2021. ápr 15.

66. Délidő (High Noon) (1952)

írta: mindennapra1film
66. Délidő (High Noon) (1952)

800px-high_noon_1952_poster.jpgUSA (United Artists), 85 perc, ff, western

Rendező: Fred Zinnemann

Producer: Stanley Kramer

Operatőr: Floyd Crosby

Forgatókönyv: Carl Foreman, John W. Cunningham

Zene: Dimitri Tiomkin

Szereplők: Gary Cooper, Grace Kelly, Thomas Mitchell, Lloyd Bridges, Katy Jurado, Otto Kruger, Lon Chaney, Henry Morgan, Ian MacDonald, Lee Van Cleef

 

A Filmről

Egy szép vasárnap reggelen a vadnyugat egy városkájában Will Kane seriff (Gary Cooper) arra készül, hogy feleségül vegyen egy békeszerető kvéker lányt (Grace Kelly) és letegye a rendőrbírói csillagot, amikor hírét veszi, hogy Frank Miller (Ian MacDonald) kegyelmet kapott és a déli vonattal érkezik a városba, hogy bosszút álljon rajta. Miközben Miller cinkosai a vasútállomáson várakoznak, a seriff segítőtársak után néz, de a városiak nem hajlandók kockára tenni az életüket és a seriff mellé állni a törvényen kívülivel szemben, aki nem csupán bosszút akar, hanem ismét az uralma alá szeretné hajtani Headleyville városát.

mv5bodezzdhmndmtnwm5ns00zjyzlwi3m2utzdmxmznindg4ndu0xkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

mv5bmmmymzzintktmtiwys00mjawlwfjymytnwfjzgrkm2i5ywqyxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

mv5bn2uyowezoditnjvkmy00zdexlwi4yzitnjjhzmixnji4mtyzxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

Ahogy közeledik a leszámolás ideje, mindenki arra szeretné rávenni Kane-t, hogy hagyja el a várost, de a seriff nem az a típusú ember, aki csak úgy elmenekül a felelősség elől. Még a jövendőbelije is azzal fenyegeti, hogy elhagyja, de Kane korábbi szeretője (Katy Jurado) meggyőzi, hogy ne tegye. A Délidő cselekménye valós idejű és a kitűzött óra egyre csak közeledik, miközben a balladai jellegű zenei főtéma (Do Not Forsake Me Oh My Darling, Tex Ritter előadásában) mind jobban fokozza a feszültséget, ahogy Kane-t sorra hagyják cserben azok, akikre számított. A fináléban pedig jószerivel egyedül veszi fel a harcot a négy gazfickóval, mígnem a segítség a legváratlanabb helyről érkezik.

A Délidő nem csupán egy szimpla westernfilm, hanem pszichológiai drámaként értelmezendő, amely a mindenkori emberi viszonyokat ábrázolja a westernek narratívájával. Ugyanakkor, a széthúzás nyílt bemutatása ellenére, a film mégis egyértelmű kiállás a hősiesség jogossága mellett, és ezt egy személyben képviseli Will Kane alakja. A sheriff fokozatos elmagányosodását az operatőri munka is alátámasztja és minden egyes beállítás az adott lelkiállapotát mutatja meg. A nagytotálok és a premier plánok is az egyedüllétre fektetik a hangsúlyt, míg az alulról fényképezett képeken pedig még ingatagabbnak tűnik főhősünk.

high-noon_47jlpk_1.jpg

mv5bm2zjmmi5owmtztvmmi00ztfllwfmytqtndk5ndqwnzy3zte5xkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

mv5bzda4zwzlm2qtoty4yy00ymi1ltkxnzgtnwixmjc5ywrjzmvhxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

A Délidő szinte valós időben bontja ki Kane sheriff szenvedéstörténetét, a mintegy másfél óra alatt pár percenként látunk órákat feltűnni egy-egy pillanatra, hol a háttérben, hol az előtérben. Emellett gyakran felbukkan a filmben a távolba vezető vasúti sín képe. Ezek az ismétlődő beállítások nem pusztán az elveszettséget sugallják, hanem inkább azt, hogy a veszély egyre közeleg, és minél többször látjuk a képeket, a fenyegetés annál ijesztőbb formát ölt. A filmtörténet egyik legszomorúbb jelenete pedig a zárókép, amikor Will Kane a porba veti a seriffcsillagot, majd szó nélkül ellovagol a feleségével. Cselekedetével kimutatja a tisztességtelen közösség iránti ellenszenvét, így nemcsak státuszszimbólumától szabadul meg, hanem egész addigi életétől is.

mv5bnwuyymi1mmqtzwjimc00ndqylwi0mzktogjhotgxnwq0ztu2xkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

A filmben kiválóan ábrázolják a városlakók karaktereit, Katy Jurado a sötét hajú, latin amerikai szépség szerepében pedig csodálatosan ellenpontozza a Grace Kelly által alakított hamvas bőrű, szőke hajú klasszikus szépséget. Azonban nem ők, hanem az ekkor már 51 éves Gary Cooper uralja a filmet, aki kora ellenére is csak úgy sugározza magából a férfiasságot. Lélekkel teli, megható alakításának jól megérdemelt jutalma pedig egy Oscar-díj formájában érkezett. A szereplőválogatás során vita volt arról, hogy Gary Cooper alkalmas-e főszerepre, mivel egyesek túl öregnek gondolták Will Kane megformálásához, ugyanis a színész majdnem 30 évvel idősebb volt filmbéli partnerénél, Grace Kellynél.

Az eredeti jelölt a főszerepre John Wayne volt, de ő a feketelistázás miatt visszautasította a főszerepet, ezután Gregory Peck neve is felmerült, ő viszont A párbajhős (The Gunfighter) című film főszerepe miatt mondott nemet a szerepre, melyet utólag élete egyik legnagyobb hibájának tartott. Legvégül pedig Marlon Brando, Montgomery Clift és Charlton Heston is visszadobta a szerepet, mielőtt az Gary Coopernél landolt volna.

A történet ugyan a McCarthy szenátor nevével fémjelzett kommunista boszorkányüldözés (McCarthy-éra) tudatos kritikája, de a Délidő mindezek ellenére is egy valódi klasszikus és sokszor lemásolt western. Nem véletlen, hogy végül 7 kategóriában (köztük a legjobb film és legjobb forgatókönyv kategóriában) jelölték Oscar-díjra, melyből végül csak négyet sikerült elnyernie. Gary Cooper díjnyertes alakítása mellett a legjobb zene és legjobb betétdal, illetve a legjobb vágás díját is hazavihette a film.

Érdekességek

- A forgatókönyvíró Carl Foremant meghallgatta a Joseph McCarthy szenátor vezette Amerika-ellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság. Amikor ezt Stanley Kramer producer megtudta, el akarta távolítani a produkcióból, de Fred Zinnemann és Gary Cooper megakadályozta ezt. 

- A film a próbavetítés alkalmával megbukott, ezért módosítottak egy kicsit rajta, melynek során többször is megvágták és híressé vált zenéjét is ekkor kapta. Utólag a verekedős jeleneteket is ki akarták vágni a filmből, ám a sebhelyek miatt jobbnak látták benne hagyni, hogy ne legyen szükség pótforgatásokra.

- Dimitri Tiomkin zeneszerző mind az Oscar-díjat, mind pedig a Golden Globe-ot elnyerte a legjobb filmzene kategóriában. Ezt követően így fogalmazott: "I feel like a mother of the wonderful twins." azaz "Úgy érzem magam, mint egy édesanya, akinek gyönyörű ikrei vannak."

- A megrögzött Amerika párti John Wayne nem kedvelte a filmet, úgy nyilatkozott a Délidőről, hogy "a leginkább Amerika-ellenes dolog, amit életében látott". A filmre mintegy konzervatív válaszként 1959-ben Howard Hawks rendezővel együtt elkészítette a Rio Bravot. A sors iróniája, hogy Gary Cooper és John Wayne valójában jó barátok voltak, és amikor Cooper elnyerte szerepéért az Oscart, távollétében Wayne vette azt át.

- Ez a film volt a spagettiwesternek későbbi sztárjának, Lee Van Cleefnek az első szerepe, viszont egyetlen sora sem volt a filmben.

mv5bzdk3otzjndytnmy0zs00zjdmlwe1mdetztjkyznknjy4ntjkxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

- Az amerikai elnökök nagyon kedvelték a filmet. Ronald Reagan tiszteletét a főszereplő erős, elkötelezett karaktere váltotta ki. Dwight D. Eisenhower is kifejezetten szerette a filmet, míg Bill Clinton saját bevallása szerint már 17-szer látta.

- Az Amerikai Egyesült Államok Nemzeti Filmmegőrzési Bizottsága 1989-ben, a legelső körben beválasztotta a filmet a Nemzeti Filmarchívumba.

Vélemény

A Délidő azon klasszikusok egyike, melyről minden hozzám hasonló filmrajongó rendelkezik valamiféle információval és talán az egyik leginkább megosztó filmek egyike. Akárcsak a maga idejében, úgy ma is vagy rajonganak érte és mesterműnek tartják, vagy unalmasnak és egyhangúnak gondolják. Való igaz, hogy nem egy klasszikus westernről beszélünk, hiszen a műfaj kötelező stílusjegyei csak a film utolsó pár percében jelennek meg, azonban a pillanatok, amíg eljutunk a végső beteljesüléshez, azok mindenért kárpótolnak minket. A valós időben zajló cselekmények (éppúgy 85 percig tartanak az események, mint amennyi a film játékideje) során végig tapintható a feszültség és egyre csak fokozódik, amíg elérünk a fináléhoz.

mv5bywrkmgfkowmtmdi1nc00mty2lwe4mzctzdhkyjzmzjlhzwrlxkeyxkfqcgdeqxvynzi1nzmxnzm_v1.jpg

És ha már itt járunk, a film egyik legkreatívabb megoldása, hogy Fred Zinnemann az egész filmet real time-ban készítette el, ami tulajdonképpen nagyon szűk keretek közé szorítja a történet kibontakoztatását, azonban mégis ez az egyik olyan összetevője a filmnek, ami miatt igazi kuriózum kerekedett a látottakból. De szerencsére nem csupán emiatt beszélhetünk egy remekműről, mert ez valójában csak a hab a tortán. A habra pedig a cseresznyét nálam az teszi fel, hogy jóleső nosztalgikus érzéssel töltött el a film, amikor megláttam a filmben néhány igazán kultikus figurává vált szereplőt. Ugyan ki ne emlékezne az Airplane! (1980) vagy a Nagy durranás (1991) című kultusz vígjátékokra és Lloyd Bridges alakjára. Sokak számára ismerős lehet az ebben a filmben debütáló, majd a későbbiekben számos westernben felbukkanó Lee Van Cleef is, de engem nosztalgikus érzéssel töltött el a Hatosfogat (1939) iszákos orvosának, Thomas Mitchellnek a felbukkanása is.

mv5bzjdjmjq0mmytnjgyzc00mjnilwi2ntqtmdy2zgqymgjhmjg3xkeyxkfqcgdeqxvymju5otg5ndc_v1.jpg

Gary Cooper minden kétséget kizáróan lenyűgöző és meggyőző alakítást nyújt a sheriff szerepében. A pletykák szerint a forgatás idején  épp gyomorbajjal küszködött, ami meg is látszott az alakításán, azonban ez most pozitív értelemben, mert a problémái miatt még jobban meg tudta mutatni azt az elkeseredettséget és kétségbeesett harcot, amit magával (és a fájdalmaival) vívott. A sheriff próbál segítséget toborozni, de ahogy telik az idő, a helyzete úgy lesz egyre reménytelenebb, mert a város harcképes férfijai sorra utasítják vissza a segítséget különböző okok miatt. Vannak, akik az életüket féltik, van aki szakmai féltékenységből, de olyan is akad, aki a banditáknak drukkol. A kivételt mindösszesen egy öreg iszákos férfi, egy gyerek és egy barátja jelenti, de amikor kiderül, hogy senki másra nem számíthat, végül ő is visszakozik.

poster_high_noon_23.jpg

A Délidő mindazon tény ellenére is egy feszült western, hogy szinte alig hallatszik benne fegyverropogás. A feszültség pedig főként Gary Cooper alakításának erejéből és a idő múlására felépített szerkezetből fakad. Ha ehhez még hozzávesszük a fantasztikus fekete-fehér fényképezést és a remek filmzenét, egy szinte tökéletes filmet kapunk. Minden westernrajongónak kötelező mű, de aki nem rajong a műfajért, annak is garantáltan emlékezetes élményt fog okozni.

Ítélet: 10/9

Szólj hozzá

western leszámolás óra klasszikus idő feszültség bosszú suspense Grace Kelly Gary Cooper John Wayne Howard Hawks Fred Zinnemann