Mit mutat meg egy autó számítógépe?

ELM OBD2 Bluetooth adapter + Torque + Car Scanner

Az autódiagnosztika egy külön terület, amelyhez speciális szaktudás rengeteg tapasztalat és megfelelő műszerezettség szükséges. Mégis találunk sok olyan főként ázsiai webáruházat, ahol Bluetooth OBD2 adaptereket árulnak pár ezer forintért azzal az ígérettel, hogy komplett autó diagnosztikát tudunk vele végezni. Mint oly sok távol-keleti termék, ezek sem működnek mind, de most beszereztünk egyet, hogy lássuk mit is tudnak.

auto-automobile-black-945443.jpg

Fontos, hogy a 2000-es évek elejétől az autókban elérhető helyre kell betenni az úgynevezett OBD portot (On-board Diagnostics) és ezt mint szabványt kell alkalmazniuk az autógyártóknak Európában.

A megvásárolható OBD adaptert ehhez a porthoz kell csatlakoztatni amikor le van véve a gyújtás. Amint bedugtuk az eszközt, ráadhatjuk a gyújtást is, így áramot kap az adapter és a bluetooth kapcsolat is elérhetővé válik. Összepárosíthatjuk telefonnal, tablettel vagy számítógéppel is. Olyan szoftvert használunk, amilyet csak szeretnénk vagy amelyik kompatibilis az adapterrel és az autónkkal. Esetünkben egy 2009 évjáratú Kia Ceed SW-vel.

Mi Android operációs rendszerrel rendelkező telefont és tabletet használtunk és a szoftvereket a Google Play áruházból töltöttük el.

torque.pngAz első alanyunk a Torque nevű alkalmazás volt, aminek az ingyenes verziójával kezdtük a próbálkozást. Az adapterrel elsőre nem sikerült kapcsolatot teremteni, mivel kiderült, hogy először a készülék Bluetooth beállításaiban kell párosítanunk a telefonnal, csak ezt követően lehetséges a Torque-ban kiválasztani. Ezt követően megy minden mint a karikacsapás. Belépve a Realtime Informations menüpontban egyből egy hőmérséklet mutató és egy, az autó főbb működési paramétereit listás nézetben megjelenítő dobozt találunk. Már ez is meglehetősen informatív, de az autó egyes részegységeire nézve külön vizsgálatra nem alkalmas a program. Egy igen hosszú listában zölddel vannak megjelölve azok a további információk, amiket az autó kommunikál magáról és amiket megjeleníthetünk. Ezt 3 méretben és legalább 4 féle megjelenítéssel tehetjük. A dashboardunkat úgy alakítjuk ki, ahogy mi szeretnénk és nem csak egy, de akár 6 különböző képernyőt is definiálhatunk.

Hasznos funkció a hibakódok kiolvasása és törlése is. Nem minden kódot tud értelmezni a program, ezért némi kutakodásra szükség lehet a neten. Esetünkben a váltó aktuális fokozatát nem volt képes megállapítani az autó, ezért jelzett hibát. A lehetséges megoldások között a testkábel hibájától a váltó hibáig sok lehetséges problémát írnak, így érdemes szervizhez fordulni és nem otthon találgatni, hogy mi lehet a baj forrása.

carscanner.pngHasonlóan működik a Car Scanner alkalmazás is, ami elviekben több protokollt támogat, viszont a párosítás az autóval egy kicsit lassabban megy. Ha sikerül felépíteni a kapcsolatot, akkor alapvetően egy letisztult (érts: fehér hátterű, nem valami szép) felületet kapunk, ahol néhány paramétert, mint a fordulatszám, sebesség láthatunk. Emellett van egy lista, ahol egészen részletesen meg tudjuk nézni a motor adatait, úgy mint a turbo nyomás, beszívott levegő hőmérséklet, fordulatszám, generátor töltés, egr adatok. Az nem derül ki, hogy ezek az értékek megfelelőek-e, ehhez kell már a tapasztalat és a szakértelem.

Ebben az alkalmazásban is van lehetőségünk lekérni a hibakódokat és törölni is őket.

Alapvetően otthon és játék céljából megfelelnek ezek a programok, de messzemenő következtetést az így nyert adatokból levonni nem érdemes, mivel azt nem jelzik ki, hogy mi minősül hibás működésnek. Ezt a jogot meghagyják az autó számítógépének és a komolyabb diagnosztikai eszközöknek. Ezek viszont pontosan a bennük rejlő tudás miatt olyan összegbe kerülnek, amelyet otthoni önellenőrzés véget nem érdemes megfizetni, ugyanabból a pénzből akár minden héten elmehetünk műszeres ellenőrzésre hosszú hónapokon keresztül.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.