2020. feb 23.

Ilyen a Roxfort a valóságban, avagy a Skót felföld

írta: AquilaPhotoBlog

Hogy senki ne érezze magát egy görény, klickbait cím áldozatának, rögtön a Harry Potteres vonatkozással kezdünk, de ne rohanj el sehova, jóval többről lesz itt szó, mint egyetlen helyszínről.

Minden évben teszünk egy, vagy több külföldi túrát a fotós kollégákkal, ami nem a klasszikus értelemben vett turistáskodásról, hanem a tényleges utazásról és a tájak felfedezéséről szól. Idén Skócia volt az első megálló, ami - egyrészt egy hatalmas díszlet, mert lépten-nyomon forgatási helyszínbe botlunk - másrészt egy elképesztő vidék. Mikor megérkeztünk a Glencoe-völgybe, csak pislogtam, mint hal a szatyorban. Te is pontosan ezt fogod tenni, ha meglátod a tájat a képeken és a videókon. Mivel ezekről a fotós túrákról mindig készítek egy werkfilmet, most te is bejárhatod velünk a Glencoe-völgyet és Skye szigetét!

A cikkben több időpont linket is fogtok találni, ami abban segít, hogy egy-egy képnél (pl. a Harry Potter témánál) a linkre kattintva rögtön az adott témától indul a videó. Így, ha valami jobban érdekel, már nézheted is filmen. :)

Akkor, ahogy ígértem lássuk a Roxfortot! A Glencoe-völgytől nem messze található Glennfinan, ami helyszínül szolgált a híres Roxfort-expressznek (viadukt jelenet, HP és a Titkok kamrája) és magának a roxfort-i tónak. Alapvetően a viadukt miatt utaztunk idáig, de kiszállva a kocsiból meglepődve konstatáltam, hogy itt bizony más is van. Ez itt ténylegesen a kastély területe, hiszen még az a kis kiszögellés is látszik, ahol a filmben az épület áll. (videó: 5:10)

Felismered hol áll a kastély a filmben? Itt láthatod, videó: 6:13

A Glennfinan-viadukt Skócia egyik leghíresebb  ̶  több, mint százéves hídja. Nyilván a helyiek számára ez, mint építészeti emlék fontos, de az évente idelátogató csaknem 350 000 turista valami egészen mást lát ebben az építményben. Pontosan, szinte lelki szemeik előtt látják, ahogy itt átpöfög a gőzös és közben Harry-ék szerencsétlenkednek a kék "trabanttal"... Eleve nem értem mondjuk, hogy egy repülő autónak miért kellett a "sínen" haladni...
Viszont jó hírem van, AZ a gőzös a mai napig közlekedik áprilistól, tehát jó időzítéssel még akár látni is lehet. Az más kérdés, hogy ilyenkor szerintem tömegnyomor van a környéken és lincshangulat a legjobb fotós helyekért. (videó: 8:17)

Megtalálsz Instán: @benedek.lampert, @west_wind_voyager
és Facebook-on is: Aquila Photo Blog, Figs Fan Photos

Most, hogy a közepétől kezdtük a beszámolót, térjünk vissza az elejére! Lesz még egyébként hegylakó és James Bond forgatási helyszín is. Ezekért azonban most már nem ugrálok, hanem csinálj egy kávét/teát, ülj le szépen, dőlj hátra és olvasás közben szagolgass egy cserép vizes földet, hogy érezd a Skót-felföld víz áztatta atmoszféráját!

Január elején Budapestről először Írországba repültem, hogy ott találkozzam a kint élő fotós társakkal, nevezetesen:

akikkel már többször barangoltunk az Ír-szigeten, legutóbb páldául a Saltee-szigeteken. Másnap komppal hajóztunk át Skóciába (videó: 1:09). A videóban majdnem elsütöttem a "komponálok" poént, de aztán úgy éreztem, hogy ez a feliratkozók és a velem szóba álló emberek számának drasztikus csökkenését eredményezné, szóval hanyagoltam.
Elég erősen indítottuk a túrát, ugyanis Dublinból este 8-kor indultunk autóval fel Belfast-ba a komphoz. Nagyjából hajnali három körül érkeztünk meg Skóciába, ahonnan rögtön az első fotós spot felé vettük az irányt. Mindössze két órát aludtunk a kocsiban (várva a napkeltére), majd a fotózás után mentünk is tovább a szállásra. Misinek minden taps kijár, mert ő vezetett végig a teljes túra során. Mi azért tudtunk néha szunyókálni a kocsiban, neki ez nyilván nem volt opció.

A Kilchurn kastély (videó: 3:55)

Megérkezve a Glencoe-völgybe azonnal arcba csapott a skót időjárás. Folyamatos naplementét idéző fények, tíz percenként eleredő/elálló eső, utána szikrázó napsütés, majd megint egy kis esőfelhő és az egész olyan volt, mint valami kaotikus anomália. Számunkra, fotós szempontból ez maga volt a tökély! Az ilyen típusú fények és felhők elengedhetetlen hozzávalói egy jó tájfotónak. (videó: 8:29)

Mire itt a hegyen végeztünk, már több, mint 24 órája talpon voltunk, hiszen az indulás óta nem aludtunk és a szállásra is épp csak beugrottunk. A csapat igencsak elfáradt, és másnapra is hajnali indulást terveztünk. Miután visszaértünk a házhoz, elrendeztük a felszerelést, aztán dőltünk is be az ágyba.

Másnap még sötétben, jóval napkelte előtt ébredtünk, mert hegymászás várt ránk (videó: 11:01). Terveink szerint, mire megérkeznek az első fények, mi már a magaslaton leszünk és felülről kémleljük a völgyet. Egy hegyre felkaptatni vaksötétben, mindössze a fejlámpa fényénél nem egy sétagalopp, de itt különösen nehéz volt a terep. A skót felföld egy nedves, helyenként tőzeges, mocsaras vidék, ami azt jelenti, hogy bármerre is mész, cuppogós, sáros, süppedős talajon kell haladnod. Ezalól a hegyoldal sem kivétel, nagyon kell figyelni hova lép az ember, különben könnyen elbukhat vagy elsüllyedhet. Mire felértünk a hóhatár fölé, a fagyott földön már könnyebben lépdeltünk (videó: 12:01). Némileg könnyfakasztó volt, hogy a felhőzet miatt nem voltak olyan fényeink, mint szerettük volna, de hát a tájfotózás  már csak egy ilyen műfaj. Neked meg kell tenned minden tőled telhetőt, aztán a természet majd eldönti, hogy kegyes lesz-e hozzád vagy sem. Minket valamiért nem kedvelt ezen a napon, pedig szerettünk volna jóban lenni vele...

Miután lekászálódtunk a hegyről, muszáj volt ezen a tájon drónnal is végigrepülnöm, aminek az eredménye egy olyan látványos felvétel lett (videó: 13:55), ami világossá tette, hogy én többet drón nélkül a sarki közértig sem megyek el. A nap további részében leereszkedtünk a völgybe, ahol végig kisebb-nagyobb patakok zubognak. Ennyi vizet egy aquaparkban nem látni, mint itt. Eleve vizenyős lápos talajon jártunk, de emellett mindenütt kis vízesések, csobogó erek és egészen nagy, sebes sodrású patakok nyargalnak a vidéken. Egy ilyen erdős zúgó fölé be is repültem a drónnal a fák közé (videó: 16:38). Ehhez a helyszínhez előbb át kellett kelni egy patakon, ahol erősen szükség volt a vízálló bakancsra, még úgyis bokáig gázoltunk a  vízben, hogy igyekeztünk kőről-kőre ugrálni (videó: 15:55).

Naplementére szintén a környéken maradtunk a Három nővér árnyékában. Hogy ez a kétértelmű és kissé bizarr mondat mit jelent, azt máris láthatod a videóban itt, videó: 15:03.

Másnap reggel ismét még sötétben ébredtünk - fú, de utálok korán kelni... Komolyan, nagyjából a fotózás az egyetlen, ami miatt nem sajnálom, ha hajnalban szól az ébresztő - és átvágtattunk a völgy másik végébe. A felhők miatt megint attól tartottunk, hogy ez a szürke takony beborít mindent, de aztán mégis megszánt minket az természet. A köd bekúszott a hegyek közé, a felhők mögül pedig előbukkantak az első fénysugarak. Ezúttal nem csalódtunk, minden percéért megérte felkelni! (videó: 1:18)

A fenti kép talán optikailag csalóka lehet, ezért itt ez a fotó, amin jól látszik, hogy valójában a táj egy nagyon kis részéről van szó. Tévhit, hogy a tájfotózás csak a nagy látószögű képekről szól. A részletek éppoly fontosak,  megéri néha egy-egy szeletére koncentrálni kepszelet_abra.jpg

Miután itt végeztünk, elindultunk Glennfinanba, de ezt már tárgyaltuk a cikk elején, szóval ugorhatunk is a következő napra!

A másnapi reggelről József Attila - Nagyon fáj c. verse jut eszembe, pusztán a címe miatt, ugyanis ránkszakadt az ég. Sajnos ezúttal nem arra az öt perces kis zuhéra gondolok. Masszív özönvízről volt szó, ami elől egészen Skye-szigetéig menekültünk. Útközben megálltunk az Eilean Donan kastélynál, ami azért érdekes, mert itt forgatták a Hegylakót és a James Bond - A világ nem elég filmeket (videó: 11:08).
Amíg a zivatar tartott egy kis szünetet gyorsan kivágódtunk a kocsiból, mert találtunk egy ígéretes helyszínt, ami a borult idő ellenére is betyáros  látvány volt. Oké, Skóciában minden látványos, de fotós szemmel nézve egy nagyon kellemes kompozíció terült el előttünk. Ekkor már Skye szigetén voltunk. (videó: 13:43)

Mielőtt újra eleredt volna az eső továbbálltunk, mert a naplementét egy másik helyen terveztük meglőni és nagyon reménykedtünk, hogy az egész napos trutymák után végre lesz egy kis szerencsénk. Nekivágtunk hát a túrának, mely a Belső-Hebridák vonulatai közt kanyargott. Aznap valahogy nem éreztem magam teljesen jól és nem sokat ettem. Az út első harmadánál pedig éreztem, hogy vészesen megy ki belőlem az energia és, ha itt helyben nem szippantok fel egy gyros tálat, akkor végem. Szerencsére volt bennem annyi előrelátás, hogy egy csomag csokis keksz mindig lapult a táskámban. Ezt sütiszörny módjára hamar belapátoltam, tíz perccel később már újra magamhoz tértem, beértem a csapatot, a csúcson pedig még futottunk is a fények után.
Tipp: mindig legyen nálad valami élelem, a kekszeknél még jobb, ha túraszelet vagy egyéb, sok energiát tartalmazó elemózsia van a batyudban!

Látva az egész napos keserves próbálkozásainkat, az időjárás megszánta elcsigázott csapatunkat és olyan naplementét rittyentett nekünk, hogy a hajunk ketté állt... (videó: 15:53)

A következő napokban még bejártuk a vidék vonzáskörzetét, azonban a hétvégén, főleg az utolsó napon annyira elromlott az idő, hogy az egész nap füstbe ment. Ettől függetlenül azért jártunk még szép helyeken, például meglátogattuk a Skót-felföld egyik, ha nem a legjellegzetesebb helyszínét (videó: 1:06). Ha az ember rákeres Glencoe-ra, az biztos, hogy szembejön vele ez a kompozíció. Olyannyira népszerű téma ez a fotósok körében, hogy már kora reggel többen is itt toporognak, ami azért sem kényelmes, mert masszív sártenger az egész terület.

Ez a táj elsőre úgy tűnhet, mintha nem is Skóciában, hanem valami mediterrán térségben készült volna. (videó: 2:59)

Erről a képről bővebben is beszélünk, hogy mirekell figyelni egy ilyen kompozíciónál (videó: 11:10)benedek_lampert_skotvolgy.jpg

Ezzel igazából a végére is értünk a skót túrának, az utolsó napon sajnos olyan zuhé szakadt ránk, hogy a szállásról ki sem tudtunk mozdulni, másnap pedig már indultunk haza.
Fantasztikus utazás volt, így a cikk végén is még egyszer köszönöm Rádl Lacinak, Csernus Misinek és Erős Rezsőnek, hogy csatlakozhattam! :)

Mivel ezzel a tájjal nem lehet betelni, lessétek meg a többiek képeit, így látták ők Skóciát! :) Katt a képekre és a galériában végiglapozhatjátok a fotókat

Csernus Mihály - IG: @csernmisi

Erős Rezső - Ryan Scharf Photo

Rádl László - Imagery by Laszlo Radl

Ha ideáig eljutottál annak nagyon örülök, mert az azt jelenti, hogy tetszett, amit láttál vagy éppen keresed a kommentszekciót valami szaftos troll kommenthez. Bármelyikről is legyen szó, köszönöm, hogy elolvastad vagy csak átbogarásztad a cikket! :)

Szólj hozzá

youtube utazas természet táj werk