Dusanbe már európaibb, mint Budapest

Április 1.-től Tádzsikisztán fővárosában bevezették a közlekedési kártyát, amellyel teljes mértékben ki akarják váltani a készpénzhasználatot a tömegközlekedési eszközökön.

De vajon működik-e a dolog? Budapest lemaradása ellenére nem valószínű, hogy Dusanbéról kell majd példát venni.

dushanbecitycard.jpg

Tavasszal 285 buszra, valamint trolibuszra szerelték fel az érvényesítő készülékeket.

Összesen egyébként 76 trolibusz, 175 busz és 1970 mikrobusz (iránytaxi) szeli Dusanbe utcáit.

A "forradalmi" fejlesztés ellenére a tapasztalat azt mutatja viszont, hogy az utasok és a sofőrök nehezen állnak át az új rendszer használatára és a készpénz továbbra is használatosabb mint a közlekedési kártya.

Ezt a legjobban az az eset példázza, amikor a sofőr és az ellenőrök nem fogadták el gyerekek közlekedési kártyáját, mert a gyerekek 15%-os kedvezménnyel utaztak, pedig a szabály szerint a kártya legalább 50 szomonival (kb. 1500Ft) való feltöltése esetén jár a kedvezmény. Ezt vajon nem tudták a közlekedési társaság dolgozói, vagy nem akarták tudni?

dushanbecitycard3.jpg

Június 18.-tól viszont kötelező jellegű lesz a kártya használata, készpénzben a továbbiakban nem lehet fizetni a jegyért. A fővárosi tévécsatorna már pár hete reklámozza, hogy megszűnik a készpénzhasználat.

Hétfőtől a forgalmasabb megállókban a közlekedési társaság önkéntesei segítik az utasokat a kártya beszerzésében valamint használatában.

dushanbecitycard2.jpg

Még a "Citycard" rendszer bevezetése előtt, március 1.-vel emelték a jegyek árát és így egy jegy az iránytaxikon 1,6 szomoni (kb. 50Ft), a trolibuszjegy 1 szomoni (kb. 30Ft), a buszjegy 1,2 szomoni (kb. 37Ft), míg az expressz buszokon 1,5 szomoniba (kb. 46Ft) kerül az utazás.