Régi recept

2023.05.31. 08:38 caruso_

Valami nagyon jól működik Brüsszelben. Legalábbis ami az operaházat, a La Monnaie-t illeti. A város közepén álló impozáns épület enyhe kopottságában is egyszerre nagystílű és hívogatóan családias. A színház stagionéban játszott programja igényes és változatos. Drága (és próbákat nem látogató) világsztárok helyett kiválóan válogatott – jórészt belga és francia – énekesekkel dolgozik. Alain Altinoglu főzeneigazgató igazi közönségkedvencnek számít, olyan karmesternek, aki egyszemélyben képez kapcsot a színpad és a nézőtér között. Ritkaság napjainkban az efféle intim bizalmi viszony, melynek eredménye, hogy rendre telt ház van a La Monnaie-ben.

345598220_762973828818205_7929718225522973505_n.jpgLionel Lhote (VIII. Henrik) - Fotó: © Baus

A belga operai hagyományok elsősorban a franciára épülnek. Az egykori brüsszeli direktorok vigyázó szemei talán még jobban csüngtek Párizson, mint a jóval szegényebb sorsú pesti kollégáiké a bécsi Hofoperen. Hatalmas az elfekvő „nemzeti” repertoár (ez esetben francia, lévén jeles flamand és vallon operaszerző csak elvétve akad), melyből ma is érdemes válogatni. A tavalyi szezont egy korábbi Hugenották-produkció reprízével zárták a La Monnaie-ben, idén májusban pedig egy ritkaságot, Camille Saint-Saëns 1883-as Párizs számára írt VIII. Henrikjét mutatták be.

345616425_934708364345464_6306985624824260730_n.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Baus

Az opera a századforduló előtt még a mindennapi kultúra részét képezte, nem pedig a múltba merülő múzeumi műfajként tekintettek rá. 1882 világszenzációja a Parsifal bayreuthi premierje volt, 1883-ban Muszorgszkij a Hovanscsinán, míg Puccini a Lidérceken dolgozott. Néhány héttel a VIII. Henrik ősbemutatója után a francia főváros a Lakmé fűszer-mámorába merül, Delibes-operájával pedig feltámad az egzotikus tájakon játszódó „idegenforgalmi operák” divatja. Ezzel szemben Saint-Saëns egy régi receptet vett elő: francia nagyoperát írt. Noha Meyerbeer művei nem sokat vesztettek népszerűségükből, a műfaj ekkor már rég túljutott a csúcspontján. A francia nagyopera mauzóleumának zárókövét Jules Massenet fogja elhelyezni 1885 novemberében a Ciddel.

347231851_155996863936802_6191951870072852448_n.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Baus

A csodagyerekből neves komponistává és egyházi szolgálatban álló(!) orgonaművésszé érő Saint-Saëns sokkal inkább volt tudatosan dolgozó zeneszerző, mint ösztönös zseni. Kiterjedt életművének kis hányada maradt fenn az idő rostáján. Tizenkét operája közül a legjelentősebbet, a Sámson és Delilát a szerző eredetileg oratóriumnak szánta, amit a végeredmény is inkább megerősít, mint megcáfol. Nyolc mű immáron lemezen is hozzáférhető, megkönnyítve a kuriózumokra éhes direktorok dolgát. Ennek ellenére az elmúlt két évtizedben Párizson kívül a Sámson és Delila kivételével csak A sárga hercegnő című (Budapesten is ismert) egyfelvonásos került elvétve színre – valószínűleg okkal. Nem lehet véletlen, hogy a ritkaságokra éles szemmel vadászó Nyugat-európai igazgatók az elfekvő Saint-Saëns életműből egyedül a VIII. Henriket emelik ki nagy ritkán.

347227920_207219875449708_8968327953498620277_n.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Baus

A komponista az Étienne Marcel után másodszor (és utoljára) nyúlt valós történelmi témához. Saint-Saëns nemcsak tematikájában, hanem felépítésében is a francia nagyoperák hagyományait követte. Ám míg Meyerbeer és Halévy remekműveikben mindig sikeresen adaptáltak az operaszínpadra egy-egy a maga korukban aktuális politikai vagy társadalmi problémakört, addig ez a VIII. Henrikben már nem sikerült. Az opera primér konfliktusa az angol király első válása, az egyházszakadás, illetve a Boleyn Annához fűződő viszonya. A Nagy Francia Forradalom azonban – tagadhatatlanul tetemes véráldozatokkal – sikeresen megoldotta az állam és az egyház szétválását, a házasságok felbomlását pedig a polgári bíróságokra testálta. Bár az opera legkiemelkedőbb része éppen a III. felvonás Zsinat-képe, a részlet meg sem közelíti a Hugenották Kardszentelése, vagy A próféta János imáját követő III. fináléja hátborzongató nagyságát. Így a VIII. Henrik Don Gomez spanyol követ Aragóniai Katalinnál letétbe helyezett Boleyn Annának szóló szerelmeslevelével bonyolított cselekményében a korabeli közönség semmi valós mondanivalót nem találhatott. Maradtak a látványos tablók, a nagy balettbetét, néhány jobban sikerült ária, és zeneileg feledhetőbb kettősök. Saint-Saëns a korabeli angol zenéket is tanulmányozta, egy-egy motívumot be is emelt partitúrájába, és természetesen – Meyerberrel ellentétben – nem volt ismeretlen számára Wagner vezérmotívum-technikája sem.

347251289_1227735368103208_1094945772053736120_n.jpgJelenet a II. felvonásból - Fotó: © Baus

Ami Saint-Saëns-t megragadhatta az opera szüzséjében, az a címszereplő figurája lehetett. VIII. Henrik alakjában egy olyasféle kitárulkozást vagy dekódolt vallomást vetett papírra, mint néhány évvel korábban Csajkovszkij az Anyeginben. Mindkét komponista tisztában volt saját homoszexualitásával, de mindketten megnősültek, majd belátva fatális tévedésüket, igyekeztek minél előbb megszabadulni boldogtalan asszonyaiktól. Saint-Saëns-nak két babakorban elhunyt fiút is szült húsz évvel fiatalabb hitvese. A tragikus sorsú Csajkovszkijjal szemben a francia mester jóval inkább elfogadta önmagát és vágyait, hosszú élete végén algíri kéjlakában egy adoma szerint némi önelégült felháborodással még azt is találta mondani: „Én nem homoszexuális vagyok, hanem pederaszta!” Ilyen attitűddel nem csoda, hogy olyan opera került ki a kezéből, melynek hőhőse a törvényes feleségét eltaszító, a katolikus anyaszentegyházat országából – Luther és Kálvin működésével egyidőben – kiebrudaló uralkodó.

345600255_619386390064492_5048661520633976065_n.jpgA Zsinat-jelenet - Fotó: © Baus

Ám ha az opera nem volt aktuális a Harmadik Köztársaság Párizsában, még kevésbé az 2023 nyarán Brüsszelben, ahol Fülöp király nem több biodíszletnél, az egyházak kérdése és a házasságok felbomlása pedig nem szerepel a száz legfontosabb probléma között. Mindezt felismerte Olivier Py, a produkció rendezője is, aki mintha vizuálisan és technikailag is a 2011-es, szintén a La Monnaie-ben bemutatott Hugenották testvérprodukcióját állította volna színpadra. Az előadás látványvilágáért ismét Py állandó alkotótársa, Pierre-André Weitz felelt. A sakktáblamintás padlóra épített nagyszabású csillogó fekete díszletegyüttes hat könnyen forgatható házból és egy előre-hátra mozgó szokatlanul magas – s ezáltal vizuálisan igen izgalmas – hídból áll, finoman megidézve a nagyoperák korabeli színreviteleinek architektúráját is. A míves jelmezegyüttes az ősbemutató idejébe helyezi a cselekményt, csupán néhány kosztüm kacsint ki VIII. Henrik udvarába. Weitz enyhe cinizmussal a fekete-fehér világból csak Campeggio bíborost (természetesen a zsinat tagjait) és Boleyn Annát öltözteti vörösbe.

345624001_2007803436225273_2061492904702465339_n.jpgJelenet a III. felvonásból - Fotó: © Baus

Nagyobb baj, hogy a látványos külcsínt nem kíséri hasonló minőségű belbecs, a végeredmény ugyanis olyan, mintha Py az első próbák után csak az utolsó héten tért volna vissza Brüsszelbe. A nem könnyen színre vihető darabról egyetlen valódi rendezői gondolata volt, miszerint Annát nem a király szerelmének áldozataként, hanem csábító kegyencnőként értelmezte, akit az utolsó felvonásban Aragóniai Katalinhoz hasonlóan már bukásra ítélt és kegyvesztett, hiszen Henrik immáron az udvarhölgy, Lady Clarence (a történelemben Jane Seymoor?) oldalán érkezik „rendet tenni”. Olivier Py egyfajta könnyed játékossággal kezelte a VIII. Henrik köré rendezett cselekményt, már-már komikus figurává téve az ellenlábast, a pápa által küldött bíborost is. Az opera hősnői pedig akarat nélküli bábuként keringtek a nagy étvágyú uralkodó körül, ami napjainkban – valljuk be – nem túl divatos értelmezés. Mindez egy több mint háromórás tiszta játékidejű operánál kevés eredmény. Valós színpadi szituációk helyet mintha a koreográfus, Ivo Bauchiero rendezgette volna a szereplőket, akik többet álltak széken és asztalon, mint a földön… Persze nem hiányozhattak a produkcióból a látványelemek sem, a kellékesként is funkcionáló hat táncos pár, a kerékbe tört vérző heréjű Buckingham herceg, a reptetett és élőképekbe rendezett balettosok, a lovasszobor, sőt egy valódi gyönyörű paripa is megjelent, az utolsó felvonásban pedig egy mozdony szakította át a háttérfalat – talán Anna Karenina érkezett Szentpétervárról... Kétségtelen, hogy erős vizuális élménnyel távozhattak a nézők, maradandó zenékkel és aktuális mondanivalóval kevésbé.

347406301_775250427513122_8852186152298541361_n.jpgFotó: © Baus

A színrevitel ötlettelenségét az opera újrafelfedezése és minőségi megszólaltatása ellensúlyozta. Alain Altinoglu a mű iránti elkötelezettsége átragadt a szólistaegyüttesen kívül az ének- és zenekarra is. A gondos betanítás eredményeképp a húzások nélkül eljátszott VIII. Henriket ugyanolyan nyugodt magabiztossággal szólaltatták meg, mint bármelyik sokat játszott remekművet.

345599047_768535584713982_8146818090853146495_n.jpgNora Gubisch (Boleyn Anna),  Lionel Lhote (VIII. Henrik)
és Marie-Adeline Henry (Aragóniai Katalin) - Fotó: © Baus

Az előadás központjában Lionel Lhote VIII. Henrikje áll. A kissé fás hangú vallon bariton fölényesen uralja a szélsőséges szólamot (valljuk be, hogy Saint-Saëns nem volt az énekhangok nagy értője): meg tudja szólaltatni a szinte basszista mélységeket, magas hangjainak magabiztossága pedig néhány tenoristának is dicsőségévé válna. Legalább ennyire fontos azonban, ahogy Lhote birtokba veszi a színpadot. Makacs angol király helyett mintha egy Zola-regény nagyhatalmú parlamenti képviselője lenne, olyan férfi, aki az ellentmondást hírből sem ismeri. Önző világában csak a saját vágyai léteznek, macsóságával bárkin és bármin átlép céljai eléréséért. Lhote művészetének különlegességét az adja, hogy mindennek ellenére a figura nemcsak tiszteletet parancsoló és érthető, de már-már szerethető is lesz.

345603776_593839619393343_1302449852108673095_n.jpgNora Gubisch (Boleyn Anna) - Fotó: © Baus

A bariton méltó társa lehetett a többi előadásban Nora Gubisch Boleyn Annája. A sorozatzáró esten a művésznő beteget jelentett, és „csak” félhanggal – de teljesen erőbedobással – énekelt. A mezzoszoprán (civilben Altinoglu felesége) korban túljutott már a naiv udvarhölgy szerepén. Részben valószínűleg ez az adottság is késztette a rendezőt arra, hogy a mezzoszopránra írt Annából inkább Eboli hercegnő vagy Agnes Sorel távoli rokonát alkossa, mint az angol udvar szende szűzét. Gubisch felemelkedésében és pusztulásában is nagyformátumú – ha nem is teljesen árnyalatgazdag művész. A korábban Mozart- és preklasszikus szerepeket éneklő Marie-Adeline Henry hatalmas sikert aratott Aragóniai Katalin meglehetősen egysíkúan búsongóra írt figurájában. A dekoratív szoprán kissé egyenesen énekel, magasságai pedig nem a legszebben élesednek. Saint-Saëns nem kényeztette el különösebben operája negyedik főhősét, Don Gomez de Féria egyetlen valamirevaló áriát sem kapott, így szerencsére az sem igazán derült ki, mennyire kevéssé nyílik felfelé Ed Lyon tenorja. A fess angol énekes mintha egy Víg özvegy előadásból érkezett volna. Camille de Rosillon azonban egy kissé fajsúlytalanabb figura, mint a hazáját és Katalint védő spanyol követé. Vincent le Texier kellő méltóságot tudott adni Campeggio bíboros szinte komikusra vett (és némileg úgy is komponált!) figurájának. Jérôme Varnier basszusa luxus a Canterbury érsek rövid jelenetére. Ígéretes tenor Enguerrand de Hys, kár, hogy semmilyen folytatása nem lett annak az I. felvonásbeli rendezői ötletnek, amikor a király megcsókolta bizalmasát.

347418497_270754202180564_8019894540295887988_n.jpgA balettbetét az operaház előtt - Fotó: © Baus

Egy ismeretlen opera nyolc telt házas brüsszeli előadása mindenképpen azt jelenti, hogy a színháznak és a műfajnak a belga fővárosban még megvan a stabil törzsközönsége. A La Monnaie és a produkció alkotógárdája azonban az utca emberének is kedveskedett egy különlegességgel, ugyanis a VIII. Henrik nagy balett-divertissement-jét a szünetben a színház előtt felállított színpadon „táncolták el” – à la Hamlet. A járókelőknek ez kiváló reklám, a nézőknek azonban kissé fárasztó a szünetben is zenét hallgatni és nézni az előadást. De ami igazán pech: ekkor derül ki, hogy a VIII. Henrik című opera (miként a Sámson és Delila) legragyogóbb része – a balett.

A brüsszeli előadás megtekinthető: itt

Szólj hozzá!

Címkék: beszámoló VIII. Henrik Camille Saint-Saëns Théâtre Royal de la Monnaie

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr618135818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása