2021. aug 03.

Showtime! - Magyar Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Showtime! - Magyar Nagydíj elemzés

Ami megtörténhet egy versenyen, az bizony a 2021-es Magyar Nagydjon meg is  megtörtént. Botrány a kvalifikáción, vasárnap pedig rajtbaleset, SC, piros zászló, hatalmas csaták, fantasztikus felzárkózás, büntetések, kizárás és új futamgyőztes Sőt! Megtörtént az a szürreális jelenet is, amit valószínűleg először senki nem hitt el. A rajtrácson összesen egy(!) autó állt az újraindításkor és mindenki más a boxból indult. Az F1-ben az a biztos, ami már megtörtént, néha pedig még az sem. Ezt pedig a Hungaroring be is bizonyította. Láttam már jó néhány hihetetlen versenyt ezen a pályán, néhányat szerencsére élőben, mint például Alonso és Button első győzelme, vagy Hill hihetetlen arrowsos versenyét. De ez azt hiszem, mindenképp ott van a TOP 3-ban. Az idei évben pedig ezt felülmúlni nem hiszem, hogy lehetséges.

esteban-ocon-with-the-2021-hungarian-grand-prix-winners-trophy-1568x882.jpg

Szóval, mielőtt elkezdjük elemezgetni, hogy mi és miért történt, gyorsan fussunk végig a csapatok rövid értékelésén. Jelenleg még tart az FIA kontra Aston vita az üzemanyag ügyében. Mivel nem tudni, hogy pontosan mikor lesz a döntés (ennek is megvan a maga jogi folyamata mindkét részről), ezért úgy nézem, hogy Vettel lett a második, mivel az F1 oldalán is ez látható jelenleg.

 

 

 

227071993_4450514588312468_2711044116128396945_n.jpg

227147444_4453606508003276_1977094795445792210_n.jpg

HAAS

Valószínűleg év végén az ő nevük mellett fog állni a legnagyobb szám az autótörések rubrikában.

Mazepin: A kavlifikácó a szokásos módon zajlott. Vasárnap pedig simán pechje volt. Az újraindítás boxkvararodásnál önhibáján kívült ütközött Kimivel és vége is lett a versenyének. Értékelés: 5 pont

Schumacher: Úgy összecsukta az autóját az FP3-on, hogy az időmérőre a csapat nem is tudta összerakni. Így mért idő nélkül maradt. A rajtnál gyönyörűen kimaradt a balhékból, majd egy nagyszerű versenyt futott, megvillantva, hogy több is van benne, mit ami látszik. Nagyon szép csatákat vívott mindenkivel, de hát az autó korlátai igencsak szűkösek. De az egyik Alfát azért így is sikerült maga mögött tudnia. Értékelés: 8 pont

Alfa Romeo

Egy jó szombat után sok hiba a gépezetben.

Giovinazzi: Az olasz már a felvezető kör végén átváltott közepes gumikra, Amennyiben ezeket fent hagyják neki a piros zászló alatt, akkor nem kellett volna kijönnie a restart előtti felvezető körben megint lecserélni a piros zászló alatt felrakott intereket. Óriási hibát követtek el, mert simán eldobotak egy második helyet az elején, amiből akár nagyon komoly pontszerzés is lehetett volna. Cserébe még összeszedett egy stop&go-t is és végül az utolsó helyen futott be. Értékelés: 4 pont 

Raikkönen: Végre megint sikerült szombaton legyőzni a csapattársát, ami idén elég ritka. A versenytempója most is jó volt, kár azért a rossz boxutcai kiengedésért, amiért kapott 10 mp-et. Értékelés: 7 pont

Williams

Végre,végre, végre. Egy rossz időmérő és egy nagyon hosszú szünet után sikerült pontot szerezniük, ráadásul mindkét autóval. A sors most egyben visszaadta az összes balszerencsét az elmúlt két évekből.

Russell: Egy tőle szokatlanul gyenge szombat után senki sem fogadott volna arra, hogy pont most szerzi meg azokat az áhított pontokat. A boxutcai kavalkád után a brit reménység az élmezőnyben találta magát, de sajnos vissza kellett adnia az ott megszerzett pozíciókat. De nem szegte kedvét a dolog és végül kilencedik helyével megszerezte a Williams-szel első pontjait. A sors fintora, hogy bár egyértelműen ő a jobb csapaton belül, ugyanúgy, ahogy 2019-ben Kubica, most Latifi szerzett több pontot nála. Értékelés: 8 pont

images_22.jpg

Latifi: A kanadai már szombaton is szokatlanul közel volt csapattársához. A rajtnál gyönyörűen kikerülte ő is a törmelékeket és hirtelen ott találta magát a harmadik helyen. Persze ezzel az autóval ez nem volt tartható, de nem adta fel és élete legjobb eredményét elérve intették le. Értékelés: 8 pont

 

AlphaTauri

Az olasz kis csapatban mindig benne van egy erős verseny lehetősége, amit Gasly általában hoz is. Most viszont mindkét autó tökéletes versenyt futott.

Tsunoda: A kis japánnak éppen csak sikerült összerakni a kvalira az autóját, miután kicsit leamortizálta. Ez pedig egy újabb nehéz versenyt vetített elő a számára. Viszont ő is rengeteg profitált a start utáni tekézésből és sokáig a csapattárs előtt haladt. Bár csapatutasításra végül maga elé engedte, ez egy nagyszerű eredmény neki, amiből a jövőben építkezhet önbizalom terén. Értékelés: 6 pont

Gasly: Ismét egy zseniális időmérőt produkált, de ezen már meg sem szabad lepődni. Vasárnap nem tudott profitálni a rajt utáni káoszból, örült, hogy senki nem találta el. Utána nagyszerűen vezetett, jókat csatázott és egy 68. körös kerékcserével még a leggyorsabb kört is ellopatták vele Hamiltontól. Értékelés: 8 pont

Aston Martin

Egy átlagos verseny reménye sejlett fel a kvali után, majd a győzelemért mentek, végül pedig nulla ponttal zártak. Jó kis hullámvasút.

Stroll: Egy okénak mondható kvalifikáció, majd egy amatőr hiba a rajtnál, amivel LEC, RIC és a sajt versenye is kuka lett. A büntetése sem maradt el, hiszen öt hellyel hátrébbről fog indulni Belgiumban, mint amit el fog érni az időmérőn. Értékelés: 2 pont

Vettel: Látszott rajta, hogy mint az igazán nehéz pályákon, itt is nagyon elemében van. Bevetődött a Q3-ba, vasárnap pedig kihasználva a verseny eleji kavarodást, már is ott volt a második helyen, Ocon mögött. Bár végig gyorsabb volt a franciánál, annyival nem, hogy meg is tudja előzni. De a második hely így is nagyszerű eredmény az Astonnak. Vagyis az lehet. De erről majd kicsit lejjebb. Viszont bármi lesz is a döntés, az semmit nem von le a teljesítményéből. Értékelés: 9 pont

Alpine

Náluk aztán tényleg összeállt minden, és még a maximumnál is többet sikerült kihozniuk a hétvégéből.

Alonso: A spanyol már egyértelműen formába lendült és rendszeresen jó teljesítményt mutat a hétvégéken. A Hamiltonnal vívott csatájára túlzás nélkül ráaggathatjuk az epikus jelzőt, fantasztikus volt nézni a két bajnok csatáját. A spanyol a végsőkig kitartott, minden tudását latba vetve, ami végül Ocon győzelmét is bebiztosította. Értékelés: 10 pont

3190501-65365288-2560-1440.jpg

Ocon: Ha valaki azt mondja, hogy Ocon idén futamgyőztes lesz, valószínűleg napszúrásra gynakodtam volna az illetőnél. A francia GP óta pedig egyértelműen gödörben volt. Most viszont egy jó időmérő után, hibátlan teljesítménnyel, a teljes futamon egy 4x világbajnokkal a nyakán, teljesen megérdemelt győzelmet aratott, ezzel pedig újabb futamgyőztest avathatott az F1. Értékelés: 10 pont

 

 

Ferrari

Sainz: Az időmérőjét szépen elintézte, már rögtön az első Q2-es körének utolsó kanyarjában. Pedig az egy nagyon erős, simán továbbjutó idő lett volna. Így maradt a 15. hely és a remény, hogy történik valami rendkívüli a versenyen. Hát történt, amit ő gyönyörűen ki is használt. A végén nem bírt Hamiltonnal a dobogóért vívott harcban, bár még el sem úszott. Remélhetőleg gyorsan kiderül. Értékelés: 8 pont

Leclerc:  Egész jó szombatot tudhatott maga mögött, annak ellenére, hogy Gasly és Norris is előtte végzett. Bottas akcióját még megúszta, de mire feleszmélt, hogy mi is történt, jött Stroll és telibe bombázta hátulról. Esélye sem volt a folytatásra. Értékelés: 7 pont

McLaren

Nulla pont és a Ferrari rögtön be is érte a konstruktőri tabellán.

Ricciardo: Megint kapott fél másodpercet csapattársától a Q2-ben, ami rengeteg. Az első kanyaros incidensből hihetetlenül jól jött ki, dobogós helyen volt, de aztán a Stroll -féle lavina utolérte és megforgott. Bár összeszedett az autó pár kisebb sérülést, ez megint csak szenvedés volt. Értékelés: 6 pont

Norris: Bár Gasly megelőzte szombaton, a versenytempóját ismerve minimum kinézett neki egy ötödik hely megint. A rajtot nagyszerűen kapta el és már a harmadik helyen volt, amikor Bottas megtorpedózta, és elindult a dominó. Ahogy LEC-nek, neki sem volt esélye, és egy nagyon hosszú pontszerző sorozat szakadt így meg. Értékelés: 8 pont

Red Bull

Két futamhétvége, négy pont és a kemény munkával összekapargatott előny el is tűnt a süllyesztőben.

Perez: Azt eddig is tudtuk, nem ez a kedvenc pályája. Végül szombaton hozta a kötelező minimumot (a Q3 végi esetre is kitérünk majd), de egész hétvégén nagyon messze volt a két Mercedestől és Verstappentől is. A rajtja átlagos volt, de a pillangó effektus őt is elérte és Bottas irányíthatatlan autója elől nem volt menekvés. Értékelés: 6 pont

Verstappen: A bajnokaspiráns mindent megtett, amit lehetett, de látszott, hogy nyers tempóból nem tudja a címvédőt elkpani. Aztán az első kanyarban kapott egy narancssárga torpedót Bottas bénázásából, ami által teljesen eltűnt a jobb oldali bargeboard és a padlólemez is megsérült. Innentől csak a túlélés és a kármentés volta cél. Ha nem a bajnoki címért megy, az is lehet, hogy Hornerék ki se küldték volna a második rajtra. Azzal az autóval hatalmas meló volt pontot szerezni, úgyhogy mindenképp jár a dicséret. Értékelés: 9 pont

Mercedes

A Mercedes stratégiai csapata az évek alatt vétett már jó pár hibát, ezekből idén is láttunk párat. De amit az újraindításnál elkövettek, az bizony védhetetlen. Míg a teljes mezőny bement a boxba a felvezető kör végén slick gumikért, ők kint hagyták a bajnokságért küzdő versenyzőjüket köztes eső gumikon. Ezzel pedig egy biztos győzelmet dobtak el.

Bottas: A finn jó szombatot ment, ott volt hátvédként Hamilton mögött. Bár Silverstone-ban sem sikerült jól egyik rajtja sem, azért három rossz rajt zsinórban igen ritka az élmezőnyben. Nos, neki sikerült borzalmasan elrugaszkodni és hirtelen hárman is megelőzték, pechükre. Ugyanis ahogy Norris autója mögé került, a vizes aszfalton amúgy is indokolatlanul későn fékezve egyből elvesztett minden tapadást, és onnantól már csak utas volt a Mercedesben. Kibombázta Norrist, aki nekicsapódott Verstapennek, ő meg a kitört kerekével nekicsúszott Pereznek. A következő futamra megkapott öt rajthelyes büntetése teljesen jogos, viszont a két büntetőpont kevés. Értékelés: 2 pont

3190580-65366868-2560-1440.jpg

Hamilton: Az nem titok, hogy a címvédőnek mindig is feküdt a magyar pálya, hiszen 2007-es debütálása óta nyolcszor győzött itt. Most sem hagyott kétséget afelől, hogy bizony nem fogja olcsón adni a bőrét és szombaton domináns győzelmet aratott pole-ért folyó harcban. A rajtnál szerencséje volt, hiszen míg legnagyobb riválisa hátraesett, őt éppen elkerülte a Bottas-lavina. Az újraindításnál azonban a csapat kint tartotta a felvezető kör végén és így egyedüliként az inter gumikkal, a rajtrácson magányosan állva rajtolhatott. A kör végén persze gyorsan bejött ő is slick gumikért, de értelemszerűen csak az utolsó helyre jött vissza. Innentől viszont eszeveszett tempóra kapcsolt, nem kímélve sem a technikát, sem a gumikat és a TOP 10-ből egyedüliként (Verstappen mellett) két cserével csinálta meg a futamot. Zseniális futamot teljesített, és ha nincs Alonso, aki 10 körön keresztül tudta tartani, akkor minden bizonnyal ez egy utolsó helyről szerzett győzelem lett volna. Az a 10 kör Alonsoval pedig igazán feledhetetlen lett és megmutatta, milyen is az, amikor két nagy bajnok minden tudását latba vetve csatázik egymással. Mindezt úgy, hogy a díjátadó után azonnal vitték az orvosokhoz kimerültség és szédülés miatt, ami jól látszott rájta a pódiumon. Értékelés: 10 pont

Futamosztályzat: 10 pont (ezt nem nagyon lehet überelni)
Futam legjobbja: Alonso (emberfeletti munkát végzett)
Futam legrosszabja: Bottas (szorosan mögötte Stroll)

 

A verseny előtt, közben, után is több minden borzolta kisebb-nagyobb mértékben a kedélyeket. A felügyelői testület sem unatkozott, volt bőven mit vizsgálniuk, és szorgalmasan osztogatták is a büntetéseket. Persze az internet népe (tisztelet a kivételnek) teli torokból csalózott Hamiltonra és a Mercedesre, miközben az FIA-t elhordta mindennek. Lassan már nem is alusapka kell ehhez, hanem egy alubunker, hogy az ebben épp ésszel túlélje a sok hülyeséget. Vegyük sorjában mik is történtek!

Szombaton, a Q3 végén azt láttuk, hogy a Mercedesek BOT-HAM sorrendben, nagyon lassú tempóban jönnek ki a boxból és teljesítik a felvezető körüket az utolsó gyors körük előtt. Mögöttük a két Red Bull VER-PER sorrendben követik őket. Azonban a tempó olyan lassú volt, hogy Perez már nem tudott időben áthaladni a célvonalon, pár másodperccel előtte gyulladtak ki a kvali végét jelző piros lámpák. Persze egyből mindenki nekiesett a Hamiltonnak, hogy milyen ……, pedig igazából semmit nem csinált. A Mercik a Q1 legelső próbálkozásukat kivéve folyamatosan nagyon lassan teljesítették a felvezető körüket, nagyon óvva a lágy gumikat a nagyon meleg aszfalttól. A Q1-ben-ben például még a Q3-nál is lassabban tették ezt, de különbségek elhanyagolhatóak. Ami a Red Bullt illeti, sem Horner, sem Verstappen nem tulajdonított ennek jelentőséget egyébként (ami annak tükrében külön érdekes, hogy mennyire puskaporos a hangulat a két csapat között, legalábbis a médiában). Persze a nép egyből csalást kiáltott és Hamilton kizárást követelte. Miközben:

  • Nem volt meghatározva delta idő (vagyis, hogy mi a maximum idő, ami alatt teljesíteni kell a felvezető kört).
  • Nincs tiltva, hogy a felvezetőkörön valaki előzzön (Vettel a Q2-ben még a boxkijáratnál is előzött).
  • A Q3 12 perces, van idő futni akár három gyors kört is, ha akar valaki.
  • Az utolsó probálkozásnál a BOT-HAM-VER hármasból csak VER tudott javítani, szóval nem került emiatt hátrányba.

Ez a ’lassulósdi’ amúgy sem mostani téma, többször előkerült már, hogy mit lehetne ez ellen tenni. Főleg a monzai időmérők után, ahol egészen szürreális jelenetek alakulnak ki az utolsó gyors körök előtt. Erre igazából csak két jó megoldás lehetséges. Vagy minden pályára megadnak egy delta időt (ezt ugye Michael Masi dönti el jelenleg, hogy kell-e, pályától függően) vagy pedig bevezetik a super pole-t.

Ezt akkor letudtuk, jöhetnek a vasárnapi események! Kezdjük a rajttal! Itt ugyebár a facebook kommentelők egy jelentős része (akinek nem inge…) szabotázsként tekint Bottas kamikaze akciójára. Nos, ha Bottas direkt úgy rajtolt a vizes aszfalton, hogy Verstappen, Perez és Norris is el tudjon menni mellette, majd ő úgy menjen bele Norrisba, hogy a brit nekicsapódjon Verstappennek, ő pedig az irányíthatatlan autójával Pereznek, akkor bizony Valtteri Bottas a világ legjobb autóversenyzője. Márpdig ilyet még a legelvakultabb Bottas drukkerek (igen, vannak) sem jelentenek ki. Lance Stroll esete szinte ugyanez volt, csak ő Leclerc-t torpedózta meg, aki így Ricciardónak ment neki. A büntetés mindkét esetben 5 rajthelyes büntetés a következő versenyre (Belguim) és két büntetőpont. A rajtbüntetés véleményem szerint jogos, viszont a két büntetőpontot egy kicsit keveslem.

A következő a két Alfa Romeo esete. Mindkettő a boxutcában történt, Giovinazzi gyorshajtásért, Raikkönen veszélyes kiengedésért kapta. De amíg az olasz egy nagyon drasztikus tíz másodperces stop&go-t kapott, addig Kimi ’megúszta’ egy sima 10 másodperccel. Ezt pedig elég nehéz értelmezni, hiszen Raikkönen azzal a kiengedéssel (természetesen ez a csapat hibája, nem a finn bajnoké) belement Mazepinbe, akinek fel kellett adnia a versenyt.

sebastian-vettel-aston-martin-.jpg

A verseny leintését követően pedig jött a slussz poén. Vettel nem ment végig a levezető körön, hanem leparkolt a pályán és onnan futott be a boxba. Az ilyen esetek mindig gyanúsak. A szabály egyszerű: Ki kell nyerni a tankból egy liter üzemanyagot az FIA-nak, hogy meg tudják vizsgálni. Ha ez nincs meg, az bizony automatikus kizárást eredményezett mindig, legyen szó Időmérőről vagy versenyről (járt már így Vettel, de Hamilton is). Ez szinte minden szériában így van (van ahol 3 liter kell) és az FIA nem a hasára ütve találta ki ezt. Ezek a vizsgálatok szigorú szabványok szerint történnek (ISO) és ha ennyi kell hozzá, akkor ennyi kell. Az Aston azonban állítja, hogy az autójukban 1,77 liter üzemanyag volt (a technikai ellenőrzésen 0,3 litert sikerült produkálniuk), amit a szenzorok adataival bizonyítani is tudnak. Azonban a benzinpumpa meghibásodott és ezért nem tudták kinyerni a maradék 0,7 litert. Ezért fellebeztek a döntés ellen, így ez eltart még egy darabig. A gond az, hogy mindenképpen kellene a hiányzó hét deci, de ezt nem olyan egyszerű kinyerni az autóból. Mivel azt a szabályok szerint nem tehetik meg alkatrészek kicserélésével, tehát a versenyen használt és állítólag meghibásodott benzinpumpával kell ezt megoldnai. Szóval így áll az ügy jelenleg, majd kiderül mi lesz belőle. Bár ezekből a csapatok nem nagyon szoktak pozitívan kijönni.

A verseny végén jött még megrovás, nevezetesen Bottasnak, Strollnak, Vettelnek és Sainznak, mivel nem tartották be a verseny előtti protokollt de ezzel nem akarok nagyon foglakozni. Három megrovás után kapnak egy komolyabb büntetést, de az nagyon ritka, hogy egy versenyző ezt eléri egy szezonban. Őket se nagyon érdekli a dolog igazából.

Mindenképp említést érdemel még a Hungaroring személyzete, mert ismét bebizonyosodott, hogy a magyar sportbírók a világ élvonalában vannak és olyan villámgyorsan teszik a dolgukat, mint sehol máshol.

Végül jöjjön néhány érdekesség:

  • Esteban Ocon az F1 111-ik futamgyőztes pilótája.
  • Ocon az ötödik pilóta, aki a Hungaroringen szerezte meg első F1-es győzelmét. (Hill 1993, Alonso 2003, Button 2006, Kovalainen 2008) és a 18. futamgyőztes a magyar nagydíjak történetében.
  • Az Alpine a 37. futamgyőztes konstrüktőr.
  • Megszakadt Lando Norris 15 versenyen át tartó pontszerző sorozata (ez McLaren rekord).
  • Pierre Gasly pályafutása során harmadszor szerezte meg a verseny leggyorsabb körét.
  • A Williams utoljára a 2019-es Német GP-n tudott pontot szerezni (Kubica).
  • A Williams utoljára a 2018-ban, Monzában tudott mindkét autójával pontszerző helyen végezni (Massa-Stroll).
  • Nicolas Latifi a 345. pontszerző az F1 történetében.
  • Az F1 történetében először fordult elő, hogy csak egy autó tartózkodott a rajtrácson a rajt pillanatában.
Szólj hozzá

Magyarország Hungaroring F1 Alonso Vettel Hamilton Bottas Ocon