bringaNAtúra

bringaNAtúra

A Pilis tetején

2020. október 23. - Juxo

ferdinand.png2020.10.21. Szerda ellenére meglepően sok kirándulóval, futóval, biciklissel és gombaszedővel találkoztam. A maximum hőmérsékletet 18 fokra mondták, azonban a Pilis csúcsának közelében a nap sem nagyon sütött és a szél is fújt, ennek ellenére szuper kis túra volt. Nem készültem semmi új helyre, egyszerűen csak néha úgy érzem föl kell mennem a környék tetejére. Ennek a késztetésnek engedve indultam a Pilis-tetőre 8.25-kor nagyjából 6 fokban, kesztyűben, dupla pulcsiban. Nem is olyan sok, nem?

Odafelé nem a legrövidebb utat választottam, hanem Solymár felé indultam: Kerek-hegy, majd Pilisszentiván sárga bicikli jelzés, ami a régi, már fölszedett bányavasút vonalán megy. Ezt a pilisszentiváni temető környékén hagytam el, majd rátértem a piros jelzésre, amiről alulról látszik az Ördög-torony (kialakulását tekintve ugyanolyan, mint a Jenői-torony, vagy a Teve szikla). A Jági-tó környékén a piros kerülőjét kiegyenesítettem, átmentem a tanösvényre, ami Pilisszentiván végébe lyukad. Az Alsórét köz végén egy jelöletlen úton érhetjük el ismét a pirosat, ami a Kopár csárdánál keresztezi a 10-es utat. A Kopár csárdán kívül Pilisszentivánon és Pilisszántón is van lehetőség enni-inni.

Egyik pulcsi le, kesztyű csere ujjatlanra, és máris az egyik kedvenc részemen voltam:

kedvenc1.pngTovábbra is a pirosat követtem a Fehér-hegy felé. Itt egyre több a fenyő. A XX. században telepítették ezeket a fenyveseket, a domboldalt pedig teraszokkal fogták meg. Erről a piliscsabai Dévényi Antal-kilátó (vagy csak Jenga) melletti táblán lehet hosszabban olvasni. A Fehér-hegy előtt van a Vörös-hegy, ahol Pilisi kilátások pecsét is található a Gyula pihenőnél. Továbbmenve a Zajnát-hegyeken még mindig fenyvesből bukkan ki a Sólyom és a Sas szikla. Mindig szép erre járni, de talán toboznövekedéskor a legérdekesebb (ami nem októberben van):

toboz2.png

toboz.pngA Fehér-hegy után egy igen meredek lejtő következik, aminek az aljából már szinte közelről látszik a cél, igaz még csak a körvonalai:

kozeledik_kicsi.pngNa jó, valami új mégis csak volt: nem akartam a bicikliúton (kék) bemenni Pilisszántóra, hanem minél inkább a Boldogasszony kápolna közelében akartam beérni a faluba. Tehát továbbra is a piroson haladtam, majd egy térképen szekérútnak jelölt, de a valóságban talán már csak vadak által használt csapáson igyekeztem minél inkább toronyiránt haladni. Találkoztam is három igen megtermett szarvassal. Valószínű ivás közben zavarhattam meg őket egy nagy pocsolya mellett. Innen már egész közelinek tűnt a cél; épp csak a kb. 500 méternyi szintemelkedést kellett leküzdeni:

kozeledik2.pngSzinte csak itt láttam teljesen sárga levelű fákat. Sokan tartanak az avarban kerekezéstől, hiszen nem tudhatjuk, mit is rejt, mégis ilyenkor különleges az erdő: a talajon már vannak színes lehullott levelek, azonban a lombkorona szintet szemlélve még inkább zöld az erdő, mint nem.

Végül a Táliki utcába sikerült érkeznem, ahonnan a főút felé mentem, majd az Orosdy kastélyhoz vezető utat egy hajtűkanyarban hagytam el egy jelöletlen ösvényen, ami a piros barlangjelzésbe torkollott.

Másik pulcsi is le, nadrágcsere rövidre. A sapkás-kabátos kirándulók furán néztek rám, de én tudtam mi vár. Zöld kör, zöld, végül zöld háromszög és már fönn is voltam. Az út nem túl meredek, a biciklizést csak a kövesség nehezíti.

ut_fol1.pngÚtközben a szerpentin kanyarjaiból szuper kilátás nyílik Pilisszántóra és mögötte a Ziribár hegyre, a Kevélyekre:

pilisszanto.pngA másik irányban pedig Dorog felé láthatunk. Elvileg a Nagy-Gete is kell, hogy látszon, de ezt most nem tette lehetővé – a szerintem nagyon szép, sejtelmes – időjárás.

A legutolsó kb. 100 méter sajnos eléggé sziklás, így az tolós.

A csúcson légvédelmi bázis volt, ami a szél miatt igencsak kapóra jött:

pilis1.pngMindent visszavéve is fáztam kicsit a kósza napsugarak között, így a betonfal szélárnyékába bújtam enni, inni, pihenni kicsit, illetve megcsodálni a néha tök jó graffitiket a falakon (borítókép). A Boldog Özséb-kilátóból sem lehetett most messzire ellátni; párás, felhős volt az idő. Dobogókő felé ez tárult elém:

dobogoko.pngTeljes öltözetben az aszfalton (zöld háromszög/sárga bicikli) gurultam le a Két-bükkfa-nyeregig. Innen a zöldön ereszkedtem tovább, ami egyébként a kék bicikli is. Ezt az utat inkább fölfelé ajánlom, mert olyan köves, hogy tízen párnál gyorsabban nem esik jól lefelé gurulni. Fölfelé picit technikásabb ugyan, de nem zavaró. Egyébként nem értem, miért ez a kijelölt bicikliút…

A kék bicikli egyébként egészen Pilisborosjenőig megy, csak bemegy Pilisszentkeresztre, amit én most a zöldön vágtam át. Később ismét egy vonalon futnak, de Csobánkáig kellemesebb a bicikliúton gurulni.

Az egri vár makettje és a Teve szikla után a kéken folytattam utam, majd átvágtam a kék+-ra, és a kék márián érkeztem a solymári vasútállomásra. Innen a Paprikás patak mentén tértem vissza Budapestre (sárga/ kék mária)

 

Majdnem 60 km volt a táv 1300 m szintemelkedéssel, amit 6 és fél óra alatt tettem meg pihenőkkel, így 9,1 km/h volt az átlagsebességem.

 

 

 

süti beállítások módosítása