Az én ateizmusom

Az én ateizmusom

Racionális vita; szimmetrikus vagy aszimmetrikus vitát folytat az ateista?

2021. május 09. - drue

Most szintén a Kálvinista Apologetika (KA) egy újabb, Geng Viktorral készült videója sarkallt poszt írására, ezúttal azonban nem a teljes műsor anyagára, csak kiemelten egy-két részterületére szeretnék reagálni.

Mindenekelőtt nagyon dicséretesnek találom ennek az interjúnak az elkészítését; számomra is cél a vitakultúra fejlesztése mind a magam, mind a társadalom számára. De pont emiatt is fontos, hogy kitisztogassuk azokat a félreértéseket is, amelyek éppen a racionális vitának a tulajdonságaival kapcsolatosak.

Jómagam is az ingyenesen elérhető, Margitay-féle érveléstecnikai tankönyvet olvasom mostanság, amely szerint a racionális vita célja az igazság, a helyes álláspont megtalálása. Ezzel szemben azonban olyat is ír, hogy nem célja a meggyőzés, a közös álláspont kialakítása, azzal az indoklással övezve, hogy akkor is képesek vagyunk közeledni az igazsághoz, ha nem jön létre konszenzus. A jóindulat elvét alkalmazva, én ezt egy meglehetősen szerencsétlen megfogalmazásnak találom, ugyanis Nagy Gergely (a KA arca) ezt az elvet előszeretettel használja arra, hogy a "racionális" vitában pusztán csak kifejtse az álláspontját, de ne reagáljon érdemben azokra az ellenvetésekre, amelyeket a vitapartnere felhoz. Mint mondtam, a jóindulat elvét alkalmaztam, vagyis hajlamos vagyok azt gondolni, hogy Margitay-val azonos véleményen vagyok, csak hibásan fogalmazta meg a racionális vita célját, ugyanis logikai lehetetlenségnek találom az igazsághoz történő olyasfajta közeledést, hogy közben a felek nem törekednek a közös álláspontra. Az is lehet, hogy itt pusztán azt kívánta érzékeltetni az író, hogy nem mindig érkezünk meg a teljes egyetértésig, de akkor is felismerésekhez juthatunk részterületeken, és ez természetesen igaz. Azonban itt az egyet nem értés és az igazság meg nem találása együttjár, vagyis amennyire kihangsúlyozom az egyik lényegtelenségét, ugyanannyira ki kell hangsúlyoznom a másikét is. Magyarán, ezt az állítást totál fordítva – és nyilvánvalóan ugyanolyan szerencsétlenül – is megfogalmazhatta volna, miszerint a racionális vitának célja az egyetértés, de nem célja az igazság megtalálása, hiszen úgyis közeledhetnek az álláspontok, hogy a felek nem jutnak el a teljes igazsághoz, ami megint csak igaz. Azaz, itt valami hangsúlybeli eltérés lehet a ludas, de spekulálni se szeretnék, hogy vajon mire gondolt a költő, ezt konkrétan Margitay-val kellene megvitatnom. Mindenesetre ha elrugaszkodok a jóindulat elvétől, és szó szerint venném a könyvben leírtakat, akkor stílszerűen az alábbi premissza-konklúzió képletet tudnám felírni:

P1. A racionális vita célja az igazság keresése.
P2. A racionális vitának nem célja a közös álláspont kialakítása.
K. Az igazság ellentmondásos lehet.

amely az én – és szerintem sokadmagunk – igazságfogalmával egyáltalán nem fér össze. Főleg ugye, hogy éppen a racionális vitában jelenthet egy jó érvet, ha valaminek az ellentmondásosságára rámutatunk, ennélfogva az igazság ellentmondásossága egy lehetetlen narratíva. Persze, itt lehetne cizellálni, hogy a racionális vita célja az-e, hogy én megtaláljam az igazságot, függetlenül attól, hogy a partnerem milyen álláspontra jut, de még ha erről is volna szó, akkor is pontosítást igényel a megfogalmazás, ugyanakkor megint csak egy meglehetősen groteszk jelenségnek mutatkozik, ha úgy jutok el az igazsághoz egy vita során, hogy a partnerem pl. rendszeresen mellébeszél. Már-már ez is ellentmondásosnak hat.

Ráadásul, Margitay a könyvében először megkülönbözteti a racionális vitát a tudományos vitától, és csak ez utóbbinál tekinti fontosnak azt, hogy a felek ne csak a közös alapokat találják meg, hanem hogy az érveik megegyezzenek a szakmai állásponttal, az ún. igazsággal is. Ennek fényében pedig végképp érthetetlennek és következetlennek tűnik, hogy a racionális vitának céljaként miért éppen az igazság keresését emeli ki, és miért nem a közös konklúzióét, hiszen két ember között sok esetben elég nagyzolósnak tűnik, hogy pusztán a két fél érvkészletéből összerakható olyasmi, ami az igazsághoz egyáltalán csak hasonlít. Sokkal életszerűbb a közös álláspont kialakítását kitűzni célul, hiszen ez az egyetlen dolog, ami tényleg a két vitapartneren múlik, míg az igazság mint olyan, meglehetősen kemény fa, amelynek pusztán két ember fejszéje általában kevés, és szükség volna egy több emberből, kutatócsoportból álló vizsgálóbizottságra. Jómagam inkább a tudományos vitának a célját nevezném meg úgy, mint az igazság keresése, de alapvetően én nem is választanám szét a kétféle vitatípust. Elvégre a tudományos vitában is ugyanaz történik, mint a racionális vitában, csak ott több szakmai ismeret áll rendelkezésre, de azokat a felek ugyanúgy mint érveket használják fel a vita során, a saját árnyékán pedig senki nem tud túlnyúlni, tehát nem lehet az ún. igazsághoz közvetlenül hozzáférni, csakis az egyének által megtapasztalt vagy racionálisan belátott érvek által. Tehát minőségi különbséget nem látok.

Lezárva ezt a részt, én még az érveléstechnikákra vonatkozó irodalmak olvasásához is kritikus szemléletet ajánlok, mert azok írói is csak emberek, akik olykor belefuthatnak logikai bukfencekbe, és ha készpénznek vesszük a leírásaikat, akkor éppen azt a kritikus szemléletet köpjük szembe, amelyet ezek az írók át kívánnak adni. Jómagam, habár nagyszerű összefoglalónak találom eddig a Margitay-féle könyvet, ugyanakkor szomorúan konstatálom, hogy éppen a racionális vita célját sikerült ennyire pongyolán megfogalmaznia, aminek pedig a szabatos, ellentmondásmentes meghatározása központi jelentőségű lenne egy ilyen könyvben. Az ilyen "apróságok" engednek teret az olyan álérveléseknek, amelyek például Nagy Gergelynél is gyakorta előfordulnak.

 

Most pedig rátérek az ateisták és teisták közötti azon vitára, miszerint az ateista úgymond áthárítja a bizonyítás terhét a teistára. Jelen esetben, az egyszerűség kedvéért ateistának hívom azt a személyt, aki azt állítja, hogy nem létezik isten, és agnosztikusnak azt, aki nem tud dönteni a kérdésben, de mint ahogy Geng Viktor is helyesen kitért erre az interjúban, ezeknek a fogalmaknak nincsenek egzakt meghatározásaik, de úgy is mondhatjuk, hogy többjelentésű kifejezések, amin nem kell fennakadni, egyszerűen csak annyit kell tennünk, hogy a beszélgetés elején rögzítjük, mit értünk alattuk. Ezt most én meg is tettem.

Geng Viktor helyesen elmagyarázza a szimmetrikus és az aszimmetrikus vita közti különbséget. A szimmetrikus vitában a felek két ellentétes álláspontot képviselnek, ennek feleltethető meg a teista-ateista szembenállás (van isten vs. nincs isten). Az aszimmetrikus vitában viszont csak az egyik fél foglal állást, a másik fél pedig pusztán arra kíván rámutatni, hogy az állítás mellett felhozott érvek nem megfelelőek. Ezt hívjuk egyébként szkepticizmusnak, jelen esetben most ő az agnosztikus.

A játék itt természetesen megint arra ment ki, hogy az ateistának ugyanannyira igazolnia kell az állítását, mint a teistának, hiszen nem egyszerű szkeptikusként viselkedik, hanem ő azt a pozitív állítást teszi, hogy nincs isten. Na most, formailag természetesen igaz, hogy egy szimmetrikus vitában mindkét félnek alá kell támasztania az állítását, azonban a gyakorlatban elég ritkán fordul elő olyan helyzet, hogy valakinek tisztán szkeptikus szerepet kellene betöltenie, azaz hogy ne foglaljon állást, ugyanis látens érvek sokszor már egy álláspont megfogalmazása után szinte azonnal létrejönnek. Waldmann Tamás hozott egy nagyszerű példát a Nagy Gergellyel történő beszélgetésében arra, hogy mit jelent agnosztikusnak lenni. Egy golyókkal teli tartály példájával élt, amelyről látatlanban azt kellene megmondani, hogy páros vagy páratlan számú golyót tartalmaz. Egy racionális ember ez esetben nyilván nem kötelezi el magát egyik álláspont felé sem, hanem agnosztikus a kérdésben: Nem zárja ki egyik lehetőséget sem, jobban mondva mindkét lehetőségnek jelentős mértékű valószínűséget enged meg (jelen esetben ez 50-50%).

Na most, az isten-kérdés gyakorlatilag egyáltalán nem ilyen jellegű. Azért nem, mert szinte máris, ahogy felvetődik isten kérdésének a gondolata, vele együtt kitalálhatnánk más, ugyanilyen erősségű alternatívákat is. Mint például azt, hogy egy természetfeletti gumilepedő hozta létre az univerzumot. Nyilván e mellett sem szól érv, de így direktben cáfolni sem tudnám, tehát Nagy Gergő logikája szerint a természetfeletti gumilepedővel szemben is agnosztikusnak kellene lennem. Ha ezeket elemi eseményeknek tekintjük a modellünkben, akkor az isten – gumilepedő – valami más hármasban mindhárom lehetőség egyaránt 1/3 esélyt kap. Ha beveszek egy újabb lehetséges tényezőt a modellembe – legyen most ez a legendás Repülő Spagettiszörny –, akkor már 1/4 valószínűséggel fog bírni mindegyik lehetőség, és ezt gondolatban talán akármeddig folytathatnánk. Azonban itt még egy magam ellen elkövetett csalást is végrehajtottam, hiszen naivan a "valami más"-t ugyanolyan elemi eseménynek tekintettem, mint bármelyik másik konkrét kitalációt, holott a "valami más" kb. végtelenszer nagyobb halmaz, mint az egyik konkrét random entitás, ezáltal már az egész eddigi hercehurca nélkül is belátható általa, hogy itt nem ugyanakkora valószínűségű eshetőségekről van szó, mint a páros-páratlan golyószámok esetében. Persze, a golyóknál is feljöhetnek olyan kérdések, hogy tartalmazhat-e a tartály tört vagy irracionális számú golyót, feltéve ha a modellünk megengedi, hogy lehetnek benne törött golyók. Ugyanígy, komplex számú golyóval is kalkulálhatunk, ha képesek lennénk egyáltalán felállítani egy ilyen modellt. Mondanom sem kell, hogy ez utóbbi modellek esetén egyenesen 0 a valószínűsége annak, hogy pont egész számú golyót tartalmazzon a tartály, ezáltal a páros vagy páratlan dilemma is értelmét veszti. De a kérdés: Miért állítanánk fel ilyen, bonyolultabb modelleket? A válasz egyszerű: Semmiért. Egyszerűen nincs okunk feltételezni annál bonyolultabb modellt, mint amelyre a jelenlegi tapasztalataink következtetni engednének, magyarán, amit nincs okunk feltételezni, azt nincs-nek, illetve valószínűleg nincs-nek tekintjük attól függően, hogy egyáltalán hányféle más fajta modell jöhetne még szóba. Egy rendkívül életszerű példa, amivel mindig élni szoktam, az a láthatatlan autók esete. Amikor a zebrán átgyaloglunk, előtte alaposan körülnézünk, azonban ezzel a módszerrel csak a látható autók ellen óvjuk meg magunkat. Milyen érv szól amellett a pozitív állítás mellett, hogy "most már nem jön semmi, átmehetünk"? Olyasfajta deduktív érvelés, amelyet Nagy Gergely vár, nem adható; az ő logikája szerint agnosztikusnak kellene lennünk a láthatatlan autók létével kapcsolatban. És habár tényleg nem tudom cáfolni a láthatatlan autók létét, sőt, nyitott vagyok a mellettük szóló érvekre, ugyanakkor mégis biztos vagyok a nemlétükben annyira, hogy kockáztatni merem még az életemet is azáltal, hogy lelépek a zebrára. Na pontosan ez az, amit egy következetes agnosztikus nem tehet meg, hiszen az agnosztikus ténylegesen nem foglal állást, azaz számára nagyon is jelentős eséllyel bír mindkét alternatíva. Na de miért kellene agnosztikusnak viselkednünk random kitalált entitásokkal kapcsolatban? Az agnoszticizmus csak akkor jöhetne szóba, ha nagyon is elgondolkoztató, de nem perdöntő érvek szólnának isten mellett (lásd a golyókkal teli tartály esetét, amikor gyakorlatilag tényleg kétesélyes dologról beszélhetünk), ez esetben viszont csakis ezek fényében beszélhetünk agnoszticizmusról, de pusztán azért, mert nem tudunk valamit deduktíve kizárni, az még nem lesz agnoszticizmus. Azt tessék már végre megérteni, hogy a világunkat induktív, azaz megerősítő, ismétlődő tapasztalatok által ismerjük meg; a deduktív okoskodásoknak nincs helye egy olyan világban, amelyet nem mi hoztunk létre.

A válasz tehát az, hogy látens szimmetrikus vita van teista és ateista között, csak az ateista érve annyira automatikusan létrejön, hogy ő ezt már jogosan úgy tekinti, hogy ezen kívül semmi más dolga nincs, csak az isten melletti érveket cáfolni, azaz innentől kezdve már elegendő ugyanazt csinálnia, mint az agnosztikusnak.

Nem ismerem Geng Viktor álláspontját a témával kapcsolatban, de hiányoltam az erre történő rámutatást, ha már valaki az érveléstechnika szakértője. Mindenesetre én is sokat tanultam a videóból, ritka kincs ez a Kálvinista Apologetika gyűjteményéből.

A bejegyzés trackback címe:

https://azenateizmusom.blog.hu/api/trackback/id/tr616526682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 14:00:19

Szerintem meg roppant nagy bénaság volt ez az egész és a lényege másban van. JarJar egyértelműen kereste hogy miként tud hatalmas nagy presztisveszteség nékül kibújni az imerősei számára égő, de más rá is odakozmált Kalám istenévből.

Nyilvánosan azt fejtegetni, hogy a bukott és ezerszer megcáfolt Kalán istenérvet el kellene már engedni, hiszen az Anzelm meg már régen el van .... a GYÓGYULÁS jelei ...

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 14:49:47

Ebből a netes naplóbejegyzésből két dolgot idéztem az index fórum ezen című topikjába:

Kálvinista Apologetika kihívása
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9245188&la=158262144

drue 2021.05.09. 17:52:54

@TanNé: Megtisztelő, bár nem tudom, miről folyik ott a diskurzus, illetve minek kapcsán idézted ki.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 19:45:35

@drue:
Röviden összefoglalhatom, ha már rákérdeztél. Jómagam már 20 évvel ezelőtt is értekeztem az úgynevezett logikai istenérvekről különféle docensekkel és tanszékvezetőkkel is. Egyike ezeknek Anzelm istenérve volt. Ezen viták kapcsán még Rúzsa Imrével is beszélgettem, aki az egyik legnagyobb hazai és nemzetközi elismert logika szakértő. Ezen viták kapcsán merült fel bennem, hogy maga az a kérdés is csak egy logikai hiba, hogy "Isten"-t ne lehetne tudományosan meghatározni. Tehát meghatároztam és az eredményét publikáltam is. Ma már 7 országban kapható. Tehát azt állítom benne és bizonyítom is benne, hogy a tudományosan definiált Isten létezése/ vansága tudományos tény. Igazolt tény. ---- Nos ezt adtam fel KA/JarJarnak kihívásként, hogy próbálja meg érdemben cáfolni. Erről szól az az index fórum.

drue 2021.05.09. 19:56:32

Oh, értem. Mármint nem egészen. Azt állítod, hogy Isten léte tudományos tény, vagy hogy Isten léte a tudomány tárgykörébe tartozik? Nem mindegy. :)

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 20:03:05

@drue:

Először is azt állítom, hogy szemantikailag Isten-nem nagyon sok jelentéstartalma van. Volt és van tudományos jellegű is, csak pontatlanok.

Isten jelentéstani felosztásai
vilagnezet.blog.hu/2020/02/06/isten_jelentestani_felosztasai

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 20:09:06

@drue:
Gyártottam rá ilyen kis szlogeneket. Talán ez is segít a megértésben:

Nem Isten létezésével / vanságával volt a gond eddig sem, hanem a tudományos meghatározásával. Hiszen azt sem tudták mi van, vagy mi nincs. Továbbá nem az a fő probléma, hogy nincs Isten, hanem az ellenkezője, hogy túl sok van. Túl sok Istent teremtettek eddig az emberek.

drue 2021.05.09. 21:51:07

@TanNé: Az istenek mint mémek létét senki nem vitatja; az istenek mint rajtunk kívülálló, élő entitások léte az, ami a vita tárgya lehet.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 22:19:29

@drue:

Megfigyelted??? Átváltottál egyes számból többesbe???

Adatgyűjtéssel kezdtem és összegyűjtöttem kb 5 ezer Isten definíciót. Tehát ahogyan Istent mások meghatározzák. Ami nekik Isten.
Ennek csak egy része esett abba, amit te felvetsz. Voltak ettől teljesen eltérőek is.

Azt meg én nem értem, hogy a vallások Istenei miért lenne tudományosan és logikusan vita tárgya???? Hiszen Darth Vader és Hófehérke sem vitás, hogy egyértelműen kitalált karakterek és a történetük is az.

Tehát itt nem a dogmatikus Istenek a lényeg, abból nagyon is sok van és egymás Isteneivel szemben ateisták, tagadók.

Itt a tudományosan definiált/meghatározott Isten a kérdés. Az pedig ez a legrövidebben:

Isten = gyűjtőfogalom
1. emberek által teremtett fő mítoszlények
2. egy kényszerképzet
3. egy idegrendszeri /pszichológiai vírus/mém.

Tehát elsődlegesen egy gyűjtőfogalom Isten tudományosan és csak azon belül harmadik al-rendszerben mém.

drue 2021.05.09. 22:33:37

@TanNé: Nekem nem nagy kunszt átváltani egyesből többesszámba, mert ez a dolog az élőlényi mivoltukon nem változtat. De teljességgel igazat adok abban, hogy sokféle istendefiníció létezik, így nem feltétlenül lehet egy az egyben tagadni az összeset, főleg azokat nem, amelyek nyelvi szinten, a mém szintjein léteznek. A gyűjtőfogalom is nyelvi szint, ebben nem látok különbséget.

A vita tárgyát úgy értettem, hogy ateisták és teisták közötti vita tárgyát képezik. Az, hogy istenről vagy istenekről van egy kép a fejünkben, ezzel mindenki egyetért, vagyis ezt senki nem vitatja, így értettem.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 22:43:06

@drue:

Talán még jobban fogod érteni: Tehát nem történt más + egy Istennel többje lett az emberiségnek. Ami eddig erősen hiányzott. Lett Tudományos Isten is. Ami ugyebár nem teista, monoteista, panteista, ateista, metafizikalista stb fogalomkör. Ezt az Isten nincs is értelme tagadni, sem hinni benne, mert tudni lehet.

A lényeg meg más: GYÓGYÍTANI lehet. Tehát az Isten-mémet. Kidolgoztam és működik.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.09. 22:51:43

A memetikának én nem a külső (kultura) hanem a belső (idegrendszeri vírus) részével foglalkozom. Egy idegrendszeri/pszichológiai vírust/mémet pedig ahogyan a covid-19-et vakcína mémekkel gyógyítani, immunizálni lehet. Ráadásul ezt nem is kell egyenként injekcióstűvel beadni.

TanNé · http://erkolcstan.blog.hu/ 2021.05.10. 08:14:49

Egyébként meg ha ilyen agytorna kedvelő vagy, akkor adhatok én is neked, hogy ne KA-kás teológusok alapvetően elfogult bugyutaságait kelljen elemezned.

Kezdhetnéd például ezzel:

Ateisták jellemző dogmái
vilagnezet.blog.hu/2012/11/20/ateistak_jellemzo_dogmai

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.16. 20:10:18

"Ateizmus az Istenbe vetett hit hiánya." :

Valaminek a nem léte problematika. Karakutty létezésébe vetett hit hiánya lenne az akarakuttyizmus? - de hiszen akkor az ateisták valójában akarakuttyisták. Továbbá végtelen számú lehetőség olyan dolgokra, amiről nem is tudnak és éppen ezért a benne lévő hit hiányában szenvednek.

drue 2021.05.16. 20:59:22

@vilagnezet.blog.hu:

"Valaminek a nem léte problematika."

Miért? Nem lehet megjósolni valaminek a nemlétét? Pl. a fizikusok is rájöttek, hogy nem létezik perpetuum mobile.

"Karakutty létezésébe vetett hit hiánya lenne az akarakuttyizmus?"

Így van. Pusztán azért nem létezik a kifejezés, mert karakutty-hívők sem léteznek. Az ateizmus MINT KIFEJEZÉS azért létezik, mert vannak teisták. Észre kell venni, hogy ez egy viszonylagos meghatározás: olyan személyek gyűjtőneve, akik nem képviselnek valamit. Egy találó hasonlat erre a nembélyeggyűjtők "csoportja". Nyilvánvalóan nem egy valódi csoportról beszélünk, hanem csak felcímkéztünk olyan embereket, akik nem képviselnek egy konkrét dolgot. Természetesen az ősember is nembélyeggyűjtő volt, elvégre akkor még nem voltak bélyegek. Az ateizmus mint kifejezés is csak ennyit tesz. Te is ateista vagy, hiába hadakozol mindenféle álnéven az oldalamon. Ha nem hiszel istenben, akkor ateista vagy, pont. És nem, az isten-mém nem ugyanaz, mint isten. Az isten-mémet az ateisták is elfogadják. Ezt kéne felfognod végre.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.17. 08:53:08

@drue:

Alapvető logikai és érvelési hibákat vétel. Meg fogsz rám haragudni, de felhívom rá a figyelmedet.

1. Perpetuum mobile létezik, mint egy nagyon is jól körülhatárolt fizikai problematika.

2. Karakutty is létezik, ráadásul mint "Isten" igen sokféle jelentés tartalommal. Van ilyen nevű helyiség Indiában. Ilyen nevű fociklub is van. Úgy is Ismert, mint "Isten" teremtője.

3. A nem bélyeggyűjtők átvive ateistákra, nem "Isten"-ezőket jelentene. Nem felelnek meg ennek a követelménynek. Te sem.

4. Butaság , hogy ateista lennék, hiszen éppen az ateizmus logikai megbuktatása kötődik a nevemhez.

5. Isten nem csak még tudományosan, hanem sokkal több minden is. Elsősorban egy gyűjtőfogalom. Tehát Istenek .... tehát minimum poli-ateistának kellene lenned.

6. Nem álnév, avatár és a link mellette pontosan beazonosít. IGe vagyok.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.17. 10:02:24

2. Karakutty is létezik, ráadásul mint "Isten" is, igen sokféle jelentés tartalommal. Van ilyen nevű helyiség Indiában. Ilyen nevű fociklub is van. Úgy is Ismert, mint "Isten" teremtője.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.17. 10:08:48

Egy részletet a dialektikánkból, beraktam ide:

Fórum » FILOSZ » Vallás, Filozófia »
Ateista logika?!
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9238954&la=158330733

drue 2021.05.17. 20:11:38

"Meg fogsz rám haragudni, de felhívom rá a figyelmedet."

A figyelemfelhívásra nem haragszok meg, örülök, ha rámutatnak egy tévedésemre. Arra viszont valóban megharagszok, ha mellébeszélést látok, vagy ha nem megy át a mondanivalóm.

1. Akkor ennyi erővel minden létezik, még az a shsofvsldfowier szó is, amit most találtam ki. A te problémád éppen az, hogy nem tudsz különbséget tenni a fogalom létezése és maga az entitás léte között, amit a fogalom takar.

2. Lásd az első válaszomat.

3. Mi az, hogy "nem istenezők"? Az ateista azt jelenti, hogy nem hisz isten létében. Ha ezt eddig nem tudtad, akkor nézz meg pár értelmező szótárat.

4. Ha te istent mint mémet fogod fel, akkor az álláspontod semmiben sem különbözik az ateistákétól. Ha én nem tagadom, hogy létezik az isten-mém, akkor mégis miben kívánsz vitatkozni velem?

5. Az ateista minden isten létével szemben ateista, nem kell elébiggyeszteni a "poli-" előtagot. És nem, az isten-mém nem isten. Az isten-mém egy mém.

6. Oké.

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2021.05.17. 23:01:46

@drue:

Az a gondod, hogy nem tudod felfogni, hogy az ateizmus a metafizika egyik ága csak. Tehát a "létezés" szóval és fogalommal való parasztvakítás.

Filozófiailag minden létezik valamilyen módon, helyen, időben, formában, amiről már tudomásunk van. Sőt elvileg az is amiről még tudomásunk sincs.

Tehát a létezés nem egy ritka dolog, hanem a leggyakoribb valami.

A létezés szó helyet ezért érteles ember inkább a valóság és valóságosság szót használja.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.18. 09:15:46

körkörös logika:

Ez a szemfényvesztések és a parasztvakítások évezredes csúcstartója, amikor a következtetés már benne van az alapállításban. Nem történik bizonyítás, csak ismétlés. Nagyon sok alternatív elnevezése is van még: elvcsúsztatás, körbezárt logika, körbenforgás, petitio principii, alapkérdéshez folyamodás, circulus vitiosus, ördögi kör, idem per idem.

- "Isten egyértelműen kívül fekszik a tudomány hatókörén. Nem lehet sem bizonyítani, sem cáfolni."

- " Isten létezik, mert a judeokeresztény biblia azt írja és az Isten szava. Isten meg csak igazságot írhat"

-"Isten nem létezik tudományosan, mert az ateisták az írják, és ők csak igazságot írhatnak hiszen tudományosak"

forrás: Érvelési hibák napjainkban
vilagnezet.blog.hu/2021/05/17/ervelesi_hibak_napjainkban

drue 2021.05.18. 15:44:19

Kedves iGE, semmi értelmét nem látom az agymenésednek. Miért jobb a valóságos kifejezés a létezésnél? Vannak nem valós dolgok is? Te az égvilágon semmit nem csinálsz, csak egy szójékot kreálsz a nézetekből, újat viszont nem hozol létre.

A körkörös logikánek kritikája pedig méltatlan, mert nem érveltem körkörös logikával. Ha velem akarsz vitatkozni, akkor az én érveimet cáfold meg, és ne másokét, vagy netalántán magadtól kitalált szalmabábokat.

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2021.05.18. 22:14:05

@drue:

ZombiJézuska is létezik, mint jóval korábbi vallások Isteneiből plagizált mítoszfigura. Ilyen valóságos személy viszont nem. Tehát nem valóságos.

A metafizika túl sokáig és még most is memetikusan mérgezi az emberi gondolkozást, onnét maradt meg ez a "LÉTEZÉS" kultusz. A "VAN" azért egyszerűbb, mert ott nem kell külön venni, az bármilyen létezési formára, kitalált, valóságos stb-re jó. A Trükkös Mém című könyvemben az Ateisták agyának Isten tartalma fejezet párbeszédesen magyarázza ezt. Ha rákeresel, akkor a google books verzióban talán még szabadon el is olvasható ez a rész is. ... ránéztem, ott hiányzik az eleje. A blogomban is fenn van, nem teljesen azonosan, de abból is megérthető a lényeg:

vilagnezet.blog.hu/2018/11/07/ateistak_teistak_agyanak_isten_tartalma

A körkörös logikát nem azért raktam ide, hogy te ilyet írtál volna, hanem azért mert én érvelek ezzel is. Ha megnézed direkt ilyen érdekes hármas példát raktam be. Talán elgondolkoztat.

drue 2021.05.18. 22:28:35

"A metafizika túl sokáig és még most is memetikusan mérgezi az emberi gondolkozást, onnét maradt meg ez a "LÉTEZÉS" kultusz. A "VAN" azért egyszerűbb, mert ott nem kell külön venni, az bármilyen létezési formára, kitalált, valóságos stb-re jó."

Ezt én pont nálad látom. Te szabályosan kijelented, hogy isten LÉTEZIK, méghozzá mém formájában, mintha te nem tennél különbséget valós entitás és mém között. A saját hibádat vetíted bele az ateistákba. Azzal, hogy nem a létezés, hanem a valós-nem valós ellentétet használod, még ugyanazt mondod, csak más szavakkal. Erre mondom, hogy semmi újat nem állítasz, pusztán egy terminológiai lovaglással viselkedsz úgy, mintha te mindenkivel szembehelyezkednél.

IGe. · http://istenteszt.blog.hu/ 2021.05.19. 08:28:19

@drue:

Nagyon figyelmetlen vagy!!!! Ne sértődj meg ezen sem, de ezt is nagyon benézted és egyértelműen tévedsz benne. Az én tudományos Isten meghatározásom, IGe istenérve, nem egy mém elsődlegesen, sőt az benne sem volt sokáig a két évtizedig tartó kutatómunkámban, sőt a könyvem első verziójában sem. A mostani verzióba is csak a kiegészítésben került bele és pont Boldogkői Zsolt viselkedésének a megfigyelése miatt.

Az állítom, hogy Isten tudományosan egy gyűjtőfogalom...
Aztán teszek fel három al felosztást, amiből sokáig csak kettő volt.

drue 2021.05.19. 19:53:58

@IGe.: Isten egy gyűjtőfogalom, rendben. És? Mint fogalom, persze hogy létezik, de nem mint fogalomról nyilatkozunk, hogy nincs. Erre mondtam, hogy nem tudod megkülönböztetni az entitást a fogalomtól.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.20. 12:26:04

@drue:

Tudom ... ahogyan bizonyítom .... Te egy "gyagyás vallási Isten meghatározáshoz" igazodsz. Miért nem igazodsz, Dawkins, Freud Tomas Szász Isten meghatározásaihoz inkább??? Ők azért közelebb állanak a tudományossághoz.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.20. 12:29:23

@drue:

Aztán mi bizonyítja, hogy "Isten" "entitás" is lehetne???
Szerintem semmi más mint kényszerképzetek.

Meg nem vetted észre a létezés formáit elemzed éppen.
Lehet különféleképpen is formában is létezni.
Ezt állítottad. Akkor meg mire az értetlenkedés?

drue 2021.05.22. 17:57:14

@vilagnezet.blog.hu: Mi az, hogy gyagyás istendefiníció? Mitől gyagyás egy istendefiníció? Egy definíció alapvetően önkényes, legfeljebb bizonyos praktikussági szempontok határozzák meg.

Ha pedig Dawkinst kevered ide, miért pont őt? Dawkins ateista, és egyben elismeri, hogy isten egy mém a fejekben. Ez csak szerinted ellentmondás, én meg pont ezt pofázom, hogy az ateisták nincsenek eme gondolat ellen.

"Aztán mi bizonyítja, hogy "Isten" "entitás" is lehetne???"

Ne haragudj, de nem értem a kérdést. Egy lehetőségben mit kellene bizonyítani? Isten mint entitás létét igazoljuk vagy cáfoljuk, nem pedig azt, hogy ezt egyáltalán fel is lehet-e tételezni. Az, hogy isten egy kényszerképzet, vélhetően igaz, egyetértek. No de ettől még nem hiba cáfolni az Isten mint entitás létét. Olyan dolgokba akarsz ellentmondást magyarázni, ahol nincs ellentmondás.

"Meg nem vetted észre a létezés formáit elemzed éppen.
Lehet különféleképpen is formában is létezni.
Ezt állítottad. Akkor meg mire az értetlenkedés?"

Ember, körülbelül kétszer írtam már le neked, hogy éppen te vagy az, aki nem tudod megkülönböztetni a létezés formáit: kevered az isten mint entitást és az isten mint gondolati elemet. Attól, hogy tagadom az Isten mint entitás létét (tehát ateista vagyok), nem tagadom az isten mint gondolati elem létét. Mi nem világos ezen? Meddig fogsz még értetlenkedni és szélmalomharcot vívni a semmi ellen?

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.22. 19:02:28

@drue:

Mint közismert adatgyűjtésként összeírtam vagy 5 ezer Isten meghatározást. Nos voltak ilyen meghatározások is:

23. Def.
a+(2(b*c)/(f/l))-(e*g)+(d/8,236587421)*2x+Pi*c = Isten

30. Def.
Minden halmaz halmaza.

54. Def.
Isten: Egy ember által kitalált absztrakt fogalom.

57. Def.
Isten = mákos nudli - szeretem - csak ha túl sokat eszem belőle egy kicsit uncsi.

83. Def.
Isten: egy önálló tudattal rendelkező tér-idő generátor. Legkisebb alkotóeleme /ez egy téves meghatározás rá / a tahion. Térben egy, időben egymásra épülő nyolc ciklusról van szó.

.... Nos a gyűjteményem bizonyítja, hogy nincs kiválasztott meghatározás. Ha valaki állít valamit, az bizonyítani is kellene tudni. Azt is, hogy entitás lehetne és azt érdemes vizsgálni tudományosan.

- Dawkins akárcsak Einsten 12 éves koráig Jahve-hívő volt. Nem tudta levedleni.

Ha egyszer leírod, hogy a létezésnek vannak formái, igen vannak, sőt más is , akkor annak az ateizmusodban is külön kellene válnia. !!!

Megbuktattam az ateizmust logikailag a könyvemmel, ha még eddig nem vetted volna észre. Ideje lenne rázizzened a tényekre!!!

drue 2021.05.22. 19:36:45

@vilagnezet.blog.hu: A fogalom maga változik, kétségtelen. Én egy ÁLTALAM kiválasztott, és úgy gondolom, mainstream (tehát nem egy önkényesen kiválasztott) isten léte ellen érvelek, amikor érvelek. Ez az isten egy tudatos személy, a világ teremtője, mindentudó és mindenható. Ezzel az istennel szemben vagyok ateista. Nem, a mákos nudli mint isten ellen nem vagyok ateista, csak az az én szótáramban még továbbra is mákos nudli.

"Ha valaki állít valamit, az bizonyítani is kellene tudni."

Most már csak azt kéne megmutatnod, hol állítottam bármit is. Tudtommal sehol. Kiválasztottam egy széles körben elfogadott istendefiníciót, és kijelentettem, hogy ezzel szemben vagyok ateista. Itt mégis mire kérsz bizonyítékot? Az ateizmusomra? Kapcsoljam magam hazugságvizsgáló gépre, hogy elfogadd ezt az állításomat (ha már mindenképpen azt akarod kihozni, hogy állítottam valamit)?

"Ha egyszer leírod, hogy a létezésnek vannak formái, igen vannak, sőt más is , akkor annak az ateizmusodban is külön kellene válnia. !!!"

Dehogy kellene. Ha kitalálok egy fogalmat, akkor nyilván nem kell külön megmagyaráznom, hogy a kitalált fogalom mint gondolati elem létét elfogadom. Ezen az alapon nyilván a fogtündér, a spagettiszörny, a mikulás is létezik, csak mi nem a gondolatok létéről vitázunk a teistákkal, hanem azokról az entitásokról, amikre ezek a gondolati elemek vonatkoznak. Egyedül te vagy az, aki széttrollkodod ezt a diskurzust azzal, hogy a gondolati elemek létével traktálod a vita résztvevőit, amiben -- még egyszer mondom -- MINDENKI egyetért, csak éppen köze nincs a témához.

"Megbuktattam az ateizmust logikailag a könyvemmel, ha még eddig nem vetted volna észre. Ideje lenne rázizzened a tényekre!!!"

Nem érdekel a könyved; ha ilyen csapnivalóan lépsz fel az ateizmus ellen, akkor a könyved olvasása egyenesen időpocsékolás lenne.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.23. 10:16:01

@drue:

Ezért vagytok ti ateisták áltudományosak és lényegében csak tagadás-vallásosak, mert nem tudtok elszakadni a monoteista vallásoktól, pedig abból is van 3-5 tucatnyi, tehát 30-50 darab legalább. Egy rakás valódi tudományág bizonyította már, hogy az összes vallás és összes Isten emberek által kitalált. Ezt fedi le a tudományos Isten meghatározásom 1. része.

Nem széles körben elfogadott, hanem csak nagyon eltérően és más módon tömeg - elmebetegségként elterjedt. Ezt fedi le a tudományos Isten meghatározásom 2. része.

Tévedsz!!!! Fogalmaknak, és biztosan nem valóságos dolgoknak is van tudományos meghatározása. Ez tény. Marhára nem kell semminek sem entitásnak lennie, hogy tudományosan meghatározhassuk. ... és itt ez a fő kérdés és értetlenség az ateizmusban.

A könyvem nem is nemed íródott. Ott van a bevezetőjében, hogy csak önállóan gondolkodni tudóknak. Te meg nem tartozol ebbe a körbe. Klikk tag vagy, ideológiailag elkötelezett és manipulált.

drue 2021.05.23. 12:17:32

@vilagnezet.blog.hu: Huszonötmilliomodszorra is felteszem neked a kérdést: Mi az az állításom, amiben nem értesz velem egyet?

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.23. 12:21:50

@drue:

- Abban, hogy az ateizmus egy értelmes és racionális dolog lenne. ( Tehát abban, hogy az ateizmus nem a vallásokhoz hasonló dogmákra és ál-érvekre alapulna. )

drue 2021.05.23. 12:47:51

@vilagnezet.blog.hu: A valamiben való nemhit hogyan tud dogmatikus lenni? Említs meg, kérlek, egy ateista dogmát.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.23. 15:57:03

@drue:

Csak hogy amiről te írsz, az nem "nemhit" hanem látens Jahvehit.

Fő ateista ateista dogma: "Isten nem létezik."

és itt van további néhány dogma:

vilagnezet.blog.hu/2012/11/20/ateistak_jellemzo_dogmai

drue 2021.05.24. 10:06:16

"Csak hogy amiről te írsz, az nem "nemhit" hanem látens Jahvehit."

Miért lenne az? Ha valamiről kijelentem, hogy nem létezik, akkor miért akarod te mindenáron belém magyarázni, hogy de én igenis hiszek benne?

"Fő ateista ateista dogma: "Isten nem létezik.""

Ez miért lenne dogma? Vedd észre, első sorban a mainstream istendefinícióval élünk, hiszen önkényesen nem változtatgatjuk meg a szavak jelentését, nem úgy, mint egyesek, khmm. No, és ezen istendefiníció alapján (világteremtő, mindentudó, mindenható személy) mondjuk azt, hogy nincs isten, amelyre jó érveink vannak, sőt mi több, a tiedével akár egyező érveket is használunk, tekintve hogy te magad írtad, tudományosan igazolt a vallások isteneinek nemléte. Az, hogy isten egy gondolati mémként jelenik meg, teljesen más síkon mozgó kérdés, nem az ateizmus-teizmus dimenziójában van. PERSZE, hogy az isten egy gondolati mém, akár egy parazita, amit akár oltással gyógyítani lehet. Ezekben mind nyitott vagyok, és hajlamos vagyok igaznak elfogadni őket. Ezért nem látom, hogy mi az, amiben vitatkozni próbálsz. Te mindenáron ezt az istendefiníciót próbálod egyedül elfogadtatni, holott ez csak a te agymenésed. Mint mondtam, isten alatt egy világteremtő, mindentudó, mindenható személyt értünk, és az ateizmus EZT az istent tagadja, AMIT TE IS TAGADSZ. Ezek után dogmatikusnak beállítani az ateizmust a legnagyobb képmutatás.

"Az ateizmus nem dogmatikus."

Ebben is, mi a dogma? Te a dogmát összetéveszted a kijelentő mondattal. Ennyi erővel helyettesítsd be a te -- tudomisén milyen nevű világnézetedet --, és játszd el ugyanezt a játékot vele is.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.24. 18:43:18

@drue:

"Mint mondtam, isten alatt egy világteremtő, mindentudó, mindenható személyt értünk"

Nos ezért vagytok ti vallás és vallásosak.

Mert bizonyított tény, hogy nem csak ezt értjük, hanem ezernyi szögesen egymásnak is ellentmondó más dolgot is. Pont emiatt is semmi köze a tudományhoz az ateizmusnak.

Világnézet Netes Napló · vilagnezet.blog.hu 2021.05.25. 11:52:14

@drue:

Más megfogalmazásban írom ugyan azt mint az előbb:

Azért a legfőbb logikai probléma az az ateistákkal, hogy ragaszkodnak egy elavult és mára már bizonyítottan rossz ideológiához, az ateizmushoz. Az egyistenhívők kényszerképzetéhez igazított istenképükhöz.

drue 2021.06.01. 16:51:57

@vilagnezet.blog.hu:

"Nos ezért vagytok ti vallás és vallásosak."

Miért? Egy vallás nem a definíciók miatt vallás, hanem attól, hogy igazolatlan állításokat vesz alapvetőnek. Te olyan szinten vagy "tudományos", hogy még a definíció és az elmélet közötti különbséget sem érted.

"Mert bizonyított tény, hogy nem csak ezt értjük"

Mi az, hogy bizonyított tény egy definíció? Te érted azt, amit írsz? Hogy lehet bizonyítani egy definíciót?

De akkor hozok neked egy analógiát. Zebra alatt egy emlős állatot is értünk, meg gyalogátkelőhelyet is. Ez a két fogalom is ellentmondásos, mert az egyiken át tud menni egy gyalogos, a másikon nem. Az egyik tud vágtatni, a másik nem. Ettől még nem lesz elavult egyik zebra-fogalom sem; és nem lesz vallásos az, aki bármelyik, általa kiválasztott értelemben használja a zebra szót. Ezt a gondolatmenetet helyettesítsd be az isten esetébe, és minden kérdésedre megkapod a választ.

"Azért a legfőbb logikai probléma az az ateistákkal, hogy ragaszkodnak egy elavult és mára már bizonyítottan rossz ideológiához, az ateizmushoz."

Mitől rossz ideológia az ateizmus?

"Az egyistenhívők kényszerképzetéhez igazított istenképükhöz."

Hülyegyerek, ha van egy vitapartnered, akivel nem értesz egyet valaminek a létében, akkor az az első lépés, hogy tisztázzátok, mit értetek alatta, mert a vita során UGYANAZT kell érteni alatta. Ez a racionális vita egyik alapvető szabálya. Azzal, hogy te átdefiniálod a hívők istenét, nem válsz tudományossá, hanem csak egy olyan trollá, aki még a közös fogalomhasználatig sem méltóztatik lépéseket tenni.

Atomic Warning 2021.07.01. 21:17:27

@vilagnezet.blog.hu: Sikerült 20 év alatt egy könyvet írnod arról hogy funkcionális analfabéta vagy, és a gyümölcslevesbe a villanykörtét akarod belefőzni mert a te értelmezésed szerint az is körte :)
süti beállítások módosítása