Így támogatsd a zenészeket az interneten

2020. március 28. 20:24 - Termosz

Avagy gyorstalpaló a zenei streaming szolgáltatások útvesztőihez

Sziasztok! Ez a bejegyzés arról szól, hogy miként tudnak a zenészek bevételhez jutni a zenei streaming szolgáltatásokon keresztül, és miként segíthettek ti is a zenész ismerőseiteknek, a kedvenc együtteseiteknek, előadóitoknak manapság. Mindannyiunknak lehetősége van arra, hogy ingyen támogassuk azokat az embereket, akik számunkra kedves zenéket csinálnak. Ez a cikk tehát elsősorban a zenei streamingből szerezhető bevételekről szól, és hogy mit jelent ez a zenész oldaláról.

zenei_streaming.jpg

Szóval hogyan segítsek a bajba jutott zenészeken, vagy azon, aki épp nem jutott bajba, de szeretem, amit csinál?

A legkézenfekvőbb válasz egyszerű: hallgasd a zenéjét! Neked semmibe sem kerül, és ő mégis bevételhez jut.

De hogyan?

Íme egy kis gyorstalpaló a zenei platformokhoz. Rengeteg zenei streaming szolgáltatás létezik ma már, például a Spotify, az Apple Music, a Tidal, a Deezer stb. Az itt szereplő számok után mind bevétel keletkezik, amiket a zeneszerzők 2–3 hónapos átfutási idővel megkaphatnak. Ezekre a platformokra a zenészek úgy tudják feltölteni a szerzeményeiket, ha szereznek maguknak egy disztribútort. A zenész így közvetlenül a disztribútorhoz tölti fel a számot, ami aztán továbbküldi a számokat a kiválasztott szolgáltatóknak. A szolgáltatók pedig a havi hallgatási adatok alapján, 2–3 hónap átfutási idővel megküldik a bevételi adatokat, elküldik a pénzt a disztribútornak, és a zenész így összesítve veheti fel a pénzt mindenhonnan a disztribútoron keresztül.

És te ezért mit fizettél ki? Ha van Spotify-előfizetésed, akkor az előfizetés díját, ha ingyenes fiókot használsz, akkor pedig semmit. És képzeld, még a TikTokos zenehasználat után is jár bevétel!

Zenész vagy, és még nincsenek fenn a számaid a streamingben?

Töltsd fel még ma! Irgum-burgum! Ezen nincs mit halogatni. Itt egy tuti link a Distrokidhez, amin 7%-kal olcsóbban tudsz regisztrálni.

Mitől függ az, hogy mennyi bevételhez jut a zeneszerző?

Sok mindentől: például attól, hogy milyen szolgáltatóról van szó, milyen országból hallgatták meg a zenét, milyen előfizetéssel rendelkezik a felhasználó, vagy hogy mennyien hallgattak az adott időszakban zenét. Például egy Pandora-lejátszásért mondjuk 0,016137021349 $-t kaptam múltkor. Ez átszámolva kb. 5 Ft. Más szolgáltatások viszont máshogy fizetnek. Januárban 6000 Soundcloud-lejátszás után pl. 1 dollárt kaptam, valamikor augusztusban ugyanennyi Apple Musicos lejátszásért 13 dollárt. Ez több, mint tízszeres különbség. Szóval nagyon ingadozó, hogy hol mennyit lehet keresni. De egy a lényeg: sok kicsi sokra megy, és minél többször hallgatják a dalokat, annál több pénzt jut a zenésznek. 

Így tehát ha van zenész ismerősötök, és fenn van ezeken a helyeken a zenéje, ha néha meghallgatjátok, egész biztos segítetek neki!

Én a YouTube-on szoktam zenét hallgatni. Ott mi van a színfalak mögött?

Magyarországon szerintem a legnépszerűbb hely, ahol az emberek zenét hallgatnak, a Youtube. Zenészi szempontból ez nem igazán a legjobb, hiszen nem minden esetben kap a zenész pénzt azután, hogy itt hallgatják a zenéjét.

Itt két módszer áll rendelkezésre a bevételszerzéshez: az első a saját YouTube-csatorna monetizálása. Ez azt jelenti, hogy a zenész az általa üzemeltetett csatornán szerez bevételt a videóival. Ahhoz, hogy ez elinduljon, kell 1000 feliratkozó, és jó sok nézési óra.

Másrészt: itt van a YouTube Content ID. Ez egy olyan adatbázis, amely tartalmazza a zenéket, és a rendszer felismeri, ha egy videóban felhasználják egy zenész dalát, és átadja a bevétel egy részét a zeneszerzőnek. Ha a korábban említett disztribútor foglalkozik a YouTube Content ID-val, akkor a zenész könnyen hozzájuthat ezekhez a bevételekhez, ha valaki más feltölti a dalát a YouTube-ra, vagy a vlogjában felhasználja háttérzenének például.

 

repost_youtube.png

Ő már gazdag lesz. Avagy így jelenik meg a YouTube-on, egy videó leírásának alján, amikor a videóban szereplő zenét felismerte a Youtube Content ID, és eljuttatja a jogos tulajdonosának a lét. A szerencsés illető pedig 3–4 hónapra rá belép a disztribútorához, és voilá – nagyon örül majd annak a kis vagy sok pénznek!

 

A Content ID így nagy segítség a zenész szempontjából, viszont nem minden disztribútor foglalkozik ezzel, vagy van, ahol kiegészítő díjat számítanak fel érte, amit önmagában nem éri meg befizetnie a zenésznek. Személyes tapasztalatom az, hogy én nagyon sokáig nem tudtam felvenni az ezek után járó bevételt, mert a disztribútorom nem foglalkozott a Content ID-val. Lassan, két év elteltével sikerült bekerülnöm egy meghívásos alapon működő disztribútorhoz, akiknél ingyenesen van ilyen szolgáltatás. Ezt jó nehéz volt elintézni! Szóval, ha valaki beleteszi a vlogjába a zenémet, akkor azért is kaphatok pénzt.

 

repost.png

Space Bunny Girl! – Íme 175 000 lejátszás, amiért nem kaptam pénzt. Vagyis de, most már fogok kapni ezentúl, de csak a Claim Date oszlopban szereplő dátumtól.

Vajon mennyi pénzt kereshettem volna korábban? Azt már soha nem fogjuk megtudni.

 

Jó, és ezen kívül mit tehetek még ingyenesen?

Szóval alapesetben ott egy szám, amit vagy megtalálnak a hallgatók, vagy nem. A legtöbb esetben nem. Lehet, hogy az lenne az év legnagyobb slágere, és árván porosodik a Spotify virtuális polcain. Mert attól, hogy ott elérhető egy dal, még egyáltalán nem garantált, hogy bárki meg is találja a platformon.

Mentsd el a lejátszási listáidba, nyomj rá a szívecskére, ha van, reposztold, oszd meg újra, kommentelj. Azért, mert ha nagy az aktivitás a daloknál, akkor előre sorolja a rendszer az algoritmusban, és nagyobb eséllyel kerül be más, automatikusan létrehozott, algoritmikus listákba, ami által új hallgatókhoz juthat el a zenész.

 soundcloud_algorythms.png

Ezek az emberek tuti a rendszeren keresztül találtak meg. Ezek a lejátszások a SoundCloud algoritmikus playlistjeiből származnak. De ez csak azért van, mert előtte sok ember szívecskézte a számomat, meg kommentelt, úgy, mint ahogy az előző bekezdésben leírtam.

 

Másrészt: szerintem tudatosítsuk magunkban, hogy a zenei tartalom elég máshogy viselkedik az interneten, mint a szöveges vagy a képes.

Volt korábban blogom is, most zenélek, és szerintem a zenére egyszerűen sokkal-sokkal kevésbé figyelnek az emberek, mint amikor blogot írtam. Én szeretném, ha ezt tudatosítanánk magunkban. Bár van a zenéhez köthető blogom is (ez), de ez eléggé másodlagos most az életemben, mert nem hoz olyan eredményt a szöveges tartalomgyártás a zenei projektemben. A régi blogomra írt cikkeket sokkal hamarabb megosztották és lájkolták emberek, mint bármelyik zenét. Még akkor is, ha alapvetően tetszik nekik.

Arra jutottam, egész egyszerűen más a tartalom természete. Nem lehet összehasonlítani egy cikkel. Egy cikket azért osztasz meg, mert informatív, hasznos, esetleg vicces, elgondolkodtató. A zenéről viszont nem beszélgetsz úgy, hogy:

„Ja igen, tegnap olvastam abban a cikkben, hogy VI IV I V akkordsort használtak a legújabb XY számban, és milyen jó is volt az a konvolúciós reverb és az az enyhe szaturáció a vocal chopon, de lehetett volna jobb, ha nem reese basst használnak, és a buildupban már megint betettek egy snare rollt, amitől már kivagyok, mert mindenki ugyanazt használja...” (Szóval egy átlag hallgató nem feltétlenül így beszél a zenéről.)

A zenét sokszor passzívan fogyasztják az emberek a lejátszási listákon keresztül. De nem mindenki olyan szerencsés, hogy a Spotify főoldalára kerüljön valamilyen menő helyre, és rengetegen hallgassák ott a dalát. Mint ahogy fenn is említettem, sok a Spotify virtuális polcain porosodó, de jó dal. Csak senki nem találja meg. És lehet, hogy te hallottad, és nagyon megérintett, de nem szívecskézted, nem osztottad meg, nem beszéltél róla, ezért nem figyelt fel rá senki. Így a kis, független előadók, és minden profi számára is szerintem nagyon sokat jelenthet az, ha megosztjátok a dalait, hallgatjátok, szívecskézitek a Spotify-on, elmentitek valamilyen személyes playlistbe – ha csak ideiglenesen is. Én is pl. retweetelem mások új zenéit, amikor látom, és tetszik, és 1–2 nap múlva leszedem, mert már úgyis mindenki látta, aki akarta.

Ha tetszett a cikk, nagyon örülnék, ha követnél ezeken a helyeken: a SoundCloud-on, a Spotify-on, az Apple Musicon, a YouTube-on, a Twitteren, a Facebookon és az Instagramon. Szóval kövessetek mindenhol, amit használtok!

Szóval a fentieket elolvasva úgy tűnhet, a zenész itt már mindenért pénzt kap. Való igaz, de a lényeg, hogy ezek nagyon-nagyon kis összegek. Akár 1 Ft alatt is lehet egy lejátszás díja, de sok kicsi sokra megy! Ezért nekünk nagyon sokat számít a több ezres vagy tízezres hallgatóság. És mindenféle figyelem nagyon sokat segít egy zenésznek. Így köszönöm azoknak, akik velem tartanak továbbra is!

Üdv:

Egy zenész, aki próbálja megérteni, miért ér el néha egy-egy száma 175 000 lejátszást, néha meg 150-et.

 

Iratkozz fel a hírlevélre

* kötelező
E-mail-formátum

Válaszd ki, milyen módon szeretnél hallani ALISA-ról:

Az e-mailek láblécében található linkre kattintva bármikor leiratkozhatsz. Az adatvédelmi gyakorlatokkal kapcsolatos információkért kérjük, keresd fel a webhelyünket.

A Mailchimpet használom marketingplatformként. A lenti Feliratkozás gombra kattintva beleegyezel abba, hogy az adataidat átviszi a rendszer a Mailchimphez feldolgozásra. Itt olvashatsz bővebben a Mailchimp adatvédelmi gyakorlatairól.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elemesztakaosz.blog.hu/api/trackback/id/tr3315567118
süti beállítások módosítása