele egyet. Például a Spectre nálam nincs is az első 10-ben (elrontott kísérlet volt) és a Dalton filmek előrébb állnak, DE soha nem tenném 20,helyre a Casino Royalt és 13, helyre a Dr. No -t. Ahogy szerintem egyetlen igazi rajongó sem.

Az ön listáján huszadik az a rész, melyet a hardcore rajongók világszerte a legjobbnak tartanak. Ez alapján nem veszi észre a film pozitívumai, eleganciáját, remek rendezését, pörgő cselekményét, a script különlegességét, ahogyan a stílusjegyeket sem valószínűleg. A Dr. No pedig nincs lista, ahol ne lenne az első 6-8 hely között. Csak itt.

Persze ez az ön blogja, azt irkál, amit akar és olyan szubjektivitással készít posztot a James Bond filmekről, ahogyan akar, csak ne várja, hogy az igazi rajongók tapsikoljanak hozzá és ne vegyék észre mennyire nulla az egész.

David Sumner 2019.05.26. 23:20:45

@Paracord: "a TOP listák egyéni ízlés alapján íródnak"

Ó, bocsásson meg, kedves uram, eddig fogalmam sem volt arról, hogy _minden_ _egyes_ toplista pecséttel szentesített, fellebezhetetlen tantételek nyomán születik. Szíves elnézését kérem.

David Sumner 2019.05.26. 23:24:00

@Paracord: "csak ne várja, hogy az igazi rajongók tapsikoljanak hozzá "

Szerintem nem is akarta, csak remélte, hogy érdemben, normális hangon sikerül hozzászólni a témához egyet nem értés esetén. (Nem mintha én azt tettem volna...) De én legalább elismerem. Te nem. Azt sem, hogyan nyilvánulsz meg itt a kezdettől fogva.

Paracord 2019.05.26. 23:38:10

@David Sumner: És te vagy persze itt az arbiter elegantiarum, mi? (Gyengébbek kedvéért: az ókori Rómában az izlést elbíráló személy a császár mellett.) Mert te aztán tudod a tutit.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 08:37:11

@Paracord: Nem politikus vagyok, így nem kell minden áron azt mondanom, amit az emberek hallani akarnak. A saját álláspontomat képviselem, nem a Bond-rajongókét, és úgy hiszem, minden egyes filmnél alaposan kifejtettem, hogy miért kapta azt a helyezést, amit. Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy az egyes Bond-filmeknek milyen az általános megítélésük. A Casino Royale esetében erről konkrétan írtam is, épp azért, mivel az enyém eltér a közvéleménytől. Nekem nincs semmi bajom azzal, ha valakinek bejön az a film. A normális párbeszéd alapja, hogy tiszteljük a másik véleményét, ami az engem kritizáló hozzászólók részéről ezúttal teljes mértékben hiányzott. Mindenkinek szíve joga, hogy utálja a toplistát, de már ne is haragudjatok, komolyan se tudok venni olyasvalakit, akitől csak annyira telik, hogy személyeskedjen és azzal dobálózzon, hogy bezzeg az igazi rajongók.

David Sumner 2019.05.27. 11:27:53

@Paracord: Cimbora, az imént olvastam egy korábbi, alapos hozzászólásodat és szomorúan meg kell állapítanom, hogy az arbiter elegantiarum szerepe ezúttal rád szállt.

Lássuk csak, szépen sorjában:

- a lista gagyi --> Miért? Mert te kinyilatkoztatod?

- konszenzusos sorrendet emlegetsz, többek között az RT-t vagy az imdb-t említve példaként --> Részben igaz a felvetésed, magam is sokat adok az előbbire, csakhogy azt már elfelejted, hogy a konszenzus soha nem határozhat meg téged, az egyedüli nézőt. A magad véleményét tartsd fenn, ne a társadalomét. Ismerek olyat, aki nem szereti a Ragyogást, míg én imádom, de sosem mentem neki emiatt, és amikor ő - valaki másnak - megjegyezte, hogy a klasszikusokat sem kötelező szeretni, tudtam, hogy igazat mond, lévén ha pl. Gyula bácsi korában ez vagy az érinthetetlennek számít, Zoli idejében - aki máshogy szocializálódik - már nem biztos, hogy annak fog. És még ezernyi faktor lehet.

- "Ahogy egyetlen igazi rajongó sem." --> Imádom, amikor valaki mások elvárásait próbálja egy másik személyre erőltetni úgy, hogy talán nem is tudhatja, igazából mi is a másik tábor álláspontja.

- "Ez alapján nem veszi észre a film pozitívumai, eleganciáját, remek rendezését, pörgő cselekményét, a script különlegességét, ahogyan a stílusjegyeket sem valószínűleg." --> Ezek csak a te szemedben ÉSZREVEENDŐ pozitívumok. Persze, tudom, nagyon sokan kedvelik a Goldfingert, az Aranyszemet, A kém, aki szeretett engem-et, de úgy vélem, ha valaki azt mondja, "bocs, nem", egy normálisabb rajongó meg fogja érteni és nem akar "arbiter elegantiarium"-ként viselkedni. Párbeszédet akar, ami lehetőleg nem a másik fél ironikus kicsinyléséről, hanem egy közös, mindössze 2 (!) ember közötti konszenzus, metszes kedélyes létehozásáról szól az adott filmet illetően.

- Az utolsó bekezdésedet már részleteztem, de olyan választ adtál rá, amilyet, minősítetted is vele magad.

Igyekeztem érveket felsorolni, nem kategorikus benyögéseket sorakoztattam fel. Római jogból származó kifejezésekkel dobálózol, holott alapvető összefüggéseket nem ismersz.

David Sumner 2019.05.27. 11:42:47

Hogy ON is legyen valaki.

A 2006-os Casino Royale-t tartom minden idők legtökéletesebb Bond-filmjének. Szinte már revizionista jegyekkel bíró, legalábbis transzformált akció-kémthriller, egzisztencialista thrillerek, noirokat idéző hangulattal. Mindig is jobban szerettem a franchise-hoz képest realistább, Oroszországból szeretettel-hez hasonlító darabokat, ilyenkor egyszerűen jobban lehet azonosulni a főhőssel, a világveszéllyel, a gonoszok földhözragadtabbak, teljesebb a nézői élmény. Épp ezért tetszett a Szigorúan bizalmas és ezért, plusz más okokból imádom az Aranyszemet (abban szerepel a 24 film legjobb, legemberibb, nem l'art pour l'art főgonosza). A széria ilyenkor kicsit fel meri rúgni a saját szabályait, ami a félisteni Bond ábrázolását illeti - általában persze nem ez a szitu, a kalandos, parodisztikus irányvonal kifizetődőbb, de persze, ha nem vagy csak anyagilag (ld. Die Another Day), akkor Wilson és Broccoli, korábban Broccoli és/vagy Saltzman rájönnek, hogy kreatív válságba jutottak, és persze, hogy mindig Terence Young 1963-as hitchcocki thrillerét emlegetik referenciaként. De csak egyszer, utána minden marad a régiben, egy Aranyszem után jön a Holnap, a Casino Royale után a Quantum, a FYEO után a Polipka, az Őfelsége után a Gyémántok. És akkor most lehet mondani, hogy kimaradt A magányos ügynök vagy a Skyfall, de igen, egyiket sem kedvelem. Az első egy jó kis '80-as évekbeli bosszú-akciófilm, de félreértelmezi Bondot, lebutítja, a realizmusát primitív öldöklésekre használja, a Skyfall pedig drámaként egyszerűen nem tud kibontakozni, Sam Mendes nem tud úgy kém-akciót rendezni, mint Amerikai szépséget vagy A kárhozat útját (gondolom, az érzelmesebb, kegyetlenebb pillanatok valahová oda vezethetők vissza), legfeljebb még párszor megidézi a '60-as évek klasszicizmusát, de ennyi, Silva pl. egy ripacs, nem egy Ledger-féle vérfagyasztó anarchista.

Az a rész, ami a legesszenciálisabb, abszolút kalandfilmbe, nagyszabású kém-akcióba illő Bondot ábrázolja, 1977-ben készült, ez A kém, aki szeretett engem. Bond kap egy küldetést, egyensúly van suspense és humor között, klasszikus megalomán főgonoszunk van, talpraesett Bond-lányunk (aki kapcsán még egy csinos drámai subplot is belefért), remek kütyük, csodálatos helyszínek, nagyszerű a film sodrása, ez az az igazi "übermensch" Bond, amivel a legjobb értelemben azonosítják a világ népszerűbb spionját.

Titkos kedvenc: Bond az Aranyszemben rájön, ki a Janus-szindikátus feje. Leblokkol, megdöbben, és a nemezis visszakérdez: "Most nem tudsz egysorosokkal dobálózni?" Meglepő.

David Sumner 2019.05.27. 11:49:42

@David Sumner: A kém...-ben az abszolút világfenyegetettség is ott van - az Oroszország...-hoz hasonló Bondok viszont gyakran redukálják ezt kisebb célokra, pl. biznisz (Szigorúan bizalmas), egy kódfejtő megszerzése (FRWL - csak egy kis lépés a SPECRTE tervében), pókercsata (CR - az a suska eleve a világuralmi tervek finanszírozására kell, de nem maga a terv)

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 12:06:13

@David Sumner: Örülök, hogy a filmekről is esik végre szó. A Casino Royale-nak valóban megvannak az újító erényei (legalábbis szándék szinten feltétlen), viszont az olyanoktól, hogy Bond egy pár soros e-mailben kilép az MI6-től az agyam eldobom. Még A magányos ügynökben is tisztában voltak azzal, hogy ez nem egy nyavalyás golfklub.

David Sumner 2019.05.27. 12:18:37

@Lazók György: Nem zavart annyira, mint a Skyfall elvileg sokkoló befejezésének előkészítése.

SPOILER!!!

M védelmezéséről szól a film. A skót birtok előtt, mikor leszáll a helikopter, Silva megparancsolja az embereinek, ne öljék meg M-et, mert vele ő akar foglalkozni. Erre az idős hölgy megpróbálja lelőni az egyik kommandóst, aki visszalő - és mint később megtudjuk - halálosan megsebesítette M-et. Erre mit mond a főnökasszony? "Sosem tudtam lőni." Rá vadászik egy pszichopata és a különítménye, erre úgy adják elő a halálát, micsoda kudarcot vallott Bond (részben Silva is, mert nem ő húzta meg a ravaszt és ölte meg magát is), holott M ment helybe a lófütyiért. És ez a főszál maga, nem egy apróság, mint a Casino Royale-ban.

SPOILER!!! VÉGE

Az Oroszországból szeretettel-típusú 007-filmek közül az előbb kimaradt a Halálos rémületben. Igen, megint nincs világveszély, cserébe a disszidens főgonosz és egyéb dolgok miatt ott a hidegháborús hangulat, de a megvalósítás nem klappol, inkább hasonlít a '70-es évek átmeneti filmjeire (Gyémántok... - Az aranypisztolyos férfi) és persze a szériagyártott '80-as évekbeli mozik (mindegyik John Glen, 3 Moore, 2 Dalton, standalone gonoszos filmek 2 évente) jellegtelensége ütközik rajta leginkább. A szándék volt jó csak.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 12:45:04

@David Sumner: Nekem az sose tűnt M hülyeségének, hogy ő is részt vett a harcban, sőt szerintem illet a jelleméhez, az viszont Bond esetében nekem a legkevésbé sem smakkol és egyáltalán nem apróság, hogy feladja a hivatását csak úgy. Egy balfék csinál ilyet.

David Sumner 2019.05.27. 12:54:04

@Lazók György: Nem az a gond, hogy harcol, hanem az, hogy annak ellenére fogott fegyvert, hogy bevallja, nem tudja használni. Az vészhelyzet volt, és M-nek nem eshetett baja, pláne nem úgy, hogy önhibájából sodorja magát bele. És az irónia? Ha nincs akkor lőtt seb, Bond időben hátba trafálja Silvát a vadászkéssel és ott találja M-et, teljesen sértetlenül. Sok hűhó semmiért.

A Casino Royale-ban az, ami nem apróság, az valóban jelen van. Tudod, hogy miért lépne ki az MI-6-ből, miután együtt látod őt Vesperrel. És kész, a színészek jók, a forgatókönyv szerintem jó, megvan a jelenetek és Bond elhatározásának lényege. De a filmnek, sőt, ennek a szériának nem az a célja, hogy dokumentarista áttekintést adjon a bürokráciáról. Vannak benne miniszterek, kémfőnökök, akik a cselekményhez képest kulcsfontosságú döntéseket is hoznak, de amit a CR-ben akkor és ott meg kellett kapnod ahhoz, hogy tudd, Bond miért vonulna vissza, azt tudtad a palota előtti beszélgetésből (sokan utálják, én nem), a kórházi szeretkezésből, a velencei hajózásból. Innentől nem meglepő, miért dönt úgy az ember, ahogy, plusz M-nek csak egy kérelmet küldött el, azt meg el is kell bírálni, M erre mondja: "Majd még beszélünk róla." Ja, és a szerelem vak, persze, hogy időlegesen balféket csinál belőled, ezért is tud - átmenetileg - nyerni a Quantum.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 13:17:31

@David Sumner: Ahogy mondod, az vészhelyzet volt, épp ezért nem tűnt nekem ördögtől való gondolatnak, hogy M is fegyvert fogjon akármilyen lövész is. Visszatérve a Casino Royale-ra, azt én se várom, hogy mutassák, hogyan tölti ki a felmondási idejét vagy bármi efféle, de az, hogy csak így benyögi egy üzenetben (jó, hogy nem sms-ben), hogy szevasztok, az nekem sehogy se áll össze. Nem csak azért, mert a realitáshoz nulla köze van, hanem mert még ettől az újraértelmezett Bondtól se veszem be. Attól a terminátor Bondtól, aki kihagyott egy világbajnok numerát nem sokkal korábban csak azért, hogy a kötelességét teljesítse. Ezek után az, hogy beint az MI6-nek egy másik nő miatt, mert 'áttörte a páncélját" ( - juj, ez a mondat még így leírva is kegyetlenül fájt) maga a nagybetűs fa**ság. Itt nekem egyszerűen meghal a karakter, kész-vége, és úgy vagyok vele, hogy bármi rossz történik vele, mindet megérdemli.

David Sumner 2019.05.27. 13:24:08

@Lazók György: A vészhelyzet számomra azt jelenti, hogy amit biztonságba érdemes helyezni, jobb, ha óvják. És ha egy fegyvert használni nem tudó ember lép meg olyat, amit nem kellene, azzal több kárt csinál, mint hasznot. Bond simán el tudta volna intézni az egyébként is csak ágyútöltelék katonákat.

Mint mondtam, az üzenet nem volt végleges, csak ajánlattétel érkezett. Komolyan gondolta Bond, persze, de másképp nem tudta volna informálni M-et. A másik nőhöz pedig előtte semmilyen komolyabb szál nem fűzte, Vesperrel viszont sokkal több időt töltött együtt, így mélyebb vonzalom is kialakulhatott köztük. Ezért sem szeretek egyébként kisebb logikai döcikre kitérni, mert a főszál a lényeg, abban van benne a figura, maga a teljes film, és mivel ami fontos Bondról, leírtam, furcsa lenne, ha csak ennyi miatt sérülne a karakter hitelessége. Sokkal jobban sérül, ha pl. kiderül a magányos farkas Bondról, hogy az előző 3 kaland mögötti főgonosz nem más, mint a féltestvére. (Blofeld is nevetséges ettől, senki ne gondolja az ellenkezőjét.) Ez bazári, ez brazil szappanopera, nem szikár bérgyilkosthrillerbe illő csavar.

David Sumner 2019.05.27. 13:27:09

@David Sumner: Vagy említtessék meg a Polipka Tarzanként himbálódzó, bohócjelmezben nukleáris fegyvert hatástalanító főhős. Drebin hadnagynál ez oké, de Bondnál nem.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 14:21:04

@David Sumner: Szerintem a kilépés a főszál része, a "nagy" csavarhoz tartozik, ami mind Bond személyiségének alakulását, mind a történetet meghatározza. A Polipkás példákban van igazság, de mégiscsak más egy - ahogy te is írtad - parodisztikus jellegű filmben egy ökörséget megjátszani, mint egy magát véresen komolyan vevő Bondnál.

David Sumner 2019.05.27. 15:08:12

@Lazók György: Igen, csakhogy már utaltam rá, hogy ennek milyen jelenetek alapoztak meg és igen, ehhez képest az e-mailen már nem érdemes rágódni, kész van a figura. A Polipkával részben az a gond, hogy parodisztikus (még ha egyébként el is viselem a filmet a hülyeségei ellenére), sőt, a Moore-éra zömével az a gond, hogy túlzásba viszi a humort. James Bond mindig is egy félisten volt, de alapvetően komolyan vehető, megsebesíthető figura, nem egy vígjátékhős, épp ezért hitelesebb, ha egy Oroszországból...-féle moziban interpretálják a figurát.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 16:05:38

@David Sumner: Az én szememben ez az alapozás egyáltalán nem vált be. Azt még elhiszem, hogy vonzódni kezd Vesperhez, de, hogy bele is szeret és mindent odadob a kedvéért, na azt már nem. Craig és Green mindketten kiváló színészek, viszont a forgatókönyv szerintem inkább gátolja a románcuk hihetőségét, ami így élettelen és mesterkélt. A felmondáson túllépve nálam /spoiler/ Vesper végzetének a beteljesedése is erősen sántít. A motivációja is elég nyakatekert, de az, hogy ahelyett, hogy elmondaná Bondnak, mi a helyzet, a létező legrosszabb megoldást választja, ami konkrétan a halálához vezet, a másik oldalról is eléri, hogy meghökkentő tragédia helyett csak két minden baját megérdemlő idiótánk legyen.

David Sumner 2019.05.27. 20:01:23

@Lazók György: Bond azért szeret bele Vesperbe, mert nemcsak szép nő, hanem határozott is. Erre persze nem jön rá azonnal, pár jelenetet el is lőnek a Montenegróba érkezésig egymás screwballos kóstolgatásával. Kb. ilyen, ha összezársz két erős jellemet, a románc csak utána jön.

Bondnak nem mondhatja el, mi a helyzet, mert azonnal megölik a barátjával, sőt, hősünkkel együtt, és fontosabb az élete, de ez pszichológiai nyomás, arról meg ő nem tehet.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.27. 22:10:50

@David Sumner: Csak azért nem mondta el, mert a forgatókönyvíróknak arra volt szükségük, egyébként az lett volna a legésszerűbb megoldás, főleg, ha tényleg szereti Bondot, ahogy azt sulykolják. Azzal, hogy elvezette őt a rosszfiúkhoz anélkül, hogy szólt volna neki, hogy mi a helyzet kockára tette annak az életét is, akiért elvileg belement az átverésbe, szóval ez így nem áll össze. Az meg, hogy azért szeret bele Vesperbe Bond mert nem csak szép, de határozott is, nagyon sovány, bár a film írói valószínűleg tényleg így gondolkodtak. Az Őfelsége titkosszolgálatában szerelmi száláért se vagyok oda, de ennél az mérföldekkel jobban kidolgozott, és ott a tragédiát is érezni a film végén.

David Sumner 2019.05.29. 07:56:17

@Lazók György: Bocs, hogy később szólok hozzá, de szerintem túlságosan leegyszerűsíted a filmet és őszintén szólva, nem a film teszi ezt saját magával. Nem tudhatod, hogyan gondolkodnak a forgatókönyvírók, ez puszta spekuláció. Olyan helyzetbe kerültek, ahonnan egyszerűen nem volt menekvés, azt pedig ne gondold, hogy a Quantum nem lépett volna AZONNAL, ha Vesper szól Bondnak. Hogyan cselezi ki őket? Ukk-mukk-fukk, jön a megoldás? Titokban marad az elterelés? Részemről ez inkább tűnne átgondolatlan írói önkénynek. A csaj meg eleve nem is akarja, sőt, nem is tudja kockáztatni annak az életét, aki miatt a belement az átverésbe, mert ő rángatta bele az egészbe, érzelmi zsarolással és frankón hiszi róla, hogy tényleg ártatlan. Yusuf a Quantum embere, a szervezet pedig nem őt vonja majd felelősségre, ha Vesper menet közben besokall. Honey trap, ugyebár, ők így működnek.

Soványnak ugyancsak nem tartom Bond és Vesper kapcsolatát, a játszma mellett bőven áldoz időt a film kettejük jellemére. És a női főszereplő határozottsága sem csak díszként van ott. Ha eleve ekkora pénzmennyiséggel kell számolnia, plusz rájön, hogy a globális terrorizmusba fektetnek ezzel tőkét, eleve kiderül róla, hogy nem egy szűklátókörű biodíszlet, hanem van agya, képes mérlegelni. Ahogy Bond is elmejátékot vív a pókerezés közben, Vesper és hősünk egyaránt ismerik a spionlét következményeit. Nagyon is érthető, miért találnak egymásra. Úgy nem lenne az, ha Bond adná a sebezhetetlen alfahímet, Vesper meg csak bólogatna. Tökéletes egyensúly.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.29. 09:46:51

@David Sumner: Szerintem ez egy elég egyszerű film, tovább már nem is lehet egyszerűsíteni rajta. :)

Az számomra világos, hogy Vesper és Bond mindketten a saját ostoba döntéseik következményeként jutottak el oda, ahová. Azt ugye gondolom te se vitatod, hogy ennél rosszabbul nehezen alakulhattak volna számukra a dolgok. Ha a nő szól Bondnak, ő meg az MI6-nek állíthattak volna egy csapdát, ahol Vesper még simán meghalhatott volna, ha ragaszkodni akarnak a tragédiához, és akkor máris kevésbé tűnik ennyire erőltetettnek a dráma. Vesper meg persze, hogy, azt hitte tényleg bajban van a hapsija, mégis nyomot hagyott Bondnak, hogy követhesse, ezzel pedig keményen reszkírozta, hogy kinyírják mind őt, mind a barátját. A hülyeség magasiskolája. A pókeres részeket meg inkább ne pedzegessük szerintem. Az is egy külön szám, hogy az elvileg csúcsjátékos Le Chiffre egy bajnokságon olyan árulkodó jelet küld, amit a való életben egy debil is kiszúrna.

David Sumner 2019.05.29. 14:12:57

@Lazók György: Mégis elkészült az ennél jóval primitívebb A magányos ügynök, a Gyémántok az örökkévalóságnak, a Halj meg máskor!, a Halálvágta, tehát a Casino Royale szerencsére magas léc. A '80-as évek izomfilmjeire bátran mondok ilyet, elfogadom őket bűnös élvezetekként, de ebbe azért sokkal több agy szorult, mi több, ez az egész az össze többi címmel együtt Makó és Jeruzsálem.

Nem, egyikük sem tehetett arról, ami vele történt. Vesper azért nem, mert befolyásolták egy hazugsággal, és Bond sokáig ezen a nyomon haladt tovább. Mintha egy pedáns kisgyereket más hibájáért üvöltenénk le, ami elég gyakori Magyarországon, de a CR-ben szerencsére nem az. Az MI-6 csapdája felől vannak kétségeim, és az, hogy Vesper nyomot hagyott, egyfelől utalás rá, ő sem szívesen vállalta be ezt az egészet, plusz az, hogy akarata ellenére lett kettős ügynök, továbbra sem zárja ki, hogy segítsen Bondnak. Ilyenkor jelzem, hogy a hülyeség máshol kezdődik, ha pl. a 007-est a lényegében gyalázzák meg, és CGI-figuraként szörfözik. Ez nem ő. Az igen, hogy hibákra hajlamos, egoista vagy csak későn jön rá, hogy az orránál fogva vezették. (Utóbbiról tudod, mi a véleményem.) A pókerjelenetekről csak annyit jegyeztem meg, hogy milyen célból rendezték őket, a játékosok viselkedéséről nem beszéltem. És nem is hiszem, hogy kellene, mert ez nem egy sportközvetítés, hanem egy kém-akcióthriller, tehát olyanoknak is szól, akik semmit nem konyítanak a kártyázáshoz.

David Sumner 2019.05.29. 14:20:23

@David Sumner: Ja, hát igen, elmejátékot vív, ami igaz is, és szerencsére annyi komolysága maradt, hogy a film suspense-jellegét ki tudják vele hangsúlyozni, ami egy átlagosnál intelligens Bond-filmben nem baj.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.29. 14:35:48

@David Sumner: Javítani akartam az előbbi hozzászólásomat, ezért töröltem, de akkor visszaidézem már javítva:

"A pókerre, mint Bond elmejáték csatájára utaltál, ezért jeleztem, hogy a film meg ezt se volt képes jól megcsinálni - nem mellesleg LE CHIFFRE karakterét is gyengítette, hogy amatőr módon játszott. Ami a románcot meg a végkifejletét illeti, lassan mindketten csak ismételni tudjuk magunkat. Te hihetőnek találod a szereplők döntéseit, szerintem csupán egy roppant gyenge forgatókönyvnek engedelmeskedtek. Ennyi."

Suspense úgy nem sok van, ha röhögnivaló ökörségeket csinálnak közben a szereplők.

David Sumner 2019.05.29. 14:57:54

@Lazók György: Semmit nem tudok a pókerről, így nem tudom (és egy műfajfilmnél - hacsak nem ez a fő téma, de itt csak egy Macguffin - nem is feladat) Le Chiffre hogyan játszott. Craig és Mikkelsen hatalmi harca számít, és ha az működik, márpedig szerintem igen, akkor nem fogok mást számon kérni egy akciójelenetei mellett is taktikus thrilleren.

A repteres akció vérbeli suspense, a kínzásjelenet vége dettó, de a tekintetek, a vágás is ilyen hatást kölcsönöznek a filmnek, és tényleg nem látom, hogy miért az ilyesmi miért röhögnivaló, amikor Bondot a SPECTRE-ben egy Moore-kalandba illő autós bohóckodás közben látjuk.

David Sumner 2019.05.29. 15:07:11

@Lazók György: Onnan már csak Pepper seriff hiányzott az anyósülésről a mocsárvidéki baromságaival, pedig azután, hogy Bond rájön, a féltestvére a főgonosz (kurva nagy faszság), tehát van egy drámai revelációnk, üldözik a pribékek Róma utcáin, tehát feszültségteli pillanatoknak kellene jönniük, de pont az ilyen közjátékok miatt nem jönnek és így tényleg nincs is min izgulni.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.29. 15:40:47

@David Sumner: Nem is kell tudnod semmit a pókerről, de azt józan paraszti ésszel sejtheted, hogy egy nagy versenyen még egy félprofi se ad le mérföldekre látszó jeleket, ha jó lapja van vagy, ha blöfföl.

David Sumner 2019.05.29. 16:59:14

@Lazók György: Tényleg csak azt tudom ismételni, hogy a jelenet feszültségépítését nem ásta alá, és a mai napig sem tudom, milyen jeleket adott Le Chiffre (tippem van, de nem kirívóak).

cemeteryman 2019.05.31. 11:05:08

Nekem kifejezetten tetszett a cikk. Annak idején egy másik Xpresses srác (filmbook talán?) blogján olvastam szívesen az egyes Bond-címekről, de ez a lényegretörőbb gyűjtés is jól összeszedi az ismérveket, még ha némelyiknél különbözik is a véleményem.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2019.05.31. 11:16:05

@cemeteryman: Köszönöm! Akire gondolsz jelenleg a MovieCops-ra ír Santino89 nicknéven. Még az Xpressen én is nagy élvezettel olvastam a Bond-filmekről szóló írásait, amiket azt hiszem át is mentett a Filmbookra.
süti beállítások módosítása