2021. máj 11.

Barcelonai sakkjátszma – Spanyol Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Barcelonai sakkjátszma – Spanyol Nagydíj elemzés

Ahogy arra számítani lehetett, nem ezen a versenyen őszültünk meg a mindent elsöprő izgalomtól. Bár a tavalyinál egyértelműen jobb volt, s ez már szinte bók a pályának, az utóbbi éveket nézve. A futam előtti legutóbbi négy nagydíjból hármon a HAM-VER-BOT trió állt a dobogón valamilyen formában, úgyhogy semmilyen szinten nem volt meglepetés. Viszont érdekes következtetéseket vonhatunk le a látottakból. Többek között azt, hogy míg Bahreinben egyértelműen a Red Bull volt a mezőny leggyorsabb autója, pár hét alatt a Mercedes ezt megfordította. Ha azt az alapvetést vesszük alapul, hogy amelyik autó Barcelonában jó, az mindenhol jó, akkor ez egy kicsit aggasztó lehet a bajnoki harcot tekintve. Persze még mindig van hátra 19 futam és például jön például Monaco, ahol alapból kisebbek szoktak lenni a különbségek. Elnézve a szombati időmérőt, akár még komolyabb meglepetésre is sor kerülhet a hercegségbeli futamból.

3129572-64147168-2560-1440.jpg

De maradjunk egyelőre Barcelonában! A party mód betiltása idén tényleg hátrány a Mercedesnek, egy körön megtippelhetetlen, ki lesz a gyorsabb. Versenytempóban viszont még mindig/már megint előrébb járnak mint Red Bull, legalábbis Hamilton biztosan. Valamint úgy tűnik, végképp szakítottak a rájuk jellemző konzervatív stratégiával és inkább kockáztatnak a győzelemért. Valamint eljött a pillanat, hogy Bottas hivatalosan is második számú pilóta lett. Nem mintha ez eddig nem lett volna nyilvánvaló, de a negyedik versenyen csapatutasítást adni- ez egyértelműen a Schumacher - Barrichello párost idézi. Persze a kifacsart taktikához kell egy olyan pilóta is, akiről tudják, képes megcsinálni azt, amit a stratégák kitalálnak. De erről majd lentebb. A hétvége amúgy a 100-as szám jegyében telt. Verstappen századik futamát teljesítette a Red Bullnál és majdnem sikerült keretbe foglalnia ezt a százast, hiszen az első is itt volt, amit óriási meglepetésre meg is nyert. Hamilton pedig elérte az elképesztő 100 pole pozíciót.

183494933_195288165811178_2405874577507703017_n.jpg

184275610_196129965726998_7785615528575464300_n.jpg

HAAS

Mezőny leggyengébb autója, Mazespin stb. Fölösleges leírni újra meg újra.

Mazepin: A Q1-ben kisebb tömegnyomor alakult Norris előtt és ő húzta a rövidebbet. Az utolsó helyéhez még kapott egy három rajthelyes büntetést is (ami így vicces leírva), plusz egy büntetőpontot. A versenye viszont legalább eseménymentesen telt. Ez is valami. Értékelés: 5 pont

Schumacher: Ott folytatta, ahol abbahagyta. Portimaóban vasárnap megelőzte az egyik Williamst, amit most megismételt az időmérőn. Komoly fegyvertény. A futam meg olyan volt, amilyen egy Haasban ez lehetséges. De érezhető a fejlődés. Értékelés: 6 pont

Williams

Őszintén szólva, többet vártam tőlük. Azt tippeltem, hogy Russell ezen a pályán elcsíphet egy pontot.

Latifi: A kanadai a szokottnál is gyengébben teljesített. Az hagyján, hogy majdnem 8 tizedet kapott a csapattársától, de MSC is megelőzte a mezőny leggyengébb autójával. A versenyen egyedüliként háromszor járt a boxban, ehhez képest a 16. hely elég jó. Értékelés: 5 pont

Russell: A fejlődés jele, hogy egy picit szürkébb teljesítménnyel is ott volt a Q2-ben. Mivel volt két használatlan szett közepes keveréke, talán kicsit elrontották a taktikáját is. Kilencedik körben bement az első szett közepesekért, majd 17 kör múlva megint. Ezután 37 körön keresztül nyúzta az akkor kapott közepeseket. De még így is volt olyan része a futamnak, amikor úgy tűnt, meglehet az az áhított egy pont. A végére azonban a mögötte jövők megették a friss abroncsaikkal. Értékelés: 7 pont

Alfa Romeo

Ők csak saját magukat hibáztathatják, hogy pont nélkül zártak. Bár a szombat nem sikerült a legjobban, vasárnap meg volt a tempójuk a pontszerzésre.

Giovinazzi: Egy egész jó időmérő után gyorsan bejött a boxba az SC alatt, hogy minél hamarabb megszabaduljon a lágy gumiktól. Viszont az előkészített abroncsok közül az egyik lapos volt, így az összes helyett újat kellett hozni. Rengeteg időt veszített és ezzel minden esélyét is egy jó szereplésre. Értékelés: 6 pont

Raikkönen: Az időmérős tempót valahogy nem találja és ezzel saját magát hozza mindig hátrányba. Vasárnap amúgy a finn igazi kakukktojás volt, hiszen csak ő indult közepes gumikon és csinálta meg a versenyt egy kiállással. És majdnem bejött a dolog. Ez volt az egyetlen reális esélye és nem is hibázott. De ebben az autóban nincs több jelenleg, ha ilyen hátulról kell rajtolnia. Értékelés 5 pont

AlphaTauri

Négy futam után elmondható, eddig az év egyik nagy csalódása az AT teljesítménye. Nem akar összeállni valahogy ez a csomag.

Tsunoda: Gyatra időmérő és a csapatot megkérdőjelező újonc pilóta. Rossz kombináció. A verseny elején pedig az autó adta meg magát, amiről nem tehet. De lassan itt lesz az ideje annak, hogy összeszedje magát, mert Marko nem arról híres, hogy túl sok időt adna a fiatal pilótáinak. Értékelés: 3 pont

Gasly: Meglepetésre a francia nem tudott bekerülni a Q3-ba. Vasárnap pedig egy nagyon amatőr hibát vétett, amikor rosszul állt fel a rajtrácsra és kapott egy öt másodperces büntetést. Viszont az utolsó 15 körben nagyot hajrázott és sikerült elcsípnie egy pontot. Szép mentés volt. Értékelés: 5 pont

Aston Martin

A másik nagy visszaeső az AT mellett. Szenvednek az autóval. Azonban kiváló példák arra, hogy nem minden a Mercedes motor és a tavalyi jó autó. A Merci most is elöl van, ők meg a középmezőny végén.

Vettel: Most nem lehet rá panasz. 0.04 másodpercre volt Strolltól az időmérőn, a futamon is végig harcolt a pozíciókért. A stratégiáját viszont mintha a tavalyi Ferrari írta volna. 28 kört kellett mennie használt lágyakon a végén. Esélytelen volt. Értékelés: 5 pont

Stroll: Egy hajszállal maradt le a Q3-ról, de idén az ilyen apró század és ezred másodpercek döntenek. A versenye pedig ugyanaz volt, mint Vettelnek. Értékelés: 5 pont.

letoltes_16.jpg

Alpine

Feltámadt az Alpine, gondoltam szombaton, miután mindkét autó a Q3-ban landolt. Aztán úgy ahogy van, el is tűntek vasárnap a tömegben. Ugyanúgy jártak, mint a Red Bull, csak rájuk többen is vadásztak. Sikerrel.

Alonso: Jó kvali és borzasztó verseny. Egy kicsit a spanyolon is múlt, de a csapat is hibás. Míg mindenki más rájött, hogy egy második kerékcserével sokat nyerhet, őt kint hagyták a közepeseken és úgy süllyedt el a mezőnyben, mint a nyeletlen balta. Amikor kijött a boxba, már késő volt mindenhez. Viszont Ocon minden lepipálta a hétvégén. Értékelés: 5 pont

Ocon: Egy rendkívül jó időmérőt ment, az ötödik hely, több mint kiváló. A rajt után azonban rögtön elkezdte veszíteni a pozíciókat. Bár az egy kiállásos taktikát sokkal jobban kezelte mint Alonso, a két pont csalódás. Ebben sokkal több volt. Értékelés: 6 pont

McLaren

Egy pici megtorpantak a remek kezdés után. Viszont rendkívül érdekes csata kezd kibontakozni a konstruktőri harmadik helyért.

Norris: Ezen a hétvégén nem a 2021-es Norrist láttuk. Nem ment igazán jól sem szombaton, sem vasárnap. Mindkét Ferrari és a csapattársa is megverte. De lesz még bőven alkalma visszaadni. Értékelés 5 pont

Ricciardo: Most először tűnt úgy, hogy tényleg megérkezett az ausztrál. Verte a csapattársát időmérőn és keményen nyomta egész versenyen. Sainzot maga mögött tudta tartani, szóval úgy tűnik, összeszedte magát. Értékelés: 7 pont

Ferrari

A Ferrarin most először lehetett érezni, hogy tényleg harcban vannak a harmadik helyért a konstruktőriben. Nemcsak, hogy komolyan megizzasztották a Mclarent, hanem le is győzték őket erőből.

Sainz: Remekelt szombaton és bár a versenye nem volt zökkenőmentes, most a saját csapata sem hátráltatta. Remek kis párost alkotnak LEC-el, bár elkapnia nem lesz egyszerű a monacóit. Kis szépséghiba, hogy RIC előtte végzett, de azért csalódottnak lenni nincs oka. Értékelés: 7 pont

Leclerc: Elkapott a kvalin egy Red Bullt, majd a rajtnál még egy Mercedest is. Bár arra nem volt valós esélye, hogy végig Bottas előtt maradjon, egyértelműen túlteljesítette a tervet. Perezt pedig végig maga mögött tudta tartani. Kiemelkedő teljesítmény. Értékelés: 10 pont

Red Bull

Egy körön simán felveszik a versenyt a Mercedessel, de egy teljes versenyen ez most sem sikerült. Tehetetlenül szemlélték, ahogy fontos csatát veszítenek el a háborúban.

Perez: Most először hiányzott tényleg a Mercedes elleni csatából. A szombati produkciót még rá lehetett fogni arra, hogy nem érezte jól magát, de a vasárnapra már nincs mentség. Ezzel az autóval a negyedik hely a minimum, amit hozni kell, nincs mese. És nem több mint egy percre befutni az élen állóktól. Értékelés: 4 pont

Verstappen: A pole nem rajta múlt. Három század másodperccel kikapni biztos nagyon idegesítő, de ott van HAM nyomában. A rajtnál nagyon ügyesen kihasználta HAM szélárnyékát és nagyon erőszakosan sikerült elé kerülnie. Az újraindítást is jól csinálta és sikerült akkora előnyt kiautóznia, hogy belefért egy boxutcai baki is. Viszont utána már nem tudott mit tenni. A közepeseken egyértelműen lassabb volt, mint a Mercedesek és a gumikat gyorsabban ette az autója. Mivel Perez messze volt tőle, a Mercedestől mattot kapott. Mindent tökéletesen csinált, de ez csak a második helyre volt elég. Értékelés: 10 pont

Mercedes

Ezen a hétvégén kidomborodott, miért is ők az elmúlt hét év bajnokai. Nemcsak hogy tempóban és gumihasználatban hatalmas előrelépést produkáltak az szezonnyitó óta, de a stratégiában is olyat húztak, amit ritkán látni. Ami még zseniálisabbá teszi ezt, az az, hogy ez nem hirtelen ötlet volt, hanem már szombaton kitalálták az egészet.

Bottas: Ez egy tipikus Bottas hétvége volt. 0.1 másodperccel maradt le a pole-ról szombaton. A rajtot jól kapta el, azonban a HAM-VER csata miatt sok tempót vesztett, máskülönben pont a csapattársába ment volna bele. Ezt Leclerc zseniálisan használta ki és előzte meg. Innentől pedig megint egy kissé szürke versenyzést láttunk tőle. LEC-rel nem tudott mit kezdeni a pályán, amire nem nemtség, hogy nagyon nehéz itt előzni. A kerékcserék után már meg volt a harmadik hely, de ekkora a két élmenő már lőtávolon kívül volt.  Majd jött a csapatutasítás, ami meg is pecsételte az idei évét. Értékelés: 6 pont

Hamilton: A győzelmet nem kell megmagyarázni. A címvédő paklijában csak nyerő lapok voltak, amiket szépen ki is játszott egymás után. Ettől függetlenül a Mercedes stratégái hiába találnak ki bármit, ha nincs aki végre tudja hajtani. Nem lehet egyszerű kihajtani a boxba, miután ledolgoztad a hátrányodat és pont előzési közelségbe kerültél. De ahogy a csapat bízott benne, ő ugyanúgy bízott a csapatában. Ez kifizetődött és teljesen megérdemelt győzelmet aratott. Értékelés: 10 pont

A hétvége legjobbja: Leclerc (Megvert egy RB-t és majdnem egy Mercit is)
A hétvége legrosszabbja: Perez (ezt a szintet Albon is tudta hozni)
Futamosztályzat: 6 pont

20006-spanish-gp-thursday-1068x580.jpg

Na és akkor nézzük a millió dolláros kérdést! Megnyerhette volna Verstappen valahogy ezt a csatát? Nem lehet rá igennel vagy nemmel felelni. Kisebb vita alakult ki a F1rka posztolói között, hogy ki kellett volna-e hozni Verstappent, miután Hamilton kiállt mögüle. Elárulom, nem született egyetértés, de érdekes érvek és ellenérvek hangzottak el. A Mercedes húzása zseniális volt és egyúttal nagyon bátor. De bíztak a versenyzőjükben és abban, hogy ezt már egyszer eljátszották ugyanígy a Hungaroringen 2019-ben. Szóval tudták, hogy működőképes. Egyébként ugyanezt a stratégiát használta a Red Bull is Bahreinben, működött is, bár a végén nem lett meg a győzelem. Szóval ott tartunk, hogy szépen vonatozik a mezőny Barcelonában, ahogy szokott. Mindenki túl van egy kerékcserén, de HAM négy körrel tovább volt kint a lágyakon, ezzel tudatosítva Hornerékben, hogy ez egy egy kiállásos verseny. Kergeti Verstappent a győzelemért és mikor már mindenki azt vizionálta, hogy jön az előzési kísérlet, hirtelen berongyol a boxba egy második kerékcserére. Nincs nagy kockázat. Perez mérföldekre, csak egy helyet bukik, azt meg csapaton belül lebizniszelik. A Red Bullnak nagyjából egy perce van arra, hogy eldöntse, mi legyen és mindent számításba kell venni. Ha kint marad, akkor övéké a pozíció a pályán, de tudják, a brit a sokkal frisebb gumikon utol fogja érni őket és meg is fogja előzni. Ha kihozzák, akkor milyen gumit kapjon? Van használt közepes, amiken a Mercedes egyértelműen gyorsabb és van vadiúj lágy. Ezek sokkal  gyorsabbak, de csak rövid távon és a RB amúgy is jobban ette az abroncsokat. 24 kört kellene kibírniuk, úgy, hogy  minimum egy Mercedest utol kell érni és meg kell előzni, ugyanis az biztos, hogy Bottas mögé jön vissza. A legjobb esetben is Hamilton pedig ott liheg a nyakában, szóval takarékosságról szó sem lehet. A nagy kérdés, sikerült-e volna Hamilton elé visszajönni? Valahol 22 és 22.5 másodperc között billegett a különbség akkor, amikor Verstappen a boxbejárathoz ért. Ez pedig pont az az idő, ami alatt meg lehet csinálni egy kerékcserét mindennel együtt, ha minden apró részlet tökéletesen működik. Egyszóval ez nagyon pengeélen táncolás. Kettő egy ellen, a Red Bull pedig döntött és a pályapozíciót választotta. A legrosszabb esetben ez egy második hely leintéskor, míg ha kijönnek, ez sincs garantálva. Ha Perez ott van Bottas előtt, vagy közvetlen mögötte, talán más lett volna a helyzet, de hát a mexikói Leclerc mögött autókázott, Bottastól lemaradva több, mint fél perccel. Hornerék elmondása szerint, amikor meglátták, hogy Hamilton kijön másodjára, már tudták, ezt a meccset elbukták és csakis egy esélyük maradt. Kint maradni és várni a csodára, hátha jön a végén egy Safety Car, ami alatt sokkal kevesebb idő kell egy kerékcseréhez (feltéve ha éppen jó helyen kapja el az ember) és akkor jöhet a friss lágy. Egy kicsit szomorú, hogy pont az a csapat, amelyik mindig is szeretett bátor taktikai húzásokkal operálni, nem mert kockáztatni az évad negyedik versenyén. Valószínűleg nem jött volna be, de legalább megpróbálhatták volna, hogy lássa a Mercedes, nem adják csak úgy oda győzelmet. Mindezt kiszámolni egy perc alatt és döntést hözni, nem egyszerű. Viszont az érdekes, hogy ezek szerint eszükbe sem jutottt sem az, hogy ők két kiállással menjenek, sem az, hogy a Mercedesnek ez egy valós opció. Sőt, senkinek sem, hogy a lágy-közepes-közepes a legjobb megoldás vasárnapra. Nos, sok egyéb dolog között ezért is ők lettek a bajnokok az elmúlt hét évben. Persze, még korai temetni ezt az évet, és a németeknek is lesz rossz futama, félresikerült taktikai húzása. Viszont ismét megvillantották, milyen arzenállal is rendelkeznek, ha megszorítják őket.

v.png

k.png

Szólj hozzá

Barcelona Ferrari Alfa Romeo Red Bull Mercedes Williams McLaren Hamilton Perez Leclerc Aston Martin Bottas Alpine Verstappen AlphaTauri HAAS