2023. jan 30.

SK6. Szégyen (Skammen) (1968)

írta: mindennapra1film
SK6. Szégyen (Skammen) (1968)

skammen-swedish-movie-poster.jpgSvédország (AB, Svensk Filmindustri), 90 perc, ff, dráma

Rendező: Ingmar Bergman

Producer: Lars-Owe Carlberg

Operatőr: Sven Nykvist

Forgatókönyv: Ingmar Bergman

Zene: Johann Sebastian Bach, Ingmar Bergman

Szereplők: Max von Sydow, Liv Ullmann, Gunnar Björnstrand, Sigge Fürst, Hans Alfredson, Birgitta Valberg, Ulf Johansson

 

A Filmről

Ingmar Bergmannak a hatvanas évek második felében, az általa imádott Fårö szigetén készített filmjei közül talán a Szégyen a legjobban sikerült. Pedig maga a rendező nem volt vele megelégedve, úgy gondolta, hogy a háború bemutatásával talán túl sokra vállalkozott. A filmet sokan tekintik a Farkasok órájával és a Szenvedéllyel (En Passion, 1969) együtt az ún. Sziget-trilógia részének, utóbbit pedig a Szégyen folytatásaként is lehet értelmezni.

shame-229750506-large.jpg

A film középpontjában egy házaspár áll, Jan Rosenberg (Max von Sydow) és felesége Eva (Liv Ullmann), akik a háború miatt eltávolodtak a társadalomtól, és a harcoktól távol eső szigeten élnek. A távolban folyó véres események azonban hozzájuk is elérnek, Jant és Evat letartóztatják a megszálló erők, ám végül Derek Jacobi ezredes (Gunnar Björnstrand) közreműködésének köszönhetően szabadon engedik őket. Az ezredes hamarosan rendszeres látogatójukká válik, aki ajándékokat hoz nekik, ugyanakkor megvan a hatalma is hozzá, hogy bármikor munkatáborba küldje őket. Meggyőzi Evat is, hogy szexuális szolgáltatásért cserébe neki adja a banki megtakarítását. A pénzről azonban hamarosan kiderül, hogy az ezredes nem tiszta úton jutott hozzá, így katonák jelennek meg a házuknál, és mivel nem kapják meg a pénzt, feldúlják a házat és elpusztítanak mindent. Miután a katonák távoznak kiderül, hogy a pénz végig Jan zsebében volt, és ez a tudat undorral tölti el Evat, melynek következtében a férfi és a nő egyre jobban eltávolodik egymástól.

A Szégyen egy tanulmány arról, miként tesz tönkre egy házaspárt a háború és hogyan alakíthatnak egy kapcsolatot olyan erők, amely fölött nincs hatalmuk. Liv Ullmann és Max von Sydow egy házaspárt játszik, akiknek kapcsolatukat ugyan beárnyékolja a gyengeség és az önelégültség, azért ragaszkodnak hozzá. Amikor azonban a háború belép az életükbe, arra kényszerülnek, hogy mind saját magukat, mind egymást és házasságukat újfajta, kegyetlen őszinteséggel vizsgálják meg. A körülöttük folyó öldöklés, halál és árulás riasztó ugyan, de nem jobban, mint kettejük intim és éppen ezért még megrázóbb felfedezései.

shame-791643170-large.jpg

Sven Nykvist jellegzetes fekete-fehér kameramunkája - amely ugyanolyan hatásos és elegáns az arcokról adott közeliek, mint a fölsebzett tájak megragadásában - és a kiváló színészi játék egyaránt hozzájárul Bergman mesteri koncepciójának közvetítéséhez. A két főszereplő egyaránt emlékezetes alakítást nyújt abban a méltán híres jelenetben, amely az utolsó, napsütötte boldogságot sugárzó pillanatot ábrázolja, mielőtt a háború kegyetlen szörnyűsége betör az életükbe. Gunnar Björnstrand ugyancsak nagyszerű alakítást nyújt a jó kapcsolatokkal rendelkező barát szerepében, aki a későbbiekben visszaél kiváltságos helyzetével. A Szégyen a filmtörténelem egyik leghihetetlenebb apokaliptikus víziójával zárul.

Érdekességek

A filmprojekt eredetileg a Háború (Kriget) címet kapta volna, majd a forgatókönyv újraírása során változtatták meg azt Skammens drömmar-ra (magyarul A szégyen álmai). A végleges címet akkor kapta a film, amikor kiderült, hogy kevésbé lett álomszerű, mint azt eredetileg tervezték volna.

- Ingmar Bergman sokáig Fårö szigetén élt és ott is halt meg 2007-ben, 89 éves korában. A szigeten forgatta Fårö-trilógiáját, valamint a Personát is, de a szigeten készült a Tükör által homályosan és a Jelenetek egy házasságból is. Játékfilmjei mellett két dokumentumfilmet is forgatott a szigetről, emlékére minden júniusban filmhetet tartanak a szigeten.

Vélemény

Folytatva Bergman Fårö szigetén játszódó filmjeit, a múltkori filmjéhez képest most egy merően más stílusú alkotást kaptunk, ami nem mellesleg sokkal jobban is sikerült, legalábbis jobban lekötött, mint a másik. A svéd direktor most sem vette sokkal lazábbra a figurát, és most is mélyen behatolt a lélek bugyraiba. Filmjében a háború emberi életekre, kapcsolatokra és emberi jellemekre gyakorolt hatását boncolgatta kedvenc színészpárosával, Max von Sydow-val és a norvég színésznővel, Liv Ullmannal a főszerepben.

2288.jpg

Amikor a film készült, akkor talán már enyhültek a háború borzalmai az emberek emlékezetében, de a hidegháború szelleme és az időről-időre felbukkanó polgárháborúk jelenléte miatt a félelem  mindig ott lebegett az emberek feje fölött. Sajnos napjainkban is hasonló harcok dúlnak tőlünk nem messze és nem mondom azt, hogy a film nézése közben nem jutottak eszembe az ukrajnai események. A háború az egyik legfeleslegesebb és egyben legszörnyűbb dolog a világon, ami emberi életeket és emberi kapcsolatokat nyomorít meg örökre, és a legborzasztóbb az egészben az, hogy mindezt az átlagemberek érzik meg a mindennapjaikban, holott a kirobbanásukhoz nekik van a legkevesebb közük, ugyanis minden odafent dől el.

Mint előző posztomban is említettem, Bergman stílusáról és filmjeiről nem igazán mondhatom, hogy közel állna hozzám, de ezzel most nálam szerzett egy jó pontot. A Szégyen nem a rendező leg(el)ismertebb, sőt nem is a legjobb filmje, ugyanakkor mindenképp emlékezetes alkotás, aminek mondanivalója aktuálisabb, mint valaha is volt.

https://videa.hu/videok/film-animacio/szegyen-1968-skammen-drama-ingmar-bergman-TkhfFt11nk5jSaiB

Ítélet: 10/6,5

Szólj hozzá

sziget háború svéd skandináv dráma vízió házasság trilógia Ingmar Bergman Max von Sydow Liv Ullmann