2021. jan 24.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

IndyCar

Ismét eltolták a szezonkezdést, de most nem a koronavírus miatt, hanem az NBC kérésére tették meg. Az április 11-ére tervezett versenyt egy héttel tolták el, április 18-ára, mivel az NBC Sports, amely eddig közvetítette a sorozatot, megszűnik, és az országos NBC fogja átvenni a szériát.

Új csapat adta le nevezését az idei Indy500-ra. Az amerikai üzletasszony, Beth Paretta által létrehozott Paretta Autosport egy autót kíván indítani a legendás futamon, méghozzá a hatodik Indy500-ára készülő Simona De Silvestroval a volánnál. 2022-re pedig teljes szezont szeretnének menni, bár ebbe bekavarhat Silvestro szerződése a Porschéval, hiszen ő a német márka gyári versenyzője is. A csapat technikai partnere pedig nem más lesz, mint a Team Penske.

01-20-bourdais-insert_1.jpg

Mindeközben lezajlott az év első privát tesztje is a Sebring Racewayen. Mivel idén nem lesz kollektív teszt, a csapatok kénytelenek ezekből kihozni a maximumot az idei szezonkezdésre. Most három csapat (Ganassi, A.J Foyt, Carlin) hét piótája körözött a pályán. Bár az időeredmények nem mérvadóak még ilyenkor, azért nézzük meg

nevtelen.png

IMSA WeatherTech

Elkezdődik a bajnokság, méghozzá a hagyományok szerint egy legendás versennyel. Az USA-ban az autósport kezdetét is jelzi a Daytona 24 aminek már el is kezdődött. A jövő héten rajtoló verseny rajtsorrendjét eldöntő Motul 100 névre hallgató kvalifikácis verseny (100 kör) időmérőjét Felipe Nasr nyerte Oliver Jarvis (Mazda Motorsport) és Vautier (Miller MotorSports) előtt. Az LMP2-ben Keating Mathiasen Motosport) volt a leggyorsabb, az LMP3-ban pedig Kranz (Muhelner). A GT-k között a GTLM kategóriában Wittman nyert Timo Glock előtt (Mindkettő BMW), a GTD-ben pedig Hardvick a Porsche 911-el (Wright Motorsport) előzte a Ferraris  Mannt. Ám sokáig nem örülhetett, mert autója fennakadt a technikai ellenőrzésen. Ezek az ellenőrzések kicsit átrajzolták a rajtrácsot. A legnagyobb vesztesek Nasr-ék lettek, bár nem az Action Express Racing autója volt az egyetlen, ahol nem találtak mindent rendben az ellenőrök. Erre a sorsra jutott a Wayne Taylor Racing és az RWR Eurasia Ligierje sem ment át a vizsgálaton. A büntetés pedig minden esetben az utolsó helyre sorolás a kategóriájukban. A Motul 100 most hétvégén fog lemenni, a 24 órás futam pedig jövő hét végén kerül megrendezésre.

imsa_-vert.jpg

 

WTCR

Nem kellett sokat várni, hogy itt is átalakuljon a naptár, ami az idei év nyitó futamát, a Hungaroringet is érinti.  A sorozatot szervező Eurosport Events bejelentette, hogy a magyar versenyt májusról átrakták utolsó európai futamnak augusztus 21-22 dátummal, valamint kikerült a naptárból a Szlovákiaring aminek helyét az Adria Raceway veszi át. A sorozat kezdése pedig átkerül júniusra, a Nordschleiféra. Mivel augusztus végére került a Hungaroring, így a Dél-Koreai versenyt is el kellett tolni egy héttel a logisztikai problémák miatt. A szervezők remélik, nyernek annyi időt, hogy a csapatok és a szponzorok vendégei mellett nézőket is tudnak fogadni a helyszíneken.

Június 3-5: Németország - Nordschleife
Június 26-27: Portugália - Vila Real 
Július 10-11: Spanyolország - Motorland Aragon  
Július 30 - Augusztus 1: Olaszország - Adria Raceway 
Augusztus 21-22: Magyarország - Hungaroring
Október 16-17: Dél-Korea - Inje Speedium  
November 6-7: Kína (még nincs helyszín megnevezve)
November 19-21: Kína - Makaó 

Hivatalosan még mindig csak a Honda adta le jelentkezését az idei szezonra, akik változatlan felállásban fognak versenyezni, Tassi Attilával a soraikban. Azonban úgy tűnik, lesz egy újonc privát csapat is a sorozatban, VRC néven, orosz színekben. Versenyzőjük a Klim Gavrilov lesz, aki a tavalyi orosz TCR-ben ezüstérmes lett és megnyerte az FIA Motorsport Games túraautós kategóriáját. De hogy audival vagy Hyundai-al indulnak-e, még nem tudni. Valószínűleg az új BoP szabályokra várnak, mint sokan mások.

WEC

Nyilvánosságra hozták a 2021-es nevezési listát. Ami a legszembetűnőbb, hogy a címvédő Aston Martin kivonulásával a GTE Pro mezőnye igencsak megcsappant, a Ferrari és a Porsche négy autója alkotja a mezőnyt. Az új hiperautó kategóriában pedig a Toyota és a Glickenhaus 2-2 csapata mellett az Alpine indít még egy autót. Az LMP2-ben viszont rettentő erős lett a felhozatal, kőkemény csatákra számíthatunk. Két, csakis női pilótákkal dolgozó alakulat is rajthoz áll a sorozatban. Az LMP2-ben a Richard Mille, illetve a GTA Am-ben az Iron Lynx.

kepernyokep_2021-01-23_134614.png

A WEC naptára sem ússza meg a módosításokat idén. A Sebringen tartott szezonnyitót törölték, helyette egy Portimao 8 órás verseny lesz április 4.-én.

Race Of Champions

A ROC az autósport egyik legnagyobb partija, hiszen a világ minden tájáról és kategóriájából érkező versenyzők mérik össze tudásukat egyforma autókban. A szervezők pedig most emelték a tétet és 2022 januárjában esedékes tornára egy igazán speciális helyszínt találtak. Ezúttal nem Miami, London, Peking vagy Párizs lesz a helyszín, hanem a svéd Pite Havsbad. Ha nem hallottál róla, az nem csoda, hiszen a 100 ezer lakosú város igaz, hogy az ország egyik legnagyobb kemping- és konferenciaközpontja, és még van egy szép hosszú tengerpartja is, de nem éppen az európai nyaralók kedvenc helye. A város azonban kb. 100 kilométerre fekszik az északi sarkkörtől, így tökéletes lesz az első havas és jeges pályán megrendezésre kerülő eseményre. Hogy kik nyerhetik meg Nemzetek Kupája és a Bajnokok Tornája trófeáit, persze még nincs hír, de ismerve a sorozatot és az extrém kihívást, valószínűleg nem fogunk csalódni a névsorban.

qwmg33el99h11.jpg
Ekström, Vettel, Schumacher és Kristensen

 

Formula 3

A pletykák után hivatalosan is bejelentették a felek, hogy Frederik Vesti csatlakozik az ART-hez, de ami talán ennél is fontosabb, hogy a Mercedes junior pilótája lett. Bár az utóbbi éveket elnézve, nem biztos, hogy ez túl sok mindenre garancia. Az ART-nél Alex Smolyar lesz a csapattársa, a harmadik autónak pedig még nincs gazdája.

A Hitechnél azonban már meg is van mindhárom pilóta. A cseh Roman Stanek csatlakozik a Jak Crawford és Ayumu Iwasa pároshoz.

A brazil Igor Fraga tavaly februárban került be a RB junior programjába, miután megnyerte a Toyota Racing Seriest, de az F3-ban igencsak gyenge évet zárt. Ami bizony nem megbocsátható az energiaitalosoknál, így Marko doktor már meg is szüntette az együttműködést.

A HWA csapathoz aláírt Matteo Nannini aki tavaly a Jenzer színeiben versenyzett. Bár ez önmagában nem egy nagy hír. Azonban azzal, hogy az F2 és az F3 lebonyolítása különvált, egy nem várt kiskapu is megjelent, amit most az olasz pilóta ki is használ, és egyszerre indul mindkét sorozatban.

Formula 2

A DAMS bejelentette egyik versenyzőjét, aki nem más, mint a Ferrari akadémista és a 2019-es F3 ezüstérmes Marcus Armstrong. Az új-zélandi tehetség első F2-es évében az ART csapatnál versenyzett, váltakozó eredményekkel, szóval fel kell kötnie a gatyát, ha a cél az F1.

A HWA csapatnál is kialakult a pilótapáros. Óriási meglepetésre Deledda csapattársa Nannini lesz, aki így egyszerre fog menni az F2-ben és az F3-ban, szintén a HWA csapatánál. Nannini nagyon kemény szezonra készülhet, hiszen a 17 éves pilótának 45 versenyt kell teljesítenie idén.

Guanyu Zhou a Prema által támogatott Abu Dhabi Racing színeiben az Ázsiai F3-ban is rajthoz áll idén.  Rajta kívül még Daruvala, Nissany és Deledda is átruccan a sorozatba.

 

Formula 1

A Ferrari betervezett jövő hétre egy privát tesztet Fioranóban, ahol autóba ültetik Sainz és Leclerc mellett az akadémiáról Svarcmant, Armstrongot, Ilotott és Alesit is. Na és a Haastól is kölcsönveszik Mick Schumachert. SCH mellett az ifjú Alesi is kakukktojás, hiszen hivatalosan már nem a Ferrrari Akadémia tagja, mivel megváltak tőle a tavalyi gyenge szezont követően.

Az AlphaTauri sem tétlenkedik, ők öt napra vették bérbe Imolát január 26-tól, hogy Gasly és Tsunoda formába lendüljön. A hírek szerint egy forgatási napot is tartani fognak az idei autóval, de még az is lehet, hogy egy meglepetést tartogatnak és ott fogják bemutatni, nem Bahreinben.

Jenson Button visszatér a Williamshez, ahol első szezonját teljesítette. 2009 világbajnoka, mint speciális tanácsadó lesz a csapat tagja, de a média és marketing stratégák is foglalkoztatni fogják Gove-ban.

nintchdbpict000600573947.jpg

Megvan az első hivatalos autóbemutató dátuma is. Az Alfa Romeo C41-ről Varsóban fogják lerántani a leplet február 22.-én. És hogy miért pont a tartalékpilóta Kubica hazájában fog ez megtörténni? Nos, a névadó szponzor Orlen és Kubica kéz a kézben járnak, úgyhogy nem volt nehéz a döntés.

Jövő héten megtartják az első komolyabb boxmeccset is a csapatok között. A Red Bull megállapodott a Hondával, hogy a japán gyártó ez év végi  kivonulása után átveszi azt a hajtásláncot, és TAG néven futtatnák mindkét csapat autóiban. Az RB-nek azonban túl nagy falat lenne egy motorfejlesztési verseny, így még nem írták alá a megállapodást. Szavazásra vittek egy motorbefagyasztási megállapodást, aminek értelmében 2025-ig nem fejlesztenék a motorokat. A csapatok, az FIA és a FOM közös döntésén múlik ennek bevezetésé. A szavazás előtti vita pedig valószínűleg arról fog szólni, hogy minden motor marad azon a szinten, amivel befejezték az utolsó futamot, vagy még gyorsan végrehajtanak egy úgynevezett teljesítménykiegyenlítési programot. Persze a Red Bull villámgyorsan meggyőzte  Toto Wolffot arról, hogy simán csak tilos legyen a fejlesztés, és mivel a Mercedesnek még van 3 partnercsapata is, hat szavazat már biztosan megvan a csapatok részéről. A szavazás úgy fog megtörténni, hogy az FIA-nak és a FOM-nak van 10-10 szavazata, és a tíz csapatnak 1-1 voksa. Ahhoz pedig, hogy bármit elfogadjanak, 27 szavazat kell. Az osztrák csapat menetrendszerint elővette a „ha ez nem így lesz, kivonulunk” kártyát is, de nagy kérdés, ez mennyire fogja meghatni az Alpine új vezetését és a Ferrari-Haas-Alfa Romeo hármast. Na, meg az is kérdéses, hogy a szövetség és a FOM új vezére, Domenicali, hogy fog szavazni, bár a két szervezet valószínűleg áldását adja a dologra.  De persze nem ilyen egyszerű, hiszen Marko nyilatkozataiból arra lehet következtetni, hogy szeretnének valamilyen teljesítménykiegyenlítést is belecsempészni a megállapodásba, amit viszont már nem biztos, támogatna a Mercedes.

Az FIA is erősít szakember fronton, hiszen valahogy lépést kell tartania a csapatokkal. Tim Goss, a McLaren egykori technikai igazgatója csatlakozik a szövetséghez és lesz rablóból pandúr J

A Pirelli 25 napot kapott az FIA-tól, amit szétoszthat a csapatok között, hogy tesztelhesse a 2022-ben debütáló 18 colos abroncsokat. Külön segítség, hogy a szövetség belement abba, hogy idei autókkal tesztelhetnek, amit át is alakíthatnak (a jövő évi szabályokat nézve), de csak a szövetség által meghatározott módon, és ezt minden esetben ellenőrizni is fogják. A változtatásra főként azért volt szükség, mert a McLaren már nem tesztelhet a tavalyi vagy azelőtti autójával, mivel az idei évtől áttért a Renault motorjairól a Mercedesre.

 

Szólj hozzá

WEC F1 Dakar ROC F2 F3 WTCR WeatherTech