2021. ápr 20.

Esőkabát Made in Italy – Emilia Romagna Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Esőkabát Made in Italy – Emilia Romagna Nagydíj elemzés

Esőkabát Made in Italy – Emilia Romagna Nagydíj elemzés

Imola egy igazi old school pálya, kissé hepehupás aszfaltjával és sóderágyaival egyből megbünteti azt, aki hibázik. Viszont az előzésre nagyjából alkalmatlan normál körülmények között, ezt tapasztaltuk a tavalyi versenyen is. Bár idén meghosszabbították a DRS zónát ennek érdekében, de igazából az eső kellett ahhoz, hogy ismét egy nem mindennapi versenyt lássunk vasárnap. Mert ez bizony az volt, rengeteg érdekes momentummal, kiváló és lelombozó teljesítményekkel és szinte egy perc üresjárat sem volt a futam során. Balesetek, SC, régen látott Hamilton-hiba, szerencsés és peches kicsúszások, piros zászló…Volt itt minden, ami kell. Verstappen pedig megszerezte 11. győzelmét, amivel egy érdekes kis listáta íratkozott fel.

undefined-1618827822955.jpg

 

Már pénteken látszott, hogy ez egy ’ki hibázik kisebbet’ verseny lehet, ami az időmérőn már egyértelművé vált, a versenyen pedig kicsúcsosodott. Nem is húzom az időt, nézzük a rövid elemzést utána meg egy boncolgatást!

174684106_178908387449156_3052738387192686710_n.jpg

Fent az időmérő eredménye, lent a verseny végeredménye

175074277_179996910673637_7224648185810396491_n.jpg

HAAS

Semmi meglepő. Sajnos, ezt az évet az utolsó helyeken fogja tölteni a két újonc. Nincs könnyű dolguk, hiszen egy kvázi vezethetetlen autóban ülnek, ami F1-es szinten egy (túlzással, de) egy krumpli aerodinamikájával rendelkezik. Viszont sokat fognak tanulni ebből, az biztos.

Mazepin: Az időmérőn ismét volt egy érdekes húzása GIO ellen. Előbb-utóbb ebből komoly elbeszélgetés lesz. A Mazespin név is már rajta marad, az biztos. Mentségére legyen mondva, a hétvégén azért a nála sokkal jobb kvalitásokkal rendelkezők is könnyedén megforogtak. A versenyen végigment, ennél több nem is várható tőle. Értékelés: 5

Schumacher: Az SC mögött falhoz vágni egy autót mindig is amatőr hibának számított. De nem ő az első és nem is az utolsó, aki ezt elkövette. Újonctól egy újonc hiba. Bőven belefér. És még így is megelőzte csapattársát. Értékelés: 5

Williams

Már nem is emlékszik az ember rá, mikor volt két Williams a Q2-ben. Nagyon jó volt látni ezt. De mintha el lennének átkozva. Amint esély nyílik arra, hogy pontot szerezzenek, egyből történik valami és egyből kiesnek. Fáj a szívem értük. Na, de majd legközelebb!

Latifi: Bár Russelltől már megszoktuk a Q2-t, most a kanadai is fantasztikus kört ment. Majd a verseny első körében egy Grosjeanos mozdulattal kukába is dobta az egészet. Nem mondom, hogy megbocsáthatatlan, hiszen nem ő volt az egyetlen, aki hibázott. De egy kis csapatnak ezek a hibák sokkal fájóbbak. Értékelés: 5

Russell: Szinte hibátlanul ment a fiatal brit, és kissé szürreális volt látni, ahogy elkezdi Bottast előzni. Aztán jött a nagy csatt! Bár a közvetítés valami rejtélyes módon nem tudott 1 óra alatt sem előkotorni egy értelmes kameraállást az esetről, nálam ez versenybaleset. Persze mindketten a másikat okolták, egy vizes versenyen ez benne van a pakliban. Az ütközés után a brit pedig egy kis ámokfutásba kezdett. A GPDA új igazgatójaként pedig pláne nem pofozkodunk azzal, aki azt sem tudja hirtelen hol van a becsapódás után. Írjuk az adrenalim számlájára, de Toto Wolff ezt nem biztos, hogy elfelejti neki.  Nagy kár az elszalasztott lehetőségért. Értékelés: 8

Alpine

Állítólag tervezesi, vagyis szélcsatornás gondokkal küzd az autó. Mondjuk a teszteken még meg voltak róla győződve, hogy milyen jó konstrukció lett az alternatív megközelítésből. Úgy tűnik az előbbi az igaz. Bár biztos nem segít az ügyön, hogy a tavalyi motoron szinte semmit nem fejlesztettek.

Alonso: Azt nem lehet mondani, hogy a spanyolnak nem fekszik ez a pálya, hiszen hatalmas csatákat vívott itt Schumacherrel a győzelmekért, nem eredménytelenül. Esőben pedig kifejezetten otthon érzi magát. De ez most nem az ő hétvégéje volt. Gyenge időmérő, majd kicsúszik a rajtrácsra vezető körön stb. esélye sem volt a pontszerzésre, de a verseny utáni büntetések után végül megszerezte idei első pontját. Értékelés: 4

Ocon: Kifejezetten jó időmérőt ment, nem lehet rá panasz. A futamon többen is kiestek előle, mégis eggyel hátrébb végzett. Persze, ha azt nézzük, hogy nem számít esőmenőnek és az autó is messze van a tökéletestől, nem is rossz az a kilencedik hely. Értékelés: 7

 

Alfa Romeo

Nagy csalódás volt a kvalifikációs tempójuk, a Williams simán túllépett rajtuk és még úgy sem sikerült a Q2, hogy Tsunoda kiesésével erre extra esély volt. Bár GIO-nak ez lehet összejött volna, ha nem zavar be Mazepin. De ugye Kimit idézve, a pontokat vasárnap osztják.

Giovinazzi: Nem volt szerencséje sem szombaton, sem vasárnap. Pedig ott volt az esély, de sajnos elszállt. Nagyon ritka, amikor összejön neki egy normális hétvége. Értékelés: 6 pont

Raikkönen: Nagyot ment ma 2007 bajnoka. A 16. helyről osonópályán egyszer csak ott volt a kilencedik helyen a két Alpine előtt. Nagyon szívesen mondanám, hogy hiba nélkül ment, pedig ő nem annyira szereti a vizes körülményeket, de mint kiderült a verseny után, ez nem fedné a valóságot. Az újraindítás előtti hibája, majd a rádiós utasítás semmibe vétele (bár a hétvégén sokaknak volt rádiós gondja) végül egy 30 másodperces büntetésbe torkollott, így odalett a jó eredmény. De azért jár a taps neki. Értékelés: 7 pont

Aston Martin

A hétvégét egy gyerekes hisztivel kezdő csapat mintha elvesztette volna a prioritási sorrendet. A Mercedes autóját tavaly sikerrel másolták, most a hozzállást kéne elsajátítani. A toporzékolás helyett nem ártana arra koncentrálni, hogy versenyképesek legyenek, és ne kelljen mindkét autót szerelni percekkel az indulás előtt amiatt, mert kigyullad a hátsó fékjük.

Vettel: Az látszik, hogy a német már egy kicsit otthonosabban érzi magát az autóban. A Q1-ben megverte Strollt, a Q2-ben pedig közel volt hozzá. A sűrű mezőny miatt azonban nem tudott továbbjutni. A futamon tartotta magát, esélye volt a pontszerzésre, de aztán a legrosszabbkor jött a büntetése, amiről ő tehet a legkevésbé. Végül inkább behívták a boxba, ne szenvedjen. Kár. Értékelés: 6 pont

Stroll: A kvalin jól ment, ennél több szerintem nincs jelenleg az autóban. Vasárnap azonban kicsit többet vártam az esőben egészen zseniális megoldásokra képes kanadaitól. Bár szégyenkeznie semmiképpen sem kell. Bottast könnyedén maga mögött tartotta, majd Gaslyval vívott kemény csatát, ezt egy szabálytalan előzéssel zárt le, amiért persze megkapta a jogos büntetést. Egy pozíciót veszített ezzel, de maradt pontszerző helyen. A szerzett 4 pont pedig nagyjából annyi, ahol a csapat elhelyezkedik ebben a mezőnyben. Értékelés: 6 pont

AlphaTauri

Sokat vártam tőlük. Itt zavaly is nagyon jól mentek és idén is tartottak egy több napos privát tesztet a pályán, még a téli felkészülés közepette. Ezt félig- meddig sikerült is hozni.

Tsunoda: A kis japán rakéta nosztalgikus képeket idézett meg bennem, Sato és Kobajashi gyengébb (vagyis inkább átlagos) napjait idézve fel. Legelső mozdulatára úgy összecsukta az autót, hogy kisebb csodával ér fel az, hogy ott állt a rajtrácson. Majd a nagy igyekezetében annyiszor szélesítette ki a pályát, hogy ő is kapott egy 5 másodperces időbüntetést. Azért tehetségét jelzi, hogy az utolsó helyről rajtolva, még így is feljött a 13., majd Kimi büntetése után a 12. helyre. Ami azt jelzi, simán dupla pontszerzés is lehetett volna ebből. Mintha túl görcsösen akarna bizonyítani. Értékelés: 5

Gasly: A francia továbbra is bombaformában van. A kvalin lenyomta mindkét McLarent és Bottast is. Az ötödik rajthely erőn felüli teljesítmény. Aztán a csapat egy jól irányzott lendítéssel úgy kidobta az ablakon az egészet, hogy csak na. A sima esőgumi nagyon rossz választás volt, amire valószínűleg már a második körben rájöttek. Majd túl sokáig kint tartották és GAS csak nézte, hogy milyen simán mennek el mellette a többiek. Persze, ha újra eleredt volna az eső, akkor most arról beszélnénk, mennyire zseniális húzás volt ez, de mivel ez nem történt meg, így egy komoly taktikai hibáról beszélünk. Azonban az 1x futamgyőztes nem adta fel, és jóvátette a csapat hibáját egy nagyszerű versenyzéssel. Mindent kihozott a lehetőségeiből, sőt talán még többet is. Értékelés: 9 pont

emilia-romagna-grand-prix-2021-date-how-to-watch-uk.jpg

Ferrari

Na, ez a Ferrari már kezd arra hasonlítani, amit látni szeretnénk. Bár még motorerőben le vannak maradva kicsit, de partiban vannak és úgy tűnik, hogy az Alpine-t és az Astont már át is ugrották az erősorrendben.

Sainz: A spanyol egy hajszállal maradt el a Q3-tól, de lesz ez még jobb is. A versenyen viszont feltűnően sokat bukdácsolt. Hirtelen Massa 2008-as silverstone-i versenye ugrott be róla, ahol azt sem tudta, merre van az előre. Viszont vele ellentétben nem esett szét és fogcsikorgatva küzdött. A tempója pedig remek volt, aminek meg is lett az eredménye az ötödik hellyel. Értékelés: 7 pont

Leclerc: Szenzációs időmérőt ment, de ez tőle már lassan a megszokott kategória. A versenyen pedig végig kiválóan terelgette Ferrariját, na és persze nagyon gyorsan. Mondanám, hogy hiba nélkül, de ez nem igaz. Az újraindítás előtt, amikor VER kicsúszott előle, nagyot fékezett, ami kissé érthetetlen. Ha nem engedi vissza maga elé (simán megtehette volna), akkor most lehet, hogy egy dobogóval többje lenne, a hollandnak meg egy győzelemmel kevesebb. Az újraindításnál úgy tűnt először, hogy kicsit bealudt, de kiderült, hogy elment a rádiókapcsolata (azt sem tudta álló vagy gördülő rajt lesz) ami már nem is jött helyre, így jóformán ’vakon’ tolta le majdnem a fél távot, ami külön dícséretet érdemel. Értékelés: 9 pont

McLaren

Túl sokat nem vártam tőlük, tekintve, hogy tavaly itt szenvedtek. Ehhez képest jól megleptek, de szerintem nem csak engem.

Ricciardo: Nem ez volt élete hétvégéje, az biztos. Kissé nehezen megy neki az új autó kezelése. Ami egyrészről érthető, azonban, ha azt veszem, hogy Sainz is ugyanebben a cipőben jár és RIC-et én magasabbra pozícionálom a spanyolnál, akkor ez kissé gyenge teljesítmény volt. Pláne a csapattárshoz képest. Mindenesetre igazi csapatjátékosként viselkedett, mikor arra kérték, hogy engedje el Norrist, mert gyorsabb. Értékelés: 6 pont

Norris: Elárulom, mikor a Q3 végén megláttam Norris neve mellett a két lila szektort, majdnem elkezdtem kiabálni. Oké, tudom, végül elvették azt a körét (erre még visszatérünk), de ettől függetlenül zseniális volt. Nagyon ráérzett erre a pályára, és végig hibátlanul ment. Egyre inkább úgy tűnik, hogy egy babaarcú gyilkost nevelt fel a csapat. Erőből hozta a dobogót, ami bizony nem kis teljesítmény. Értékelés: 10 pont

bd03f6e9-c7e5-4f49-a0bc-c039a658c15a_orig-compressed.jpg

Mercedes

Ha tavaly azt mondtam a Red Bullra, hogy félkarú óriás, akkor ez most fokozottan kezd igaz lenni rájuk. A Red Bull emelte a tétet, amit Hamilton és a csapat is tart, azonban Bottasnak ez már túl magas volt a hétvégén. A Mercedesnek egyébként is minden évben van egy katasztrófális hétvégéje, ami úgy tűnt, idén most fog eljönni. Egy kör alatt bukják mindkéét autójukat, ráadásul a harmadik pilótájukkal együtt. Irónikus, hogy a BOT-RUS ütközés mentette meg Hamilton versenyét, ait aztán a címvédő ki is használt.

Bottas: A finn nem tartozik az esőmenők közé, viszont tavaly itt még pole-ból indult. Ehhez képest a 8. helye egyszerűen kiábrándító. Persze lesz még neki jó versenye, ebben biztos vagyok, de az, hogy egy fél versenytáv alatt kap egy kört és eközben egy Williams-szel harcol az utolsó pontszerző helyek egyikéért…. Nos, ez kijózanító pofon volt. Értékelés: 4 pont

Hamilton: Szokták mondani, hogy a jó kapusnak van szerencséje. Hamilton kiváló kapus lenne, az biztos. Viszont kétségtelen, hogy ezért meg is dolgozik és amikor nagyon kell, egyből kiderül, miért ő kora egyik legkimagaslóbb tehetsége. Majd lentebb kitérek arra, mit is értek ezen. Az biztos, hogy tőle ritkán látunk ilyen hibát, de a piros zászló megmentette a versenyét. Majd a boxban összerakta magát ismét, és könyörtelenül átgázolt a mezőnyön. 5 forintot nem adtam volna azért, hogy a dobogón lesz. Értékelés: 9 pont

Red Bull

Egy nagy szerencséje van a Red Bullnak, azon kívül, hogy VER ül az egyik autójuk kormányánál. Mégpedig az, hogy bár egyelőre még most is csak egyautós csapat, a Mercedes is az lett.

Perez: Végre valahára azt hittem, hogy megérkezett Perez. Megverte csapattársát az időmérőn, és csak egy kicsi hiányzott az első rajtkockához is. A RB pedig kiváló taktikai érzékkel két külön taktikával küldte versenyzőit pályára, hogy ollóba fogják Hamiltont. Ehhez képest… A verseny nagy része még rendben is volt, de az újraindítás utáni hibája nagyon sokba került és hirtelen Bottas -üzemmódba váltott. Egy dupla RB doobogó bánta ezt. Értékelés: 6

Verstappen: egy kicsit gyengébb időmérő után egy fantasztikus. Amikor mindig hiányoltam Bottasból a tökösséget tavaly a rajtoknál HAM ellen, pont az ilyen megmozdulásokra gondoltam. Nem engedett egy centit sem a megszerzett pozíciójából (mondjuk HAM sem), jelezve a címvédőnek, hogy ő se nem Bottas, se nem Rosberg. Sikerült kivédekeznie HAM stratégiáját is (részben az elrontott kerékcsere miatt), majd megúszva a megforgását az élen maradni (hála LEC-nek), a végén pedig játszi könnyedséggel, uralva a versenyt megnyerte azt. Kell ennél több? Értékelés: 10 pont

Értékelés:
Verseny: 10 pont (volt itt minden)
Verseny legjobbja: Norris (szorosan mögötte Verstappen)
Verseny legrosszabja: Bottas (de lehetne Perez vagy Tsunoda is)

 

16188481158280.jpg

Érdekes, hogy miként alakul egy-egy verseny sorsa néha a pillangó-effektus szerint. Hamilton nem ment jó kört a Q3-ban, de mázlija volt, mert a többiek még többet hibáztak. Viszont Imola azon pályák közé tartozik, ahol nem feltétlenül előny az első rajthely. Verstappenek végül sikerült megelőznie egy zseniális rajttal és egy nagyon kemény, ám korrekt manőverrel. Mennyivel másképp alakult volna, ha mondjuk Pereznek sikerül a Q3-as körének utolsó szektora és ő indul az élről, vagy Norris bejön VER elé. HAM ugyanazt a taktikát választotta, mint tavaly, és amit már sokszor láttunk tőle. Ebben szinte verhetetlen és ez az egyik nagy fegyvere a holland kihívó ellen. A gumikat sokkal jobban kezeli és képes visszafogni magát, hogy aztán begyújtsa a rakétákat akkor, amikor az ellenfélnek elfogyott szufla. Lemardt tőle több, mint 5 másodpercre majd mikor megindult, pikk-pakk egyből 2 mp lett a különbség ezzel pedig rákényszerítve a Red Bullt arra, amit nem akartak. Hogy ők lépjenek elsőként és a boxba és ne az legyen, hogy csak simán lereagálják a merci stratégiát (mindezt egy sérült első szárnnyal). Ezután peidg a Mercinek sikerült elrontani HAM kerékcseréjét. Na, nem nagyon, de éppen annyira, hogy ismét 5 másodperc legyen a különbség. HAM most nem várt, hanem egyből üldözőbe vette a célpontját, de egy lekörözésnél jött a végzetesnek tűnő hiba és a gumifal. Nagynehezen visszatolatott a pályára (ilyet is elég ritkán látni), és még a pontszerzéstől is messze került, de ekkor jött BOT és RUS piros zászlós keringője, ami megmentette. Ezután jön általában, hogy fejben szétesik a versenyző. Rosbergtől tudjuk, hogy egy dühös Hamiltonnál nincs rosszabb és kegyetlenebb ellenfél a pályán. Ez pedig most ismét bizonyítást nyert, mert úgy ment át a mezőnyön, mint ahogy Bottas a legszebb álmában sem tud. Meggyőződésem, hogy a 7x világbjnok kicsit ’elkényelmesedett’ az utóbbi két évben és voltak kétségeim afelől, hogy fel tudja-e venni a kesztyűt, ha a Red Bull-Verstappen duó tényleg megérkezik a nyakukra. Ráadásul a brit hagyományosan nem éppen csúcsformában szokta kezdeni a szezonjait. Az első két versenyt elnézve úgy tűnik, válaszol a kihívásra és egy rég nem látott szezont fogunk látni.

A végére pedig térjünk kicsit ki az FIA-ra, lassan már szokás szerint. Több dolog is van velük kapcsolatban. Először is, volt három hetük a finomhangolásra a pályahatárok körüli kommunikációban, amit, úgy tűnik, sikeresen abszolváltak. Tényleg semmilyen probléma nem volt belőle. Viszont maga a jelenség kissé érthetetlen. Minden pályán megneveznek 2-3 kanyart, ahol centizgetik, hogy az autók elhagyhatják-e a fehér vonalat, vagy sem. Továbbra sem látom át ennek az értelmét. Nekem oké, ha azt mondják, hogy csakis a fehér vonalat nézik. Az is, ha nem és csak a kerékvetőket. De döntsék már el, hogy akkor mi számít pályahatárnak. Vagy legyen az egyik, vagy a másik. Még az is rendben lenne, ha egyik pályán ez, másik pályán az. De egy pályán belül variálni 2-3 kanyaron többször is egy hétvége alatt… Ez nem a legjobb üzenet. Nem buta emberek ülnek ott, sőt! Erre valamit ki kell taláni, hogy ne erről szóljon a versenyhétvége egy része. A másik gondom, bár ez ennél jóval kisebb, az újraindítás volt. Én személy szerint nagyon vártam az állórajtot. Tudom, hogy biztonsági szempontból (nedves vs száraz részek) lett ez a döntés, és meg is értem. Azonban ha azt veszem alapul, hogy az F1-ben vannak a világ legjobb pilótái és bőven van választék mindenféle abroncsból, akkor oldják meg, tessék. Szóljanak előre, hogy állórajt lesz és készüljenek fel rá a legjobb tudásuk szerint a csapatok, valamint a pilóták.

 2780834_0064.jpg

Az utolsó dolog a büntetések. Itt viszont megvédem az illetékeseket egy momentumot kivéve. Vettel egy Stop & Go büntetést kapott, amiért a rajt előtt öt perccel még nem voltak abroncsok az autóján. Mivel a fékeket szerelték nagy kapkodások közepette, nehéz lett volna feltenni őket. Az kétségtelen, hogy bünti, viszont ezt kb féltávnál bejelenteni, pont akkor, amikor VET kijön a boxból kerékcsere után, eléggé furcsa. A többi esetet vegyük is vegyük sorba! A VER-HAM incidens semmi nem volt. Mindketten a végsőkig védték a pozíciójukat, ami egy rajtnál természetes. Valószínűsítem, ha ez a második körben történik, VER büntetést kap (mondjuk nálam ezek akkor is versenybalesetek). Hamilton tolatása sokaknál kérdőjeles volt. De ha tilos lenne tolatni, miért lenne kötelező az a fokozat minden autóban? A boxban tilos használni, de a pályán megengedett. Csak biztonságosan térjen vissza a versenyző a pályára ilyenkor. Ez így is történt, szóval nincs miről beszélni. A BOT-RUS kontaktról pedig....Hát, esős pályán előfordul az ilyen. A finn védekezett, az angol kicsit lement a vizes fűre és bumm. Vitte magával a Mercit is. Még mielőtt megköveznének a Russell szurkolók, kijelentem: nem, nem ő volt a hibás. És Bottas sem. Nem kell mindig hibást keresni. A legnagyobb vihart Raikkönen büntetése kavarta és láttam a … mondjuk úgy, érdekesebbnél érdekesebb kommenteket. Hogy SC mögött persze az egyiknek lehet, a másiknak nem, stb. Na igen! Az SC mögött mentek. Mert rajt előtti kör volt, nem pedig Safety Car fázis és a kettő nagyon nem ugyanaz! Ez már megint az alma és a körte esete. Bár a büntetés elég drasztikus lett és talán túlzó is, de maga a büntetés jogossága egyértelmű.

A lényeg viszont az, hogy ez ismét egy nagyszerű verseny volt és minél izgalmasabb egy szezon, valószínűleg annál több lesz a vitatott eset is, hiszen nagyon kis appróságok fognak dönteni a vb címekről. Legalábbis remélem. :)

egyeni.png

nevtelen_2.png

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo Norris FIA Red Bull Mercedes Williams Forma1 McLaren Hamilton Formula 1 Formula1 Imola Aston Martin Emilia Romagna F2 Alpine Verstappen AlphaTauri HAAS