2021. jan 17.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

IndyCar

Marco Andretti 2005-ös debütálása óta először nem fog szezont teljesíteni a sorozatban. Az Andretti Autosport pilótája biztos, hogy indulni fog az Indy500-on és még pár (eddig meg nem nevezett versenyen), de a tavalyi volt az utolsó teljes szezonja. Azonban karrierjét még semmikép sem akarja befejezni, és a hírek szerint komolyan érdeklődik az IMSA iránt is.

WEC

A Toyota leleplezte a GR010-re keresztelt új hypercar-ját. Az autó szép, s hogy mennyire gyors, az majd a pályán kiderül. Kinézetre viszont nem úgy tűnik, hogy olyan hatalmas nagy változások lennének az LMP1-hez képest.gr010_car_throttle.jpg

A McLaren, úgy tűnik, előre menekül a penzügyi válságból és szándéknyilatkozatot írt alá az FIA-el, hogy 2022-ben beszáll a Formula E-be saját csapattal. Emellett azt csicsergik a wokingi madarak, hogy a WEC iránt is nagyon érdeklődik a cég. Nem éppen GT kategóriában, ami kívülről logikus lenne, hanem inkább belevágnak egy hypercar építésébe. Az F1-es csapat stabil lábakon áll, és szépen megy az IndyCar program is, és oké, hogy a költségplafon miatt lesz pár megtakarított millió, de ez így hirtelen kissé soknak tűnik elsőre. De hajrá, egy McLarent mindig jó látni a versenypályán, bárhol a világban.

Az Alpine is érdeklődik a széria iránt. A Renault, ha már feltámasztotta almárkáját, komoly tervekkel szeretne előrukkolni. Ehhez pedig egy másik legendás márkával, a Lotussal szövetkeznének, akikkel már el is kezdtek egy új projektet, ami egy elektromos utcai sportautó. A pletykák szerint a cél egy közös csapat létrehozása lehet. Az Alpine a Signatech-el közösen idén már részt vesz a WEC-ben, szóval az alapok meglesznek hozzá.

A JOTA bejelentette, Sean Gelael lesz a harmadik pilótája Vandoorne és Blomqvist mellett. Az F2-ből távozó pilóta teljes szezon fog menni a csapattal a WEC-ben és az Ázsia Le Mans szériában is a csapattal.

WTCR

Kicsit lassan zajlanak az események a sorozatban, és még csak most történt meg az első pilótabejelentés az idei évre. Ez egyből négy helyet is érint, bár nem történt meglepetés. A Honda jelentette be, hogy jövőre sem változtat az idei felálláson, és az Esteban Guerrieri, Nestor Girolami, Tiago Monteiro, Tassi Attila kvartettel vágnak neki az idei szezonnak. Viszont azt, hogy mely csapatoknál fognak versenyezni, még nem lett eldöntve. Michelisz Norbertnek még mindig függőben az idei indulása, bár ez inkább csak formalitás. Abból a szempontból mindenképp, hogy ha a Hyundai elkötelezi magát a sorozat mellett (van mit megbeszélniük az idei év után), akkor biztos, hogy Norbi lesz az egyik pilótájuk.

DTM

Nagyon úgy tűnik, hogy a Red Bull és a Ferrari közös projektet tervez a az újjáalakuló sorozatban. A DTM első embere, a Maranellóval ma is jó kapcsolatot ápoló Gerhard Berger hozta össze ezt a nem mindennapi kapcsolatot, aki nme más, mint a Toro Rosso egykori társ alapítója és tulajdonosa. Az már biztosnak mondható, hogy RB két pilótája, Lawson és Albon Ferrari 488 GT3 autókkal fog versenyezni, de hogy pontosan melyik Privát csapattal, még nem tudni, ugyanis a Ferrari gyári alakulata, az AF Corse nem fog DTM csapatot üzemeltetni. Az is kiderült, ki lesz Albon váltótársa, amikor a thai az F1-es csapattal lesz. Nick Cassidy fogja váltani, aki közben az FE-ben fog teljes szezont futni. Lawson pedig az F2-ben fogja megtenni ugyanezt.

Dakar

8.nap, 375 km: Az autósoknál a három éllovas harcolt egymással, amit most Al-Attiyah nyert orrhosszal Sainz és Peterhansl előtt, de a francia még mindig vezeti az összetettet. Loebre megint rájárt a rúd, ismét szerelni kellett az autóját. Az előző nap a szervízkamionjuk romlott el, így Loeb átadta csapattársának, Romanak az alkatrészei nagy részét és egy pótkereket is. Majd a nap folyamán két defektet is összeszedett, de a második után már nem volt mit tenni, feladták a versenyt. A motorosoknál Price és Cornejo nem csak az összetettben, hanem a mai napon is az élen versenyzett egymással és utóbbi nyerte a párharcot, harmadikként Brabec ért célba. Price egyébként a KTM hátsó gumiját gyorskötözővel javítva tette meg a távot, mivel a szabályok szerint nem cserélhette le a sérült gumit. A nap vesztese Xavier de Soultrait, aki hatalmasat bukott, de szerencsére nem vesztette el eszméletét, és a mentőhelikopter gyorsan korházba tudta vinni. Gyenes 22. lett, kategóriájában a harmadik helyen áll. A kamionosknál a Kamaz ismét tarolt, az első három helyen ők futottak be, ezúttal Hibalov- Sotnikov-Karginov sorrendben. Fazekasék gépe is megadta magát, szinte kormányozhatatlanná vált. Nem volt más út, szervizelni kellett, amit ma nem engedtek a szabályok, így 62 órás büntetést kaptak és az utolsó helyre csúsztak.

peterhansel_es_boulanger.jpg
Peterhansel és Boulanger

 

9. nap, 465 km: Az autósoknál Al-Attiyah-nak nem volt sima napja két defekttel, de így is másodikként ért célba. Mr. Dakarnak pedig meglett az idei első szakaszgyőzelme, összetettben pedig növelte előnyét. A haramdik helyre Giniel de Villiers jött be, Sainz pedig maradt az összetett dobogó legalsó fokán (neki sem volt egyszerű napja), de már több, mint 1 óra a lemaradása Peterhanselhez. A motorosoknál viszont eljött a dráma. Toby Price-t óriási bukás után kellett kórházba szállítani fejsérüléssel és állítólag nincs jól. Napot Benavide nyerte Cornejo előtt, aki Price kiszállásával magabiztosan vezeti az összetett, aminek a harmadik helyére Joan Barreda lépett előre. Gyenes megnyerte kategóriájában a napot, és a tabellán is előrelépett egyet a második helyre. A kamionosoknál egyik Kamaz sem tudta megnyerni ezt a napot, helyettük Martin Macik Ivecoja lett az első, bár ez az összetettet nem igazán befolyásolja. Fazekasék végül sikeresen megjavították a kamionjukat, bár a versenyből kiestek, de mindenképp végig akarnak menni, ha már eddig eljutottak.

10.nap, 342 km: Meglepetésre Al-Rahji nyerte a napot az autósoknál Al-Attiyah és Peterhansel előtt, aki egyelőre megingathatatlanul robog egy újabb Dakar győzelem felé. A motorsoknál pedig a folytatódik a drámai végjáték. Price után Cornejo is bukott 252 km után és nem is kicsit. Bár felállt és folytatta a versenyt, a célba érés után azonnal orvosi vizsgálatra kellett mennie és nem engedték neki folytatni fejsérülés miatt. Ezzel két nap alatt kiszállt a két legnagyobb esélyes. A szakaszt Brabec nyerte, aki a rengeteg gond ellenére most feljött az összetett második helyre és esélye nyílt a címvédésre. Barreda és Benavides követte őt, utóbbi átvette a vezetést összetettben, de csak 51 másodperc a különbség köztük. A kamionosknál Macik volt meglepetésre duplázni tudott és megint megverte a Kamazokat, akik közül most Szokinyov és Mardeev végeztek az első háromban. De mivel az hét helyezett 4 percen belül futott be a célba, nem kell igazán izgulnia orosz kontingensnek. Fazekasék bár már versenyen kívül vannak, nyomják ezerrel és a 15. helyen értek célba.

11.nap, 464 km: Még úgy is nagyon hosszú szakasz a mai, hogy az időjárás miatt lerövidítették 50 km-el. Al-Attiyah ért be elsőnek Peterhansel és Sainz előtt, de a különbség minimális volt. A franciának 15 perc előnye van az utolsó napra, ezt már nehéz lesz tőle elvenni. A motorosoknál viszont még minden kérdés nyitott, miután a két éllovas kiszállt a játékból. A 2017-es Sunderlend villantott egy komolyat, és megnyerte a napot, ezzel pedig feljött az összetett második helyre Benavides és Brabec közé, bejelentkezve a végső győzelemért. Megint búcsúzott egy élmenő, Barreda ugyanis feladni kényszerült a versenyt. Gyenes pedig továbbra is második a szervizcsapat nélküli kategóriában. A kamionosoknál pedig helyre állt a világ rendje, Kamazok az élen. És végül egy szomorú hír. Már már azt hittük, megússzuk a világ legnehezebb versenyét idén haláleset nélkül, de sajnos nem így történt. A szervizcsapat nélküli kategóriában induló, és a hetedik nap balesetet szenvedett Pierre Cherpin-től kell búcsúzni, miután fejsérülései miatt mesterséges kómában tatrva Franciaországba szállították, hogy ott kezeljék tovább.

12.nap, 200 km: Az utolsó nap, a hagyomány szerint egy rövidebb gyorsasági szakasz. Az autósoknál Carlos Sainz szép búcsút vett az idei Dakartól és megnyerte a napot Al-Attiyah és Peterhansel előtt. Összetettben pedig bronzérmes lett, nagyjából a senki földjén. A lényeg viszont, Stephane Peterhansel úgy nyerte meg 14. Dakarját, hogy csak 1 napot nyert meg, mégis az élen állt a második naptól kezdve. Al-Attiyah öt szakaszgyőzelme ellenére most meg kell, hogy elégedjen a második hellyel.

Autók: 1. Stephane Peterhansel (Mini), 2. Nasser Al-Attiyah (Toyota), 3. Carlos Sainz (Mini), 4. Jakub Przygonski (Toyota), 5. Nani Roma (Prodrive)

benavides_1.jpg

Kevin Benavides

A motorosoknál volt izgalom rendesen az utolsó pár napban. A címvédő Brabec megnyerte a napot, de mivel Benavides ott loholt mögötte 2 perc hátrányban, ez csak az összetett második helyre volt elég. Sunderland rossz napot zárt, csak a 11. helyen futott be, így ő kiszállt a győzelemért vívott csatából. Dráma, tragédia, hat szakaszgyőztes, volt itt minden. A román színekben versenyző Gyenes végül az összetett 23. helyén zárt,  a szervizcsapat nélküli kategóriában viszont megszerezte a második helyet. Benavides pedig megszerezte első Dakar győzelmét.

Motorosok: 1. Kevin Benavides (Honda), 2. Ricky Brabec (Honda), 3. Sam Sunderland (KTM), 4. Daniel Sanders (KTM) , 5. Skyler Howes (KTM).

A kamionosknál a várakozásoknak megfelelően taroltak a Kamazok, akik a hatalmas előny birtokában semmit nem kockáztatattak az utolsó napon. Az Ivecos Macik megnyerte a szakaszt Shibalov és Szotnyikov előtt. Fazekasék pár napja sajnos kiszálltak a valódi játékból, de sikerült nekik befejzni a versenyt.

Kamionok: 1. Dimitrij Szotnyikov (Kamaz), 2. Anton Shibalov (Kamaz), 3. Ajrat Mardelev (Kamaz), 4. Martin Macik (Big Schock Racing), 5. Ales Loprais (Instaforex).  

Formula 3

Komoly bejelentésdömping volt a héten.

A Hightech GP két Red Bull juniort is bejelentett egyszerre az idei szezonra: Jak Crawfordot és Iszava Ajumut. Az amerikai pilóta a német F4-ben volt ezüstérmes tavaly, míg a japán, aki újonc a RB kötelékében, a francia F4 tavalyi bajnoka.  Hogy ki fog ülni a harmadik autóban, majd később fog kiderülni.

A szintén RB junior Jonny Edgar, aki tavaly megnyerte a német F4-et, idén már a Carlin csapatával teheti magát próbára az F3-ban.

A Prema sem akart kimaradni, és ők hozták eddig a meglepetést azzal, hogy idén az egyik autójukban a tavalyi 16. helyezett Olli Caldwel fog ülni.

A Jenzer Motorsport bejelentette, hogy Calan Williams marad náluk ebben a szezonban is.

A dán Frederik Vesti komolyan felkeltette a RB és a Mercedes junior programjának érdeklődését is. Úgy tűnik, a Mercedes lesz a befutó, bár nem történt még bejelentés róla. Az viszont biztos, hogy a RB ajánlatát elutasította az első idényében 3 győzelmet szerző pilóta.

Formula 2

A Hitech itt is bejelentette pilótáit, akik nem meglepő módon itt is, csakúgy mint az F3-ban, Red Bull juniorok. Idén Liam Lawson és Jüri Vips lesznek a csapat versenyzői.

Jehan Daruvala tesztje pozitív lett, de szerencsére jól van. És az is kiderült, marad idén is a Carlin versenyzője.

Formula 1

A múlt héten találgattam, mi lesz a vége a Reanultion-nek, vagyis a francia márka belső átszervezésének hatása az F1-es csapatra. Azt tudtuk, hogy az Alpine feltámasztása csak az eslő lépés a sok közül, Luca de Meo Renault nagyfőnök úgy megkavarta a szálakat, hogy a végeredmény mindenkit meglepett. A jó öreg Cyril Abiteboulról sejtettük, hogy nem marad csapatfőnök, de azt tippeltem, hogy márka igazgatóként feljebb lép, erre fel nagy hirtelen munkanélküli maradt. Köztünk szólva, épp ideje volt elmozdítani a posztjáról, de ez azért elég drasztikus lépés volt. Az Alpine márka igazgatója pedig az eddigi Renault üzletstratégiai vezető Laurent Rossi lett, aki benne sem volt az egyenletben. A csapatvezetői széket Marcin Budkowski, a csapat eddigi vezérigazgatója veszi át, az ő helyét pedig Davide Brivio, aki frissen érkezik a Suzuki MotoGP csapatától. Úgy tűnik viszont, hogy Alain Prost, aki a csapat elnöke, megússza a ki-kap-széket játékot és marad a csapat elnöke, de azért erre még ne igyunk előre! A csapat bemutatta az új festést is…. vagyis bemutatott egy festést, ami ideiglenes, és majd kb 1 hónap múlva láthatjuk, hogy is fog kinézni. Hogy akkor miért kellett bemutatni most egy ideiglenes színvilágot? Nos, dolgozik a PR gépezet.

Az idei naptár is átesett az első komolyabb változtatáson. Ahogy arra számítani lehetett, ismét nem Ausztrália lesz a nyitó futam, mivel új időpontot kapott november 18-21-re. Emiatt Szaúd-Arábia és Abu-Dhabi is egy héttel későbbre került. Kínát pedig ismét törölték és Imola ugrik a helyére. A Vietnám helyén tátongó üres hétvégére pedig valószínűleg Portimao ugrik be. A szezonnyitó így Bahreinre tolódik március 26-án, ami magával vonzotta a kollektív teszt átvariálását is. Barcelona helyett Bahreinben fogják megtartani március 12 és 14 között, így megoldva az országban érvényben lévő karanténszabályokat és az utazási nehézségeket. Barcelona egyébként szerződést hosszabbított, így biztos, hogy futamot rendeznek, de a megállapodás csak az idei évre szól.

twitter.jpg

Úgy tűnik, a Ferrari után a Mercedes is megtalálta a módját, hogyan csoportosítsa át embereit (papíron) az F1-es csapattól a költségplafon miatt. Pont kapóra jött nekik az új résztulajdonos INEOS, akik a vitorlásversenyzésben is részt vesznek. Egy komolyabb mérnöki csapat fog dolgozni az INEOS hajóin, többek között az America’s Cup induláson. Ezenkívül valószínűleg leporolják a Mercedes-AMG ONE projektet, amivel lehetséges, hogy megcélozzák a WEC-et is.

Lando Norris után Charles Leclerc is elkapta a koronavírust. Szerencsére mindketten jól vannak.

Szólj hozzá

WEC F1 DTM IndyCar Dakar F2 F3 WTCR