Hoffmann meséi az Operaházban

2021.12.04. 08:03 caruso_

Aligha van opera Wagner és Muszorgszkij zenedrámái, valamint A varázsfuvolán kívül, mellyel annyit foglalkoztak volna a zenetudósok, mint Offenbach utolsó művével. Százötven éve folyik a Hoffmann meséi titkainak feltárása, s bár időről-időre megjelennek véglegesnek titulált kiadások, még mindig lappanghatnak könyvtárak és magángyűjtemények mélyén ismeretlen részletek. Legutóbb 2009-ben jelent meg az úgynevezett Keck–Kaye változat, mely a napjainkban ismert összes részt, hangszerelés- és szövegváltozatot tartalmazza, így – hiteles autográf híján – ennek alapján ma már minden színháznak módja van az új produkcióikhoz a saját, egyedi Hoffmann meséi verziójukat elkészíteni.

01_hoffmann_1881.jpgJelenet a Hoffmann meséi párizsi ősbemutatójából

A komponista halála előtt nem tudta befejezni operáját, a párizsi Opéra Comique vezetése pedig már az ősbemutató előtt jelentős változásokat eszközölt a partitúrában, sőt egy egész felvonást – Giulietta történetét – is kihúzott. Nem szívesen nélkülözték azonban A rajnai sellőkből a zeneszerző Ernest Guiraud által átemelt slágergyanús Barcarolát, ezért azt egyszerűen áthelyezték az Antónia képbe, melynek helyszíne így München helyett – teljesen indokolatlanul – Velence lett. Az 1881. február 10-i premiert nem sokkal később követte a december 7-i bécsi, melynek másnapján, a második előadás alatt égett porrá a Ringtheater, közel 400 nézőt temetve maga alá. Olyan közkedvelt részek, mint a Gyűrűária, vagy a Szeptett 1904-ben Monte-Carlóban röppentek át a partitúrába az Utazás a Holdra című elfeledett Offenbach operettből. A Hoffmann meséi változatainak száma mára nemcsak a világban, hanem Magyarországon is szinte követhetetlen. 

02_ringtheater.jpgA Ringtheater égése

Bár Offenbach számos operettjét játszotta 1861 után a Nemzeti Színház, a Hoffmann meséit mégsem ez az Operaház megnyitása előtti operaegyüttes, hanem a Népszínház társulata mutatta be Budapesten, 1882. április 14-én, Váradi Antal fordításában, és „természetesen” a Giulietta kép nélkül. „Mi a különbség Bécs és Budapest között? A »Hoffmann meséi« operette a Ringszinházat feltüzelte, a Népszínházát meg hidegen hagyta” – élcelődött Borsszem Jankó a premier után. A Pesti Napló névtelen kritikusa viszont már ekkor elmerengett azon a kérdésen, mely utódait is hosszú ideje foglalkoztatja: „Alig lehet opera-számba venni, míg operette-nek kissé komoly. Komoly részleteiben csak külsőleg utánozza az opera effektusait, míg komikai részleteiben gyakran átcsap az operette stílusába, de egészbe véve mégis sokkal nemesebb, komolyabb, miben nagy érdeme van finom, érdekes hangszerelésének, mely a művet kissé magasabb niveaura emeli.” A premieren a női főszerepet Hegyi Aranka, a négy gonoszt Vidor Pál, Hoffmannt Kápolnai János alakította. Hogy a kényes szólamokat mennyire tudták elénekelni, erősen kérdéses. A mű mindenesetre megmaradt a Blaha Lujza téri Népszínház repertoárján, 1904-ben már a 100. előadást tartották. 1882 decemberében néhány este erejéig még a hiányzó Giulietta-felvonást is beiktatták, aztán gyorsan elfelejtették.

Eközben Gustav Mahler az 1884-ben megnyitott Operaház számára is megszerezte a mű előadási jogait, a premierre mégis csak jóval a zeneszerző távozása után, 1900. december 15-én kerül sor (Mahler egyik legendás bécsi produkciója lett később a Hoffmann). A népszínházi négy (olykor öt) felvonás helyett három részben adták a művet elő- és utójátékkal, a prózai dialógusok helyett recitativokkal, de a „teljesnek” hirdetett előadásból például az Antónia kép nagy Hármasa kimaradt. A szerelmek sorrendje ekkor – és egészen a II. világháború utáni évekig – Olympia–Giulietta–Antónia volt. A sajtó és a közönség szenzációt várt, de (legalábbis a premieren) csak egy unalmas estet kapott. „A kíváncsi publikum ezek után csak azt kérdi, jobb-e az Opera előadása a Népszínházénál? A technikai segítőeszközöket tekintve, mindenesetre tökéletesebb. A zenekar nagyobb és teljesebb, a díszletek pompásak. És mégis el kell ismernünk, hogy az Antónia fölvonása akárhányszor jobban megborzongatott a Népszínházban, mint ma este az Operában. A Népszínház előadásából kiéreztük Hoffmann félelmetes, fantasztikus elbeszélésének fojtó levegőjét, ördöngős, káprázatos, miszticizmusát. Az Opera csak éppen korrekt (operás) játékot és hangtömeget adott” – állapította meg a Budapesti Hírlap ítésze. A hármas női főszerepet a korszak koloratúrsztárja, Bianca Bianchi énekelte, Hoffmannt Kertész Ödön, a négy gonoszt Takáts Mihály. Az előadást Máder Rezső vezényelte, Alszeghy Kálmán rendezte, a díszleteket Spannraft Ágoston, a jelmezeket Kéméndy Jenő tervezte. A női főszerepet azután Kaczér Margit, Szoyer Ilonka és Sándor Erzsi, a gonoszokat Mihályi Ferenc, Kornai Richárd és Dalnoki Viktor, Hoffmannt Déri Jenő, Pichler Elemér, Arányi Dezső és Székelyhidy Ferenc is énekelték. A produkció 1912-ig 66 előadást ért meg, ami jelentős sikerről árulkodik. A Hoffmann meséi megvetette lábát az Opera repertoárján.

03_kertesz_odon_hoffmann.jpgKertész Ödön, az első operaházi Hoffmann

Különös nap lehetett 1913. január 19. Míg délelőtt Mészáros Imrét, a váratlanul elhunyt és nemrég félreállított igazgatót ravatalozták fel a színház előcsarnokában, addig este az Offenbach-felújításnak tapsolt a közönség. Egy évvel korábban kapott új vezetést az Opera. A Ház történetének első valódi, korszerű színházi gondolkodói, Bánffy Miklós és Hevesi Sándor érdeklődését szinte természetes, hogy felkeltette a mű. A korabeli zenekritika sajnos nem állt azon a színvonalon, hogy képes lett volna a rendezés újszerűségét rögzíteni, helyette leginkább a Bánffy gróf tervei alapján készült díszleteket írták körül. Az előadásban a hangsúly a fantasztikumra, a valóságtól való elrugaszkodásra kerülhetett, Antónia fekete szobája a hófehér bútorokkal a maga korában hazánkban egészen egyedülálló és újszerű elgondolás volt. A népszerű Székelyhidy Ferenc–Sándor Erzsi párost Szemere Árpád Lindorfja egészítette ki, míg a kisebb tenor szerepeket a korábbi Hoffmann, Kertész Ödön kapta. Az előadást Szikla Adolf vezényelte – a kritikusok egyöntetű elutasításával kísérve, pedig Hevesi Párizsból új partitúrát rendelt, és ekkor hangzott el először többek között a Szeptett, és részben új fordítás is készült. A produkció közel húsz évig maradt műsoron, az egyik utolsó estéről szerencsére fotók is készültek. A hármas női főszerepet Sándor Erzsin kívül Adler Adelina énekelte, Olympiát többek között Alpár Gitta, a baritonokat Farkas Sándor és Szende Ferenc, a címszerepet Somló József, Pataky Kálmán és Laurisin Lajos.

04_hoffmann_mesei_1931_002.jpgAz Antónia kép 1931-ben

Az operai Hoffmann nem maradt konkurencia nélkül, a Népopera (mai Erkel Színház) 1918-ban tűzte műsorára, és játszotta az 1920-as években is, amikor az épületet Operaházhoz csatolták. Furcsa, hogy a dalműben hazai művészeken kívül szinte sosem vendégszerepeltek külföldi vendégénekesek. Marcel Journet volt az egyetlen nagy név, aki 1928-ban Lindorf tanácsosként fellépett, rajta kívül csak jóval később két lengyel tenorista mutatkozott be a címszerepben.

Nem lehet tudni, hogy Hevesi Sándor 1915-ös távozása után mi maradt a produkció eszmeiségéből, a közönség mindenesetre ragaszkodott az operához. Radnai Miklós igazgatása alatt célul tűzte ki a repertoár felfissítését is. A Hoffmann meséire 1932 decemberében került sor. A produkciót a veterán bariton, Szemere Árpád állította színpadra, a látványt az ifjú Oláh Gusztáv tervezte. Rendezői koncepcióról a felújítás esetében sok szó nem eshet, ellenben a Velencei-kép díszleteit – a maga korában szinte példátlan módon – megtapsolta a közönség (miközben az Olympia-kép a Coppélia, az Antónia-kép pedig a Pierrette fátyola című balettből lett átmentve). Jót tett a produkciónak Fleischer Antal drámaiságra fókuszáló karmesteri betanítása is. A női főszerepet ezúttal a tragikusan rövid életű Szabó Lujza alakította, a költőt Halmos János, a gonoszok szerepében Szende Ferenc aratott sikert. Később Szűcs László is beállt Hoffmannak, Svéd Sándor és Losonczy György a tanácsosnak, a női szerepeket Miklóssy Irén néhány fellépése után szétbontották, Olympiát többek között Ladányi Ilona, Antóniát Orosz Júlia és Relle Gabriella, Giuliettát Halász Gitta énekelte. A produkció mindössze huszonkét előadást érhetett meg, 1939 nyarán ugyanis Offenbach - többek között Meyerbeerrel, Mendelssohnnal és Goldmarkkal együtt - tiltólistára került.

05_hoffmann_1.jpgSándor Erzsi és Marcel Journet

Szinte napra pontosan hét év szünet után, 1946 márciusában Komáromy Pál direktor helyezte vissza a repertoárra a közönségkedvencet. Az előadást Komor Vilmos vezényelte, Rékai András rendezte, az új díszleteket Fülöp Zoltán, a jelmezeket Márk Tivadar tervezte. A fordítást Innocent Vincze Ernő dolgozta át, s közel ötven év után ekkor kerültek ki a műből a különböző betoldott balettbetétek. A produkcióban a rendelkezésre álló legjobb erői léptek fel: Páka Jolán, Orosz Júlia, Osváth Júlia, Nagypál László és Jámbor László mellett a rövid operai karriert befutó, későbbi legendás londoni énekmester Rózsa Vera, és Fekete Pál, a pompás karaktertenor. Az előadásba Warga Lívia (Antónia), Relle Gabriella és Szilvássy Margit (Giulietta), Fehér Pál (Hoffmann) és Maleczky Osztkár (négy gonosz) is beállt. A premiert követő szériában rendeződött véglegesen (?) Miklós sorsa. A szerepet korábban minden koncepció nélkül felváltva énekelték mezzoszopránok (olykor szopránok) és tenorok – utoljára, mintegy luxusajándékként Sárdy János.

06_hoffmann.jpgFekete Pál három maszkja (1945), fotó: Várkonyi László

Kétéves szünet után 1949 januárjában adták ismét a Hoffmann meséit. Bár a színlap felújításnak hirdette az estet, valójában a korábbi rendezés és látványvilág megmaradt, „csupan” a karmesteri pulpituson történt változás. Otto Klemperer állt az együttes élére. A repertoárból szabadon válogató német karmester jó okkal porolta le – és gondolta újra – Offenbach operáját. A mű Klemperer fénykorában, a berlini Krolloper egyik ikonikus produkciója volt, valószínűleg nem csak a dirigens egyik kedvence, hanem olyan opera is, melyről határozott mondanivalója volt. A karmester számos beavatkozást végzett a korábbi operai produkcióban. Mindenekelőtt helyreállította a felvonások sorrendjét, de a hangszerelésben is változásokat eszközölt, megnövelte például a mélyhegedűk számát, sőt a rendezésre is akadt gondja, élettel töltette meg a korábban gépként ábrázolt Olympiát. A kettős szereposztás nem sokat változott a korábbiakhoz képest, de két új baba, Gyurkovics Mária és Gencsy Sári mutatkozott be, Antónia szerepét pedig Neményi Lili vette át. Klemperer nem kevesebb, mint tizenegy Hoffmann-előadást vezényelt, az egyiket szerencsére a Rádió is megőrizte az utókornak. Klemperer után Varga Pál és Pless László vette át az előadást, Giuliettát Takács Paula és Dobay Lívia, a gonoszokat olykor Svéd Sándor is énekelte. 1952 februárjában új főszereplők debütáltak: Koltay Valéria, Warga Lívia, Birkás Lilian, Jámbor László és Engel József. A produkció 1954 tavaszáig volt repertoáron.

07_gyurkovics_maria_hoffmann_mesei_1949_003.jpgOlympia: Gyurkovics Mária

Érdekes, hogy az 1950-es évekre az aktuálisan avíttnak tartott francia operákat szinte teljesen leradírozták a műsorról. Offenbach művén kívül csak a Carmen, a Faust, valamint két rövid széria erejéig a Fra Diavolo maradt műsoron.  Nem pihent sokat a Hoffmann meséi, 1957. decemberében az Erkel Színházban kelt új életre, hármas szereposztásban, Nádasdy Kálmán rendezésében (aki visszacseréli a Giulietta- és Antónia-képeket), ismét Fülöp Zoltán díszleteiben és Márk Tivadar jelmezeiben. Az Operaház ezzel a puncsgőzös mesével próbálta meg a pesti közönséget minél jobban elvarázsolni azon a Köztársaság téren, ahol egy évvel korábban még folyt az embervér.  Az előadásokat Komor Vilmos, Pless László, majd Kerekes János vezényelte, Olympiát Erdész Zsuzsa, Gencsy Sári és Ágai Karola, Antóniát Orosz Júlia, Házy Erzsébet és Szecsődi Irén, Giuliettát Szilvássy Margit, Mátyás Mária és Vámos Ágnes, Hoffmannt Ilosfalvy Róbert, Kövecses Béla és Járay József, a gonoszokat Losonczy György, Radnay György és Jámbor László énekelte. A rendezés hatalmas szériát, közel száz előadást ért meg 1970-ig, sőt a színház az 1958-as első moszkvai vendégjátékán a Bolsojban is eljátszotta a friss produkciót. Bár már a premier táján is több főszereplő túljutott pályája zenitjén, érdekes módon alig álltak be új szólisták az előadásba. Korondy György Hoffmannja mellett kisebbfajta szenzációt jelentett Ágai Karola, aki Sándor Erzsi után elsőként vállalkozott mindhárom női figura életre keltésére – négy estén.

08_hoffmann_mesei_1957_03.jpgA Velencei kép Nádasdy Kálmán 1957-es rendezésében

Hosszabb pihenő után, az ősbemutató centenáriumán, 1981 tavaszán Szinetár Miklós rendezésében és fordításában tért vissza a Hoffmann meséi az Erkel Színházba. Az alkotótársak Forray Gábor és Gombár Judit voltak, a karmesteri pultnál Lukács Ervin és Ligeti András állt. A kettős szereposztásban Kelen Péter és Leblanc Győző osztozott a címszerepen, Sólyom-Nagy Sándor és Bordás György alakította Lindorf tanácsost, Kukely Júlia egyedül birkózott meg a három hangilag igencsak eltérő karakterrel, míg a második estén Ötvös Csilla, Pitti Katalin és Zempléni Mária osztozott a szólamokon. Később Olympiaként Decsi Ágnes és Szűcs Márta, Giuliettaként Pelle Erzsébet is bemutatkozott. Az Antónia kép ismét középre került, a recitativok lerövidültek. „A Hoffmann meséi egy álomvilágot jelenít meg, a maga fantasztikumával. Az előadás hangvételével vállalni akarom, hogy ez romantikus darab, a maga gátlástalan szélsőségeivel. Nem kívánok minden áron modern előadást rendezni. De az elő- és az utójátékban a kocsma a maga módján reális lesz, de a költő szerelmei az álmok világában jelennek meg. Hoffmann mindent megnövel egy léptékkel, ettől válik óriási költővé; a fantázia birodalmában él, de a való világban vereséget szenved.” – nyilatkozta a rendező a premier előtt. A produkció alig három évet és 27 előadást ért meg, Szinetár Miklós azonban tovább gondolta Hoffmann-vízióját, melyből 1984-ben tv-filmet készített.

09_hoffmann_1.jpgKukely Júlia, Kelen Péter és Takács Tamara 1981-ben

Kicsit szerencsésebb csillagzat alatt született a követkető évtized Hoffmannja, melyet a színház friss rendezője, Kerényi Miklós Gábor állított színpadra 1990 decemberében, Makai Péter és Jánoskúti Márta látványvilágában, Oberfrank Géza vezényletével, első ízben franciául. Hoffmannt Csák József és Daróczi Tamás, a gonoszokat Gurbán János és Tóth János, Olympiát Kertesi Ingrid és Pánti Anna, Antóniát Pitti Katalin, Csonka Zsuzsanna, majd Maria Teresa Uribe, Giuliettát Csavlek Etelka és Pelle Erzsébet énekelte a költő színház-szerűen megelevenedő víziójában. „Mindenkinek van egy költői, egy hoffmanni lelke, aki hinni akar az álmainak. És hinni mindazokban a dolgokban, amelyek voltaképpen nem valóságosak, csak ő érzi annak. Hoffmann idealizálja a világot, s elköveti azt a tragikus vétséget, hogy hasonulni akar ahhoz a világhoz, amelyben él. Az Olympia-képben tudós akar lenni, mint Spalanzani, az Antónia-képben polgárember, mint Crespel, a Giulietta-képben pedig aranyifjú, mint Schlemil. Ezzel mindig kiszolgáltatja magát. Ezért veszít állandóan Lindorffal szemben, aki abszolút módon uralja a világot. Mert a művész nem szolgáltathatja ki magát annak a hétköznapi igazságnak, ami éppen érvényesülni látszik. Hogy számomra mégsem ilyen szomorú ez a darab, az azért van, mert az emberileg örök bukásra ítélt Hoffmann művészileg felemelkedik azáltal, hogy megszületnek azok az elbeszélések – az Olympia-, a Giulietta- és az Antodia-darab –, amelyekben lelepleződik a lindorfi mesterkedés. Megszületnek ezek a nőalakok, s végül is a színház, a megmutatás mágikus erejével Hoffmann mégiscsak győz.” – foglalta össze koncepcióját Kerényi. A premier után Kertész Iván kissé megdöbbenve állapította meg: „Érdekes, és az Operaházban szokatlan dolog, hogy a bemutató végén nagy ovációi kapott a darab rendezője.

10_hoffmann.jpgCsák József, Tóth János és Ulbrich Andrea az 1990-es produkcióban

A Hoffmann meséi 1996 óta hiányzik az Operaház játékrendjéről. Offenbach „fantasztikus operája” a közel egy évszázad alatt hét rendezésben összesen 431 előadást ért meg.

Fotók: Operaház Emlékgyűjteménye

1 komment

Címkék: operaházi kronológia Hoffmann meséi Jacques Offenbach

A bejegyzés trackback címe:

https://caruso.blog.hu/api/trackback/id/tr2816772610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BölcsÉsz 2021.12.04. 14:58:32

Senkit sem ölnek meg annyira, hogy a halála UTÁN ne tudjon még tíz percet énekelni.

Címkék

#metoo (2) 1956 (6) 4.48 Psychosis (1) Aalto Theater Essen (1) Ábrahám Pál (3) Adler Adelina (1) Adolphe Adam (3) Adrian Eröd (3) Agnes Baltsa (1) Agneta Eichenholz (4) Agrippina (1) Aida (7) Ailyn Perez (2) ajánló (7) Alban Berg (3) Alcina (1) Alekszander Borodin (1) Alessandro De Marchi (1) Alessandro Scarlatti (1) Alexander Vinogradov (1) Alfred Sramek (1) Alice Herz-Sommer (1) Almási Sári (1) Alszeghy Kálmán (3) Amahl és az éjszakai látogatók (1) Ambrogio Maestri (1) Ambroise Thomas (3) Amilcare Ponchielli (1) Amit akartok (Was ihr wollt) (1) Andreas Bauer Kanabas (5) Andreas Homoki (1) Andreas Schager (2) Andreas Scholl (1) Andrea Breth (1) Andrea Chénier (2) André Schuen (3) Angela Denoke (2) Angelica nővér (3) Angerer Margit (1) Anita Rachvelishvili (1) Anja Harteros (1) Anja Kampe (2) Anna Larsson (2) Anna Netrebko (1) Anna Sophie von Otter (2) Anne Roselle (2) Ante Jerkunica (2) Antoine Mariotte (1) Antonín Dvorák (3) Antonio Carlos Gomes (1) Antonio Pappano (1) Antonio Smareglia (1) Anyegin (2) Arabella (1) Arena di Verona (6) Ariadné Naxosz szigetén (1) Aribert Reimann (1) Arrigo Boito (2) Artaserse (1) Arturo Chacón-Cruz (2) Arturo Toscanini (1) Asmik Grigorian (1) Attila (2) autógramm (1) Az álarcosbál (2) AZ Antikrisztus bukása (1) Az arab éjszaka (1) Az árnyék nélküli asszony (2) Az idegen (L Étranger) (1) Az idegen nő (La stragniera) (1) Az istenek alkonya (1) Az öreg hölgy látogatása (1) Az Orléans-i szűz (1) A bajadér (2) A béke napja (1) A bolygó hollandi (8) A bűvös vadász (4) A csalogány (1) A csavar fordul egyet (4) A csodálatos mandarin (1) A diótörő (4) A fából faragott királyfi (2) A félresikerült menyasszonycsere (1) A genti kovács (1) A három narancs szerelmese (1) A hattyúk tava (3) A holtak házából (1) A játékos (1) A kaméliás hölgy (1) A kegyencnő (1) A kékszakállú herceg vára (4) A köpeny (3) A loudoni ördögök (1) A nagy Gatsby (1) A nürnbergi mesterdalnokok (2) A Nyugat lánya (2) A próféta (1) A puritánok (1) A Rajna kincse (5) A sevillai borbély (3) A szerelmeslevél (1) A távoli hang (1) A trubadúr (2) A varázsfuvola (3) A varázslónő (1) A walkür (3) A windsori víg nők (1) A zsidónő (2) Bajazzók (2) Balassa Sándor (1) balett (51) Bál a Savoyban (3) Bánffy Katalin (1) Bánffy Miklós (5) Bánk bán (1) Bánó András (1) Barabás Marianna (4) báró Orczy Bódog (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Barrie Kosky (8) Bársony Dóra (2) Bartók Béla (7) Bartók Péter (2) Bayerische Staatsoper (14) Bayerische Theaterakademie München (11) Bayreuth (7) Bécsi Újévi Koncert (1) Bedrich Smetana (1) Bejun Mehta (1) Békés András (2) bélyeg (2) Benjamin Britten (13) Berczelly István (1) Berkes János (1) Bernd Alois Zimmermann (4) Bertrand de Billy (2) beszámoló (231) Billy Budd (1) Birgit Nilsson (1) Bogdan Volkov (1) Bohémélet (2) Borisz Godunov (1) Boris Christoff (1) Boross Csilla (1) Borsa Miklós (1) Bo Skovhus (4) Brandon Jovanovich (2) Bregenzer Festspiele (1) Bretz Gábor (3) Brigitte Fassbaender (1) Bubik Árpád (1) Buzás Viktor (1) Calixto Bieito (3) Camilla Nylund (3) Camille Saint-Saëns (2) Camille Saint Saens (2) Capriccio (1) Carlo Bergonzi (1) Carl Heinrich Graun (1) Carl Maria von Weber (5) Carmen (2) Casa Verdi (3) cd (15) Cecilia Bartoli (3) Celeng Mária (2) Chabert ezredes (1) Charles Castronovo (1) Charles Gounod (4) Chrisopher Maltman (1) Christian Jost (2) Christian Thielemann (3) Christof Loy (3) Christopher Ventris (2) Christoph Eschenbach (2) Christoph Pohl (4) Christoph Willibald Gluck (3) Claude Debussy (3) Claudia Mahnke (2) Claudio Monteverdi (1) Claus Guth (2) Conchita Wurst (1) Cosi fan tutte (4) Csinády Dóra (1) Csipkerózsika (2) Daniel Barenboim (1) Daniel Behle (1) Daniel Oren (1) Danton halála (1) Dan Ettinger (1) Daphné (1) David Alden (2) David T. Little (1) debreceni Csokonai Színház (1) Der Schatzgräber (1) Deutsche Oper am Rein Düsseldorf (4) Deutsche Oper Berlin (9) Diana Damrau (1) Diana fája (L arbore di Diana) (1) Didone abbandonata (1) Dido és Aeneas (1) Die andere Frau (A másik nő) (1) Die ensten Menschen (1) Dinorah (1) Diótörő és Egérkirály (8) Diskay József (1) Dmitrij Sosztakovics (5) Dmitri Hvorostovsky (4) Dmitri Tcherniakov (3) Dmitry Korchak (1) Dog Days (1) Dohnányi Ernő (4) Domenico Scarlatti (1) Döme Zoltán (1) Donald Runnicles (1) Don Giovanni (1) Don Quijote (4) Doris Soffel (2) Dózsa György (1) Dózsa Imre (1) dr. Tóth Aladár (1) E. T. A. Hoffmann (8) Edita Gruberova (2) Edith Haller (2) Eduard von Winterstein Theater Annaberg Buchholz (1) Edvard Grieg (1) Edward Clug (1) Egisto Tango (3) Ékkövek (Juwels) (1) Eladott menyasszony (1) Elbphilharmonie (1) Elektra (3) elfeledett magyar énekesek (28) Elina Garanca (2) Elza van den Heever (1) Enea Scala (1) énekverseny (1) Engelbert Humperdinck (3) Enrico Caruso (10) Eötvös Péter (1) építészet (6) Erdélyi Hajnal (1) Eric Cutler (2) Erkel Ferenc (11) Erkel Színház (6) Ermanno Wolf-Ferrari (1) Ernani (2) Ernst Krenek (2) Erwin Schrott (1) Erwin Schulhoff (1) Eugen dAlbert (1) Evelino Pidò (1) Evelyn Herlitzius (3) évforduló (53) Fabio Luisi (2) Falstaff (3) Farsangi lakodalom (1) Faust (3) Fehér András (1) Feld Kálmán (1) Félkegyelmű (1) Feltámadás (1) Ferdinand Fellner (3) Ferrucio Furlanetto (5) Festspielhaus St. Pölten (1) Fidelio (1) Fierrabras (1) Figaro házassága (2) film (7) Fischer Ádám (1) Fjodor Saljapin (2) Flight (1) Florentine Klepper (2) Fodor Géza (2) Fosca (1) fotó (2) Frair Alessandro (1) Francesco Lanzillotta (1) Francesco Meli (2) Francis Poulenc (1) Franco Zeffirelli (1) Frank Martin (1) Franz Grundheber (1) Franz Schreker (3) Franz Schubert (5) Fráter Gedeon (1) Fricsay Ferenc (1) Friedmann Mór (1) Fülöp Attila (2) Gábory Magda (1) Gabriele Schnaut (1) Gaëlle Arquez (1) Gaetano Donizetti (6) Gafni Miklós (1) Gál György Sándor (1) Gáncs Edit (1) Gárdonyi Géza (1) Gartnerplatztheater (3) Georges Bizet (1) George Balanchine (1) George Petean (2) George Philipp Telemann (1) Georg Friedrich Handel (9) Georg Niggl (1) Georg Nigl (1) Georg Zeppenfeld (3) Gera István (1) Gere Lola (1) Gerhard Siegel (3) Giacomo Meyerbeer (5) Giacomo Puccini (22) Gianni Schicchi (4) Gian Carlo Menotti (1) Gioacchino Rossini (8) Gioconda (1) Giorgio Battistelli (1) Giovanna Casolla (1) Giovanni Paisiello (1) Giselle (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Verdi (41) Goldmark Károly (7) Gombos Éva (1) Göre Gábor (1) Gottfried von Einem (2) Götz von Berlichingen (1) Grace Bumbry (2) gróf Esterházy Ferenc (1) gróf Esterházy Miklós József (1) Gulyás Dénes (1) Gun-Brit Barkmin (2) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (4) Gyenge Anna (2) Győri Balett (1) Győri Nemzeti Színház (1) Gyurkovics Mária (1) Hágai Katalin (1) Halál Velencében (1) Halka (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (3) Hankiss Ilona (1) Hans Heiling (1) Hans Pfitzner (1) Hans Werner Henze (1) Három nővér (1) Háry János (4) Hector Berlioz (1) Heinrich Marschner (1) Helen Traubel (1) Henry Purcell (1) Hermann Helner (3) Hermann Waltershausen (1) Himnusz (1) Hoffmann meséi (5) Horthy Miklós (1) Horvát Nemzeti Színház Zágráb (6) Hovanscsina (1) Hubay Jenő (3) Hugenották (3) Hunyadi László (4) Húzd rá Jonny! (1) I. világháború (5) Iain MacNeil (3) Ian Bostridge (2) Ian Koziara (2) idézet (47) Idomeneo (1) ifj. Alexandre Dumas (1) ifj. Nagy Zoltán (1) Ifjú szerelmesek elégiája (1) Igor herceg (1) Igor Stravinsky (9) II. világháború (1) Il primo omicidio (1) Il Teorema di Pasolini (1) Immo Karaman (5) Ingo Metzmacher (2) Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (2) interjú (3) Intolleranza (1) Iphigénia Tauriszban (2) István király (1) I pazzi per progetto (1) Jacques Fromental Halévy (1) Jacques Offenbach (7) Jane Archibald (1) János vitéz (1) Járay József (1) Jaromír Weinberger (2) Jean-Christophe Malliot (3) Jennifer Holloway (2) Jennifer Wilson (2) Jenufa (1) Jiri Bubenicek (2) Johann Adolf Hasse (3) John Lundgren (2) John Osborn (2) John Relyea (2) Jolanta (1) Jonas Kaufmann (3) Jonathan Dove (1) José Carreras (1) Joyce DiDonato (3) Juan Diego Florez (3) Jules Massenet (4) Juliane Banse (1) Julius Caesar (3) Kacsoh Pongrác (1) Kálmán Imre (2) Kálmán Péter (4) kántor (1) Karácsony-éj (1) Karel Burian (2) Karenina Anna (1) Karine Deshayes (1) Karl Eilaszberg (1) Karol Szymanowski (1) Kárpáth Rezső (1) Karsten Januschke (2) Kasper Holten (2) Kathleen Ferrier (1) Katonák (Die Soldaten) (4) Katya Kabanova (1) Kelen Péter (1) Kelen Tibor (2) Keleti Éva (1) Kenéz Ernő (1) Kenneth MacMillan (1) Kent Nagano (3) képeslap (1) képregény (1) képzőművészet (2) Kerényi Mikós Dávid (8) Kertesi Ingrid (1) Kertész Iván (1) kiállítás (2) Királyi gyermekek (3) Királyi Operaház Stockholm (3) Kirill Petrenko (2) Kirill Serebrennikov (2) Kishegyi Árpád (1) Kisvárosi Lady Macbeth (1) Klaus Florian Vogt (1) Kodály Zoltán (4) Kolonits Klára (1) Komische Oper Berlin (12) könyv (24) Kossuth Kiadó (2) Kovács János (1) Kovalik Balázs (30) Kováts Nóra (1) Kövesdy Pál (1) Kozmér Alexandra (1) Krénusz József (1) Krzystof Pendereczki (1) Kukely Júlia (1) Kukuska Tatjana (1) Kurt Weill (2) Laczkfi (1) Laczó István (1) Lamberto Gardelli (1) Lammermoori Lucia (2) Lángok (Plameny) (1) Laurence Kilsby (1) Laurent Pelly (1) Laurisin Lajos (1) Lauri Vasar (2) Lawrence Brownlee (3) Lazarus (1) Lear (1) Lea Desandre (1) lego (1) Lehár Ferenc (1) Lendvai Ervin (1) Leningrád szimfónia (1) Leonard Bernstein (1) Leos Janacek (5) Leo Hussain (3) Leo Mujić (3) Leo Nucci (3) Leo Slezák (2) Les Ballets de Monte Carlo (3) Le Bal (1) Le Grand Macabre (1) Le vin herbé (1) Ligeti György (1) Lisette Oropesa (1) Lohengrin (5) Louis Langrée (1) Luca Pisaroni (3) Lucca (1) Luciano Pavarotti (2) Lucia Popp (1) Ludwig Karpath (1) Ludwig van Beethoven (1) Luigi Cherubini (1) Luigi Dallapiccola (1) Luigi Nono (1) Luisa Mandelli (2) Lulu (1) Macbeth (4) Madonna ékszere (1) Magdalena Kožená (1) magyar operák (21) Mahagonny (2) Makropulos-ügy (2) Manfred Trojahn (1) Manon (1) Marc Minkowski (1) Maria Bergtsson (4) Maria Callas (3) Mariella Devia (2) Markgräfliches Opernhaus Bayreuth (1) Markus Marquardt (3) Martha Mödl (1) Márton Dávid (2) Massányi Viktor (1) Mathis a festő (1) Mats Ek (1) Medea (1) Mefistofele (2) Melissa Hamilton (3) Melis György (6) Mese Szaltán cárról (2) Metropolis (1) Metropolitan Opera New York (8) Mezey Béla (1) Michael Hofstetter (8) Michael Nagy (3) Michael Obst (1) Michael Schade (3) Michele Pertusi (1) Mieczysław Weinberg (1) Mikó András (1) Miskolci Nemzeti Színház (1) Misura Zsuzsa (1) Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (2) Mojka Erdmann (1) Moshe Leiser (3) Müller Katica (1) Mundruczó Kornél (1) Nabucco (3) Nadar (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadja Michael (1) Nagy Ferenc (1) Nagy Zoltán (4) Narciso (1) Narodni Divadlo Praha (5) Natalie Dessay (4) Neil Shicoff (3) nekrológ (24) Neményi Lili (1) Nemzeti Színház (2) Népszínház-Vígopera (1) népzene (1) Nikolaus Lehnhoff (1) Nina Stemme (3) Nino Machiadze (1) Nopcsa Elek (1) Norma (2) Nyári Zoltán (2) Nyikolaj Rimszkij-Korszakov (4) Oberammgau (1) Oberon (1) Oberto (1) Oksana Lyniv (1) Oláh Gusztáv (2) Olasz nő Algírban (1) Olivier Py (1) OMIKE (1) opera (30) Opéra-Comique (2) Operaház (127) operaházak (4) operaházi kronológia (41) operakultúra (4) opera abc (23) Opera Ballet Vlaanderen (2) Opéra national de Paris (9) operett (4) Opern Köln (3) Oper Frankfurt (11) Oper Graz (6) Oper Leipzig (4) Oper Wuppertal (1) Orendt Gyula (1) Orfeusz (3) Orfeusz az alvilágban (1) Orr (1) Ory grófja (2) Oscar Strasnoy (1) Otello (5) Otto Klemperer (1) Otto Nicolai (1) Ottrubay Melinda (1) Páka Jolán (1) Palcsó Sándor (2) Palestrina (1) Palló Imre (1) Paola Capriolo (1) Parasztbecsület (2) Parsifal (7) Patrice Caurier (3) Patricia Petibon (1) Patrizia Ciofi (1) Paul Hindemith (1) Paul Potts (1) Pavol Breslik (2) Pécsi Balett (1) Pécsi Nemzeti Színház (1) Peer Gynt (2) Pelléas és Mélisande (1) Pelle Erzsébet (1) Perotti Gyula (2) Peskó Zoltán (1) Pesti Német Színház (1) Peter Grimes (6) Peter Konwitschny (5) Petrovics Emil (1) Philippe Jaroussky (2) Philipp Venables (1) Pier Giorgio Morandi (2) Pietro Mascagni (2) Pietro Spagnoli (2) Pikk dáma (2) Pilinszky Zsigmond (2) Pillangókisasszony (2) Piotr Beczala (2) Pjotr Iljics Csajkovszkij (14) Plácido Domingo (6) Pogány László (1) Poldini Ede (1) Pol Plancon (1) popkultúra (1) Poppea megkoronázása (1) Rab István (1) Radnai Miklós (1) Radnay György (1) Rainer Trost (2) Ramon Vinay (1) Raphaël Pichon (1) recept (1) Renata Tebaldi (3) Renée Fleming (1) René Jacobs (2) René Pape (3) Ricarda Merbeth (2) Riccardo Muti (1) Richard Strauss (18) Richard Wagner (40) Rigoletto (2) Ripp van Winkle (1) Roberto Alagna (1) Roberto Aronica (1) Roberto Frontali (1) Roger király (1) Roland Geyer (3) Romeo Castellucci (1) Rómeó és Júlia (1) Rőser Orsolya (1) Rösler Endre (1) Rote Laterne (1) Rothauser Teréz (1) Roxana Contantinescu (2) Rózsa S. Lajos (2) Rudi Stephan (1) Rudolf Nureyev (2) Ruggero Leoncavallo (4) Russell Braun (1) Ruszalka (3) Sába királynője (4) Sabine Devieilhe (1) Salome (1) Salomé (1) Salzburgi Ünnepi Játékok (5) Sámson és Delila (2) Samuel Marino (1) Samuel Ramey (1) Sámy Zoltán (1) Sara Jakubiak (2) Schiff Etel (1) Schilling Árpád (1) Sebastian Weigle (2) Sebeők Sári (3) Seidl Antal (2) Semiramide (1) Semperoper Drezda (21) Seregi László (1) Sergio Failoni (3) Silla (1) Simándy József (3) Simon Boccanegra (6) Simon István (9) Simon Keenlyside (1) Slávka Zámečníková (1) Slovenské Narodné Divadlo Bratislava (3) SNG Opera in balet Ljubljana (1) Solaris (1) Solti György (1) Sólyom-Nagy Máté (1) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sonya Yoncheva (2) St. Margarithen (1) Staatsballet Berlin (1) Staatsoper Bécs (42) Staatsoper Berlin (5) Staatsoper Hamburg (3) Staatsoper Hannover (6) Staatstheater Braunschweig (4) Staatstheater Nürnberg (3) Stadttheater Giessen (6) Stanislaw Moniuszko (1) Stefan Herheim (1) Stéphane Degout (2) Styriarte (1) Sudlik Mária (1) Susanna Mälkki (2) Susan Boyle (1) Svanda a dudás (2) Sylvie Guillem (1) Szadko (1) Szamosi Elza (1) Szarvas Janina (2) Szegedi Nemzeti Színház (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (4) Székely fonó (1) Székely Mihály (2) Széll Kálmán (1) Szende Ferenc (1) Szerelmi bájital (2) Szergej Prokofjev (4) Szigeti László (1) Sziget vazullusa (1) szilveszter (9) színház (1) Szokolay Sándor (1) Szőnyi Olga (1) Tamássy Éva (1) Tanja Ariane Baumgartner (2) Tannhäuser (4) Tatárjárás (1) Tata Várszínház (2) Tatjana Gürbaca (1) Teatro alla Scala Milano (6) Teatro Carlo Felice Genova (1) Teatro Comunale Bologna (1) Teatro dellOpera Roma (1) Teatro di San Carlo Napoli (1) Teatro La Fenice Velence (4) Teatro Regio di Parma (1) Tell Vilmos (1) temető (7) Theater an der Wien (20) Theater Bielefeld (1) Theater Chemnitz (2) Theater Erfurt (1) Theater Freiburg (2) Theater Münster (1) Théâtre du Châtelet (1) Théâtre Royal de la Monnaie (4) The Rakes Progress (3) Thomas Guggeis (1) Thomas Hampson (2) Tirana (9) Tiroler Festspiele Erl (2) tíz kép (30) Tobias Kratzer (3) Tomasz Konieczny (1) Torre del Lago (1) Torsten Fischer (1) Torsten Rasch (1) Tosca (2) Tóth Dénes (1) Traviata (4) Triptichon (2) Trisztán és Izolda (6) Trójaiak (1) Turandot (4) Tüzes angyal (1) Udvardy Tibor (1) ügynök (1) Új Színház (1) Ulf Schirmer (3) Ulisse (1) utazás (3) Valer Barna Sabadus (5) Varga András (1) Vásáry André (1) Vasily Barkhatov (3) Vera-Lotte Boecker (1) Vérnász (1) vers (1) VIII. Henrik (1) Viktor Ullmann (2) Vincent d Indy (1) Vincenzo Bellini (4) Vittorio Prato (1) Vladimir Jurowski (1) Vladimir Malakhov (1) Volksoper Bécs (1) Werner Egk (1) William Forsythe (1) Willi Boskovsky (1) Wolfgang Amadeus Mozart (12) Wolfgang Koch (2) Wozzeck (2) Xerxes (2) Zádor Dezső (1) Závodszky Zoltán (1) Željko Lučić (1) Zubin Mehta (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása