Harapós Bottas, türelmes Verstappen, esélytelen Ferrari

A 2019-es szezon első futamán rajt-cél győzelmet arató Valtteri Bottas új fejezetet nyitott a tavalyi nyeretlensége után. „Miért vagyunk ilyen lassúak?” – kérdezte Sebastian Vettel a csapatrádión, mire azt a választ kapta, hogy még nem tudják.

Egy futam után az állás:

Mercedes: 44 pont (mostantól ennyi az egy hétvége alatt megszerezhető pontok száma)

Ferrari: 22 pont

A tesztek továbbra sem jelentenek semmit. Sorozatban harmadik éve téma, hogy így meg úgy nyerte a Ferrari a teszteket, aztán mindig kiderült, hogy a téli eredmény csalóka. Ugyan 2017-ben és 2018-ban megnyerték a szezonnyitót, ennek most a közelében sem jártak. Sőt, a dobogónak sem, miután harmadik erővé süllyedve a címvédő Mercedes mellett a Red Bull Hondától is kikaptak. Bottashoz képest közel egy perc hátrányban hozták a negyedik-ötödik helyeket, hogy Vettel még veszített is egyet a rajthelyéhez képest. Ráadásul Vettel egy közvetítésből kihagyott utasításnak köszönhette, hogy újdonsült csapattársa előtt végezhetett. A gyenge szereplésük nem a múltban sokszor elszálló taktikán múlt, lassúak voltak szombaton és vasárnap is. Az időmérőn kiderült, hogy a megbízhatóság, teljesítmény és tempó kényes hármasából éppen a legutolsó tétel hiányzik legjobban. Ha ők lennének a magyar fociválogatott, harsoghatna a k***a gyenge rigmus. Mondani sem kell, hogy hosszú még az év, huszonegy futamból áll a szezon, de korántsem elhanyagolható, hogy a teszteket kivéve nincs kézzel fogható eredménye az új csapatfőnöki szemléletnek vagy a fejlesztésekre átcsoportosított bővebb anyagi forrásnak. Röviden nem csak a Mercedes kaphatott sokkot a saját egy körös formájuktól, hanem a Ferrari is, csak más előjellel.Pirosmentes dobogó

„A Ferrari gyors, de a jelek szerint nem elég megbízható, ha pedig nem jár kéz a kézben a tempó és a megbízhatóság, 2019-ben sem látunk mást, mint az előző két szezonban.” – A Mercedes vonaton nincsen fék, avagy készíthetik a vörösök a klasszikus „Majd jövőre!” lemezt. A futam előtti este azt jegyeztem fel legutoljára, hogy valószínűleg sima Mercedes egy-kettő befutóról fogok összefoglalót írni, és minden onnan folytatódik, ahol 2018-ban abbamaradt. Ha sem a teszt, sem pedig a speciális helyszínnek számító Ausztrál Nagydíj nem mérvadó, és egyikből sem szabad messzemenő következtetéseket levonni, mivel még semmit nem láttunk az évközi fejlesztésekből, mégsem mindegy, hogy egy csapat mikor épít ki magabiztos előnyt. Minden előzetes panaszáradat ellenére még csak meg sem erőltette magát a Mercedes, Hamiltonnak sérült autóval sem jelentett megoldhatatlan feladatot második helyen célba érni. Biztosan nem vigasztalja Lewis Hamiltont az a közhely, hogy Ausztráliában mennyire ritkán váltható győzelemre az első rajthely. A brit szinte kirobbanthatatlan a melbourne-i pole pozícióból, mégis 2015-ig kell visszaemlékeznie az utolsó ausztráliai diadalához.

Egyelőre rejtély, hogy az időmérőn, a felvezető körön vagy a futam alatt sérült meg Hamilton Mercedesének padlólemeze, és hogy tudott-e róla Bottas, azért akadt egy figyelemreméltó mondat a futam elején: „Nagyon elégedettek vagyunk a helyzettel.” – üzenték rádión az élen haladó, negyedik győzelméért hajtó Bottasnak. Minden összejött neki Hamilton lerajtolásától kezdve a jól időzített kerékcserén át a 2019-től (hatvan év kihagyás után egy *online szavazás során visszatapsolt) pontot érő leggyorsabb körig. Így fordulhat elő, hogy a maximálisan megszerezhető pont több mint egy futamgyőzelemnyire nőtt. Hogy ha ez a szabály 2018-ban is érvényben lett volna, komoly helyezéseket döntött volna el, és a legjobban pont Bottas profitált volna belőle, aki az ötödik helyett harmadik helyen zárhatta volna az egyébként jóindulattal is feledhetőnek tekinthető évét. Nem véletlenül Bottas volt az egyik versenyző, aki fütyült a spórolásra a futam végén, és a végsőkig ragaszkodott a plusz ponthoz. Az élen haladók szerintem addig kapnak zöld jelzést a csapatuktól, amíg a kockázatot nem írja felül a motor és a gumik kímélése, esetleg a csapatérdek, mint a Ferrarinál.

* Amely szavazás végeredménye úgy nézett ki, hogy nem a leggyorsabb körért járó egy pont kapta a legtöbb voksot azon szavazáson, hogy a kitöltők mit látnának ismét a Forma-1-ben, hanem az egynél több gumiszállító (80%), a futam közbeni tankolás (60%) és a költségsapka bevezetése (54%). Tehát 51% = többség. Ezt akarták bevezetni és kész, a többi valójában meg sem fordult az FIA döntéshozóinak fejében.

Vissza a Leclerc-Vettel pároshoz. Az új főnök, Mattia Binotto egyértelművé tette a csapaton belüli leosztást, majd egy későbbi nyilatkozattal pontosított, hogy a csapatnak arra van szüksége, hogy mindkét versenyzőjük a legjobbat nyújtsa, és nem fogják direkt arra kérni a monacóit, hogy lassítson, vagy Vettelt arra, hogy gyorsítson. Erre mi történt a legelső közös futamukon? A futam vége felé csapattársára zárkózó egyébként frissebb gumikon haladó Leclerc megkérdezte, előzhet-e és nemleges választ kapott. Két pont volt a tét Vettel javára, a korábbi években a világért sem avatkoztak volna közbe. A jelek szerint ennek vége, és már nyíltan is ki merik mondani. A rajtot elnézve azért elkél még pár beszélgetés, kevésen múlt, hogy most ne Leclerc szidalmazásával legyen tele a média.

A Red Bullnál határozottan állítják, hogy az RB15 a legjobb autójuk, és végül nem tudom, kipróbálták-e valamelyik pénteki edzésen, de elmondásuk szerint már Ausztráliába elhozták a kínai pályára szánt fejlesztési csomagjukat. Ahogyan az várható volt, a Daniel Ricciardo helyére érkezett Pierre Gasly nem tudta felvenni a lépést Max Verstappennel, mondjuk nem is próbálják azt kommunikálni, hogy szabad a verseny csapaton belül. Ne felejtsük el, hogy Gaslynak alig van több F1-es tapasztalata, mint amennyivel Danyiil Kvyat rendelkezett pályafutása ugyanezen szakaszában, és amióta lefokozták, folyton azt emlegetik, hogy 2015-ben nem állt készen a red bullos szerződésre. Már Gaslyval kapcsolatban is elhangzott, és a francia is őszinte: még nem tartja reális célkitűzésnek Verstappen legyőzését. Végül csak akkor találkoztak a pályán az első versenyhétvégéjükön, amikor az élmezőnyben autózó holland lekörözte Gaslyt. Míg Verstappen elválasztotta egymástól a Ferrarikat az időmérőn, addig Gaslyval a túl gyorsan javuló aszfalt szúrt ki, és meglepetésre csak a tizenhetedik rajthelyet tudta megszerezni. A futamon pont Kvyat végzett előtte, így még a pontszerzésről is lemaradt. Egyelőre őt nevezném a 2019-es Red Bull gyenge pontjának, Verstappen a Honda motorral is képes önerőből dobogót szállítani.         Verstappen volt az egyik, aki tudott előzni, avagy egyelőre ennyit az előzéskönnyítő aerocsomagról

Ömlesztve pár gondolat:

- Bottas azt üzeni a korábbi kritikusainak, hogy kapják be *kicsit megszólítva érzem magam*

- a 2018-as időmérőn is hét tized volt a Mercedes előnye a Ferrarihoz képest

- egy darabig gyorsabb köröket lehetett futni használt gumikkal, mint a frissekkel

- csak a két Williams állt ki kétszer, a többiek végigmentek egy kerékcserével   

- mindhárom újonc megverte a rutinosabb csapattársát az időmérőn

- nem volt semmilyen biztonsági autós fázis

- Verstappen harmadik helye 2008 óta az első dobogós helyezése a HondánakA csütörtökön elhunyt Charlie Whiting versenyigazgatóra emlékeztek a rajt előtt

A többiek:

Renault: Egyikük sem rajtolhatott az első tízből, de azért Nico Hülkenberg végül hetedik helyen zárta a versenyt. Mintha Ricciardo egyszer már fogadkozott volna, hogy nem vállal annyi médiaszereplést a hazai futamhétvégéjén, ugyanis részben erre fogja a gyenge szereplését (időmérő+rajt utáni hiba). A csapatvezérséghez több kell kifogásoknál, pláne egy teljesen új közegben.

Haas: A bokszutcai hibák ellenére is több potenciált látok bennük, mint a Renault-ban. Bennük van a Q3 és a kettős pontszerzés lehetősége is. Igaz, Romain Grosjean már hatodik alkalommal esett ki Ausztráliában (minden csapatával ment neki), míg Kevin Magnussent hatodik helyen intették le.

McLaren: Lehet, hogy az újonc Lando Norris úgy jutott be a Q3-ba, hogy több papíron esélyesebbet valami hátráltatott (Renault-k, Gasly), de a statisztikát ez már nem érdekli. Carlos Sainz autója kigyulladt a versenyen, így nagy valószínűséggel az első motorjának annyi. A konstruktőri hatodik helyhez ez édeskevés, tavaly legalább a szezon elején jók voltak.  

Racing Point: Az első versenyre megérkezett a valódi RP19. Sergio Perez a tizedik rajthelyről rajtolhatott, de pontot Lance Stroll szerzett, aki a kilencedik helyen végzett.

Alfa Romeo: Nem kellett hozzá nagy jóstehetség, hogy Kimi Raikkönen megismételje ugyanazt, amit tavaly Leclerc is kihozott az autóból. Kezdésnek jó a kilencedik rajthely és a nyolcadik befejezett pozíció, de ha Antonio Giovinazzi csupán a 2019-es Marcus Ericsson lesz, nem nagyon kerülhetnek fentebb a többiek rovatban.

Toro Rosso: Alex Albon hibázott pénteken, de utána elég jól helytállt az első hétvégéjén. Danyiil Kvyat a régi-új autójával üldözte az excsapatát, és végül sikerült tartania Gaslyt a pontszerző zónából.

Williams: Vezethetetlenség, tervezési hiba, alkatrészhiány, Minardit/HRT-t idéző hátrány, egész évre garantált két kieső a Q1-ből. Akkor koccant Robert Kubica a falnak az időmérőn, amikor végre rendesen betapadt az autója. Az idei újoncok közül George Russell került a legnehezebb körülmények közé.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)