Contrapasso

Divat- tánc- és zenetörténet

A Contrapasso ruhatára

2018. november 18. 16:40 - Contrapasso

02pp4.jpg

 

Ahogyan a mesék szoktak kezdődni, egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy Contrapasso Historikus Táncegyüttes. Úgy alakult, hogy 7 évig velük töltöttem minden szabadidőmet, tanultuk a táncokat, készültünk a fellépésekre. Emlékezetes műsorokat, több önálló estet követően azonban a tánccsoport évekkel ezelőtt megszűnt, örökül hagyva rám a teljes ruhatárat.

Kukkantsunk most be együtt a ruhásszekrénybe, nézzük meg közelebbről, mit is rejt! 

Fontos tudni, hogy ezek az öltözetek nem ruharekonstrukciók, mivel nem korhű anyagokból és technikával lettek előállítva. Nem is jelmezek, mert korabeli ábrázolások, festmények alapján készültek. Talán valahová a kettő közé tehetők. (A fenti képen: kiállítás a Diósgyőri Várban 2016.január-februárban.)

 

Bizánci stílusú uralkodói öltözetek:

A férfi és női viseletek a XII.századot idézik, mert az ebben a korban játszódó szertartásjátékokhoz készültek. Több részből állnak, egy-egy hímzett alsóruha, harisnya, cipő, felsőruházat, nyakdísz, pallium és korona tartozik hozzá. A ruhák megtervezéséhez III.Nikefor és felesége Mária, valamint I.Mánuel komnénosz és neje, Antiochiai Mária ábrázolása adta az alapot. A férfi korona fém. A női korona Aragóniai Konstancia (1172-1222) császárné és magyar királyné halotti koronája alapján készült, mert ez is bizánci stílusú és textil.

manuscript_miniature_of_maria_of_antioch_with_manuel_i_komnenos_vatican_library_rome_1.jpg

260px-nicephorus_iii_and_maria_of_alania_bnf_coislin79_fol2bis_1.jpg

800px-crown_of_constance_of_aragon_cathedral_of_palermo_italy_2015.JPG

dsc02068.JPG

dsc01550.JPG

20160429_184453.jpg

Kiállítás a veszprémi Agórában 2016-ban.

 

p1220776.JPG

 

XII.századi középkori ruhák:

Ezeket a ruhákat viselték a tánccsoport tagjai, amikor szertartásjátékokban szerepeltek, vagy a középkori táncbemutatók alkalmával. A fiúk egyforma ruházatot kaptak annak érdekében, hogy további kiegészítőkkel (gambezon,láncing,lánc csuklya, sisak, fegyverzet stb.) szerep szerint akár egy királyi testőrséget is meg tudjanak jeleníteni. A lányok ruhái viszont színesek és változatosak voltak, hogy udvarhölgyekként a királynét körülvéve a színpadi látványt fokozzák. Fátylak, harisnyák, köpenyek és cipők tartoznak még az öltözetekhez. A ruhák fazonja korabeli ábrázolásokon alapszik.

 

b_m_valenciennes_ms_512_xii_me.jpg

Bibliotheque Valenciennes, ms512. XII.század

 

noblemensautfitfromc1150-1200forrashrafnheimfr_1.jpg

Kézirat rajz 1150-1200-ból. 

 

tours-ms0924-f74v-detail_1.jpg

Tours, ms0924, Tourraine vers 1100 (A képek forrása: hrafnheim.fr)

 

20160429_184412.jpg

20160429_184506.jpg

39083365_279900802792858_5611715642303447040_n.jpg

20160428_162336.jpg

A képek a veszprémi, Agórában készültek, 2016. áprilisában.

 

Reneszánsz ruhák.

Reneszánsz táncbemutatókhoz készültek ezek az öltözetek, melyeket végül a legjobban tudtunk kihasználni. Alapjuk XV.század végi, XVI.század eleji festmények. A konkrét táncos alkatához és egyéniségéhez a leginkább passzoló fazonok készültek. A cél egyfajta színes színpadi összkép volt, változatos szabású és színű ruhákkal, annak érdekében, hogy a korabeli reneszánsz báli hangulatot jobban meg tudjuk idézni és a nézők tényleg úgy érezzék, visszarepültek az időben.

dsc06532.JPG

Fehérvárcsurgó, Károlyi kastély, 2015.február

Női ruhák:

A ruhák anyaga brokát, az alsó ruházaté pedig finom batiszt. A kor divatja szerint a női ruhák szoknyarésze a derék fölött, vagy a mell alatt szabott. A felső ruhákból gyakran kilátszik itt-ott az alsóruha. Az öltözeteket hónalj alatt cipzár és gombok helyett fűzés tartja össze. Kiegészítőnek gyöngyös fátylak, fonatok, hajhálók készültek. A tánc közben fel-fel libbenő szoknyák alatt a lányok fehér pamutharisnyát és kerek orrú, csatos, lapos sarkú bársonytopánkát viseltek. Ahhoz, hogy két fellépés között a zsebkendőket, mobilokat és egyéb apró tárgyakat el lehessen tüntetni, a ruhák anyagából, vagy ahhoz színben illő brokát szütyőket is kaptak.

Arany-ezüst ruha:

Ghirlandaio festményének, a Mária születésének központi nőalakja gyönyörű gránátalma mintás ruhát visel, mely eredetileg három rétegből állt.

2birth.jpg

 

12705417_930000697107590_5361084492103796084_n.jpg

12670586_930000713774255_3094219755691475669_n.jpg

A fotókat Megay Adrienne készítette.

Bordó ruha:

Ihletője Leonardo: La belle Feroniére c. képe. A szögletes nyakkivágást gyöngyös hímzés, a felső részt rávarrt bársonyszalagok díszítik. A ruhához erősített un. vendégujjak a könyök részt teljesen szabadon hagyják. Az alsó kart fűzött ruhaujj takarja. A hasítékok között itt is kilátszik a fehér alsóruha. Fejdíszként a hajat félig eltakaró fekete, aranydíszes muszlinfátyolt viselt a táncos.

leonardo_la_belle_feroniere.jpg

gizella_026_masolata_2.jpg

 

 bordo_ruha.jpg

Sötétkék ruha:

Carpaccio Az angol nagykövet fogadása c. festménye alapján tervezett ruha nyakkivágása többszörös fehér-ezüst gyöngysor hímzéssel lett kiemelve. A ruha érdekessége az ujja szabása. A könyök alatt félbe szabott arany brokát kis zsinórokkal rögzül az alkaron és a csuklónál.

aec694d6c0a553e118392d7fa6d9c31b.jpg

dsc06527.JPG

12473844_1253387714675095_2088162678105328925_o.jpg

Fotó: Megay Adrienne

 

Vörös ruha:

A ruha jellegzetes, dupla soros gombos felsőrésze árulkodik arról, hogy Raffaello: Maddalena Doni képmása alapján készült. A vörös ruha színét kiemeli a rávarrt fekete bársonyszalag. A festménytől eltérően a vendégujjak a kevésbé domináns óarany brokát anyagból készültek, melyeket kis fekete selyemszalagok rögzítenek a vállhoz.

raffaello_maddalena_doni.jpg

12509473_1253383938008806_4821232096886305693_n.jpg

12509764_1253385131342020_2770464036926954629_n.jpg

Fotó: Megay Adrienne

 

Arany ruha:

Az ötletet Gentile Bellini A Szent kereszt csodája a San Lorenzo hídnál című festménye adta. A ruha mell alatt szabott, szoknyarésze kétféle anyagból készült. A felső szoknya, oldalt és elől hasított, hogy az alsó kilátszódjon. A ruhaujjból a kor divatjának megfelelően ki-kibuggyan a batiszt alsóruha. Nyakkivágásánál és a mell alatt aranygyöngyökkel hímzett. A ruhát kis aranyozott, hálós fejdísz egészítette ki.

bellini_miracleofthecrossonthebridgeofsaint.jpg

1934544_1253387184675148_8162712355724635016_n.jpg

p1110082.JPG

Fotó: Megay Adrienne

 

Világoskék ruha:

Ezt a ruhát Ghirlandaio "A fiú feltámadása" című freskója ihlette. A képen szerényen, félig oldalhelyzetben egy fiatal nő áll megilletődötten. A krém színű ruhájának finom mintáit a barna ujja erősíti fel. Mivel a táncosnak, aki számára készült, ez a színkombináció nem állt volna jól, így a táncruha világoskék brokátból készült, sötétkék bársony ujjakkal. A masnikkal rögzíthető ujjakat könyöknél vízszintes zsinórok fogják össze. A ruha dereka és az ujja kézelője sűrű ezüst, világoskék és sötétkék gyöngyökkel hímzett.

domenico_ghirlandaio_resurrection_of_the_boy_detail_wga08817.jpg

12507123_1253385378008662_1889387510094982214_n.jpg

Fotó: Megay Adrienne

 

a_ruha_ujja.JPG

 

Zöld ruha:

Ifj. Hans Holbein: Szent Borbála c.festményén találkozhatunk hasonló viselettel. A széles vállpántos ruha alatt bő, puffos ujjú alsóruha látszik. A ruha zöld színét kiemeli a nyakkivágás és a derékvonal körüli aranygyöngyös hímzés, az arany melltű és a szoknya alján lévő arany szalagdíszítés.

ifj_hans_holbein_szent_borbala.jpg

922829_1038286722880621_3037532042741684690_n.jpg

 

Férfi ruhák:

A fiúk brokát ruhái combközépig érnek. Hozzá fekete harisnyát és lapos talpú bőr bokacipőt húztak. A fejükre pedig a festményeken látható különböző, főleg barett sapkák készültek.

Fekete-piros ruha:

Raffaello Agnolo Doniról emlékezetes portrét festett. A piros ujjú fekete zeke igazán jellegzetes színkombináció.

raffaello_angelo_doni.jpg

10998255_755114751262853_3742945671081283580_n.jpg

12493935_1038286776213949_110772586445511627_o_1.jpg

Fotó: Piltz Péter

 

Fekete ruha:

Albrecht Dürer Frigyes választófejedelemről készített portréján legfőképpen a sűrűn hasított ujj feltűnő, így ezt igyekeztünk átörökíteni.

durer_frigyes_valasztofejedelem_portreja.jpg

10686689_755114871262841_4470148250756592153_n.jpg

 

Zöld ruha:

Az ötletadó viselet Benozzo Gozzoli: Az iskola című festményén található. Hosszú, nagy szemű láncon lógó medál és egy fekete bársony chaperon (sapka) tette teljessé az öltözéket.

01sceneaz_iskola.jpg

12494820_1253386541341879_2120098104994527320_n.jpg

Fotó: Megay Adrienne

 

Sötétkék ruha:

Mivel ez a ruha egy vékony testalkatú fiúnak készült, így az volt a cél, hogy a ruha egyszerű legyen, és ne hívja fel magára a figyelmet egy különlegesebb szabásvonallal. Ezért az ujja és a zeke eleje kis hasítékokat kapott, apró rózsákat formázó fém gombokkal díszítve. Ehhez a modellhez Il Pordenone: Muzsikus portréja szolgált ötlet adóul.

pordenone_muzsikusportre.jpg

12552890_1253387398008460_1152271751675616994_n.jpg

Fotó: Megay Adrienne

 

Bordó ruha:

Albrecht Dürer egyik önarcképén az itáliai ifjakra jellemző elöl szinte teljesen nyitott, zsinórokkal lazán összefogott zekét visel. Ez alapján egy sűrűn fűzött ruha készült.

durer_onarckep.jpg

10492582_755114641262864_8077646481996951281_n_1.jpg

 

Barna ruha:

A táncos barna ruhát szeretett volna, így az ezen igénynek megfelelő modellt Perugino: Fiatal férfi című képe szolgáltatta. Az elöl teljesen zárt zekét apró masnik teszik izgalmassá. A vendégujjak szintén kis masnikkal rögzíthetők. A zeke alja rakott lett.

 

perugino_fiatal_ferfi.jpg

10403464_755114844596177_4503141368161965835_n.jpg

 

Padlizsán ruha:

Egy viszonylag magas táncos számára készült, melyhez az ideális modellt Raffaello Kettős portré című festményén találtuk meg. A hátsó alak, azaz maga a festő zekéje lett a minta, mely elöl szögletesen nyitott, és kilátszik a ráncolt bő alsóing, melynek a nyaka kis csipkével díszített.

raffaello_kettos_arckep.jpg

12509447_1253388284675038_1969811105763412130_n.jpg

 

 

Végezetül néhány, Dunaharasztiban,a Laffert kúriában 2016.októberében készült képet tettem ide.  

14732178_1106494309458227_5957754621423921046_n.jpg

14729217_1106494206124904_8397451196176758175_n.jpg

14715637_1106494186124906_3272954841753076933_o.jpg

14700817_1106494242791567_1375393556371842786_o.jpg

 

14639606_1106495999458058_8782075766303058724_n.jpg

 

14572795_1106494262791565_4016857515346777854_n.jpg

14522812_1106494306124894_5552839152869090367_n.jpg

Ha szeretnél divat- tánc- és zenetörténeti cikkeket olvasgatni, ebből a tartalomjegyzékből kedvedre válogathatsz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://contrapasso2.blog.hu/api/trackback/id/tr4214366487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása