DUNAKANYARKULT /Nem tartozik a hasonnevű egyesülethez!/ Fábián Erika 06-70-3129308

2021. január 17. 17:29 - fabiane

Maróti Géza építész Atlantisza Zebegényben

mart_1.jpg

Maróti Géza építész már aktív világjárása közben nyaralót épített Zebegényben, és azután itt telepedett le utolsó éveiben. Miért nem fejezhette be a Hősi emlékművet és mivel foglalkozott halála előtt?

 


Maróti
Géza (1875-1941) a magyar szecessziónak egyik kivételes művészegyénisége, életművét szinte alig ismeri a hazai közönség. Ennek az az egyik oka, hogy kevés építészeti munkáján kívül elsősorban a mai látványtervező fogalmával definiálható tevékenységet folytatott. Installatőr, belsőépítész, máskor kiállítások rendezője volt. Az ő nevéhez fűződik a milánói nemzetközi kiállítás és a Velencei Biennále magyar pavilonjának megépítése, a Mexikói Nemzeti Színház üvegfüggönyének és a nézőtér fölötti üvegmennyezetének tervezése, de hosszú ideig dolgozott Észak Amerikában is. Itthon inkább épületszobrászként és belsőépítészként foglalkoztatták. Munkásságából szinte semmi sem maradt fenn, ezért mondhatja magát szerencsésnek Zebegény, mert ebben a kicsi faluban még ma is több Maróti-mű áll többé-kevésbé ép állapotban. Ilyen az 1912-1914 között épített villája, az 1936-ban elkezdett, de igazán soha be nem fejezett Országzászló és hősi emlékmű a zebegényi Kálvária-hegyen, valamint a minden valószínűség szerint az ő tervei szerint épült Duna-parti lakóház, a Schwarzmaier villa. A zebegényi épületek szinte keretbe foglalják életét, hiszen a villát a fiatal, sikeres, belföldön és külföldön egyaránt sokat foglalkoztatott építész és szobrász Maróti álmodta meg saját magának. Az Országzászló és hősi emlék pedig az utolsó számottevőbb megbízása volt a megváltozott Magyarországon és a háború felé rohanó Európában.

(Maróti Zebegényben - Élet ls Tudomány)

mv.png


Az
1900-as évek elején kezdték felfedezni Zebegényt a pesti nyaralók, csodálatos fekvése, kellemes adottságai és Pesthez való viszonylagos közelsége miatt. Maróti Géza már a század első éveitől itt töltötte pihenőidejét. Annyira megtetszett neki a hely, hogy később telket vásárolt és 1912-ben hozzáfogott villája építéséhez. Ő is az állandó nyaralók sorába lépett, akik akkoriban igen aktívan vették ki részüket a falu arculatának alakításában. A dunai kőfalon egy felirat jelzi az építkezés dátumát: „ÉPÍTET(KlTE MARÓTI GÉZA ÉS HITVESTÁRSA AZ ÚRNAK EGYEZERKILENCSZÁZTIZENHARMADIK ESZTENDEJÉBEN."

 (Klemmné Németh Zsuzsa: Maróti és Zebegény (1875-1941) )

Ki alkotta a villát díszitető szobrokat?

telcs_ede.jpg

Telcs Ede szobrász zenei témájú alkotásai közül egy-egy a baráti köréhez tartozó művészek és építészek lakásainak és villáinak is jellegzetes dísze lett. Maróti Géza a világkiállítások magyar pavilonjainak belső tervezője emlékirataiban említi, hogy a milánói kiállítás zeneszobájának falait Telcs Ede szép gyermekfrízével ékesítette, ami később, mint baráti ajándék, műkőből, zebegényi házának dunai homlokzatán lett elhelyezve az óriási Beethoven szobor fölött, amit, ahogy Bródy-Maróti Dóra írja, a bécsi hajóról is lehetett látni. A Beethoven szobor egy másik példánya Alpár Ignác villájának főhomlokzatán kapott domináns helyet. De a szoborból volt Kodály Zoltán lakásában, a zebegényi Maróti-villá-ban és Kohner Adolf műgyűjtő szecessziós palotájának zeneszobájában is. A Zeneakadémia Scherzo című domborművének másolata pedig Giergl Kálmán verőcei villájának utcai homlokzatát díszíti.

(Baranyi Anna: Telcs Ede allegorikus kompozíciói)

 

 

ma_5.jpg

Maróti Géza, mint Zebegény örökös grófja

„Egy szép napon Bartóky (államtitkár) vezetésével nagyszámú küldöttség keresett fel. Szerénységem tiltja ugyan erről beszélni, de egy okmányt nyújtottak át. Az államtitkár úr fennkölt szellemű beszédet mondott. Kineveztek Zebegény örökös Grófjává.... Mint minden új seprű - úgy minden új gróf is jól seper. A következő grófy ukáz lett tehát magyarul és németül a kisbíróval kidoboltatva és a családoknak kézbesítve. A zebegényi gróf által közhírré tétetik, hogy minden nyaraló család által ma este 1/2 kilenczkor a Dunapartra a következő vígalmi felszerelés hozatik: Először három darab tüzelőfa. Másodszor egy darab ágylepedő, lehet tiszta is, harmadszor egy törülköző és negyedszer mindenféle folyékony és szilárd halmazállapotú piknik anyag. Ami ezennel tudomásul adatik.
Úgy is lett. Minden család elhozta. Mindenki tőlem várta, hogy mi lesz már most. Hát először is mind áteveztünk a Duna közepén lévő zátonyra, ahol a Krebs suszter harmonikája kellett nagy tánczolás kezdődött. Gróf úr minek kellenek a lepedők? Tartsd a pampuládat majd meglátod - szólt a grófy felelet. Fél tizenegykor a zátony közepén nagy tüzet raktunk, mert valamivel később jön arra Budapestről az éjjeli bécsi hajó. Akkor a férfiak egymás nyakába ültek és be lőnek borítva egy lepedővel, a felső ülnök fejére törülköző került. Ezek aztán mint óriási kísértetek a tűz körül rém lassan körben jártak. Mindenki más leguggolt és szintén lepedő alá került. Halotti csönd az egész zátonyon. Csak a kísértetek mozognak körül. Az arra menő hajón nagy tolongás és kiabálás a fedélzeten, vészjelek. Hiszen egész hihetetlen és rémes dolgot látnak. A Duna közepén lángok és kísértetek. Még ma sem tudnák, hogy mi volt, ha Szobról a begyulladt kapitány a zebegényi állomásra nem telefonált volna - felvilágosításért. Más!"
(Maróti Géza emlékirataiból)
Klemmné Németh Zsuzsa szerk.: Maróti Géza és Zebegény (1875–1941)
Bővebben: https://dunakanyarkult.blog.hu/2020/03/16/bartoky_zebegenyben
megy_pest_idszak_06_maroti_pages16-16.jpg
sm.jpg

 

 A Maróti tervezte másik épület Zebegényben:

A villát Schwarzmaier Gyula miniszteri tanácsos építtette az 1900-as évek elején. (Építész: Maróti Géza, kinek feljebb a Duna-parton állt villája.) Halála után örökölte dr. Sipőcz Jenő, egykori budapesti főpolgármester, akinek felesége 1955-ben eladta az épületet a Kőbányai Textilgyárnak. 1959-ben a Magyar Állam tulajdonába került, 1962-től a SZOT Üdülési és Szanatóriumi Főigazgatósága gyermeküdülőként üzemeltette. Ma ismét magántulajdon.

(Tomaji Attila)

 arp_1.jpg

Árpádházi Szent Erzsébet szobra, Maróti Géza alkotása, az építész villájából került a templom mellé

ep.jpg

A zebegényi emlékmű építéséről a következőket jegyezte le Maróti Géza 1940-ben (megdöbbentő!):
„[...] Még egy pár »mérték szerint rendelt« cipőről kell megemlékeznem. Zebegény gomblyukfájdalmas városi és állami hivatalnok urai, a szobi főszolgabíró is hozzájuk számítandó, egy Országzászló és Hősiemlék létesítését határozták el a Kálvária hegyen. Van ugyan több nyaraló, sőt villatulajdonos budapesti építész Zebegényben, de miután Hubert barátunk (Hültl Dezső műegyetemi tanár irodavezetője) egy olyan tervvel blamirozta magát, mely nagyon hasonlított egy nyári vendéglőt jelző zászlóhoz (»es war einfach, aber geschmacklos«, mint a költő mondja), úgy végül is egy bizottság felkért, hogy vállaljam el a tervezést. Megjegyezem itt is megalakult a „nagy bizottság”, ahol minden niemand legalább is elnök lett. Engemet legutolsónak benyomtak a művészeti bizottságba. Én, mint zebegényi őslakó és háztulajdonos, nem tudtam kitérni a feladat elvállalása elől. Nem akarom a dolgot részletezni, szegény közben hirtelen meghalt Papanek Ernővel és a ma is derekasan dolgozó Koperniczky Lacival együtt, állami kőbányát, és mindenféle más anyagokat kilincseltünk ki, a szobi főszolgabíró is derekasan viselkedett (sőt, az ügy érdekében még táncolni is elmentem a balassagyarmati megyei bálra), úgy hogy a földmunkát, kőfejtést stb. (egy nagy fahidat is kellett építenünk egy szakadékon át a kőbányához vezető úthoz) elkezdhettük is az alapozást. Papanek Ernő halála után Salamon Géza tanácsnok lett az elnök és ő járt ki bizonyos összegeket és anyagokat. Bennünket az érdekel, hogy ezen nagyobbszabású emlékhez, mely ma háromévi munka után nagyrészt készen áll, de még leleplezve nincs - én mivel járultam hozzá.
Hát lássuk:
1. Fénymásolatokra cca. 250.00 P.
2. Kis gipszmodell (jelenleg a szolgabírónál) 200.00 P.
3. Ellenőrző utazások, kiszállások cca. 200.00 P.
4. Arany cosin lapok cca. 1000.00 P.
5. Vascsövek cca. 50.00 P.
6. Monumentális bronz Krisztusfej értéke 4000.00 P.
7. Tervezői tiszteletdíj, 40.000 pengő összérték 15%-a (mert emlékmű), tervek,
részletrajzok, művezetés stb. 6000.00 P.
8. Készpénz hozzájárulás gyűjtésnél 50 P.
9. Utólag igazi tüzéraranyozott dicsfény a Krisztus fej fölé 150.00 P.
Összesen Pengő: 1 1.900.00
Tehát én a szegény munkanélküli magánember és a sarokba állított zsidó származású művész, mint mindig életemben, most is önzetlenül és többet, mint szabadna áldozok hazafias kulturális célokra. Ezzel szemben az antiszemita hivatalnok urak, akik félig ingyen utaznak, stb. és kiket az államnak vagy városnak kell eltartani, 5 és 10 pengőket jegyeztek (sokan ezzel is adósak maradtak!) a legnagyobb - már nagy feltűnést keltő - főhivatalnoki (pl. Sipőcz polgármester) jegyzés azt hiszem 50 pengő volt! Én egyedül tehát tízszer annyit adok, mint az összes hazafiak együttvéve és sokkal többet mint pl. a vármegye stb... és - és: azonfelül én vagyok az egész emlék fő mozgató motorja! Most jön egy érdekes dolog! Tavaly 1939 nyarán, az emlékbizottság itt Zebegényben ülést tartott. Ülés közben feláll Sinay ezredes (nem kell megijedni, azelőtt Schwarznak hívták és egy katonai ruharaktárban vitézkedő nyafka gyomorbajos) és indítványozza, hogy Salamon Gézának és Koperniczky Lászlónak hatható közreműködésükért jegyzőkönyvi köszönetét szavazzanak. Én ezt nem irigylem munkatársaimtól mert igaz, hogy Koperniczky sokat dolgozott és Salamon tanácsnok több eredményes pumplevelet írta alá, de szemérmetlenség volt ugyanakkor engemet kihagyni és hogy az ülésen senki sem akadt, aki ezen szépséghibát utólag rendbehozta volna! Engemet a munka és a probléma érdekel és fütyülök az ő jegyzőkönyvi köszönetükre. Megjegyzem, hogy Sinayt egyszer protegáltam Lévy Lajosnál a zsidó kórházban, ámbár ő most nem zsidó, de egyike a hajlított orrú kimondott antiszemitáknak. Az egész dolog nem az én túlérzékenységem, hanem ők a tapintatlan félművelt és alattomosan perfid bugrisok, akik ilyen módon szeretnék talán elérni, hogy az egész emléket tervező, és annak kivitelét mozgató zsidó származású művész leköszönjön megbízatásáról, miután mára nagy bronz Krisztusfej is helyén állt, tehát a még hiányzó négy vaskereszt és árbocaid elhelyezésénél és néhány lépcső befejezésénél, úgy sincsen rá már szükség! Egy ilyen szemérmetlen »gseftelő« zsidó azután még arra is képes, hogy mint tervező, a nevét az emlékre vésse, és ott lábatlankodjék az emléket létrehozó és magát túldolgozó sok fő a 1 és közönséges elnök között, ha a kormányzó esetleg eljön majd az emléket felavatni! En viszont leszögezem, hogy csak Papanek, Koperniczky és én dolgoztunk, mert a levegőbe beszélést és néhány általam fogalmazott levél aláírását mégsem lehet valami kimagasló teljesítménynek nevezni! De a legtöbb ember úgy »dolgozik« hazánkban, hogy »aláír« a valódi szervező és alkató munkát a kulisszák mögött mások végzik, és nem sokat mondok azzal, hogy ezek igen gyakran zsidók - akik akármit mond a kormányzó, nem vettek el semmit a keresztény magyaraktól - hanem ők alkottak semmiből kereskedelmet, ipart, kivitelt és nem utolsó sorban kultúrát, amire a bús hazafyak ha vállalkoztak volna is annak idején, ezen dolgok életrehívásához sem eszük, sem tehetségük, sem pénzük nem volt, mert ez utóbbit elitták, elvadászták és eldorbé- zolták - úgy hogy múlhatatlanul bekövetkezett az a bizonyos ismétlődő, már említett teljes eladósodási periódus - amikor aztán saját felsegítésükre alkotott zsidótörvényeik mindent elrabolnak (szerencsétlen védekezni, vagy kivándorolni nem tudó, az országot tulajdonképpen felvirágaztató, érdemes polgártársaiktól, akiket aztán hálából ráadásul még meg is sértenek, sőt megbélyegeznek! Egy ilyen tudatos sértésben volt nekem részem - szintén merő hálából - az általam tervezett zebegényi Országzászló és Hősiemlék bizottságának említett ülésén - 1939-ben, mely sértésért a mai viszonyok mellett nem is lehet elégtételt kapni! A M. Á. K.egyik zsidó igazgatója hasonló dolgot írt egyik búcsúlevelében, mielőtt agyonlőtte magát és én igazat adok ezen szegény embertársamnak, hogy nem akart megszégyenítésben élni - miután végigkiizdötte az első világháborút! Megint felmerül tehát a kérdés, hogy érdemes-e ezen ország kultúrájáért vagy civilisatiójáért (mert itt is még nagy kezdeti bajok vannak) dolgozni?Mint érdekes más dolgot megemlítem, hogy fenti emlékmű földmunkáinál, két ősemberi hamurétegre találtunk, és megfelelő egész primitív, persze kézzel formált edény cserepeket, és karikaszerű ékszereket vagy zsinórtartókat szintén égetett agyagból. Fémtárgyak nyoma nem mutatkozott. A másik érdekesség, hogy az állami kőbányából fuvarozott kőanyag - tengerfenék eredetű, milliárd és milliárd kis csigából (nummuliták?) áll. Néhány nagyobb tengeri kagylót is találtunk - ezeket a kőfalba helyeztettem. A harmadik érdekesség nem diluviális, hanem egy jelenkori őslény, egy bizonyos Káromy nevezetű állami mérnök, aki önként vállalkozott, hogy a kőmívesek által teljesített köbméter mennyiséget kizárólag, mint számcsősz ellenőrzi. Ez a gyakran Zebegényben nyaraló, vasúti szabadjegyes mérnök, még soha egy időpontot be nem tartott, semmit ki nem számított, soha egy ígéretét be nem váltotta és alig néhányszor mutatkozott az emlékmű színhelyén. Egyszóval egy mintaszerű állami műszaki közeg, aki mint a nagy tunya tenyészetből kikristályosodott díszpéldány persze nemes és antiszemita. Ezen műszaki kincsünk az Úr előtt, egyszer nem tudom miért - (én már Budapesten voltam) két évi nemtörődömség után, váratlanul ellenőri allűröket érzett magában gerjedni és megjelent az emlékműnél, ahol éppen a 4 nagy kőpillért falazták, melyeknek magassága az én 1:20 léptékű rajzomon 5,00 méterre van megadva. A kőmívesek a pilléreket körülbelül 4,20 magasságig hozták és éppen feljebb akarták állványozni, mikor Káromy kijelenti, hogy a pillérek már elég magasak, csak simítsák be fent a tetejüket és aztán lehet állványozni! Hát kérem a távollétemben, megkérdezésem nélkül meg is történt és a pillérek (melyekre vas kettőskeresztek jönnek) még ma is így állnak 80 centiméterrel alacsonyabban mint a rajzom előírja! Ezért csináltattam én tehát 200 Pengőért egy kis gipszmodellt, hogy az arányokat jobban lássam, mert végre is az ország egyik legna­gyobb szabású országzászlójáról van szó, mely a Dunán mar 8-10 kilométer távolságból látszik! Káromynál a teljes műszaki sötétségnél csak a tapintatlanság nagyobb. Azóta Káromy eltűnt, mint a kámfor - az én szemem elé többé nem került, de lehet, hogy mint egy visszatérő fényes műszaky üstökös néhány év múlva az állami elmegyógyintézetből ismét visszatér - és a már kész emlékművet lebontatja... A szomorú az egész agylágyulthumoros dologban az, hogy utólag nehéz a pillérekre a 80 cm-es magasítást felfalazni, anélkül, hogy a toldás látszana! Ez egy magyar mérnök arcképe, a zsidótörvények idejéből, amikor is áz ország nagy része rablásra éhesen vár a III. zsidótörvényre! Az egész esetet mint jellemző »kultur kunosát« írtam le, mert igazán egyéb fontosabb teendőm is volna. [...]"
Bővebben: https://dunakanyarkult.blog.hu/2020/06/03/trianon_dunakanyar
mar_3.jpg
Maróti Géza egy külföldi utazáson
atl.jpg
...és mivel foglalkozott Maróti utolsó éveiben?
„Az Atlantisz-könyv is egy beszámolás a saját lelkiismeretemnek, mely már kis nebuló koromban is megvolt, … és melyért oly sok mindent feláldoztam életemben.” (Maróti Géza)

Maróti  1927-ben a világhírű finn építész, Eliel Saarinen meghívására Amerikába ment, és elkészítette a detroiti Fisher Building bronz- és gránitszobrait, falfestményeit és a Livingstone Memorial fehér márvány világítótornyának tervét, a British Museum felkérésére pedig a jeruzsálemi Salamon-templom rekonstrukciós terveit. 1931-ben tért haza Budapestre, ahol rövid ideig az Iparművészeti Iskola tanára és a műegyetem építészmérnöki karán a mintázás előadója volt.
A mexikóvárosi 1908-ban tervezett Operát, melyet 1934-re fejeztek be, sohasem látta. Maróti ebben az időben Magyarországon többé nem kapott megbízásokat. Visszavonult zebegényi házába, 1933 és 1940 között az 1930-ban Konstantinápoly és Jeruzsálem közötti, a keresztes lovagokat követő, lóháton megtett útja által inspirált óriási spirituális művén, az elsüllyedt Atlantisz németül írt, a mai napig kiadatlan történetén dolgozott (Mi vagyunk Atlantisz).

(MTA)

atla.jpg

Atlantiszváros Maróti vázlatai szerint egy koncentrikus körökből felépülő település szakrális középponttal, melyben a város lakói egy közös eszme, egy közös cél eléréséért fognak össze. Az organikus várostervezés e szép példájának ötméteres makettje 2000-ben a Velencei Építészeti Biennáléra elkészült Gerle János építész vezetésével, melyet aztán a pavilon előtt, a szabadban állítottak fel.

Marótit minden érdekelte, és mindennel foglalkozott. A csillagászat, az etnográfia, a filozófia, több nyelven beszélt és olvasott, fantasztikus könyvtára volt, ritkaságszámba menő kötetekkel. Egy-egy témával való foglalkozás közben a tudás mikrovilágképpé állt össze.

Atlantisz esetében nemcsak egy várost rekonstruált, hanem egy kultúrát és egy életformát is újra próbált alkotni. Egy matriarchátusban élő embertípust képzelt el, és a mindig építkező atlantidákkal szemben álló, mindig pusztító trogloditákat. Nem véletlen, hogy ebben az időszakban 1937 és 1940 között ez foglalkoztatta: egy ideális, valaha talán létezett és újra visszakívánt város és az elpusztult Salamon templom újraépítése.

(Elsüllyedt világok szerelmese - www.kultura.hu)

Kedves Olvasó!

Köszönöm, hogy érdeklődött a Dunakanyar kultúr- és helytörténete iránt!

Küldetésemnek tartom, hogy bemutassam ezt a szívemhez közel álló helyet...

A blogposzt önkéntes munkával jött létre, aminek folytatását itt támogathatja:

Fábián Erika OTP Bank 11773119-15463812 (Adomány megjegyzéssel)

Szeretettel várom sétáimon is: https://seta.dunakanyarkult.hu/

 

Klemmné Németh Zsuzsa "Maróti Zebegényben" című kiadványa itt elérhető: https://library.hungaricana.hu/hu/view/MEGY_PEST_Idszak_06_Maroti/?query=Mar%C3%B3ti%20zebeg%C3%A9nyben&pg=15&layout=s

Címkék: Zebegény
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://dunakanyarkult.blog.hu/api/trackback/id/tr6116268336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
DUNAKANYARKULT /Nem tartozik a hasonnevű egyesülethez!/ Fábián Erika 06-70-3129308
süti beállítások módosítása