Szitnyai Jenő emlékblog

Kopár István újra a Föld körül

GGR 2018 ráadás.

2018. július 16. - A Tengerész

Azt hiszem Bismarck mondta, hogy "Csak az ökör következetes", szóval most én se leszek az. Nagyon komolyan úgy gondoltam, hogy miután Kopár István elrajtolt, teljesen felesleges tovább cifráznom a történetét, mindenki akit érdekel, figyelheti a verseny honlapján http://goldengloberace.com/socialhub/ , a https://yb.tl/ggr2018#  nyomkövetőn, a verseny Facebook oldalán https://www.facebook.com/search/top/?q=golden%20globe%20race ,  vagy a magyar Facebook oldalon https://www.facebook.com/groups/1441358829453529/ , ahol Radics Gyula szorgalmasan közvetíti az eseményeket. De most mégis megtöröm a csendet, mert kicsit összefoglalnám az elmúlt két hét történéseit a magam szemszögéből nézve.

Ott voltam a rajtnál amit a kissé szegényes kamerakezelésemmel a korábbi részben mutatott, a  YouTubera feltöltött videómmal megpróbáltam megörökíteni. Akkor még nem sejtettem ( ahogy Pelikán gátőr mondá a Tanúban), hogy Philippe Pechée látványos élretörése azonnal a rajt után ennyire maradandó lesz. De az lett. Míg eleinte, figyelve a nyomkövetőt ( naponta többször is ránézek) abban reménykedtem, hogy csak gyengébb szelekben ilyen fölényes a sebességkülönbség közte és a többiek közt, de azóta bebizonyosodott, hogy erősebb szelekben is nagyon gyors, a rajt óta senki nem került elé, pedig a Kanári Szigetek közt elhelyezett "kaput" elrontotta, túlfutott rajta, de előnye még  ezután is tart, bár ebben a pillanatban ( július 15. UTC 20 h)  Mark Slats, aki lehagyta a korábbi biztos második Jen-Lucot, alaposan megközelítette. ( ez az "alapos" persze csak Földkerülő értelemben az, szóval olyan 100 km-re)

Kopár Istvánnak sajnos, miután a vizcayai öbölben mindenki lázasan kereste hol van a legtöbb szél, sikerült megtalálni azt ahol a legkevesebb és ez az átok a Finisterre fok után sem múlt el róla beült egy partmenti "lavórba", melyben amíg végigküzdötte magát egész Portugália mellett a parti slágot húzva, sikerült magát leküzdenie az utolsó helyre. Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy annak, hogy az összes francia versenyző pont ott ment ahol a legtöbb szelet jelezte a széltérkép, a szerencsés választás ( ami mindig sokat jelent egy vitorlásversenyen) mellett netán egyéb okai is vannak. Egyrészt teljesen magától értetődő, hogy ez quasi "hazai" pálya nekik, de azt, hogy ki milyen információkat kap VHF-en vagy netán rövidhullámú rádión, az nem igazán ellenőrizhető, István is panaszkodott rá az egyik GGR videón, hogy miután a rövidhullámú rádiózást a francia rádióamatőr szövetség vezényli, gyakorlatilag csak francia nyelven megy a forgalmazás.

Végülis a Kanári Szigetek közt elhelyezett "kapun" tizennegyediknek haladt át július 15-én  reggel, szóval két hajót mégiscsak sikerült megelőznie. Jelenleg az utolsó helyen az ausztrál Kevin Farebrother ( a háromszoros Everestmászó) áll, az István után következő francia Antoine Cousot pedig megállt szerelni a kikötőben, mert folyamatos gondjai vannak a szélkormányával, ezzel kiszállva a kikötés és külső segítség nélküli versenyből, innentől "Chichester osztályban" megy tovább. ( Sir Francis Chichester, aki ezért a teljesítményéért lett "Sir",  egy kikötéssel kerülte meg anno a Földet, innen az elnevezés)

És itt ez a fránya szélkormány. Antionenak ugyanaz a Windpilot nevű eszköze van mint Istvánnak és mindketten bajlódnak vele a rajt óta, de Istvánnak már az Atlanti átkelésen is meggyűlt vele a baja. Les Sablesban személyesen vizitált nálunk a gyártója a német Peter Förthmann és ki is mentünk a hajóval a tengerre kipróbálni és beállítani ( a képen éppen Peter kormányoz a kikötőből kifelé menetimg_2285.jpeg

de úgy tűnik a probléma sokkal nagyobb mint idáig gondoltuk. Lám Antoine ki is állt miatta. István ahogy  a mai bójakerülő videón hallható, https://www.facebook.com/goldengloberace/videos/2076721922581195/ panaszkodik is Don-nak a rendezőnek, hogy sokat kell kézzel kormányoznia. Ugyanakkor ugyanez a Windpilot szélkormány prímán működik más hajókon. Például a finn Tapio Lehtinen aki még Les Sablesban mondta, hogy ettől fél a legjobban, mert ismeretlen neki ez a típus, remekül teljesít vele. Nos az alapvető különbség az, hogy Tapionak, ahogy más hajóknak is akik Windpilotot használnak kormányrúdja van, míg Istvánnak kormánykereke, ahogy Antoine Cousotnak is. Úgy tűnik a kormánykerék a kormányrúddal ellentétben nem hajlandó rendesen együttműködni a Windpilottal. István meg is említi a videón, hogy baj van a dobbal amire feltekeredik a kötél ami  a kereket mozgatja.

Nem akarok nagyképűsködni egyszerű balatoni ( az is csak ex ) vitorlázó létemre, de azt hiszem sejtem a baj okát. Sajnos nem egyszerű mechanikus, tehát javítható, hanem konstrukciós. A kormányrúdnál a két kötél ami a rudat jobbra balra húzogatja, egy az egyben adja át a vezérlő "jelet" a Windpilotról. Míg a keréknél, egy a kerékkel közös tengelyen lévő dobra tekeredő, végtelenített kötél tekergeti a kormányt.  Namármost a kormánykerék, lényegénél fogva ( azért találták ki) hogy csökkentse a kormányost terhelő erőt, áttételezve adja át a kormánynak a "jelet". Azaz míg a rudat ha elmozdítom mondjuk 5 fokkal akkor a kormánylap is ugyanannyit fordul. Viszont a kereket ugyanekkora kormányszög elforduláshoz alkalmasint félfordulatot is arrébb kell tekerni. Ehhez a rudas kormánynál mondjuk 10 cm kötelet húz jobbra vagy balra a szélkormány, míg a kerékkel közös dobról akár fél méter kötelet is le kell tekernie. (persze ezek csak saccok, nem tudom a pontos számokat, de a kutya szerintem itt van elásva) Ez azt jelenti, hogy jelentősen meg fog növekedni a csellengés, pont úgy fog viselkedni a hajó mint amikor kezdő vitorlázó kormányoz, állandóan nagy kormánykitérésekkel korrigálva az irányeltéréseket. Namármost ezt a problémát alighanem lehetne orvosolni úgy, hogy minden kormánykerekes mechanika áttételéhez hozzáigazítják a kötéldob átmérőjét. Hogy pontosan az optimális mennyiségű kötelet húzza le a dobról. De én ilyet nem láttam, mindenütt ugyanolyan a dobátmérő, holott alighanem minden hajó eltérő kormányáttételt használ. Persze lehet, hogy rosszul spekulálok, de számomra minden  jel arra mutat, hogy valahol itt kell keresni az okát, hogy kizárólag a kerekes kormányoknál van gond. Jean-Luc például az első telefonbejelentkezésekor azt mondta, hogy napok óta hozzá se nyúlt a kormányrúdhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://kopar.blog.hu/api/trackback/id/tr4814115023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

whale 2018.07.16. 00:27:08

Azért lenne ez fura, mert azért a világban gondolom jó pár ezer hajó használ kormánykerékkel szélkormányt...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.16. 08:44:10

@whale: Hüm... elgondolkodtató... Mondjuk nagyon nem mindegy, hogy csak úgy vitorlázik valaki, rábízva a hajóvezetést a "robotra" és nincs nagy jelentősége hogy mennyit tekereg a hajó, fő hogy nagyjából irányba menjen, vagy versenyben van, ahol rengeteg múlhat azon, hogy pontosan halad optimális irányba, vagy kétszer annyi utat tesz meg egy szinuszgörbén kacsázva.

csaba03 2018.07.17. 05:14:50

@whale: nem igazán, az autopilot mára szinte teljesen kiszorította a használatból

whale 2018.07.18. 12:18:54

@A Tengerész: Itt van pl. az egyik kedvenc vitorlázó csatornám, két nagyon szimpatikus, értelmes fiatallal, ők is építettek be szélkormányt a kormánykerekes hajójukba.

www.youtube.com/watch?v=yaqW0EYF20I

Itt azt mondja a kislány, hogy a szélkormány 100%-ban tartja az irányt, "high seas" esetén is...

youtu.be/J1d2Cedu2Wc?t=11m5s

whale 2018.07.18. 12:22:18

@csaba03: Azért akik komolyan vitorláznak, "blue water cruiserek", azok használják mind a mai napig és nem bízzák magukat csak az autopilotra...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.18. 15:11:18

@whale: Sőt. Ugye Antoine Cousot megszakította útját a Kanári-szigeteken ugyanezzel a problémával, de ahogy nézem mindössze egy nap múlva továbbment. Gondolom, hogy ilyen rövid idő alatt teljes szélkormány cserére vagy bármi komolyabb változtatásra nem lett volna ideje, ergo csak valami beállításprobléma lehetett, amihez külső segítséget vett igénybe. Netán odarepült a gyártó, vagy valaki más specialista segített.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.18. 15:20:08

@whale: Ráadásul most megnéztem és látom, hogy ez a Wind-Vane, ha jól emlékszem István eredetileg ezt akarta a hajójára, de aztán az ár miatt nem ez lett. Szóval megint az a qrva pénz... illetve a hiánya.

whale 2018.07.18. 17:41:04

@A Tengerész: A windvane az a szélkormány angolul.:) A gyerekeknek Cape Horn márkájú van, Istváné nem tudom milyen. Az nem lehet, hogy nem sikerült teljesen jól a beépítés? Mit mondott a gyártó, amikor meglátogatott titeket?

whale 2018.07.18. 22:50:32

Érdekes egyébként, ahogy a Zöld-foki szigeteknél kettéválik a társaság. Az élen VDH és Peche maradnak a partvonalnál, de Slats vezetésével a többiek elindultak délnyugatra. Teljesen más meteo stratégián vannak, mint a többiek, ezek szerint. Mintha a finn és lett? is követné az első kettőt, de a többiek egyértelműen elindultak az Atlanti közepe felé...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.19. 00:01:45

@whale: Aha, azt hittem egy márkanév az is, mint az Istváné ami " Windpilot". Nem lehet baj a beépítéssel, azt a gyártó is ellenőrizte amikor a helyszínen volt. Amikor kimentünk vitorlázni a gyártóval, István hosszasan kommunikált vele, én nem folytam bele a dolgokba, csak annyit kérdeztem a végén, hogy hasznos volt e az egész, István azt mondta "igen". Azóta megjött a válasz a gyártótól az Emailemre amit írtam neki legutóbb, azt írja. " In 43 Jahren Windpilot habe ich ein solches böses Verhalten noch nicht erlebt. " Ez valami kib@szott félreértés lehet, amit egyértelműen az időhiány okozhatott. Azt hiszem a hajszában egyszerűen nem volt idő alaposan körbejárni a dolgokat. Mert pl MOST tesz fel ilyen kérdéseket a gyártó, hogy

First I will need answers on the following questions:
- Make / Type of wheel steering
- year of construction
- number of turns from lock to lock

Hogy a πcsába történhetett meg, hogy ezek a kérdések MOST merülnek fel? És amit ugattam fentebb, hogy sejteni vélem az okot, azt a harmadik pont alapján bizonyítottnak vélem, mert ugye naná, hogy nem mindegy hogy hányat kell a kormánykeréken fordítani ahhoz, hogy kopptól koppig kimenjen a kormánylap. Szóval egyszerűen nincs egymáshoz illesztve a rendszer. Tehát ha mondjuk fele akkora lenne a kötéldob átmérője, akkor dupla elmozdulást okozna ugyanekkora "vezérlő jel", azaz sokkal hatásosabb lenne a kormányzás. Persze nagy kérdés, hogy erővel bírná e a szerkezet fele akkora erőkaron. ( még az is lehet, hogy már az is segítene valamit, ha nem olyan vastag kötél lenne a dobon, hanem valami vékony kevlár madzag) De hát ez persze csak elméleti, ráadásul táv okoskodás.

whale 2018.07.20. 09:30:38

@A Tengerész: Ezt láttad már? Eső után köpönyeg. A próbaúton ezt nem látta? Érthetetlen.

whale 2018.07.20. 09:37:49

Abilash és Lepage menekülnek a szélcsend elől.:) Elindultak Puero Rico felé. :DD A derékhad gyakorlatilag 0-1 csomóval vesztegel, az élen már fúj a szél. István is jól halad, de ha a szélkormánya nem jön helyre a Jóreménységig, brutális útja lesz, ha kibírja egyáltalán...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.20. 11:26:25

@whale: 1. Valóban érthetetlen. Mert az, hogy a próbamenetkor gyenge szélben nem feltétlen mutatkozott ez a hiányosság, még nem mentség arra, hogy SENKINEK nem jutott eszébe, hogy előfordulhat az amit most a Peter így ír le : " ISTVAN´S PROBLEM IS WRONG TRANSMISSION RATIO" Nem azért, hogy magamat fényezzem, de fentebb, spekulatív úton ugyanerre jutottam a spulni átmérőjének nem megfelelőségét feltételezve.
2. A Jóreménységig még csak hagyján, de UTÁNA...

csaba03 2018.07.20. 15:31:03

@A Tengerész: Peter azt írja a fenti linken, hogy ő nem gyárt külön hardvert a különböző kormányáttételekhez, hanem az áttétel, és ezzel a működtető kötél hossza beállítható, és azt is leírja, hogy hogyan kell csinálni. Ez alapján, ha tényleg ez a baj, István megállás nélkül, menet közben is át tudná állítani...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.20. 16:40:58

@csaba03: Feltételezem, hogy az Antoine Cousotnál is ez lehetett a probléma, csak nem jött rá. Aztán amikor kikötött a Kanárin, valahogy megvilágosodott, mert székormányt biztos nem cserélhetett, az alatt az egy nap alatt amit ott töltött. Most csak az a kérdés István kiokoskodja valahogy a megoldást, vagy csak akkor tud módosítani, amikor elolvassa a Peter blogját. Sajnos EZT (rajzokkal, leírással)rádión képtelenség neki megüzenni, bár elküldtem az egészet a Németh Tibinek.

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.20. 16:57:26

@csaba03: Úgy tűnik változott a helyzet. Rosszabbra mint reméltem. Peter Förthmann honlapján új bejegyzés jelent meg a tárgyban windpilot.com/blog/golden-globe-race/istvan-kopar/a-planning-oversight/
Ezt elküldte Don McIntyrenek a rendezőnek is. Fogalmam sincs ezek után egyáltalán tudja e folytatni a versenyt bármilyen formában.

whale 2018.07.20. 18:45:57

@A Tengerész: Aha. Kezdődik a maszatolás.
Ezt írtam én is, hogy a Jóreménységig még el lehet vergődni kézi kormányzással, de azért az üvöltő negyveneseknek nekivágni, ami a Horn-fokig tartana ráadásul, az azért emberfeletti lenne. Biztos vagyok benne, hogy István nagyon kemény ember, de ez azért talán túlzás...

csaba03 2018.07.20. 19:25:33

@A Tengerész: Elolvastam, nagyon csúnyán hangzik. Egy olyan hajót ismerek, ahol a kormányt kicserélték direkt áttételűre, ez egy Bavaria 39-es, negyedszélben nagyon jó vele menni, viszont erősebb szélben raumban, ha a hullámok is 1,5-2,0 méteresek, szokatlanul nagyok az erők a kormánykeréken. Ez persze szerény tapasztalat, nem mernék belőle általánosítani, de arra mutat, hogy a németnek igaza lehet... Nagyon rossz hír

whale 2018.07.21. 10:16:10

Ha jól értem, István Chichester osztályban folytatja. Nagyon sajnálom, ez nagyon rossz hír, ha igaz. De teljesen racionális és érthető.
A szélkormányról meg azt gondolom, hogy ennek a problémának régen ki kellett volna derülnie és számomra felfoghatatlan, hogy a gyártó ezt hogy nem volt képes megtenni még a személyes próba során sem...

A Tengerész · http://amapola.blog.hu 2018.07.21. 11:21:00

@whale: A helyzet lehet, hogy még rosszabb. Lehet, hogy egyáltalán nem tudja folytatni. Ha jól értelmezem az egész katyvaszt, az a baj, hogy a kormányművének nagyon nagy az áttétele. Tehát valami négy és felet fordul teljesen jobbról teljesen balra koppig kihajtva. Azaz ahhoz, hogy megfelelő kormánykitérés legyen egy korrigáláskor, nagyon hosszú kötelet kéne lehúzni a dobról, de erre a Windpilot nem alkalmas, mert rövid kötélkitérésekkel dolgozik. Ahhoz meg, hogy egy rövid kötélelmozdulás sokat forgasson a kormánykeréken nagyon kis dobátmérő kellene. De akkor nagyon kicsi az erő karja és gyenge hozzá a vezérlő erő. De ne legyen igazam! A megoldás az lehetne, hogy átalakítani kormányrúdra, van is egy "szükségkormány", de az egy sima " L " alakú rozsdamentes acélcső, semmi veret rajta amihez csatlakoztatni lehetne a köteleket és még a fene tudja milyen problémák lehetnek, mert a cockpit padlóján megy át a kormánylap tengelyének a meghosszabbítása, hogy ott pl milyen tömszelence van, hogy az bír e többhónapos üzemszerű igénybevételt... ajaj....

Balaton Zoltán 2018.07.24. 00:22:04

Nem tudom, hogy áll István energiával, de jó lenne ha valaki tudna vele rádió kapcsolatot létesíteni. Két kobak több mint egy kobak.... Én egyébként még mindig a szükségkormány megoldásban hiszek, lévén a rúdkormánnyal jól működik a Windpilot.

whale 2018.07.24. 06:32:19

István megállt a Zöld-foki szigeteknél, hogy megjavítsa a szélkormányát. Mivel a marinán kívül állt horgonyra, és nem vett igénybe külső segítséget, ezért még versenyben marad! Remélem sikerül úrrá lenni a szélkormány mizérián és mihamarabb a többiek után eredhet!

csaba03 2018.07.24. 15:10:42

István elindult, a nyomkövető már a Chichester-osztályba sorolja
süti beállítások módosítása