A versenyző, akit egyszer a Taxi megelőzött – interjú Jean-Louis Schlesserrel

Jean-Louis Schlesser számára ugyan nem a Forma-1 hozta meg a gyümölcsöző sikereket, de amit terepen, a sivatagban és a homokdűnék között művelt, arra mind a mai napig viszonylag kevesen képesek. Sőt, van valami, amiben egészen egyedülállónak mondható: rajta kívül még soha senki nem tudott saját építésű autóval Dakar-ralit nyerni. Sokan azonban a filmvásznakról is ismerhetik a nevét, hiszen még ha csak pár percre is, de felbukkant a Taxi 2-ben. Interjú.

schlesser-dakar-02.jpg

Köszönhetően a Totalcar.hu által felkínált lehetőségnek, a Braking News Motorsport tiszteletét tehette az Autósport és Formula Magazin december 6-i gálaestjén, aminek keretein belül kihirdették a 2018-as év 50 legjobb magyar autóversenyzőjét. Az ünnepélyes gála díszvendége Jean-Louis Schlesser, a Dakar kétszeres és az Africa Eco Race hatszoros győztese volt, akit nem mellesleg az AFM életműdíjjal tüntetett ki az eseményen.

schlesser-top50-gala-2018-05.jpg

Életműdíjat kapott az Autósport és Formula Magazin TOP50 Magyar Autóversenyző gálán Jean-Louis Schlesser.

Persze, az immár 71. életévében járó francia nem csak a sivatagi homokban nyújtott teljesítménye révén alkotott maradandót: 1978-ban érte el az első kiemelkedő eredményét, amikor is Alain Prosttal – aki azóta négy Formula–1-es világbajnoki címet gyűjtött be – holtversenyben bajnok lett a francia Formula–3-as bajnokságban, majd 1985-ben a francia túraautó-bajnokságot is behúzta, ami mellett volt második Le Mans-i 24 órás versenyen, kétszer is bajnoki címet ünnepelhetett a Sportautó Világbajnokságon, és Forma-1-es Nagydíjon is indult.

Ugyan a száguldó cirkuszban nem tudta igazán sokra vinni, mégis legendának számít a technikai sportok világában, így amikor felmerült annak lehetősége, hogy interjút lehet készíteni vele, kapva kaptam a lehetőségen.

schlesser-top50-gala-2018-01.jpg

Schlesser a Száguldás és Cirkusz c. kiadvány egyik írójával, Mészáros Sándorral.

– Mi volt a legfőbb oka annak, hogy annak dacára, hogy sikeres volt a túraautózás és a sportautóversenyzés világában, végül az off-road versenyzés mellett kötelezte el magát?

– Hát, válogatós típus voltam. Na, jó, nem is… (nevet) Pályafutásom legelején a pályaversenyzésre koncentráltam, és eléggé sok évet töltöttem el ebben a szakágban. 1978-ban francia bajnok is voltam a Forma-3-ban, majd a túraautózás és a sportautózás világában is megfordultam, rengetegféle autót vezettem. A Forma-1-ben is kikötöttem, ahol volt is egy, mind a napig eléggé hírhedt balesetem Ayrton Sennával. Aztán lapoztam, és az off-road világába távoztam. Azt tudni kell, hogy nagyon szeretem a sivatagokat, amiket régről ismerek, hiszen Marokkóban nőttem fel. Később azt a döntést hoztam, hogy saját autót építek, ami mindig is az álmom volt, és nagyon-nagyon sok versenyt húztam el ebben a világban: bajnokságok, Dakar-ralik, Africa Eco Race-események. Manapság pedig az Africa Eco Race egyik szervezője vagyok, és nagyon élvezem.

– Meglátása szerint mi volt a legértékesebb győzelme vagy bajnoki címe pályafutása során?

– Ez egy nagyon nehéz kérdés, ugyanis nagyon hosszú pályafutása van mögöttem. Nagyra értékelem például a túraautós mesterhármasaimat, továbbá a három nürburgringi sportautós győzelmemet. Suzukában is nyertem háromszor, az a pálya valami fantasztikus! Majd, ami számomra egészen hihetetlen volt akkor, az az első off-road-győzelmem, ugyanis egyedül nyertem – mindent egymagam csináltam: az autó karbantartását, a navigációt és a többit. Az is különleges volt, amikor azzal az autóval nyertem meg a Dakart, amit építettem, amire mind a mai napig más még nem volt képes. Ha jól számolom, körülbelül 55 alkalommal győztem az off-road szakágában, ami nem olyan rossz. Ezek miatt is eléggé komplikált azt mondani, hogy ezt a győzelmemet jobban szeretem, mint a másikat.

Az első négy Taxi-filmben dolgozott Schlesser, a második részben néhány perc erejéig látszódott is. (A fenti videóban 00:55-től.)

– Egyszer azonban megelőzte Önt egy taxi, vagyis inkább A Taxi. Miképpen emlékezik vissza a Taxi 2 forgatására, és annak az élményére?

– (nevet) Eléggé sokat dolgoztam összességében a Taxi-filmeken, ugyanis az első négy részben érintett voltam. Minden, ami sebességgel kapcsolatos, az én hatásköröm volt, igaz, nem mindig látszódtam. Ennek hátterében az állt, hogy a filmek készítője jó barátom, aki meggyőzött arról, hogy működjek közre a készítési folyamatban. Aztán elkezdtem dolgozni én is a filmeken, nagyon jó  volt a munka, nagyon élveztem. Örülök annak, hogy kivehettem a részemet a játékból.

– Említette azt az emlékezetes balesetet Ayrton Sennával 30 esztendővel ezelőttről. Az ütközés után azt mondta, hogy „a lehető legutolsó pillanatban be kellett kanyarodnom. Amikor így tettem, Ayrton már a belső rázókövön volt, aztán megütötte a vezetőszárnyamat. Nagyon sajnálom őt, de azt gondolom, hogy nem az én hibám volt a baleset”. Még most is így vélekedik a balesetről?

– Az autóban ülve nem igazán volt más választási lehetőségem. Korábban fékeztem, de ő nagyon közel volt hozzám, talán meg is lökött. Úgyhogy fékeztem-fékeztem, de nem előzött meg, de aztán viszont mindenképpen be kellett kanyarodnom, ott egyszerűen nem tudtam mást csinálni. Ez az eset eléggé hajaz arra, ami Ocon és Verstappen között történt az idei F1-es Brazil Nagydíjon. Ocon volt belső íven, Verstappen pedig bekanyarodott, és ahogyan anno én, úgy Ocon sem tudott mit tenni.

1988 F1 Monza Senna Schlesser collision

Schlesser collides with Senna some laps before the end of the race and forced Senna to retire. It was the only race the McLarens didn't won at that season

Az a bizonyos baleset, ami megakadályozta abban a McLarent, hogy valamennyi futamot megnyerjen az 1988. évi F1-es szezonban.

– Ron Dennis, a McLaren akkori főnöke számára nagyon is maradandó volt a baleset. Még öt évvel ezelőtt, Monacóban is volt egy vicces megjegyzése Önnel kapcsolatosan, mégpedig az, hogy „itt van az ember, aki elszúrta az életemet”. 1988-ban voltak beszélgetések az esetről Ron és Ön között?

– Abszolút. Sokat beszéltünk az esetről, de amúgy már rég túllendültünk rajta. Egyébként meg lehet érteni őt, ugyanis, ha nem így alakultak volna a dolgok, mind a tizenhat versenyt megnyerte volna abban az évben a McLaren. Azonban így még a mai napig sem tudta egyik csapat sem véghez vinni azt, hogy egy adott évben valamennyi versenyt győzelemmel zárjon.

– Tudom, hogy sosem versenyzett együtt Michael Schumacherrel, de csapattársak voltak anno a Mercedesnél. Milyen volt vele együtt dolgozni, mi a véleménye Schumacherről?

–  Fantasztikus volt a közös munka, többször is teszteltünk együtt. Fantasztikus srác, és rendkívül sajnálatos, ami vele történt. Szomorúsággal tölt el a vele történtek.

schlesser-mercedes-monza-1990-02.jpg

Anno, a mercedeses időkben Schlesser még Schumacher csapattársa is volt.

– Még egy kicsit térjünk vissza a sivatagba. Véleménye szerint, a tapasztalataira támaszkodva mire van szüksége egy versenyzőnek ahhoz, hogy jó legyen az off-road versenyzésben?

Ebben a műfajban nagyon fontos, hogy a versenyző nyugodt és türelmes legyen, de a legfontosabb az, hogy soha ne adja fel.

Fotó: AFM

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr6814466646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása