2020. aug 04.

Brit Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
Brit Nagydíj 2020  - elemzés

Drámai végjátékú, de összességében a nem túl izgalmas Brit (Szerencsekerék) Nagydíjon vagyunk túl. Íme a szokásos rövid elemzés csapatokra lebontva.

Williams

Időmérő: igazából már szokásosnak mondható forgatókönyv történt. Russell a Q2-ben, Latifi meg az utolsó helyen. Mivel a kanadai megforgott, nem tudjuk mekkora különbség lett volna kettejük között, de az biztos hogy nagyon nincs egy szinten az angollal. Egyébként érdekes megjegyezni, hogy az Alfa-Haas-Williams hármasból a Q1-ben Russell több mint 4 tizedet adott az utána jövő Magnusennek. Komoly teljesítmény, le a kalappal előtte.

Verseny: Semmi különös, attól eltekintve, hogy most nem Latifi lett az utolsó. Russell kihozta, amit lehetett, megverte az Alfákat és Grosjeant is, végül a 12. helyre jött be. Még egy-két defekt a mezőnyben, és pontszerző. Latifi versenyéről nem nagyon lehet mit mondani, azon kívül, hogy most nem utolsó lett.

Haas

Időmérő: MAG 16., GRO pedig 19. lett, fél másodperccel a csapattárs mögött. A franciát még Latifi is majdnem megelőzte, ami nem túl szép eredmény.

Verseny: Ez Magnussennek 1 körig tartott, miután Albonnal összeakadt és kiesett. Erről lentebb még kifejtem véleményem. Grosjean és a csapat úgy döntött, ismét egy nagyon bátor, alternatív taktikát alkalmaznak, csakúgy mint Magyarországon. Ennek alapja, gondolom, az volt, hogy mindenki 2 kiállásos versenyt teljesít, ők pedig megpróbálják ezt cserével megoldani. Igazából már a futam közben sem értettem, és most sem, hogy ezt mire alapozták, hiszen azért nem kellett hozzá nagy jóstehetség, hogy tudjuk, mindenki megpróbál elmenni egy kiállással. Ahogy a Hungaroringen, úgy itt sem működött ez a kifordított gondolkodás a franciánál, aki egyébként nagyon jól ment, és minden dicséretet megérdemel. Ez most kivételesen nem rajta ment el. Bár ha máshonnan nézzük, nem volt mit veszítenie a csapatnak, szóval egy próbát megért. Ha bejön, most ők a királyok.

Alfa Romeo

Időmérő: 17. és 18. hely GIO és RAI sorrendben. Szerintem ezen nincs mit magyarázni. Egész egyszerűen tragikus.

Verseny: Raikkönen valószínűleg már meg sem lepődött azon, hogy elhagyta az első szárnyát, ez már amolyan a „szegény embert az ág is húzza” eset volt. Előtte még a harmatgyenge Latifi is megelőzte erőből. Jönnek a pletykák, hogy a finn év végén visszavonul és hát lássuk be... melyik bajnoknak lenne kedve ebben a kocsiban autókázni jövőre is?

Alpha Tauri

Időmérő: Gasly nem csak a csapattárs Kvjatot verte fél másodperccel a Q1-ben, de még egy Red Bullt és egy Racing Pointot is maga mögé utasított a Q2-ben. A végén pedig mindössze öt század hiányzott neki, hogy elkapja Vettelt, és bejusson a legjobb 10-be. Bár talán így járt jobban, hiszen nem kellet a lágy gumikon rajtolnia.

Verseny: Szegény Kvjat futamának gyorsan vége lett egy nagy bukással. Szépen összehajtogatta a Taurit, és valószínűleg nem is tudta, mi történt, mert azt hitte az ő hibája volt. Kár érte, mert egy ugyanolyan jó versenye lehetett volna, mint a csapattársának, aki megint nagyon szépen ment és talán elmondható, hogy élete legjobb formájában versenyez. Szép előzésekkel és egy kis szerencsével egy nagyon erős hetedik helyet szerzett, amiért minden dícséretet megérdemel.

 

leclerc.jpg

A szerencsés harmadik, Leclerc 

Renault

Időmérő: Ricciardo és Ocon kihozták a maximumot az autóból a nyolcadik és kilencedik hellyel. Érdekes, hogy a Q1-ben és Q2-ben Ocon volt a jobb, a végére viszont az ausztrál adott neki 2 tizedet. Mindenesetre biztató, hogy mindketten a tízben voltak és úgy tűnik, Ocon kezdi felvenni a ritmust.

Verseny: Sikerült a szombati formát átmenteni és egy tényleg jó versenyt mentek mind a ketten. Ricciardo nagyon jó kis csatákat vívott a McLarenekkel, már az elejétől fogva, én már alig várom, hogy Norrissal egy csapatban menjenek egy McLaren-Mercedessel. Ocon is nagyon jó versenyt teljesített, de azért látszott a két pilóta közötti különbség, amikor Norris és Stroll ellen kellett csatázniuk. Ricciardonak pedig már csak egy kevés hiányzott ahhoz, hogy befogja Leclercet a célkeresztben és a dobogóért harcolhasson a végén. Jó volt végre látni őt elemében, remélem lesz még ilyen.

Racing Point

Időmérő: A RP óriási kérdőjel lett nekem ezen a futamon. Perez kiesése óriási veszteség a csapatnak, Hülkenbergtől meg nem is vártam sokat. Bár azért talán egy 6 – 10 közötti helyezés belefért lett volna tőle, ha a kocsi eddigi teljesítményét vesszük. Azt a teljesítményt, ami most eltűnt, pedig ez a pálya igazán kéne, hogy feküdjön nekik. Stroll hatodik és Hulk 13-ik helye nem valószínű, hogy fedi a kocsi valódi teljesítményét, de míg a németnek van mentség a teljesítményre, addig a kanadainak nincs.

Verseny: Még el sem kezdődött a futam, és máris elvesztettek egy kocsit. HUL motorját egy törött csavar miatt nem tudták beindítani. Stroll nem kezdte rosszul a versenyt, de gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy túl sok babér nem terem neki. Szinte mindenki megelőzte, és csak Bottas meg Sainz defektjének köszönheti, hogy pontszerző lett. Nagyon váratlan a RP visszaesése aminek lehet, hogy köze van Perez hiányához. Erre a válaszra még kicsit várnunk kell. Ha a mexikói visszatérése után is ez lesz a helyzet, akkor mégsem olyan jó ez a konstrukció. Viszont amennyiben ismét az élmezőnyben lesz, akkor egyértelmű, hogy PER végzi a munka oroszlánrészét a beállításokban, és Stroll csak haszonélvező. Szerintem utóbbi a valószínűbb, de majd kiderül.

Ferrari

Időmérő: Vettel szenvedése nagyon szembetűnő volt. Probléma probléma hátán, folyamatosan szereltek rajta valamit. Ez sajnos rányomta a bélyegét az időmérőre is. Nagy nehézségek árán, de végül sikerült a kötelező és bekerült a Q3-ba, ezzel elérve a maximumot. Leclerc-rel pont az ellenkezője történt, és egy olyan kört rakott össze a végén, amire méltán lehet büszke. Ebben az autóban jelenleg nincs benne a második rajtsor egy ilyen erőpályán. Nála minden tökéletesen működött, így egy óriási kontrasztot adva a Ferrari garázs két vége között.

Verseny: Vettel autójának vezethetetlensége a futamra is megmaradt, a német folyamatosan küzdött a kocsi egyensúlyával. Tökéletesen jellemezte az egész hétvége szenvedését az, amikor Gasly elment mellette egy Alpha Tauriban. Csapattársa ugyanúgy a másik végletben mozgott, mint szombaton. Szépen tartotta a negyedik helyet, és bár nem volt semmivel sem jobb tempója a mögötte jövőknél, kihasználta, hogy azok egymással vannak elfoglalva és csak rótta köröket. Most jött ki igazán, mennyire értékes is volt az a negyedik rajtkocka, mert nem valószínű, hogy sok babér termett volna neki a középmezőnybeli csatákban. És bizony ismét mellé állt a szerencse, mert megint behúzott egy olyan dobogót, amihez igazából köze sem volt. De hát ott kell lenni ahhoz is, hogy elkapjon a szerencse. Kíváncsi leszek, mire lesz képes a következő versenyen.

McLaren

Időmérő: A Mercedes párosán kívül csak az angol gárda volt képes eddig mind a négy futam kvalifikációján a Q3-ban végezni, ami sokat elárul az autó stabil tempójáról és a pilótpáros kiegyensúlyozottságáról. Ezúttal Norris varázsolt egy ötödik helyet, spanyol csapattársa pedig a hetedik rajtkockát szerezte meg. Most már az lenne a furcsa , ha nem tudnák hozni ezt a továbbiakban.

Verseny: Ha valakik nem unatkoztak egy percet sem, azok a wokingi pilóták voltak ezen a futamon. Szinte folyamatosan harcoltak valakivel. Stroll, Grosjean, Ricciardo, és Ocon is kapott belőlük, ha pedig éppen nem volt kivel, akkor házon belül próbálták eldönteni, ki a jobb. :). Érdemes megjegyezni, hogy mennyire fair módon harcoltak egymással, mindig tudták hol a határ. Végül nem úgy alakult a befutó, ahogy megérdemelték volna, hiszen Sainz defekt miatt pontot sem szerzett, Norrist pedig Ricciardónak sikerült visszaelőznie a végén. Rengeteg pontot szerezhettek volna, ami most nem jött össze, de hétvégén már itt a javítási lehetőség. Az viszont számomra nem kétséges, hogy a Mercedes párosa után a Norris - Sainz duó a legstabilabb a mezőnyben.

Red Bull

Időmérő: Az osztrák csapatnál még nagyobb volt a kontraszt, mint a Ferrarinál. Albon megkapta a csapat egyik sokat megélt öreg rókáját versenymérnöknek, ezzel is segítve őt. Nos, Simon Rennie szombaton még túl sokat nem tudott hozzátenni a teljesítményhez, hiszen ALB pénteken összetörte a kocsiját, ami rányomta a bélyeget az időmérős teljesítményre is. Valahogy nem akar ez összeállni a thai-brit versenyzőnek. Míg Verstappen hozta a tőle már szinte kötelező harmadik rajtkockát, ő ismét nem ment tovább a Q2-ből.

Verseny: Albon jó kis hullámvasúton ült vasárnap. Magnussen megreptetése és az érte kapott büntetés után még az utolsó helyen is állt, innen jött fel a nyolcadiknak úgy, hogy egyszer többször járt a boxban, mint a többiek. Szóval ismét egy jó versenyt futott, amiből lehet építkezni önbizalom terén. A szombatokkal viszont valamit kezdenie kell, mert ezt nem lehet minden futamon eljátszani. Verstrappen versenyét nehéz jellemezni, hiszen igazából légüres térben autózott, végigunatkozva az egész futamot. A kérdés nála az, nyerhetett volna-e? Szerintem nem, legalábbis komoly kockázata lett volna. Miután Bottas defektet kapott, és elment mellette, már biztos volt az ezüst, és kockázat nélkül rámehettek az extra pontra is. Azzal nem számolhattak, hogy Hamilton gumijai az utolsó körben adják meg magukat, ráadásul, mint utóbb kiderült, komoly sérülések voltak az ő abroncsain is a pályán lévő törmelékektől. Utólag könnyű okosnak lenni, de meggyőződésem, hogy ez volt a legjobb döntés.

images_1.jpg

A szerencsés második, Verstappen

Mercedes

Időmérő: Bottas minden szabadedzésen és az időmérő elején is gyorsabbnak és magabiztosabbnak tűnt, mint az angol címvédő, sőt még az időmérő első két szakaszában is. De jött a szokásos Hamilton végjáték és hirtelen egy 3 tizedes gyomrost kapott a finn. Ezek azok a momentumok, amikor bedől az addig felépített önbizalom és valószjnűleg BOT-nak is itt úszott el a másnapi verseny. A többiekhez viszonyított időről most kár lenne beszélni., maradjunk annyiban, komoly erődemonstrációt tartottak a fekete nyilak.

Verseny: Visszacsatolva a Hamilton által Bottasra mért ütésre, a finn nyilatkozhat bármit, ezt most azért biztos megérezte. Ennek tökéletes példája az első kanyar a rajt után, mert ha Hamiltont meg akarja verni, akkor bizony ennél sokkal agresszívebbnek kell lenni. Az ilyen gyenge próbálkozásokat az angol kisujjból visszaveri. Tudnia kellett, csakis a rajtnál lesz igazi esélye az élre állni, szóval talán elvárható lett volna egy kicsivel több agresszió a részéről. Az nem kétséges, hogy ő bukta a legtöbbet a defektjével, amivel komoly hátrányba került az összetettben. Mostantól az egyelen esélye, hogy Hamilton lazábbra veszi a figurát, ha azt érzi megvan a cím, és ilyenkor fogható. Ezt láttuk 2016-ban Rosbergtől, kérdés hogy a finnben van-e annyi tehetség, erő és kurázsi, hogy ezt meg tudja ugrani. Szerintem nincs, de majd kiderül, hiszen Rosbergről is ezt gondolta szinte mindenki. Hamilton, miután eljött a rajtnál, igazából nem volt kérdés, hogy megnyeri a hazai versenyét, ami be is következett, bár nem úgy, ahogy ő azt gondolta. Teljesen megérdemelten nyert, mindentől függetlenül, hiszen lehet mondani, hogy persze, ha VER nem megy ki, meg stb, de hát kiment. Az előtte összeszedett előnnyel pedig pont maradt elég ideje arra, hogy behozza három keréken a gépet. És azért hozzáteszem, a Hangar egyenesben 230 km/órával döngetett, hogy nyerjen, szóval nem mondanám azt, hogy kockázatmentes volt az utolsó köre. Silverstone pedig mindig is kedvezett az angol pilótáknak, s ez most sem volt másképp. Azért egy valamit kijelenthetünk. Ha Kimi az egyik legbalszerencsésebb versenyző a mezőnyben, akkor Lewis pont az ellentettje. Ezzel semmit sem levonva az angol érdemeiből. Végezetül csak annyi a fekete nyilakról, hogy a hírek szerint jócskán maradt a tankban üzemanyag, ami azt jelenti, korántsem volt maximumra tekerve a motor. Ez nem biztos, hogy az a hír, amit a riválisok hallani akartak.

Értékelés:

Futam osztályzat: 5/10 (első pár kör, utolsó pár kör, ennyi.)

Futam legjobbja: Gasly (Többen is esélyesek voltak, végül az döntött, ki ül a leggyengébb autóban.)

Futam legrosszabja: Stroll (Ezzel az autóval, ezen a pályán ez nagyon kevés.)

Itt szokott jönni, hogy elmondom „ Unom már mindig szidni az FIA-t, de”... és tényleg! Unom már szidni az FIA-t, de...kezdjük Russellel. Az időmérőn a dupla-sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt kapott büntetést. Latifi csúszott ki, és már visszaevickélt a pályára, a brit pedig egyből jelezte rádión, hogy visszavett a tempóból. A versenybírák mindent megvizsgáltak és meghallgatták az érintettet is: RUS elmondta, hogy a szeme sarkából látta a sárgát, amire reagált, de azt nem látta, hogy dupla sárga. A rádióforgalmat visszahallgatva tudták, hogy a versenymérnöke nem szólt neki a sárgáról és azt is tudták hogy az ilyenkor a kormányon kötelezően megjelenő figyelmeztetés sem működött (Ezt a jelet elméletileg az FIA adja, de nem tudni, hol volt a hiba). Erre fel mi a büntetés? Az ezért szokásos három helyett, öt rajthelyes büntetés. No comment. A következő a fekete-fehér zászló. Vasárnap Grosjean és Stroll is megkapta a sportszerűtlen viselkedés miatti utolsó figyelmeztetést, mindketten védekezés miatt. A hátulról jövőnek elég komoly előnye van a DRS miatt és a szabály most azt mondja ki, hogy a védő egyszer irányt válthat. Pontosan ezt csinálta a francia és a kanadai is. Ráadásul ha GRO megkapta az utolsó figyelmeztetést, akkor a következő ilyen megmozdulásánál, ami egy fokkal még keményebb is volt, ki kellett volna inteni ezen logika mentén, de nem történt semmi. Tehát a silverstone-i versenybírók szerint ne is védekezzen senki, ha jönnek rá DRS-el. Ez az egész szabály úgy hülyeség, ahogy van. Miért nem lehet védekezni? Nem azt mondom, hogy cikázzanak oda-vissza, de azért hadd legyen már esélye mindenkinek megvédenie a pozícióját. Sokat szoktam ekézni a Haas és az RP pilótáját is, de most igazat adok nekik. A másik az Albon - Magnussen eset. Nincs két egyforma koccanás, de azért a felvételeket összehasonlítva igencsak komoly hasonlóság volt a HAM – ALB és ezen eset között. Ha ott járt Hamiltonnak az 5 másodperc és a büntetőpont, akkor itt is Albonnak. És ha ez sima versenybaleset, akkor az is az. Tudom ez nem népszerű vélemény, és igazából egyet is értek mindkét döntéssel abból a szempontból, hogy ki a hibás, de tőlem mehetne tovább bünti nélkül mindkettő. Mehet a test - test elleni csata nyugodtan. Aztán vagy megtanulnak egymásra vigyázni, vagy kiesnek.

letoltes_1.jpg

A szerencsés győztes, Hamilton

Más! Silverstone az egyik leggumigyilkosabb pálya a naptárban, ezt már többször bebizonyította. Sokan ráhúzták a vizeslepedőt a gumiszállítóra a sok defekt miatt, de utólag végiggondolva azért ez valahol nem annyira meglepő. A Pirelli minden versenyre kiadja az ajánlásait, hogy hány kört bírnak a különböző keverékek, amitől persze a csapatok nyugodtan eltérhetnek a saját méréseik alapján, meg hát ugye nem is egyformán koptatják ezeket a különböző autók. Most mindenki jócskán túllépte ezt a számot a Safety Car miatt, és több versenyző is elmondta, hogy a pálya több pontja tele volt törmelékkel, amire ezek az agyonhasznált Pirellik már nagyon érzékenyek voltak. Ezen kívül ne felejtsük el azt sem, hogy idénre az F1 gumigyártója új keverékeket akart, amik egyik tulajdonsága az lett volna, hogy tartósabbak, de ezt a csapatok egyöntetűen elutasították, és a tavaly is használt keverékek mellet kardoskodtak, amit végül meg is kaptak. Hát most lehet, hogy ennek (is) itták meg a levét. Grosjean egyébként a közepes gumikkal ment el a verseny feléig a tele kocsival, úgy, hogy partiban volt a nála alapból gyorsabb autókkal, szóval nem hinném, hogy akkora hatalmas probléma lenne, csak ez éppen így jött. Nem először volt már olyan, hogy a gumik ennyire beleszólnak egy verseny alakulásába, és gyanítom nem is utoljára.

Végül pár szó a Ferrairól. Elöljáróban kijelentem, bár sosem voltam Ferrari szurkoló, az alábbi sorok nem ellenük, hanem értük íródtak. Négy nagydíj után egy kis összehasonlítás: 2019: 97 pont, 2020: 43 pont. Igen, - 54 pont a különbség. És ez még hízelgő is a csapatra nézve, hiszen összeszedtek két olyan dobogót, amihez közük sem volt. Igazából a Ferrari kapcsán azt sem tudom hova kapjak. A Ferrari elnöke kijelenti az idény elején, hogy ez, és a következő év kuka és már '22-re koncentrálnak?? A Ferrari....könyörgöm..! Közben meg Binotto azt mondja, soha nem adjuk fel és folyamatosan fejlesztünk. Miközben papíron óriási átszervezések történtek, csak éppen ugyanazok dolgoznak ugyanott és az adott részleg neve más a gyárban, s létrehozták a teljesítmény növelésért felelő részleget. 2020-ban a Ferrainál! Eddig mit csináltak? Sakkoztak kávézás közben? Mialatt olyan amatőr hibák miatt megy el Vettel 3 szabadedzéséből 2, ami még egy F2-es csapatnál sem lenne lehetséges. Tudva azt, hogy Vettelnek olyan autó kell, ami hátul minél nagyobb leszorítóerővel rendelkezik, rárakják az autójára a legkisebb leszorítóerős hátsó szárnyat! Ugyanaz az ember töltötte be több mint 1 évig a két legfontosabb pozíciót, mert nem tudtak senkit kinevezni technikai főnöknek. Lehetne még sorolni sajnos. Az egyetlen pozitívum az, hogy Leclerc autója többé-kevésbé rendben van, és megmutatta, hogy lehet rá építeni. Sokkal többet kihozott az autóból, mint amire az predesztinált, még ha ez igen erős szerencsével is párosult. Nem biztos, hogy ebből lesz kiút egy-két éven belül, de hát a remény hal meg utoljára. Mindenesetre az F1-nek nagy szüksége lenne egy igazán erős Ferrarira, reménykedjünk, hogy hamar megkapjuk.

 

Köszi, hogy elolvastad. Ha tetszett, kövesd és lájkold az oldalt, írd meg a véleményed. Ha nem, akkor is! :)

Szólj hozzá

gumi autósport motorsport Ferrari Forma-1 Anglia Alfa Romeo Norris FIA F1 Honda Red Bull Mercedes Formula-1 Vettel Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Perez Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Pirelli Raikkonen Silverstone Ricciardo Brit Nagydíj Magnussen Verstappen Stroll Racing Point Alpha Tauri gumigyártók