Egyik kedvenc országunk Izland, az idén két kört is csinálunk a jeges-gőzös vidéken. Május elején a West Fjords vidékét és a Sneafellsnes félszigetet jártuk be egy átalakított autóval, azaz egy camperrel. Az átalakítás eredményeként az autóban lehet aludni - hátul egy padlószőnyeggel bevont deszkalapra lehet rádobni szivacsot, és az üléseket előre döntve máris kész az alvóhely. Most egy Dacia Dokkert választottunk, mert nem akartunk felmenni a hegyi utakra, de nyáron már egy Dustert fogunk nyüstölni.
Ezek az autók sok szempontból hasznosak, ha nem csillagtúrákat szeretnénk csinálni, hanem valamiféle körutat tennénk az országban. Egyrészt folyamatosan lehet tervezni, ami nem árt, ha az időjárás annyira szeszélyes, mint az Izlandon megszokott. Nem kell feltétlenül odaérni a szállásra, vagyis elidőzhetünk akárhol, tehetünk kitérőket, és persze akár éjjel kettőig is nyomhatjuk a gázt, ha az a célravezető. Másrészt olcsóbb is, mintha a benzinköltséghez hozzádobnánk még a szállásdíjat is.
Ami a fürdést illeti, mivel minden városban, faluban van fürdő, ez is megoldott. Izlandon eleve csak alapos tusolás után lehet bemenni a termálba, így senki sem néz ki bennünket, ha tusfürdővel vonulunk be, sőt. Szóval a kocsiban alvással nem jár együtt az igénytelenség. A főzőcskézés kicsit nehézkesebb, mint egy apartman tuti kis konyhájában, de ez is megoldható.
A kocsihoz jár egy doboz hasznos cucc, úgymint tányérok, serpenyő, lábas, evőeszközök és kempingfőző (a kotyogós nem szériatartozék). Utóbbi persze csak szélcsendben működik, ami nem túl gyakori azon a tájékon. A kocsi hátuljában is be lehet izzítani a Konyhafőnök special edisönt, de őszintén szólva baromi kényelmetlen összecsomózott lábakkal bűvészkedni és kavargatni a levest. Ideális esetben kempingekben is lehet találni szélvédett helyet, ha épp akkor támad kedvünk főzőcskézni, amikor letáborozunk. Ha ebédre költenénk el a remekbeszabott kínai tasaktésztát, akkor más a helyzet.
A camperrel elvileg csak kempingekben lehet éjszakára leparkolni, illetve ott, ahol ez nincs tiltva vagy azt megengedik. Praktikusan nem lehet parkolókban, út szélén megállni, és erre elég háklisak is, benne van a pakliban, hogy elzavarnak, akár az arra közlekedő civilek is. Ennek legfőbb oka a hiányos infrastruktrúra, vagyis hogy az adott helyen nincs szemetes, nincs klotyó. Utóbbi neuraligikus pont, sehol máshol nem láttam még "ne kakálj ide" tartalmú közlekedési táblát. Ez főleg nyáron jelenthet gondot, amikor nagyon sok camperes turista próbál alvóhelyet találni.
Azt gondolnánk, hogy egy ilyen camperrel aztán filléres tétel pár hét Izland, de ez nem így van. Bár területre nem sokkal nagyobb, mint Magyarország, irdatlan távolságokat lehet pikk-pakk megtenni. A West Fjords kis fjordjainak kerülgetése több száz kilométert jelent. Ez fel sem tűnik, mert csak megyünk és megyünk, egy kis falu, majd még egy, csak épp a kettő között volt 80 kilométer. Így pedig 500 forint feletti benzinárral számolva a napi több száz kilométer autókázás már egyáltalán nem olcsó mulatság.
Utolsó kommentek